PDA

View Full Version : Kunststof ????



BRiet
17 februari 2002, 20:41
Hey, ik zag net dit artikel. Weliswaar van 1997, maar toch: heeft dit ooit kans van slagen? Vooralsnog niet dus. Wie ziet er heil in zo'n gitaar?
________________________________________

De kunststof gitaar van Aristides Poort

'Het is gewoon de beste gitaar van de wereld'

Een kunststof gitaar. Dat is de toekomst, zo meent voormalig TU-student ir. Aristides Poort. Als een soort Jehova's Getuige reist hij de wereld af om de gevestigde orde ervan te overtuigen dat de houten gitaar zijn langste tijd heeft gehad. Bekende gitaristen als George Kooijmans van de Golden Earring en Vernon Reid, voormalig Living Colour, zijn inmiddels al enthousiast over zijn product, de 'Panthera'.

,,Jimi Hendrix was de beste gitarist ooit. Zijn feeling en kracht zijn niet te overtreffen. Vergeleken bij Hendrix kan Eddie van Halen bij wijze van spreken niet eens zijn veters vastmaken.'' Ir. Aristides Poort praat over Hendrix alsof hij nog uren over hem door kan praten. ,,Hij is zo legendarisch, dat de kinderen van nu nog steeds - net als hij eind jaren zestig - op een Fender Stratocaster willen spelen. Dat is jammer, want het betekent dat ze Hendrix eigenlijk niet begrepen hebben. Hij koos voor de Fender, terwijl de firma bijna failliet was. Hendrix wilde bewust iets anders dan de anderen. Dat moet nu weer gebeuren. Het is tijd voor vernieuwing.''

Poort biedt zelf de oplossing voor het door hem aangedragen probleem. Enkele jaren is hij bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw soort gitaar - van kunststof - en nu is hij langzaam bezig de wereld te veroveren met zijn bedrijfje Catalyst Instruments, gevestigd in het Radex-gebouw aan de Kluyverweg.

,,Waarom geen houten gitaar? Goed hout wordt steeds zeldzamer. In zeer korte tijd is de helft van de bossen op aarde gekapt. Daar moet een einde aan gemaakt worden. De muziekindustrie heeft natuurlijk maar een klein aandeel in het houtgebruik, maar popmuzikanten zijn wel mensen die een voorbeeld voor de rest van de wereld kunnen zijn. Bovendien geeft hout constructieve problemen. Er treedt kruip en krimp op, en dit beïnvloedt het geluid. Van kunststof kun je een veel homogener en sterker product maken.'' De glimmende goud-zwarte gitaar, die Poort trots laat zien, is dan ook vervaardigd uit één stuk; hals en body lopen naadloos in elkaar over. ,,En dat komt het gevoel weer ten goede.''


Glasbolletjes
Het vinden van het juiste materiaal was volgens Poort een lijdensweg. ,,Er is al door veel meer mensen geprobeerd een kunststof gitaar te ontwikkelen, maar zij besteedden veel te veel aandacht aan de sterkte en de constructie. Daardoor zagen ze het belangrijkste over het hoofd: het geluid. Uiteindelijk hebben wij - na veel stinkende experimenten, waarvan enkele bij mij thuis in de kelder - een materiaal gevonden, dat de structuur van hout nabootst.''

SoundCompound, zoals de stof gepatenteerd is, is een mengsel van verschillende stoffen, waarvan keramiek de belangrijksteis. De microscopische glasbolletjes vormen samen een gitaar, die een resonantie kent vergelijkbaar met een houten gitaar. ,,Het is gewoon de beste gitaar van de wereld. En die komt uit dat kloterige, moerassige Delft. Ongelooflijk toch? De gehele muziekindustrie speelt zich af in de Verenigde Staten en Japan. En dan brengen wij een verbetering aan in een branche die dertig jaar heeft stilgestaan'', vertelt Poort.

