PDA

View Full Version : pre-amp in/outboord



emielow
3 februari 2004, 13:39
zit er een verschil tussen een inboord en outboord preamp?

dus als je je passieve geluid wil behouden, maar ook over een actief "kanaal" wil beschikken, kun je dan een outboord pre-amp gebruiken zoals deze:

http://www.bassmatters.nl/imgass/sadowskypreamp.gif

of is dit alleen een soort van equalizerpedaal? of voegt het daadwerkelijke dezelfde "vetheid" toe aan je geluid als een onboord pre-amp IN je bas?

iglo
3 februari 2004, 13:50
of je neemt een onboard preamp met een actief/passief knop.....

emielow
3 februari 2004, 14:03
maar wat is daar het voordeel van?
ik bedoel, je moet frezen, af en toe je batterij verwisselen, en je functies van je knoppen veranderen, en je kunt dus niet je originele geluid van je passiefe bas behouden. toch? of zit ik er helemaal naast?

iglo
3 februari 2004, 14:50
je zit er wel en niet naast :-D :-D

het grootste voordeel van onboard vindt ik, dat alles binnen handbereik is, dus geen gekloot met hurken trappen enz..enz...
maar wat veel belangerijker is, je hebt geen groot signaalverlies van preamp naar je vesterker...

frezen hoeft niet altijd, ligt er een beetje aan wat voor preamp je gaat inbouwen en in wat voor gitaar...

iglo
3 februari 2004, 14:53
knoppen configuratie hang helemaal van jezelf af....

emielow
3 februari 2004, 15:20
"maar wat veel belangerijker is, je hebt geen groot signaalverlies van preamp naar je vesterker... "

hoezo?

heb je dat met een outboord pre-amp dan? en voor het geval ik hem toch onboard doe

kheb deze gitaar

http://groups.msn.com/_Secure/0SQDOAqsVDBt0htpUIlz18vxCAgMmvhNRckm8aOFcA4EpL*zLV 5!hzXWaJzl3FNjZtDc7J4COq32BCUuPG4mklZ2t3*XTEVRM6sH 86giKK6KeegDrSQuTsg/jazz%20body%201.jpg?dc=4675455275684536528

en wil dan een 2 bands (ivm knoppen etc.) aguilar pre amp dr in doen:

http://www.bassmatters.nl/imgass/obp1.gif

maar welke functies krijgen je knoppen dan?

en ik zie als grote voordeel van een outboard, dat je je originele geluid behoudt, en kunt overschakelen naar een actief circuit.

Chris Wolstenholme
3 februari 2004, 15:34
ik heb nu een actieve pre amp in me bas. fresen was amper nodig, alleen een klein hoekje eruit voor de batterij, maar t past allemaal onder t kleine ijzeren paneeltje van een stingray, dus niet veel ruimte. wel een extra knop, maar dat hoeft bij jou niet dus. Word denk ik iets als een laagboost/cut en een treble, maar staat dat niet op de site?
Wat een pre amp doet ( aguilar) is de bas laten klinken als hun amp. Je bas verliest dus wel wat van zijn eigen karakter.

buuck
3 februari 2004, 15:35
je kunt ook gewoon 3 bands doen en dan stacked knoppen.. 1 stacked voor bass+treble 1 voor de mids met blend optie. en een volume, zit je aan 2 stacked knobs en 1 normale

iglo
3 februari 2004, 15:53
@emielow:

die OBP1 is tweebands preamp.
je krijgt dan eigenlijk gelijk een 4-knop setup:
VOL/VOL/HOOG/LAAG

maar je kan natuurlijk ook zoals buuck al zei 1 of 2 stacked knoppen gebruiken:
VOL / VOL / HOOG+LAAG, of
VOL / BLEND / HOOG+LAAG, of nog leuker
VOL / BLEND+ACT.PASS PUSHPULL / HOOG+LAAG

voordat je voor die Aguilar gaat:
deze preamp is beregoed, heeft een nadeel waar velen over vallen: hij is alleen boost (dus niet cut/boost)

lees eerst eens het een en ander over bijv Bartolini of SD voordat je een beslissing maakt...

