PDA

View Full Version : home studio



emielow
2 februari 2004, 21:01
weet iemand hoe je op een goedkope manier je eigengemaakte muziek thuis op je pc kunt op nemen?

daarbij denkik aan een programma dat een drumcomputer heeft, en nog 3/4 sporen om een basgitaarpartij in te spelen met daaroverheen 1 of 2 gitaarpartijen, die je kunt loopen (zodat het zaakje lekker strak wordt)

wat heb je daarvoor allemaal nodig?
ik dacht zelf aan een (bas)versterkertje en de nodige snoeren en (bas)gitaar. en dus een programma waar je het in kunt opslaan en bewerken.

hoe kan dit zo goedkoop en efficient mogelijk?
of hoe doen jullie het?

Chris Wolstenholme
2 februari 2004, 22:16
cool edit?

All Dirt
2 februari 2004, 22:42
Goede geluids kaart met Line input, en Cakewalk. Works for me!

Anavrin
3 februari 2004, 09:55
ik steek een slechte microfoon (was maar 20 gulden) direct in de mic ingang, en ga dan wat met cool edit aan de gang. Ik heb ook een losse drumcpu, die ik af en toe rechtstreeks in de mic in van de cpu stop, en dan de microfoon in de drumcpu, dan is het signaal wat van de drumcpu naar de cpu gaat meteen stereo. Btw ik heb een laptop, dus er zit 1 gat voor mic en line in tegelijk.

AllodoX
3 februari 2004, 10:28
Bass ( 5 sn ) en gitaar ( 7 sn ) plug ik via m'n Vamp in de line-in.

Voor de drums gebruik ik een roland V-drums. Met het drumstel speel ik het in op midi ( ik gebruik Jazzware ). Vervolgens ga ik goede drumsamples zoeken, die ik in me wavetable prop. Daar maak ik een audio-track van.

Vocalen neem ik op in de oude hooischuur van een kameraad. Een hooischuur heeft een hele goede accoustiek ( geen galm, etc ). Dit neem ik op met me laptop. Dit is overigens ook ideaal om een drumstel op te nemen, omdat je gewoon geen galm hebt en het laag goed behouden wordt.

en dan heb ik 12 tot 20 audiosporen

1 - bass
2 - gitaar
3 - gitaar 2 ( optioneel )
4 - vocaal
5 - vocaal 2 ( optioneel )
6 - vocaal 3 ( optioneel )
7 - bassdrum
8 - snaredrum
9 - bekkens / highhat
10 - trommels
11 - andere percussie
12 - effecten ( denk hierbij aan appregio loopjes op een synth, etc )

Die zijn allemaal anders ge-equalised ( een bassdrum moet wat doffer dan een highhat, etc ).

En vervolgens ga je ze met Cool Edit Pro netjes syncen en afmixen.

emielow
3 februari 2004, 10:45
ik zei op een goedkope manier :-D

AllodoX
3 februari 2004, 13:40
V-amp : 159 euro
Oude hooischuur - 5 euro ( pakje shag ) per dag.
Fruity loops - gratis ( download )
cool edit pro - gratis ( download )

nog niet cheap genoeg ? :)

bassopotmus
8 februari 2004, 22:10
ik ga binnenkort een laptop aanschaffen voor mijn studie, maar omdat hij zieke specs heeft ( pentium 4 2.6, 256 40 gig en die bullshit) ga ik maar een homestudiotje maken. Heb me bureau al wat aangepast..
Ik plan hiervan een volledig verslag te maken in de tijd.