PDA

View Full Version : Vraagje over strat,tele,lp,sg en es



Billie Joe Armstrong
2 februari 2004, 19:00
Ik ben nieuw in het wereldje van de elektrische gitaren, maar volgens mij zijn Fender en Gibson de grootste merken (wat een ontdekking :o ), wat betreft elektrische gitaren. Klopt dit? Of ben ik nog grote merken vergeten? Volgens mij kopieëren alle andere merken voornamelijk gitaren van deze twee merken.

Fender heeft als paradepaardjes de stratocaster en de telecaster. Gibson heeft als paradepaartjes de Les Paul, SG en ES series. Wat is het verschil tussen deze series? Ze zien er wel anders uit, maar klinken ze ook heel anders? Daarnaast vraag ik mij af welke stijlen muziek (Jazz, Rock, Punk, Metal, Gothic etc.) je op deze series hoort te spelen? Kortom: welke stijl muziek speel je op de Strat, Tele, LP, SG en ES series en welk verschil zit er in de sound?

Ik hoop dat de forum experts antwoord kunnen geven op mijn vragen :wink:

AART
2 februari 2004, 19:10
naast fender en gibson heb je nog veel meer merken die niet alleen maar na-apen hoor :) . Dean, Ibanez en nog vele anderen maken gitaren die echt geen kopieën zijn van fenders of gibsons.

over de muziekstijlen:
-fender tref je eigenlijk overal aan, maar het merendeel van de fenders word denk ik gebruikt voor rustige rock.
-de gibson es series zijn hollowbody gitaren, hebben een prachtig geluid voor jazz en blues.
-de sg en lp zijn gitaren met twee humbucker(of p-90's). deze zijn zeer geschikt voor punk en metal.

maar er zijn heel veel mensen die gitaren gebruiken voor stijlen waar je ze helemaal niet verwacht terwijl het best goed klinkt.

Nielsje
2 februari 2004, 19:14
fender --> jimi hendrix, dire straits, eric clapton
Es --? BB KING!!!!
Les Paul --> Jimmy Page, Slash, Aerosmith
SG --> AC/DC
PRS --> Santana

dat lijkt me beter dan een algemene omschrijving als rock/jazz bla bla..heb je ermeteen een voorbeeld bij :P

Blijepanda
2 februari 2004, 19:15
Hmmm, er zijn nog veel meer 'grote' merken zoals Ibanez, PRS, Jackson enz. enz. Een SG is een betaalbare Gibson met een lekker scheurgeluid (reclame voor m'n eigen gitaar :wink: ), Angus Young van AC / DC speelt hier bijvoorbeeld op, en Tony Iommi van Black Sabbath. De Les Paul is een redelijk dure gitaar (hangt er vanaf welke uitvoering je neemt) en wordt ook veel gebruikt, er zit een hele mooie klank in (Luister bijvoorbeeld de solo van November Rain maar eens). De ES series wordt volgens mij meer gebruikt om bijvoorbeeld blues mee te spelen, of rock 'n roll (Chuck Berry speelde er op, geloof ik). Een stratocaster een telecaster kan je heel veel mee; ze worden door veel uiteenlopende gitaristen gebruikt.

Ik hoop dat dit verhaal je een beetje op weg helpt; er zijn genoeg forummers (?) die er veel meer van weten.

Neals
3 februari 2004, 08:54
Hmmm, er zijn nog veel meer 'grote' merken zoals Ibanez, PRS, Jackson enz. enz. Een SG is een betaalbare Gibson met een lekker scheurgeluid (reclame voor m'n eigen gitaar :wink: ), Angus Young van AC / DC speelt hier bijvoorbeeld op, en Tony Iommi van Black Sabbath. De Les Paul is een redelijk dure gitaar (hangt er vanaf welke uitvoering je neemt) en wordt ook veel gebruikt, er zit een hele mooie klank in (Luister bijvoorbeeld de solo van November Rain maar eens). De ES series wordt volgens mij meer gebruikt om bijvoorbeeld blues mee te spelen, of rock 'n roll (Chuck Berry speelde er op, geloof ik). Een stratocaster een telecaster kan je heel veel mee; ze worden door veel uiteenlopende gitaristen gebruikt.

Ik hoop dat dit verhaal je een beetje op weg helpt; er zijn genoeg forummers (?) die er veel meer van weten.

Metallica speelt bijvoorbeeld ook op fenders, net als iron maiden.

