PDA

View Full Version : Vraagje over strat,tele,lp,sg en es



Billie Joe Armstrong
2 februari 2004, 19:00
Ik ben nieuw in het wereldje van de elektrische gitaren, maar volgens mij zijn Fender en Gibson de grootste merken (wat een ontdekking :o ), wat betreft elektrische gitaren. Klopt dit? Of ben ik nog grote merken vergeten? Volgens mij kopieëren alle andere merken voornamelijk gitaren van deze twee merken.

Fender heeft als paradepaardjes de stratocaster en de telecaster. Gibson heeft als paradepaartjes de Les Paul, SG en ES series. Wat is het verschil tussen deze series? Ze zien er wel anders uit, maar klinken ze ook heel anders? Daarnaast vraag ik mij af welke stijlen muziek (Jazz, Rock, Punk, Metal, Gothic etc.) je op deze series hoort te spelen? Kortom: welke stijl muziek speel je op de Strat, Tele, LP, SG en ES series en welk verschil zit er in de sound?

Ik hoop dat de forum experts antwoord kunnen geven op mijn vragen :wink:

AART
2 februari 2004, 19:10
naast fender en gibson heb je nog veel meer merken die niet alleen maar na-apen hoor :) . Dean, Ibanez en nog vele anderen maken gitaren die echt geen kopieën zijn van fenders of gibsons.

over de muziekstijlen:
-fender tref je eigenlijk overal aan, maar het merendeel van de fenders word denk ik gebruikt voor rustige rock.
-de gibson es series zijn hollowbody gitaren, hebben een prachtig geluid voor jazz en blues.
-de sg en lp zijn gitaren met twee humbucker(of p-90's). deze zijn zeer geschikt voor punk en metal.

maar er zijn heel veel mensen die gitaren gebruiken voor stijlen waar je ze helemaal niet verwacht terwijl het best goed klinkt.

Nielsje
2 februari 2004, 19:14
fender --> jimi hendrix, dire straits, eric clapton
Es --? BB KING!!!!
Les Paul --> Jimmy Page, Slash, Aerosmith
SG --> AC/DC
PRS --> Santana

dat lijkt me beter dan een algemene omschrijving als rock/jazz bla bla..heb je ermeteen een voorbeeld bij :P

Blijepanda
2 februari 2004, 19:15