,,Als ik niet het vooruitzicht had gehad dat dit het beste van het beste kon worden, dan was ik er ook nooit aan begonnen. In Nederland kun je nooit opboksen tegen massaproducties in lage-lonenlanden: een Chinees kost per uur een gulden, een dure Chinees een dollar. Dan kun je beter een friettent beginnen.''


Atoombom
Sinds 1995 ligt de Panthera in de Nederlandse winkels. Met een prijskaartje van 3500 gulden eraan. Honderd Nederlanders hebben er inmiddels eentje thuis staan, waaronder Golden Earring-gitaristen George Kooijmans en Rinus Gerritsen. De wijde wereld zal spoedig volgen, verwacht Poort. Toch beseft hij dat de Panthera er nog lang niet is. Het zal niet zo snel gaan als de overgang van houten naar kunststof tennisrackets. ,,In de muziek is het meer een gevoelskwestie. Je kunt niet aantonen dat je twintig procent harder kan slaan.''

Poort is dan ook bezig met een soort missie. ,,Een product maken is moeilijk, maar het marketen is nog moeilijker. Soms ga ik te werk als een soort Jehova's Getuige: voet tussen de deur en praten. Neem Amerika, waar we nu proberen binnen te komen. Niemand staat daar op ons te wachten. Onze aanpak is dan ook heel arrogant, maar dat moet wel. Wij, een paar Nederlanders, komen vertellen dat onze gitaar tien keer beter is dan de bestaande spullen. Daar krijgen ze Amerika een identiteitsprobleem van. Dan moet je echt iemand zoeken die daarmee overweg kan en die je wil helpen. Het helpt natuurlijk wel als mensen als Vernon Reid bereid zijn om zich achter ons product te scharen.''

Poort zelf vaart wel bij het succes van zijn product. Hij reist stad en land af met een autootje vol met gitaren en krijgt naar eigen zeggen alleen ,,uitstekende en uitmuntende reacties.'' In Italië heeft Poorts bedrijf inmiddels contact met een grote distributeur. ,,Die noemde onze gitaar een atoombom in de muziekindustrie. Dat heb ik vervolgens tegen een Japanner vertelt, maar dat had ik misschien beter niet kunnen doen. Dat ligt daar wat gevoeliger. Bij Roland, een Japanse muziekgigant, zijn ze overigens ook geïnteresseerd in ons product. Het contact met hen heb ik gelegd op een grote beurs in Frankfurt. Ik ben bij de stand daar met een gewone voorlichter gaan praten, vervolgens met een belangrijker persoon en ten slotte stond de directeur de volgende week bij ons op de stoep.''


Reve
Het leven van Poort lijkt zich te ontwikkelen als een soort 'American Dream'. Maar op wat voor moment verzint een afgestudeerd ingenieur in de civiele techniek het idee om geen bruggen, maar gitaren te gaan bouwen? Poort: ,,Ik heb nooit bruggen willen bouwen, altijd ondernemer willen worden. Vijfjaar terug ontmoette ik Rudo Enzerink, die voor zijn afstuderen bij Industrieel Ontwerpen bezig was geweest met elektrische gitaren. We kregen het idee om een beetje te gaan ontwerpen en dan onze kennis vervolgens door te verkopen. Op een gegeven moment besloot ik om toch maar zelf door te gaan. Hij is twee jaar geleden gestopt, maar ik wilde doorzetten. Ik heb wel twijfels gehad, want het ondernemerschap is toch vooral het bezig zijn om jezelf aan je eigen haren uit het moeras te trekken; je hebt geen baas die je op je donder kan geven; het komt allemaal op je eigen bord neer. De ontwikkeling van de Panthera was een zware bevalling, die uiteindelijk een liefdesbaby werd.''

