PDA

View Full Version : Welke Strat...?



Zilph
3 februari 2004, 16:51
Omdat dit mijn eerste topic is, zal ik me even voorstellen.

Ik ben Martin, woon in Noordwijk... en luister naar vrijwel alle denkbare muzieksoorten, zolang het maar verfrissend is of wat toevoegt aan mijn gemoedstoestand.
Tot op heden heb ik voornamelijk geluisterd naar electronische muziek (drumnbass, progressivehouse, techno en breakbeat), maar de afgelopen 4 jaar ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de alternatieve muziek. Veeeel bandjes gezien (hardcore, ska, rock... echt van alles), en festivals bezocht.
Ik ben ook enorm fan geworden van de Red Hot Chili Peppers. Met name het gitaarspel van John Frusciante kan me erg boeien. Zijn solo's zijn vaak erg goed, en in mijn hoofd pingel ik dan vaak ook mee (zonder dat ik gitaar kan spelen, maar dat terzijde).

Om het verhaal niet te lang te maken... ik wil ook graag beginnen met gitaarspelen. En ik denk dat een stratocaster, zoals die van John F, mij het beste gaat bevallen (waarom weet ik nog niet).
Ik heb niet stilgezeten wat informatie zoeken betreft, en vorige week kwam ik toevallig op deze (gelukkig Nederlandse) site terecht. Alleen er staat wel heel erg veel info op, en ik wordt er niet veel wijzer van.

Mijn vraag aan jullie is, een paar tips te geven bij het zoeken naar de geschikte stratocaster.

Hij moet funky zijn, hij moet kunnen rocken en ik wil er eindeloze solo's mee kunnen spelen (zoals in Scar Tissue bijvoorbeeld). Ohja, en mijn budget is ongeveer 600,= Euro (een beetje versterker koop ik dan wel voor 100 euro erbij ofzo).

Winkels, websites, dingen waarop ik beslist moet letten... alles is welkom!

Alvast bedankt http://www.bekendetieten.nl/smilesite/smilies/197.jpg

Zilph
3 februari 2004, 16:55
Kolere wat een blunder.. :o

Maar het lijkt net alsof er een vette vertraging zit op dit forum, hij refresht niet helemaal zoals het hoort. Sorry voor de overlast.

Nielsje
3 februari 2004, 16:57
nou ja..als je echt zeker weet wat je wilt:

Fender mex of japan strat (ik heb een jap, die zijn beter :P)

2e hands wel te verstaan, dan hou je nog wat geld over, voor zo'n 350 euri heb je er makkelijk een.

versterker..tja..daar moet je dan maar es goed in verdiepen, want een versterker van 100 euro is gewoon zonde van je geld, daar heb je niets aan.

kijk anders voor prijzen op www.musik-produktiv.de hier kan je een mooie richtlijn vinden van wat een product ongeveer moet gaan kosten.

gebruikt trowuens ook de zoek functie op dit forum kan je een hoop info te voorschijn toveren

Kjiratsiekoedel
3 februari 2004, 17:14
ik zou ook voor een 2e hands mex strat gaan.

versterker voor 100 euro is meestal baggergeluid, dus zoals gezegd: zonde.

2e handssites:

www.marktplaats.nl
www.gitaarmarkt.nl

Zilph
3 februari 2004, 17:17
Heheh, okee.... ik heb me dus verkeerd laten informeren. Altijd gedacht dat een versterker geen drol hoeft te kosten.

Maar, is het nou wel verstandig om een tweedehandsje aan te schaffen? Ik kan namelijk echt niet zien of iemand mij troep aansmeert.

Harry
3 februari 2004, 17:18
welkom!

een paar topics hieronder staat iets over gitaren van Fernandes, misschien is dat iets?

