PDA

View Full Version : Snaren vervangen



suzieQ
17 februari 2002, 13:08
De vantage western gitaar is inmiddels gekocht alleen nu het volgende probleem: snaren vervangen! Het zit heel anders dan bij mijn spaanse acoustische, hij heeft van die knopjes waar de snaren onder vastzitten. Maar voordat ik nu lekker ga zitten prutsen, misschien kan iemand me vertellen hoe ik dit het handigste kan aanpakken.
Sanks

sebass
17 februari 2002, 13:54
Knopje eruit snaar erin (de kant met het bolletje) en knopje er weer in even goed aandrukken de andere kant om de mechanieken winden en klaar.

Luca P
17 februari 2002, 14:22
Op 2002-02-17 12:54, schreef sebass:
Knopje eruit snaar erin (de kant met het bolletje) en knopje er weer in even goed aandrukken de andere kant om de mechanieken winden en klaar.

Maar dan wel op deze manier:
-Bij drie aan 1 zij mechanieken moeten de snaren aan de binnenkant naar de kam lopen.
-De laatste winding van de snaar voordat hij naar de kam gaat, moet onderaan, dus tegen de kop aan, zitten. Zo klem het zichzelf beter vast.
-Geef de bas snaren minstens 2 windingen. De "kale" snaren minstens 3 of 4.
- Laat de snaar windingen in ieder geval niet over elkaarheen lopen. Dan kunnen ze zichzelf doorsnijden.

Ik hoop dat je het een beetje snapt.
Dit klinkt als onzin misschien, maar zo heb je wel het minste kans op problemen.
Ja, als je van die "Locking tuners" hebt is er niets aan de hand.

sebass
17 februari 2002, 14:25
ja klopt inderdaad als je ze niet de goede kant op windt dan loopt de ene snaar tegen het stemmechaniek van de andere aan dan is niet zo goed. Dus vervang per snaar kijk welke kant je hem los draaid en als je de nieuwe snaar erop zet moet je dus precies de andere kant opdraaien. Maar als het misgaat geen probleem haal je hem weer los en draai je hem de andere kant op. Let wel op de volgorde!!

Luca P
17 februari 2002, 14:32
De echte puristen/zeikerds, ik dus ook, verwisselen één voor één de snaren.
Dus 1 eraf nieuwe erop op, dan de volgende...
En dan ook nog eerst de 6e, dan de 1e, 5e, 2e....enz.
Dit om de hals niet te veel te ontlasten.
Ik bedoel als je alle snaren er ineens afgooit gaat de spanning daarop van, let's say, 90 naar 0 kilo.
En zodra er nieuwe opzitten moet je maar afwachten of de hals weer in de zelfde positie terug komt.

suzieQ
17 februari 2002, 15:47
Oke! Bedankt voor de adviezen! Ik heb het net al even geprobeerd maar ik krijg tot nu toe nog niet echt beweging in de knopjes/bolletjes (bij de brug). Ik ga het zo nog wel even met iets proberen (omhoog duwen?) maar ben bang dat ik de boel ga verkloten....Na, in iedergeval bedank!

sebass
17 februari 2002, 16:14
ja je moet ze omhoog trekken. Ze zitten heel goed vast maar dat moet ook anders ontstemt de gitaar snel (als de pin steeds omhoog komt). Je kan ze er ook met een tang uithalen maar kijk uit beschadig de gitaar niet, niet dat het erg is maar het staat niet mooi :wink:verder kun je er weinig kapot aan maken.

anoniem
17 februari 2002, 17:08
Op 2002-02-17 13:32, schreef Luca P:
De echte puristen/zeikerds, ik dus ook, verwisselen één voor één de snaren.
Dus 1 eraf nieuwe erop op, dan de volgende...
En dan ook nog eerst de 6e, dan de 1e, 5e, 2e....enz.
Dit om de hals niet te veel te ontlasten.
Ik bedoel als je alle snaren er ineens afgooit gaat de spanning daarop van, let's say, 90 naar 0 kilo.
En zodra er nieuwe opzitten moet je maar afwachten of de hals weer in de zelfde positie terug komt.


Ik wil mijn action verlagen en moet dus wat van de kam afvijlen/schuren. Dan zit er toch niets anders op dan alle snaren eraf te halen? Heeft dit verder nog gevolgen? Zoja, wat kan ik hier tegen doen?

Luca P
17 februari 2002, 19:59
Ik heb een string winder gekocht. Een klein hendeltje van plastic (zo'n soort slinger die ze voor de eerste auto's gebruikten)die je op je stem knoppen kan zetten en dan veel sneller de snaren kan verwisselen.
Er is tevens een kleine uitsparing in gemaakt waarmee je makkelijk die brug pinnen kan eruit kan wippen.