Hoe zijn missie eindigt, weet Poort nog niet. ,,Ik wil me eigenlijk niet laten uitkopen, maar ik sluit niet uit dat het ooit gebeurt. Eerst wil ik Catalyst Instruments opbouwen tot een bloeiend bedrijfje. Apple is daarbij mijn voorbeeld. We hebben een aparte filosofie, willen dingen initialiseren, teweegbrengen. Ook op andere vlakken dan de muziekindustrie. We hebben bijvoorbeeld contact met het Wereld Natuur Fonds. Ja, ik ben een onverbeterlijke idealist. Een beetje aantrappen tegen de gevestigde orde kan geen kwaad. Waarom ik dan wel aanklop bij de gevestigde orde in de muziekindustrie? Gerard Reve had daar een mooi antwoord op: er bestaat geen orde behalve de gevestigde orde. Veranderingen moeten van binnenuit komen.''


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BRiet op 2002-02-17 20:42 ]</font>

gangsta
17 februari 2002, 20:42
iz dit misschien iets dat met catalyst te maken heeft? die zijn van soundcompound ofzo...vraag maar aan ekkerman of kijk op de site van catalyst

Moonchild
17 februari 2002, 22:08
Ik zou het echt niet weten, aan de ene kant zou ik er wel eentje willen kopen, maar aan de andere kant denk je toch, wat moet je in hemelsnaam met een plastic gitaar? :smile:

Kjiratsiekoedel
17 februari 2002, 22:19
Ik heb niet het hele stuk gelezen, maarrûh

Is plastic goed voor het milieu???

jaccoos
17 februari 2002, 22:22
wat wil je dan? een gitaar van papier? Disposable Guitar. bij deze mijn gedeponeerde merknaam

Lacrymosa
17 februari 2002, 22:44
Ik heb er op een gespeeld
helemaal nix mis mee hoor, klink goed, lekker veel sustain, mooie afwerking, ik ben niet helemaal weg van de modellen, jammer van de elementen keuze, maar daar is wel wat aan te doen.
Ze voelen precies het zelfde aan als hout, ik wist namelijk eertst niet dat ze van kunststof waren, en ik had et nie eens door

Ik vin het een goeie doorbraak in het zeer conservatieve gitaarwereldje

cheers

BRiet
18 februari 2002, 09:53
Op 2002-02-17 22:19, schreef Kjiratsiekoedel:
Ik heb niet het hele stuk gelezen, maarrûh

Is plastic goed voor het milieu???


Goeie vraag, kan me voorstellen dat hout niet zo goed is, ivm met kappen en zo. Maar komen er bij het maken van plastic niet veel schadelijke stoffen vrij?

sleep_to_saturate
18 februari 2002, 12:44
Ik denk dat dat qua schade aan het millieu in verhouding tot het kappen van bomen nihil is.
Dit artikel was trouwens ook nieuw voor mij. Betekent dit dat alle catalyst modellen van kunststof zijn? Dat zou wel een zeer goede stap zijn.
Maar er zijn toch ook akoestische gitaren al van kunststof?

Triple-Dan
18 februari 2002, 13:06
Nou ik denk dat ooit plastic wel wat gaat worden......er zitten werkelijk tegekke instrumenten bij.
Kijk bv eens op http://www.basslab.de hier vind je dus "gegoten" gitaren en bassen.....zien er tegek uit en klinken tegek :smile:

BRiet
18 februari 2002, 20:12
Ik denk dat ik het eerst moet voelen voordat ik het wat vind. Het idee lijkt me niets...

Triple-Dan
18 februari 2002, 21:49
Op 2002-02-18 20:12, schreef BRiet:
Ik denk dat ik het eerst moet voelen voordat ik het wat vind. Het idee lijkt me niets...


Ik zeg altijd dat je open moet staan voor nieuwe dingen.........dus probeer het gewoon eens :wink:

sebass
18 februari 2002, 22:03
Al delen ze ze nou eens uit dan kunnen we het tenminste eens proberen. Goed idee toch? Als het eenmaal onder de mensen is en het is daadwerkelijk goed dan zullen ze ze wel verkopen.