Nielsje
3 februari 2004, 17:20
jup.. heel verstandig om tweeede hansjes aan te schaffen.

anders zoek je eerst een tweede hands gitaar, met gegevens, en leg je die hier voor, kunnn wij voor je bepalen of het troep is :razz:

Of je neem iemand mee die er verstand van heeft.

versterker kunnen errug duur zijn, kijk op www.musik-produktiv.de maar es wat ze voor een AC-30 of een Mesa moeten hebben...

en kom dan nog maar es terug op wat je zei :razz:

Nielsje
3 februari 2004, 17:21
jup.. heel verstandig om tweeede hansjes aan te schaffen.

anders zoek je eerst een tweede hands gitaar, met gegevens, en leg je die hier voor, kunnn wij voor je bepalen of het troep is :razz:

Of je neem iemand mee die er verstand van heeft.

versterker kunnen errug duur zijn, kijk op www.musik-produktiv.de maar es wat ze voor een AC-30 of een Mesa moeten hebben...

en kom dan nog maar es terug op wat je zei :razz:

sash
3 februari 2004, 18:58
Hey Zilph!

Ik heb nog een mooie Fender Classic Strat te koop. Sixties reissue in Olympic White met gigbag. Ik doe er ook nog een lederen gitaarband bij.

De gitaar is 2.5 maand oud en gaat weg omdat ik er een telecaster of jazzgitaar bij wil.

De eigenlijke vraagprijs is 450, maar voor een mede forumlid mag ie weg voor 425.

http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/DSCF0044.JPG
http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/DSCF0045.JPG

sash
3 februari 2004, 18:59
Edit: langzame kutzooi... :D

Electrical Storm
3 februari 2004, 19:02
Zou eerder hard zoeken naar een Fender Highway Strat...

Jammer dat die er (nog) nauwelijks tweedehands zijn, maar nieuw heb je ze evt ook voor rond de 550

Maar kun je niet beter je budget beter verspreiden op gebied van versterker-gitaar? Een goede versterker is ontzettend belangrijk: Je kunt nog zo'n dure gitaar hebben: op een barrel komt er alleen kattepis uit en laat je je gitaar vaker staan

Nicci
3 februari 2004, 19:04
is dat een mex?

Hoe dan ook: start met het uitkiezen van een versterker. Die bepaald voor het belangrijkste gedeelte hoe je klinkt (met hoe bedoel ik klankkleur, soort overdrive, etc.). Je kiest een strat? 2e hands mexicaanse fenders zijn al te koop voor zo'n €300,-. Yamaha maakt ook mooie instapmodellen.

Electrical Storm
3 februari 2004, 19:05
Nee Highway is Amerikaans

Edit: Althans, voor meer dan 75% :D

Speeddemon
3 februari 2004, 19:09
De versterker die hij nodig heeft is natuurlijk de
ROLAND CUBE 30!

nieuw 230-250 euro, maar af en toe 2e hands te vinden voor 175 (samen met die gitaar van Sash heb je niet eens meer een beginners-set, maar een leuk amateur-setje).

Die Roland Cube 30 heeft een goed clean en distortion kanaal, waarbij je uit verschillende versterker-modellen kan kiezen, effecten aan boord (chorus, tremolo, flanger, phaser; denk dat je met name trem gaat gebruiken voor Frusciante) en een apart Delay/Reverb gedeelte.
10" speaker, 30W RMS, dus hard genoeg om met een klein bandje in de garage te oefenen (zo lang je drummer niet het type Animal/Keith Moon is).

Speeddemon
3 februari 2004, 19:09
De versterker die hij nodig heeft is natuurlijk de
ROLAND CUBE 30!

nieuw 230-250 euro, maar af en toe 2e hands te vinden voor 175 (samen met die gitaar van Sash heb je niet eens meer een beginners-set, maar een leuk amateur-setje).

Die Roland Cube 30 heeft een goed clean en distortion kanaal, waarbij je uit verschillende versterker-modellen kan kiezen, effecten aan boord (chorus, tremolo, flanger, phaser; denk dat je met name trem gaat gebruiken voor Frusciante) en een apart Delay/Reverb gedeelte.
10" speaker, 30W RMS, dus hard genoeg om met een klein bandje in de garage te oefenen (zo lang je drummer niet het type Animal/Keith Moon is).

sash
3 februari 2004, 19:10
Jammer dat die er (nog) nauwelijks tweedehands zijn, maar nieuw heb je ze evt ook voor rond de 550



550?

Dacht het niet man! De goedkoopste die ik tegengekomen ben was 700.

sash
3 februari 2004, 19:14
(samen met die gitaar van Sash heb je niet eens meer een beginners-set, maar een leuk amateur-setje).



