PDA

View Full Version : Veilig ampklussen voor iemand met 2 linkerhanden



sash
2 februari 2004, 18:10
Ff een vraagje.

Ik wil binnenkort de bright caps in m'n Marshall weghalen, maar wat kan ik wel en niet aanraken en hoe drain ik de stroom eruit?

Aangezien het alleen ff losknippen is en ik niet met tin hoef te gaan kliederen verwacht ik verder geen problemen :)

nicoverduin
2 februari 2004, 18:29
Sash,

Versterker aanzetten. Effe Jengelen. Alleen de mainswitch uit. Weer effe jengelen tot je niks meer hoort. Stekker eruit. En je kunt de caps losknippen. Doe het aan een kant. Ergens midden in de draad. Dan kun je ze later weer vastsolderen.

En gewoon niks aanraken. En mocht je nog een jetzer krijgen. Dan heb je niet genoeg gejengeld na het uitzetten van de mains schakelaar.
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
NIco

Franc
2 februari 2004, 18:33
Nico, kun je echt alle spanning wegjengelen??

nicoverduin
2 februari 2004, 18:42
De buizen gloeien voldoende na om de meeste spanning eruit te halen. Je zou misschien nog een voltje of 30-40 overhouden. Die kan je hebben. En anders gewoon extra hard jengelen. Des te sneller ontladen de elco's. In ieder geval niet effe een schroevedraaier tussen de + en de -. Dat is errug slecht voor die dingen.
Nico

sash
2 februari 2004, 18:45
Thanx, dat is iig duidelijk ;)

Kan iemand me nu ook vertellen welke caps ik moet losknippen en waar ze zitten? :D

nicoverduin
2 februari 2004, 18:45
De buizen gloeien voldoende na om de meeste spanning eruit te halen. Je zou misschien nog een voltje of 30-40 overhouden. Die kan je hebben. En anders gewoon extra hard jengelen. Des te sneller ontladen de elco's. In ieder geval niet effe een schroevedraaier tussen de + en de -. Dat is errug slecht voor die dingen.
Nico

sash
2 februari 2004, 18:45
Edit: hmm langzaam rotforum...

Waar de bright caps zitten dus :)

Nielsje
2 februari 2004, 18:56
volgens mij op de zelfde plaats als bij de z'n grotere broer sash..

voorversterker is gelijk van die dingen...

dacht ik...

edit:

als je leip wil zijn, dan kan jer een schakelaartje tussen zetten, gewoon een ON/ OFF , maar dan in tuimelversie (wel dubbel, dus 4 polig):D

die dan ergens achter op de versterker zetten ofzo en dan kan je altijd kiezen

of nog leuker, hang er een voetschakelaar aan...de mogelijkheden zijn eindeloos

sash
2 februari 2004, 19:03
Ik zei 2 linkerhanden he.

Veel verder dan snaren vervangen kom ik niet :D

Nielsje
2 februari 2004, 19:07
prutser :P



haal je amp open, en dan staart er vanzelf wel ergens op je pcb C17 en C 18

met een klein kniptangetje doorknippen, en dan beetje naar achter buigen...

klaar.

mathe
2 februari 2004, 19:34
Wat ik mijn ervan herinner zit die zgn. 'bright cap' (het is er bij de 1987x maar ééntje) niet op de print maar direct o pde volumepotmeter gesoldeerd. Het is een 4,7nF type te herkennen door de opdruk 4n7, 4,7n, 4700 of 472.

Marc

nicoverduin
2 februari 2004, 19:38
Zo hoog?
Nico

The Thumb
2 februari 2004, 19:39
Sash,

Versterker aanzetten. Effe Jengelen. Alleen de mainswitch uit. Weer effe jengelen tot je niks meer hoort. Stekker eruit. En je kunt de caps losknippen. Doe het aan een kant. Ergens midden in de draad. Dan kun je ze later weer vastsolderen.

En gewoon niks aanraken. En mocht je nog een jetzer krijgen. Dan heb je niet genoeg gejengeld na het uitzetten van de mains schakelaar.
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
NIco

en mochten straks opeens je posts stoppen, dan was de ´jetzer´ toch iets te groot. :-D

sash
2 februari 2004, 20:08
Zo hoog?
Nico

Daar klinkt het ook zo irritant :)

nicoverduin
2 februari 2004, 20:30
Als je dat vergelijkt met de Fenders met 47-250 pf.
Dan vind ik die waardes zo hoog.
Nico

mathe
2 februari 2004, 20:42
Je hebt gelijk Nico. 4n7 is geen briljante waarde. De volume regelaar wordt een soort aan/uit schakelaar.
100pF werkt goed ipv die 4n7. Helemaal niets is behoorlijk donker klinkend op lage volumes.

Marc

sash
2 februari 2004, 21:00
Mathe,

Ik zit net het schema van de 1987x te bekijken en aan Volume 1 zit idd een 4n7 vast.
De C3 (wat Chris in eerst instantie zei) is een 22n.

Het rare aan dit schema is dat er maar 2 preampbuizen in voorkomen, terwijl ik er 3 in m'n amp heb.