Dus deel maar uit :wink:

Triple-Dan
19 februari 2002, 09:05
Op 2002-02-18 22:03, schreef sebass:
Al delen ze ze nou eens uit dan kunnen we het tenminste eens proberen. Goed idee toch? Als het eenmaal onder de mensen is en het is daadwerkelijk goed dan zullen ze ze wel verkopen.

Dus deel maar uit.


Ja dat zou handig zijn ja hehe :grin:

Kjiratsiekoedel
19 februari 2002, 09:39
Gaan dan niet alle gitaren hetzelfde klinken???

MIsschien worden de gitaren dan veel goedkoper, want ze kunnen dan in massaproductie worden gegoten en er zit geen duur hout meer in.

Triple-Dan
19 februari 2002, 10:13
Nee hoor denk het niet omdat je net als hout ook verschillende soorten "kunstof" hebt dus ik neem aan dat die dan ook verschillend klinken.

Precies en als ze worden gegoten zouden ze in principe een heel stuk goedkoper moeten worden maar voor het zover is.......dat zal nog wel een tijdje duren.
En tot die tijd blijf ik ook fijn bij een stuk hout :wink:

BRiet
19 februari 2002, 17:30
Hmm, voordat ze die kunststof zover ontwikkeld hebben dat het hout ontvangt, zullen er wel zoveel ontwikkelingskosten inzitten, dat die kunststof ook niet goedkoop zal zijn...

Ik denk trouwens wel dat in zo'n geval per type geen verschillen meer zijn. Nu kan elke Les Paul bijv. nog iets anders zijn. Dan merk je misschien alleen nog maar verschil tussen bijv. strat en les paul. Ik denk dat een gitaar dan een stuk minder karakter heeft.

ekkerman
19 februari 2002, 19:00
ik heb er zelf eentje maar daar is wel een nieuwe piezo brug en 3 andere elementen in gezet .
de hals is wat instabiel maar eenmaal op temp gekomen gaat het uitstekend!!
is een hele goeie gitaar ,komt messcherp uit de mix en klinkt open en toch warm.
heeft strak laag en mooi hoog en is vrij van dode plekken op de toets.
kortom beter dan de meeste planken !!

Peter_1
21 februari 2002, 09:26
Ik ben de eigenaar van 2 gitaren van catalyst, beide van het type nXt. Eén custom met maple-top en een standaard.

Ik bespeel ze nu een kleine 3 jaar en kan zeggen dat ik op andere gitaren weinig meer speel. De klank en bespeelbaarheid van een catalyst is simpel gezegd perfect. De klank van een catalyst kan zich makkelijk meten met het geluid van een custom-gitaar uit de bovenste prijs regionen. De tremelo op een NxT is zo'n stukje perfect innovatief werk, dat de floyd rose II maar een stukje ijzer lijkt met veel tekortkomingen.

Het probleem is echter dat veel gitaristen reeds een vieze smaak in de mond krijgen wanneer ze het woord "kunststof" gitaar horen of het woord "graphite". Dit komt hoofdzakelijk omdat er in het verleden een paar andere "kunststoffen" gitaren op de markt waren die waardeloos genoemd konden worden.

Er zijn ook nog veel gitaristen die denken dat een gitaar alleen maar uit hout gesneden kan worden wil het een beetje een fatsoenlijk instrument zijn. Misschien ten overvloedde, maar de beste acoustische gitaar uit de ovation reeks is ook van "kunststof". Ik denk dat je met een catalyst gewoon een stukje betaalbare topklasse in huis haalt. En wanneer je geïnteresseerd bent moet je gewoon catalyst in delft even bellen en langs gaan om te spelen, dat zal je visie richting deze gitaren echt veranderen.

Ik vind niet dat je voorbaat gitaren al af kunt schrijven omdat ze niet voldoen aan jouw idee van wat een perfecte gitaar gebouwd moet zijn. Het feit dat akkerman zijn naam aan een gitaar verbindt betekent in dat opzicht wel iets.

ekkerman
21 februari 2002, 20:04
ik wist niet dat de next al 3 jäar öud is ik dacht zelf 1 of 2 maar dit terzijde .
het zal arie goed doen te weten dat er toch zoveel tevreden catalysters rondlopen als jij en ik !!
rock on !!