HEY wil jij zeggen dat ik amateur ben?! :D :D :D :razz:

@ electrical storm: highway's kosten nieuw 700 en geen 550.

sash
3 februari 2004, 19:14
(samen met die gitaar van Sash heb je niet eens meer een beginners-set, maar een leuk amateur-setje).



HEY wil jij zeggen dat ik amateur ben?! :D :D :D :razz:

@ electrical storm: highway's kosten nieuw 700 en geen 550.

Edit: GODVER, langzaam langzaam langzaam...

Electrical Storm
3 februari 2004, 19:20
Haha message is clear Sash ik vergiste me

sash
3 februari 2004, 19:22
Ja sorry man, sinds dat forum zo langzaam is, blijf ik maar dubbelposten :D

Kjiratsiekoedel
3 februari 2004, 19:30
het budget van TS is 600 euro, daar moeten we niet overheen gaan fantaseren.

@sash: wat is zo goed aan jouw mexstrat ten opzichte van bijvoorbeeld de mijne?? die van jou is namelijk 100euro duurder

Kjiratsiekoedel
3 februari 2004, 19:31
het budget van TS is 600 euro, daar moeten we niet overheen gaan fantaseren.

@sash: wat is zo goed aan jouw mexstrat ten opzichte van bijvoorbeeld de mijne?? die van jou is namelijk 100euro duurder

Kjiratsiekoedel
3 februari 2004, 19:32
het budget van TS is 600 euro, daar moeten we niet overheen gaan fantaseren.

@sash: wat is zo goed aan jouw mexstrat ten opzichte van bijvoorbeeld de mijne?? die van jou is namelijk 100euro duurder

Wilson
3 februari 2004, 19:34
die van jou is een standard, die van sash een 60ies reissue

sash
3 februari 2004, 20:27
@sash: wat is zo goed aan jouw mexstrat ten opzichte van bijvoorbeeld de mijne?? die van jou is namelijk 100euro duurder

Classic strat is gemaakt van alder ipv poplar, waar de jouwe dus van is.

Pickups zijn mexican vintage pups, hebben dus niet dat schelle hoog, daarnaast is ook de hardware beter.

green_day
3 februari 2004, 20:57
@sash: wat is zo goed aan jouw mexstrat ten opzichte van bijvoorbeeld de mijne?? die van jou is namelijk 100euro duurder

Classic strat is gemaakt van alder ipv poplar, waar de jouwe dus van is.

Pickups zijn mexican vintage pups, hebben dus niet dat schelle hoog, daarnaast is ook de hardware beter.

sorrie hoor sash, maarre sinds wanneer worden mex strats van poplar gemaakt? :???:

sash
3 februari 2004, 21:18
Sinds '94 ofzo?

green_day
3 februari 2004, 21:28
Sinds '94 ofzo?

Dan zou ik toch nog eens naar de fender website gaan. Er staat heel duidelijk Alder en geen poplar.
Het zou ook best kunnen zijn dat ze een paar jaar van poplar zijn gemaakt, dat weet ik verder niet. Maar de laatste paar jaar zijn ze van alder (die van mij is uit 2001 en is van alder).

sash
3 februari 2004, 21:36
Hmm dan zal dat het wel zijn. Ik heb een Mexican standard gehad uit '95 en die was van poplar.
Denk dat ze dat nu dan veranderd hebben.

Zilph
3 februari 2004, 23:30
Behoorlijk wat reacties, wist niet dat dit zo'n superactief forum was... maar des te beter :)

Sash... die witte gitaar, kan ik daar goed op funken? En komt er een beetje een John Fr. sound uit? Of kun je er uiteindelijk zelf het gewenste geluid uit krijgen... (hoop niet dat ik domme vragen stel). Hoewel ik het liefste een sunburst gitaar zou willen, vind ik deze ook best mooi.

Speeddemon, ik heb echt nul verstand van versterkers, maar je lijkt zo overtuigd van je zaak dat ik je wel serieus moet nemen :wink: Ik zal eens goed mijn best doen bij het zoeken naar de Roland (ben gelukkig best handig met Ebay en marktplaats enzo).
Ik had bij een kennis een Marshall-versterker aan mogen horen, maar ik neem aan dat dit @#$@# duur is in aanschaf.

