PDA

View Full Version : acoustische/electronische gitaar



christian
18 februari 2002, 23:17
ik heb nog nooit eerder op electrische gitaar gespeeld dus al die woorden zoals tapping snap ik niet want volgens mij lukt dat niet op acoustisch en met die andere forums word ik ook niet wijzer van want de mensen die daar wat zeggen weten er meestal wel wat van dus daarom hoop ik dat jullie me hierbij kunnen helpen .
en is het juist makkelijker of moeilijker om electrische te bespelen dan acoustisch of maakt dat niet uit?

Kjiratsiekoedel
19 februari 2002, 08:52
Volgens mij is electrisch makkelijker om te leren, want de hals is smaller en je hoeft de snaren minder hard in te drukken.

Ik heb ook geen idee wat tapping is.

dirkw83
19 februari 2002, 11:09
Tapping? Dat is als je met je hand een slag op de gitaar geeft met je rechterhand; een beetje wat je hoord in More Than Words van Extreme.

ekkerman
19 februari 2002, 19:10
welnee ,man dat is wat edje van halen heeft uitgevonden en das gewoon wat ie onder andere in de beat it solo doet .
hij drukt met z'n wijsvinger een noot in en danmet zijn middelvinger of pink doet ie een hammer on ofte wel hij trekt aan de ingedrukte snaar en dan kun je ook nog met je andere hand of met een plektrum de snaar indrukken en als je dan b.v. indrukt een E en trekt een G en met het plectrum een B doet heb je een akkoord waarin en waarmee je leuke dingen kan doen.
klinkt moeilijker dan het is believe me !!!
het is dus een sequentie van noten.

Kitaarhiero
19 februari 2002, 19:13
Eddie mag dan wel veel getapt hebben... en het populair hebben gemaakt... hij heeft het niet uitgevonden.. dat was George van esp... tevens de eerste 7-string speler.

moT
19 februari 2002, 19:56
Of het moeilijk is om over te stappen van accoustisch naar elektrisch is ook afhankelijk van de accoustische gitaar die je nu speelt. Een accoustische gitaar met stalen snaren (western) speelt heel anders dan eentje met nylon snaren (spaans) en dus is de overstap ook heel anders. Ook hangt het er vanaf wat voor type el. gitaar je wilt spelen en welke snaren (dikte) erop zitten.

Gr.
moT

dirkw83
20 februari 2002, 08:39
Op 2002-02-19 19:10, schreef ekkerman:
welnee ,man dat is wat edje van halen heeft uitgevonden en das gewoon wat ie onder andere in de beat it solo doet .
hij drukt met z'n wijsvinger een noot in en danmet zijn middelvinger of pink doet ie een hammer on ofte wel hij trekt aan de ingedrukte snaar en dan kun je ook nog met je andere hand of met een plektrum de snaar indrukken en als je dan b.v. indrukt een E en trekt een G en met het plectrum een B doet heb je een akkoord waarin en waarmee je leuke dingen kan doen.
klinkt moeilijker dan het is believe me !!!
het is dus een sequentie van noten.


Ja, je hebt inderdaad gelijk, kwam ik gisteren ook achter. Ach, wat zulke dingen betreft begin ik ook pas net dus tja.

Enne, wat trouwens triest is, Sacrifice van Anouk kan ik quasi niet spelen omdat die E op de 13e fret wordt gespeeld en daar kan ik niet bij. Funzig, net 20 minuten verklooid aan die download...en het is nog wel een baggernummer!

moretel
20 februari 2002, 11:16
Enne, wat trouwens triest is, Sacrifice van Anouk kan ik quasi niet spelen omdat die E op de 13e fret wordt gespeeld en daar kan ik niet bij. Funzig, net 20 minuten verklooid aan die download...en het is nog wel een baggernummer!

Waarom heb je hem dan gedownload?
Die E kan je ook op de 7e pos spelen (zelfde noten 1 snaar omlaag transponeren)

Luca P
20 februari 2002, 20:47
Op 2002-02-19 19:13, schreef Kitaarhiero:
Eddie mag dan wel veel getapt hebben... en het populair hebben gemaakt... hij heeft het niet uitgevonden.. dat was George van esp...


Nee joh, dat was mijn vader.
Nou ja dat zag ik hem vroeger doen. Een heel lullig kinderliedje deed hij op die manier.
Maar dat zag er stom uit dus ik ging er maar niet op in, haha. Tien jaar later kwam Mr. Van Halen in the picture.
Kennen jullie Stanley Jordan niet? Die kan volgens mij niet anders.

Luca P
20 februari 2002, 20:50
.. dat was George van esp... tevens de eerste 7-string speler.


Op een mooie Gretsch George van Eps voor de geïntresseerde onder ons.

dirkw83
21 februari 2002, 13:43
Op 2002-02-20 11:16, schreef moretel:


Enne, wat trouwens triest is, Sacrifice van Anouk kan ik quasi niet spelen omdat die E op de 13e fret wordt gespeeld en daar kan ik niet bij. Funzig, net 20 minuten verklooid aan die download...en het is nog wel een baggernummer!

Waarom heb je hem dan gedownload?
Die E kan je ook op de 7e pos spelen (zelfde noten 1 snaar omlaag transponeren)


Omdat ik er niet bij nadacht van te voren...daar ben ik nogal slecht in. Enne, nee, ik kan hem niet transponeren omdat het niet echt een standaard E is maar meer een aangepaste richting powerchord.

SchaapOpJeHoofd
23 februari 2002, 23:34
Enne, nee, ik kan hem niet transponeren omdat het niet echt een standaard E is maar meer een aangepaste richting powerchord.


Volgens mij is het gewoon een open E greep, maar dan een octaaf omhoog.

Zo dus:
e--0-
B--0-
G-13-
D-14-
A-14-
E--0-
Klinkt heel erg lekker vinnik, maar je zou het op de 5e snaar in de 7e positie kunnen spelen als volgt:
e-0-
B-0-
G-9-
D-9-
A-7-
E---
Overigens ook het eerste akkoord van Outside van Staind.

Luca P
24 februari 2002, 14:46
[/quote]

Volgens mij is het gewoon een open E greep, maar dan een octaaf omhoog.

Zo dus:
e--0-
B--0-
G-13-
D-14-
A-14-
E-0
[/quote]

Ik speel hem zo:
E-0 E-0 E-0 E-0 E-0
B-0 B-0 B-0 B-0 B-0
G-1 G-8 G-11 G-6 G-1
D-2 D-9 D-12 D-7 D-2
A-2 A-9 A-12 A-7 A-2
E-0 E-7 E-10 E-5 E-0

Die bas snaar speel ik met mijn wijsvinger. De rest van dat opgeschoven E akkoord pak ik met de andere 3 vingers.

Luca P
24 februari 2002, 14:49
Nou lekker dan! Ik heb 5 kolommen met spaties achter elkaar gezet!
Zo snap ik er ook geen hol van.
Als je van puzzelen houdt, kom je er wel uit.

ekkerman
24 februari 2002, 15:38
ik was ook al nooit zo'n ster in puzzelen !