Triple-Dan
22 februari 2002, 10:10
Heb zelf nog geen Catalyst maar staat wel op persoonlijke verlanglijst :wink:

Peter_1
22 februari 2002, 19:15
Vandaag een jpg van arie gekregen met de nieuwste catalyst-jazz model. Een beauty!
Dit is NIET de jakkerman personal zoals jan in de GitaarPlus beweert, dit zal een nieuwe catalyst worden. Ben alleen bang dat hij een beetje onbetaalbaar wordt.

hier de jpg:
http://home.planet.nl/~haan0054/new.jpg

en nog even een plaatje van mijn custom-nxt
http://home.planet.nl/~haan0054/nxt.jpg


PS.
Ik ben in bezit van de eerste standaard nXt in europa en de eerste custom-nXt in de wereld. Dit verklaard waarom ik de gitaren al wat langer heb dan twee jaar. &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter_1 op 2002-02-22 19:16 ]</font>

ekkerman
23 februari 2002, 14:40
op foto 1 stond een gewone jakkerman hoor en foto 2 liet wel een hele mooie next zien ; YOU LUCKY DEVIL !!
ik ben eens bij arie op kantoor geweest om een next te scoren maar omdat ik m'n rechterhandpalm ( dempen etc ) niet echt erop kwijt kon en dus mijn hand constant moest "zweven "boven de elementen nam ik um niet en heb ik na een aantal panthera's te hebben getest er zo eentje gekozen ,die nu helemaal gecustomized is met een mooiere parelmoeren slag plaat en 3 micro switches
i p v die 5 standen schakelaar en 3 nieuwe elementen en sperzels.
wereld gitaar met dank aan arie poort ,frank reijkers en markus van engelen 1

Peter_1
23 februari 2002, 15:39
Op 2002-02-23 14:40, schreef ekkerman:
op foto 1 stond een gewone jakkerman hoor en foto 2 liet wel een hele mooie next zien ; YOU LUCKY DEVIL !!
ik ben eens bij arie op kantoor geweest om een next te scoren maar omdat ik m'n rechterhandpalm ( dempen etc ) niet echt erop kwijt kon en dus mijn hand constant moest "zweven "boven de elementen nam ik um niet en heb ik na een aantal panthera's te hebben getest er zo eentje gekozen ,die nu helemaal gecustomized is met een mooiere parelmoeren slag plaat en 3 micro switches
i p v die 5 standen schakelaar en 3 nieuwe elementen en sperzels.
wereld gitaar met dank aan arie poort ,frank reijkers en markus van engelen 1


Ik ga regelmatig in delft langs om nieuwe gitaren te testen en om gezellig te kletsen. Zodoende speelde ik ook eerder op deze nieuwe semi-acoustische catalyst dan Akkerman zelf deed. Als jij trouwens denkt dat de semi-acoustische catalyst een normale jakkerman is moet je toch 'es nodig langs de opticiën. Op de site van catalyst vindt je afbeeldingen van de "normale" jakkerman. Ik stel voor dat je ze eens met elkaar vergelijkt en vervolgens je mening herziet &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter_1 op 2002-02-23 15:41 ]</font>

ekkerman
23 februari 2002, 19:07
kostie ?????
en niet zo lelijkk doen hoor...!

sebass
23 februari 2002, 19:14
Worden de oude houten gitaren dan veel waard??? Lijkt me wel leuk. Maar de akoestische gitaren zullen toch hout blijven. Ik denk dat je de houten gitaren zult blijven houden omdat het geluid toch anders is, alleen zullen dit misschien alleen de duurdere gitaren worden en kun je nu aan hele goedkope beginnersgitaren komen. Op zich zijn ze wel mooi die gitaren.