Tot zover iig reuze bedankt voor de reacties :)

Denken jullie trouwens, dat ik op mijn eerste gitaar snel uitgekeken raak? (zoals je wel vaker hebt bij eerste, en dus minder goed doordachte aankopen) Of valt er op een gitaar zoals die van Sash prima door te spelen, en ligt het er maar net aan welke eisen je stelt (of... blinken duurdere gitaren slechts uit in exclusiviteit en materiaal enzo).

Pff ik barst echt nog van de vragen... ik zal ook eens 'miskopen' invullen in de zoekfunctie.

Nielsje
3 februari 2004, 23:42
ach...

ik heb nu m'n eerste echte relatie, (1.5 jaar lang..)

en ben er nog steds niet op uitgekeken..dus tja...


:razz:

Zilph
4 februari 2004, 00:05
En was jullie ontmoeting voorbestemd, of ben je eerst een paar maanden wanhopig op zoek geweest? (of ben je nog druk bezig met afbetalen :wink: )

Zilph
4 februari 2004, 00:42
Trouwens... vind net op marktplaats dit hummeltje:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/15682.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Droland%2Bcu be%26g%3D%26u%3D%26pv%3D%26t%3Da%26s%3D100%26b%3D0 %26submit1%3DZoek%26m%3D

Een Roland Cube 60, ipv een Cube 30... alleen dan voor 180 euro (de Cube 30 kan ik niet goedkoper vinden dan 195, echter wel gloednieuw).

Tja... schiet mij maar lek, wat is nou aantrekkelijk :???:

musicmaniac
4 februari 2004, 10:44
[quote="Zilph"]Behoorlijk wat reacties, wist niet dat dit zo'n superactief forum was... maar des te beter :)

Sash... die witte gitaar, kan ik daar goed op funken? En komt er een beetje een John Fr. sound uit? Of kun je er uiteindelijk zelf het gewenste geluid uit krijgen... (hoop niet dat ik domme vragen stel). Hoewel ik het liefste een sunburst gitaar zou willen, vind ik deze ook best mooi.





Denken jullie trouwens, dat ik op mijn eerste gitaar snel uitgekeken raak? (

Je wilt een stratocaster, wel, daar zul je je geen buil aan vallen,een mexicaan is goedkoop en kwalitatief goed. Er zijn een hoop bekende gitaristen die ieder een eigen specifiek geluid hebben, voortgebracht door een strat. Zoals John F. dus! Als je hem een mexicaanse strat in handen geeft zal hij klinken zoals je verwacht, echter, wil je zelf zo klinken dan heeft dat met nog een heleboel andere factoren te maken, waarvan de belangrijkste is dat jij John F. niet bent! Dus: koop een goeie strat , ga lekker spelen/oefenen, staar je niet te veel blind op wat je niet kunt, ontwikkel je eigen stijl, have fun!

Of je op je eerste gitaar uitgekeken raakt is moeilijk te zeggen. Jij wil op dit moment graag een stratocaster en misschien blijkt dat je een echte " stratman" bent , dat je er nog meerdere bijkoopt! Maar ook is het mogelijk dat je er over een tijdje achter komt dat een Les Paul veel meer jou ding is, of een Ibanez.... kun je helaas niet van te voren weten.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes.

Wilson
4 februari 2004, 11:03
een john fruiscante sound krijg je zeker wel uit zon strat hoor. Heb er zelf ook een, maar dan een japanse, en een beetje funky chili peppers toontje eruithalen is een fluitje van een cent. Idd fruiscante speelt op marshalls, en die waar hij op speelt zijn idd niet goedkoop (waren jcm800 en dan een of andere speciale versie toch?). ik zou idd zon cube 30 nemen

Wilson
4 februari 2004, 11:03
een john fruiscante sound krijg je zeker wel uit zon strat hoor. Heb er zelf ook een, maar dan een japanse, en een beetje funky chili peppers toontje eruithalen is een fluitje van een cent. Idd fruiscante speelt op marshalls, en die waar hij op speelt zijn idd niet goedkoop (waren jcm800 en dan een of andere speciale versie toch?). ik zou idd zon cube 30 nemen

green_day
4 februari 2004, 16:25
een john fruiscante sound krijg je zeker wel uit zon strat hoor. Heb er zelf ook een, maar dan een japanse, en een beetje funky chili peppers toontje eruithalen is een fluitje van een cent. Idd fruiscante speelt op marshalls, en die waar hij op speelt zijn idd niet goedkoop (waren jcm800 en dan een of andere speciale versie toch?). ik zou idd zon cube 30 nemen