Als je de brug, dus dat witte stokkie op de klank kast, moet afschuren voor een lagere action dan moet je alle snaren eraf halen ja.
Of in ieder geval zo ontspannen dat je dat ding eruit kan peuteren zonder de pinnetjes eruit te halen. Scheelt weer wat werk.
Heb ik laatst met succes gedaan bij mijn acoustische gitaar.
Hoe?
Een stukje schuurpapier plat op tafel gelegd en voorzichtig de brug eroverheen geschuurd. De onderkant dus.
Ik ben altijd bang iets te verklooien aan mijn gitaren en dit was de eerste keer dat ik zoiets deed in al die 23 jaar.

Luca P
17 februari 2002, 20:11
Oja als de dat ding op de kop wilt bij vijlen hoef je natuurlijk alleen de snaar uit de gleuf te wippen en vijlen maar.
Dit heb ik nooit gedaan, snap ik niet en waag me daar ook niet aan. Als je te diep hebt gevijld moet dat hele ding worden vervangen.

M'n Nederlands is slechter dan mijn gitaar kennis. Is het nu veilen of vijlen? Hoe langer ik ernaar kijk, hoe stommer het eruit ziet.

sebass
17 februari 2002, 20:21
het is vijlen als je het "schuren" bedoeld en veilen kun je doen als je je gitaar kwijt wilt :wink: om de aktie te verhogen kun je beter de hals pen aandraaien die in de kop of aan de andere kan t van de hals in het klankgat zit. Dit is een stuk minder risicovol als je het maar niet te snel doet dus steeds met kwartslagen (met de imbus). Dus niet zoals ik net zolang breken totdat die niet meer draaid hehe. Hij doet het nog wel hoor btw.

DOLBY
18 februari 2002, 10:23
Tip voor het losmaken van het "knopje": eerst de spanning van de snaar afhalen. Maar soms zitten ze inderdaad heel vast. Ik gebruik dan een tangetje (voorzichtig). Zie ook http://www.frets.com/FRETSPages/pagelist.html voor veel nuttige informatie over snaren wisselen etc.
Alle snaren tegelijk los kan helemaal geen kwaad. Je kunt dan tenminste je gitaar 'ns een goede schoonmaakbeurt geven.
Dan nog over de aktie: die is afhankelijk van drie factoren: de topkam hoogte, de brughoogte en de kromming van de hals (die weer afhankelijk is van de truss-rod afstelling en snaren spanning (dikte)). Zie ook http://www.acousticguitar.com/issues/ag83/shoptalk.shtml over het afstellen van de aktie.

Sjaak_H
18 februari 2002, 18:45
Op 2002-02-17 16:08, schreef anoniem:

Ik wil mijn action verlagen en moet dus wat van de kam afvijlen/schuren. Dan zit er toch niets anders op dan alle snaren eraf te halen? Heeft dit verder nog gevolgen? Zoja, wat kan ik hier tegen doen?


Volgens mij kun je de action veel beter verlagen door de stelschroef in de hals aan te draaien?!
Sjaak

dirkw83
19 februari 2002, 12:15
Missing In Action; da's pas een film met verlaagde action :smile:. Chuck norris :smile: Oh ja, street fighter ook . Blamage!

sleep_to_saturate
19 februari 2002, 13:01
Op 2002-02-17 14:47, schreef suzieQ:
Oke! Bedankt voor de adviezen! Ik heb het net al even geprobeerd maar ik krijg tot nu toe nog niet echt beweging in de knopjes/bolletjes (bij de brug). Ik ga het zo nog wel even met iets proberen (omhoog duwen?) maar ben bang dat ik de boel ga verkloten....Na, in iedergeval bedank!


Ik doe het altijd met een gulden (nu dus een euro). Die zet ik op het knopje ernaast en wip het knopje er zo uit. Alleen het laatste knopje is even improviseren dan heb je geen hefboompje meer. :smile:

dirkw83
20 februari 2002, 09:45
'Knopjes' op een akoestische gitaar? Nog nooit gezien...mmm vreemd.

sleep_to_saturate
20 februari 2002, 10:46
Nee niet op een spaanse, maar wel op een western.

dirkw83
20 februari 2002, 10:51
Nou ja, als ik over een tijdje een nieuwe gitaar koop (eindelijk!!!) dan zal ik het wel eens zien...

dirkw83
20 februari 2002, 10:52
Hey Suzie(Q)!

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met gitaren, maar klinkt hij een beetje goed?

Danny0166
24 februari 2002, 20:40
DE manier om snaren te vervangen

http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/Setup/SteelStrings/Stringing/ststringing1.html

Ook andere nuttige informatie te vinden

Groeten
Danny

dirkw83
24 februari 2002, 21:50
Danny, ik wil niet vervelend doen hoor, maar weet je waarom deze topic al wat meer naar onderen stond? Omdat de topicstarter heeft waar ie voor kwam. Verder wil ik je niet aanvallen omdat ik Belgen echt te gek vind...dus, welkom!