Peter_1
23 februari 2002, 19:20
Op 2002-02-23 19:07, schreef ekkerman:
kostie ?????
en niet zo lelijkk doen hoor...!


Wat hij gaat kosten weet ik nog niet precies, het is nog een ontwikkelingsmodel. Er is ook al een tweede prototype met een f-klankgat in het bovenste gedeelte van de body. Als ik af ga op wat arie mij vertelt zal hij zo rond de
€ 2500 gaan kosten. De hoge prijs zit hem vooral in het feit dat een hollowbody veel moeilijker te gieten is dan een solid body.

Ikzelf vind het een onwijs mooie gitaar en de klank is ontzettend mooi en fluweelachtig, alleen € 2500 voor een gitaar is voor mij erg veel geld. Ik moet er dan ook nog over nadenken of ik hiervoor wil gaan sparen.

PS
Ik doe niet lelijk, ik geef je alleen een goede tip. Als je slecht ziet is het echt belangrijk dat je langs de opticiën gaat.

Peter_1
23 februari 2002, 19:32
Op 2002-02-23 19:14, schreef sebass:
Worden de oude houten gitaren dan veel waard??? Lijkt me wel leuk. Maar de akoestische gitaren zullen toch hout blijven. Ik denk dat je de houten gitaren zult blijven houden omdat het geluid toch anders is, alleen zullen dit misschien alleen de duurdere gitaren worden en kun je nu aan hele goedkope beginnersgitaren komen. Op zich zijn ze wel mooi die gitaren.


Waar denk je dat de beste en duurste ovation acoustische gitaar (adamas) van is gemaakt? Tipje: het is niet van hout. Het grote probleem met hout is dat het goede hout waaruit men topklasse gitaren kan bouwen zou langzamerhand schaars wordt. Wanneer je tegenwoordig een beetje fatsoenlijke stratocaster wil kopen moet je er eerst 20 proberen en daarvan zullen er misschien twee of drie echt goed zijn.

Het voordeel van SoundCompound is dat alle gitaren een consistente kwaliteit hebben. Veel mensen die ooit een catalyst hebben uitgeprobeerd willen hem graag kopen. Uiteindelijk is het niet de vraag of een gitaar van hout is gemaakt die je doet besluiten tot het kopen van een gitaar. Het is de klank, bespeelbaarheid en kwaliteit die je uiteindelijk over de streep trekken. Een kunststof gitaar bij voorbaat veroordelen tot een instrument van mindere klasse is wat dat aan gaat ook kortzichtig.

De meeste gitaren zullen in de komende tijd wel van hout gebouwd blijven worden. SoundCompound zit compleet dicht gepatenteerd en er is momenteel nog geen kunstmatig materiaal wat ook maar in de buurt komt van de acoustische kwaliteiten van SoundCompound. Theoretisch gezien zouden deze gitaren eerder hun waarde, of zal meer waard moeten worden dan de meeste traditionele houten. Kijk maar naar framus.

Triple-Dan
23 februari 2002, 19:52
en nog even een plaatje van mijn custom-nxt
http://home.planet.nl/~haan0054/nxt.jpg




Supergaaf ding man !!!!! Ziet er echt heel erg mooi uit :wink:

Peter_1
23 februari 2002, 19:58
Op 2002-02-23 19:52, schreef Triple-Dan:


en nog even een plaatje van mijn custom-nxt
http://home.planet.nl/~haan0054/nxt.jpg




Supergaaf ding man !!!!! Ziet er echt heel erg mooi uit &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">


Dank je. Ben er ook heel erg blij mee. En speel praktisch op niks anders meer.

ekkerman
23 februari 2002, 20:14
ik zei dat het gewoon een jakkerman was omdat dat op de kop van de gitaar geschreven staat.....
en ik eet trouw m'n worteltjes dus daar kan het niet aan ligen.
van alle modellen vind ik de next het gaafst en de panthera het comfortabelste en het fijnste spelen de jakkerman vind ik toch iets minder .....
ik ben onwijs blij met m'n panthera en speel ook op nix anders meer !