Belangrijker is dat je een gitaar koopt wat bij jezelf past, en of dat nu een fender, gibson, ibanez of prs is, voor elk is er wat wils

Ash ketchum
3 februari 2004, 10:21
ik vind dat de SG een beetje ondergewaardeerd word hoor,
zelf speel ik meer clean of met een licht randje op me SG(classic) . Clean heeft het een aparte sound, vooral in de middenstand (gaaf hol geluidje). maar natuurlijk is ie in de overdrive niet te versmaden :lol:
Maar goed, wil je niet zo mainstream op een les paul spelen en niet te veel last van je rug hebben en toch een gibson hebben, zou ik je een es-335 of een SG aanraden.

Quink
3 februari 2004, 10:55
naast fender en gibson heb je nog veel meer merken die niet alleen maar na-apen hoor :) . Dean, Ibanez en nog vele anderen maken gitaren die echt geen kopieën zijn van fenders of gibsons.


Effe wachten hoor (Trekt asbest pak aan). Ok, daar gaan we.

Ibanez maakt natuurlijk voor een heel groot deel een soort "super stratocaster". Ok, het is geen echte kopie, maar meer een soort doorontwikkeling ervan. Maar in ieder geval meer een kopie dan een origineel idee.

En Dean bouwt volgens mij o.a Flying-V en Explorer kopieen, en een soort combinatie van beide modellen.

@iro
3 februari 2004, 11:07
Maar goed, wil je niet zo mainstream op een les paul spelen en niet te veel last van je rug hebben en toch een gibson hebben, zou ik je een es-335 of een SG aanraden.

een Sg is ook al redelijk main stream :D overlaatst 6 (kleinere)bands achterelkaar live gezien en in totaal 8 Sg's gezien :o

Neals
3 februari 2004, 11:12
Maar goed, wil je niet zo mainstream op een les paul spelen en niet te veel last van je rug hebben en toch een gibson hebben, zou ik je een es-335 of een SG aanraden.

een Sg is ook al redelijk main stream :D overlaatst 6 (kleinere)bands achterelkaar live gezien en in totaal 8 Sg's gezien :o

Maar sg's en lp's zijn dan ook gitaren voor mensen die wat anders willen

Ash ketchum
3 februari 2004, 11:13
LP zijn wel iets populairder dan SG's

Harry
3 februari 2004, 11:23
de populariteit van de sg is weer iets van de laatste jaren. Ik kan me nog herinneren dat je ze voor 800 gulden kon kopen. Goeie ouwe tijd.....

jpb
3 februari 2004, 11:53
Gooi ajb niet alle Gibson ES-gitaren op een hoop. Is eigenlijk een apart onderwerp. tenzij je het verschil niet hoort tussen een ES-300 en een ES-335, want dan is het toch al hopeloos... :D :wink:

Wilson
3 februari 2004, 13:46
het belangrijkste advies: ga ze uittesten en hoor het verschil.

maar toch maar even een beetje een cliche indeling dan maar:

strat en tele(in originele elementenconfiguratie, dus met 2 of 3 single coils):
-blues
-country
-lichtere rock (and roll)
-verder alle stijlen waar je een goede clean sound voor nodig hebt

LP en SG:
-(hard)rock
-metal
-verder stijlen waar een stevig overstuurd geluid voor nodig is, het clean van deze gitaren is niet geweldig (tenzij je van dof wollig geluid houd)

ES:
inderdaad niet op een hoop gooien. worden over het algemeen gebruikt voor blues, rock and roll, en sommigen ook wel voor jazz dacht ik.

verder vergeet je nog een belangrijke catogorie, de superstrat. Dit zijn strats maar dan uitgerust met een of meer humbuckers en meestal ook andere brug en neck. Deze zijn weer wel heel geschikt voor metal en rock, maar er kan doordat er meestal ook wel een of meer single coils inzitten ook een mooie clean sound produceren.

verder is deze indeling een beetje cliche, in theorie kun je met elke gitaar elke stijl spelen, het klinkt niet altijd even geweldig, metal met een strat zal niet zo heel geweldig gaan, maar met wat aanpassingen (bijvoorbeeld een een single coil element in de strat vervangen door een humbucker) kan je eigenlijk elke gitaar wel voor elke stijl gebruiken (alhoewel... een jazz gitaar voor heavy metal......)

lupoloco
3 februari 2004, 14:59
naast fender en gibson heb je nog veel meer merken die niet alleen maar na-apen hoor :) . Dean, Ibanez en nog vele anderen maken gitaren die echt geen kopieën zijn van fenders of gibsons.


Effe wachten hoor (Trekt asbest pak aan). Ok, daar gaan we.

Ibanez maakt natuurlijk voor een heel groot deel een soort "super stratocaster". Ok, het is geen echte kopie, maar meer een soort doorontwikkeling ervan. Maar in ieder geval meer een kopie dan een origineel idee.


dan mag je het een kopie van een kopie noemen; Jackson/charvel begonnen er mee