Surferboy
3 februari 2004, 17:27
Je kunt in die bas ook een J-Retro gooien! Past er zonder enig probleem in....heb je ook een passief/actief knop.....dus als je je oude sound wil is dat geen probleem, en verder heb je Bass-boost/cut Mids-boost/cut en Sweepable midrange en treble-boost/cut en ook nog de opties die je standaard al had.....en dit klinkt geweldig! Kosten: €250.............

www.j-retro.co.uk


http://www.j-retro.co.uk/images/unit.jpg

emielow
3 februari 2004, 17:53
dat klinkt goed inderdaad! 250 euro voor zoveel opties.

maar dus dan heb je de drie bovenste knoppen eigenlijk voor de opties waar je ze nu ook voor gebruikt:

volume/volume/tone + daarbij een 3 bands eq op die zelfde ("lage") knoppen:
bas / mid / treble

? klopt mijn conclusie uit jouw verhaaltje?

als je in het actieve circuit zit, werken dan de volume knoppen ook nog onafhankelijk? en is het geluid een beetje vet?

en wat houdt die midsweep in?

iglo
3 februari 2004, 17:58
of je koopt voor E.150,- een 3-band Bartolini preamp, prewired, compleet met pots....

of een SD voor E135,- idem....

emielow
3 februari 2004, 18:02
maar dan heb je niet zoveel regelmogelijkheden denkik ? en kun je dan wel actief / passief switchen?

hier nog even het technische verhaal van de j-retro:

http://www.j-retro.co.uk/main.htm

en dan op technical klikken

ziet er goed uit! waar is het spul te krijgen?

Surferboy
3 februari 2004, 18:06
Bassmatters is de importeur voor Nederland....

Surferboy
3 februari 2004, 18:07
http://www.j-retro.co.uk/images/unitrear.jpg

Dit is de lay-out van de functies!

Surferboy
3 februari 2004, 18:08
dat klinkt goed inderdaad! 250 euro voor zoveel opties.

maar dus dan heb je de drie bovenste knoppen eigenlijk voor de opties waar je ze nu ook voor gebruikt:

volume/volume/tone + daarbij een 3 bands eq op die zelfde ("lage") knoppen:
bas / mid / treble

? klopt mijn conclusie uit jouw verhaaltje?

als je in het actieve circuit zit, werken dan de volume knoppen ook nog onafhankelijk? en is het geluid een beetje vet?

en wat houdt die midsweep in?

Neej...je hebt geen tone...daar moet je de Deluxe versie voor hebben.......met de midsweep kun je de frequentie van de mids die je wil boosten (of cutten) bepalen...........

Surferboy
3 februari 2004, 18:09
dat klinkt goed inderdaad! 250 euro voor zoveel opties.

maar dus dan heb je de drie bovenste knoppen eigenlijk voor de opties waar je ze nu ook voor gebruikt:

volume/volume/tone + daarbij een 3 bands eq op die zelfde ("lage") knoppen:
bas / mid / treble

? klopt mijn conclusie uit jouw verhaaltje?

als je in het actieve circuit zit, werken dan de volume knoppen ook nog onafhankelijk? en is het geluid een beetje vet?

en wat houdt die midsweep in?

Neej...je hebt geen tone...daar moet je de Deluxe versie voor hebben.......met de midsweep kun je de frequentie van de mids die je wil boosten (of cutten) bepalen...........

Surferboy
3 februari 2004, 18:09
dat klinkt goed inderdaad! 250 euro voor zoveel opties.

maar dus dan heb je de drie bovenste knoppen eigenlijk voor de opties waar je ze nu ook voor gebruikt:

volume/volume/tone + daarbij een 3 bands eq op die zelfde ("lage") knoppen:
bas / mid / treble

? klopt mijn conclusie uit jouw verhaaltje?

als je in het actieve circuit zit, werken dan de volume knoppen ook nog onafhankelijk? en is het geluid een beetje vet?

en wat houdt die midsweep in?

Neej...je hebt geen tone...daar moet je de Deluxe versie voor hebben.......met de midsweep kun je de frequentie van de mids die je wil boosten (of cutten) bepalen...........

De Teng
3 februari 2004, 19:55
Misschien een Fodera outboArd preamp? Ook bij Bassmatters te halen.

De A is idd met opzet zo groot geschreven... een buitenboord motor is ergens anders te halen... of zo. :)

Bazz
4 februari 2004, 11:30
maarre.. ben je dan niet je passieve tone knop kwijt, ik zit zelf ook te denken over die j-retro, maar volgens mij heb je passief alleen maar twee volume knoppen
Of heb ik het nu erg mis, iemand ervaring hiermee??