P.A.C.17
23 februari 2002, 21:00
Zo'n plastic gitaar lijkt me wel wat, maar ik kijk nog wel 's als ze wat goedkoper zijn want voor 3500,- gulden zou je ook en hele mooi Jackson of Ibanez of whatever kunnen kopen

Peter_1
23 februari 2002, 21:36
Op 2002-02-23 20:14, schreef ekkerman:
ik zei dat het gewoon een jakkerman was omdat dat op de kop van de gitaar geschreven staat.....
en ik eet trouw m'n worteltjes dus daar kan het niet aan ligen.
van alle modellen vind ik de next het gaafst en de panthera het comfortabelste en het fijnste spelen de jakkerman vind ik toch iets minder .....
ik ben onwijs blij met m'n panthera en speel ook op nix anders meer !


Op de hals staat inderdaad jakkerman, In eerste instantie zou dit de Jakkerman Personal worden. Laatste nieuws is echter dat dit een op zichzelfstaand model wordt. De hals is trouwens leverbaar van kevlar of mahonie. Akkerman zelf vindt dat kevlar warmer klinkt dan de houten hals, het is een rare wereld.

ekkerman
24 februari 2002, 15:51
wij hebben in ieder geval een te gekke catalyst op de kop getikt en ik denk wat voor een gitaar je ook koopt er komt altijd een moment dat je het ding zal gaan customizen en dan is ie zowiezo "personal".

Peter_1
24 februari 2002, 20:05
Nog even kwijlen jongens:

http://www.edromanguitars.com/resource/images/catnxt6.jpg

http://www.edromanguitars.com/resource/images/cat01b.jpg

http://www.edromanguitars.com/resource/images/cat02b.jpg

http://www.edromanguitars.com/resource/images/cat4.jpg

Niet te geloven dat dit een nederlands produkt is!! [begint het wilhelmus te zingen]

gangsta
24 februari 2002, 20:12
inderdaad bijzonder lelijk,,,,,...... :sad:

Peter_1
24 februari 2002, 20:18
Op 2002-02-24 20:12, schreef gangsta:
inderdaad bijzonder lelijk,,,,,...... &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif">


ach ja, ieder zijn eigen smaak :wink:

Pee
24 februari 2002, 20:26
als daar nu achteraan geen stuk uit was, en die volumeknop (of wat het ook is) er niet was, dan vond ik het waarschijnlijk om te kwijlen,

MAAR

er is achteraan WEL een stuk uit en die volumeknop( of wat het ook is) is er WEL.
zo is ie wel lelijk





maar ja, ieder zijn eigen smaken.

ekkerman
25 februari 2002, 09:49
zeg eens peter 1 hoe doe jij dat als je voor bevoorbeeld dempen enzo steun wil op de brug die ook nog eens zwevend is ?

Peter_1
25 februari 2002, 16:16
Op 2002-02-25 09:49, schreef ekkerman:
zeg eens peter 1 hoe doe jij dat als je voor bevoorbeeld dempen enzo steun wil op de brug die ook nog eens zwevend is ?


Ik speel met mijn hand iets verder naar voren, dat deed ik van nature al. Maar ik kan me voorstellen als je hand redelijk ver naar achteren plaatst je een probleem kunt hebben met het dempen van de snaren zonder dat je de tremelo beïnvloedt. Dit was namelijk ook één van de klachten van michel roelse van Gitaar toen hij de NxT teste.

gangsta
25 februari 2002, 16:44
Op 2002-02-24 20:18, schreef Peter_1:
ach ja, ieder zijn eigen smaak &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">


daar ben ik het helemaal mee eens

Kitaarhiero
25 februari 2002, 16:46
ik vind ze niet echt bijster mooi nee...