Naar mijn weten speelt john Op een Marshall Major 200 watt en Marshall Jubilee 100 watt's.. niet goedkoop nee.

sash
4 februari 2004, 22:49
Sash... die witte gitaar, kan ik daar goed op funken? En komt er een beetje een John Fr. sound uit? Of kun je er uiteindelijk zelf het gewenste geluid uit krijgen... (hoop niet dat ik domme vragen stel). Hoewel ik het liefste een sunburst gitaar zou willen, vind ik deze ook best mooi.

Denken jullie trouwens, dat ik op mijn eerste gitaar snel uitgekeken raak? (zoals je wel vaker hebt bij eerste, en dus minder goed doordachte aankopen) Of valt er op een gitaar zoals die van Sash prima door te spelen, en ligt het er maar net aan welke eisen je stelt (of... blinken duurdere gitaren slechts uit in exclusiviteit en materiaal enzo).
.

Die witte strat kan ERG goed funken! De vintage stijl elementen zijn er erg lekker voor, maar ook rocken doet ie goed.

John F speelde op dit soort gitaren, dus qua sound komt ie erg dicht in de buurt.

Wat betreft de eisen die je stelt... M'n 'main' gitaar is een American Vintage '57 Reissue, maar die heb ik ook pas sinds een half jaar.
Tot die tijd heb ik opgetreden met een standaard mexicaan (nog minder dan die classic) en ik ben toch wel iemand die vrij hoge eisen stelt aan geluid.

M.a.w. er valt dus prima op door te spelen (geen verkooppraatje!) Ik heb het ook lang uitgehouden op die mexican standard :)


Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een mailtje sturen of een belletje geven. E-mail adres staat onder deze post en m'n tel nummer is: 0642200304

Je bent welkom om em een keer uit te komen proberen, alhoewel ik thuis m'n Marshall niet kan gebruiken.
Op de zaterdagen oefen ik in de Noordsound Studio's in de Spaanse Polder in Rotterdam, ook daar ben je van harte welkom van 1 tot 6 's middags.

Laat maar wat horen zou ik zeggen :)

sash
4 februari 2004, 22:53
Wederom edit: dubbele rot posts :D

Zilph
5 februari 2004, 00:30
Thanks.

Ik neem deze week nog contact met je op :)

gjlp
5 februari 2004, 17:43
Hey Zilph,

Ik heb precies dezelfde gitaar als sash. Het is een hele fijne gitaar die zeker geschikt is voor wat jij wil.

http://home.wanadoo.nl/robertpostma/RIMG0003.JPG

Zilph
5 februari 2004, 19:22
Hey Zilph,

Ik heb precies dezelfde gitaar als sash. Het is een hele fijne gitaar die zeker geschikt is voor wat jij wil.

http://home.wanadoo.nl/robertpostma/RIMG0003.JPG

Wel verdomd, je hebt helemaal gelijk! :o

Maar verkoop je 'm ook :wink:

gjlp
5 februari 2004, 20:12
nee, jammer joh :D

sash
5 februari 2004, 20:53
Hey Zilph,

Ik heb precies dezelfde gitaar als sash. Het is een hele fijne gitaar die zeker geschikt is voor wat jij wil.

http://home.wanadoo.nl/robertpostma/RIMG0003.JPG

Wel verdomd, je hebt helemaal gelijk! :o

Maar verkoop je 'm ook :wink:

Nee want ik wil zijn tele kopen :D

Ik hoor je nog!

ToTaL FaKe
7 februari 2004, 10:47
Hmm ook al zou die van gjlp te koop staan zou ik tog die van sash kope.. Ziet er (ookal zijn ze hetzelfde) veel mooier uit :razz:

gjlp
7 februari 2004, 14:53
wat jij wil..

harrievandenberg
15 februari 2004, 16:54
wat staan er btw spuuglelijke gitaren op die duitse site.....bahabah