ekkerman
26 februari 2002, 13:58
ik vond de next een beetje petieterig over komen en erg licht ,hetgeen uiteraard een voordeel is maar vooral het niet kunnen dempen en de floating bridge vond ik toch maar nix.
ik ga voor de multi functionele panthera omdat ik nou eenmaal op strats val kanikniehellepe .
ik vind toch die next erg mooi maar meer voor de rock en metal boys !

puvin
26 februari 2002, 21:34
is die panthera ook links te verkrijgen?

ekkerman
27 februari 2002, 08:27
Op 2002-02-26 21:34, schreef puvin:
is die panthera ook links te verkrijgen?



niet dat ik weet maar misschien is hij wel links te maken maar dat zal wel een duur geintje worden denk ik maar je zou eens kunnen bellen met arie poort; 015.2682505.
succes

DOLBY
27 februari 2002, 10:40
Ik vind die Next wel een geil gitaartje.
Ik denk dat het inderdaad wel ns tijd wordt dat het verafgode hout vervangen wordt door een materiaal van deze tijd.
Zag ik het goed dat de toets nog wel van hout is? Zo ja, is dat dan misschien de reden voor de instabiele hals zoals Ekkerman aangaf? Hoe vangen ze de verschillen in uitzetten op tussen hout en kunststof?
Als de toets toch van kunststof is, is dat niet een probleem met zweet van je handen?

Kitaarhiero
27 februari 2002, 11:00
trouwens... parker heeft toch kunststof gitaren?

ekkerman
2 maart 2002, 16:58
zijn ook heel mooi ,maar als je daar echt een hele goeie van wil hebben moet je zowat de duurste nemen en die heb je volgens mij ook niet beneden de 7000.gulden.

Sarah
9 april 2002, 14:00
Laatst heb ik een gastcollege gevolgd van Futura Composites Industries o.a. over de toepassingen van compositen (o.a. carbon-, glas, kevlonvezels).
Niet heel erg interessant totdat bleek dat ze daar ook een gitaar van konden maken. Dat lieten ze zien en ik kreeg de kans erop te spelen. Dat hadden ze me beter niet kunnen laten doen, want ik kon er geen goed woord over kwijt.
Na alle positieve reacties over de gitaar van Aristides Poort neem ik aan dat de gitaar waar ik op heb gespeeld een andere was. Toch geloof ik (nog) niet dat een plastic gitaar even goed zou kunnen klinken als een houten gitaar.

Groetjes

ekkerman
9 april 2002, 15:03
sarah , je zou eens langs kunnen gaan bij catalyst die zit vlak bij de t u in delft das toch wel een beetje in de buurt .
je kan arie bellen voor een afspraak zie www.catalyst .nl en dan kan je diverse modellen uitproberen en zelfs nog een beetje afdingen misschien .
mocht je dit doen ben ik benieuwt wat je ervan vond !

Sarah
15 april 2002, 19:25
Op 2002-04-09 15:03, schreef ekkerman:
sarah , je zou eens langs kunnen gaan bij catalyst die zit vlak bij de t u in delft das toch wel een beetje in de buurt .
je kan arie bellen voor een afspraak zie www.catalyst .nl en dan kan je diverse modellen uitproberen en zelfs nog een beetje afdingen misschien .
mocht je dit doen ben ik benieuwt wat je ervan vond !


Was even vergeten dat we op de elektrische gitaren site zaten, ik heb namelijk op een kunststof akoestische gespeeld. Maar ben toch nog wel benieuwd naar de kunststof elektrische gitaar, zeker als deze lichter van gewicht is. Ik ben nou eenmaal niet zo sterk als de meeste mannelijke collega's. Zal er eens gaan kijken, bedankt. En...ehhm, afdingen zei je?

Neals
15 april 2002, 22:46
mooie gitaren

maar dit leidt tot nieuwe stroming

HEAVY PLASTIC !!!

ekkerman
16 april 2002, 16:30
YEAH !!, goed gevonden