Edit: Woopsie, my bad. Ieke buisje over hoofd gesien, waarschajnluk phase inverter... Niet horen bij preamp :D

Al
2 februari 2004, 21:29
Mathe,

Het rare aan dit schema is dat er maar 2 preampbuizen in voorkomen, terwijl ik er 3 in m'n amp heb.



Sasssss

Nr3 is de PI, hoort bij je eindtrap

Al

sash
2 februari 2004, 21:33
Tenksjoe verrie muts!

Bevalt de strat nog? (het antwoord ken ik al denk ik, maar goed :D )

Chris Winsemius
2 februari 2004, 22:20
Hey Sash

Wat een gedoe dat C'tje :D
UPDATE :) C3 is koppel-C ander kanaal ..... mot meer koffie innemen , de bright-cap wordt niet aangeduid op m'n 1987X schema . Kijk welke banen naar de 2 niet-geaarde aansluiting v/d pot gaan .
Als je zo'n "aan/uit" volume-regelaar hebt dan zit er één 4n7 in je versterker ...... hoewel ..... ik had hier laatst een 800 met een 4n7 over de mid-pot , origineel .......

Kijk ajb uit met de hoge spanningen , na het leeg-spelen meet ik vaak nog wat spanning .

Chris

sash
3 februari 2004, 09:22
Bedankt voor de reacties!

Kzal na school ff m'n amp open schroeven. Ben benieuwd :)

I'll keeps you notified!

Nielsje
3 februari 2004, 13:56
hm... sash

ik vind dit toch wel een korte post voor een vaarwel bericht hoor :razz:

sash
3 februari 2004, 14:36
Niks vaarwel bericht, alles gelukt :D

Kheb em net doorgeknipt en alles doet het nog :D
Het hoog is in ieder geval afgekapt en ik kan nu het normal kanaal wat terugdraaien en issie gelijk wat cleaner.

Dank voor alle reacties!

PeeVee
3 februari 2004, 14:45
Nico, kun je echt alle spanning wegjengelen??
Dat ligt een beetje aan je speeltechniek maar als je net als Sash alleen maar naar beneden speelt voor de ultieme toon (wie heeft toch in godesnaam bedacht?!) en niet teveel tussen de pieken doorresoneert dan krijgt je e.e.a. aardig weggejengelt.

Ik speel juist alle tonen omhoog voor een extra Mello-Toon en dan wordt het een stuk lastiger. :-D

PeeVee
3 februari 2004, 14:50
Ik zei 2 linkerhanden he. Veel verder dan snaren vervangen kom ik niet :D

Nou... dan moet je maar eens snaren proberen te vervangen op mijn Gretsies met Bigsby wobble pook... Kom je met twee linkerhanden niet ver hoor ;-)

Of zoals zoals op Gretsch forum bemoedigend in de foutmelding stond als het mislukt was een plaatje op het forum te zetten "it's easier to post a picture here than to string a Bigsby" ;-)

sash
4 februari 2004, 22:57
Daarom heb ik ook een grafhekel aan bigsby's :razz:

Mr.Jay
5 februari 2004, 08:18
Daarom heb ik ook een grafhekel aan bigsby's :razz:


De toegevoegde waarde van een Bigsby moet je ook met gevoel leren inschatten. Je wilt em niet meer kwijt daarna
JaY

sash
5 februari 2004, 19:57
Mwah, dat valt nog wel te bezien.

birt
3 april 2004, 12:51
mijn jmp 100w klinkt me te schel, de hoge tonen zijn niet warm genoeg terwijl ik de treble toch bijna volledig toe zet. ik zoek dus een mod die ik zelf kan uitvoeren (dwz goede uitleg) ik heb wel al wat gezocht maar ik ben leek en snap er niet genoeg van

dit vond ik:
Marshall JCM800 2203/2204 Mod(s)-
1. Locate the 68K input resistor (R3) and place a 330pf 1kv ceramic cap across it. This will beef up the mids and lows and make the entire amp feel more "meaty" and "thick".

2. Locate the 10K cathode resistor (R6 found on V1B) and replace it with a 4.7K resistor. This will beef up the gain. This seems to be the "sweet-spot" on these amps. If you want insane gain use a 1.5K.

3. Locate the 820ohm cathode resistor (R9 found on V2A) and place a .68uf cap across it. This will increase the gain a little, and give you a nice "Plexi" midrange boost.

4. Locate the 33K "slope resistor" which is in the EQ section (R15) and replace it with a 47K resistor. This bumps the amp's entire midrange frequencies up a notch. The result is a very "fat", "thick" or "beefy" tone that is really awsome.

5. Locate the 22K Midrange knob (VR4) and replace it with a 50K Liner or Log pot. This is for those who are seeking more flexibilty out of the midrange knob.

6. Locate the .68uf cap (C1) which is found on V1A and replace it with a .47uf cap. This alters the midrange response and adds a "heavier" tonal quality to the amp.

Note: All resistors are 1/2watt unless otherwise specified and caps/resistors are marked according to the Marshall schematics.

----------
Marshall Model 2203 JCM800's are notorious for having a very bright normal channel. This is due to an input series resistance which is very different from the Classic Marshall circuit. (470k Ohms vs. 68k Ohm). The following mod details a method of warming up the tone on these amps.

1. Replace the 470k Ohm resistor that is tied to the input tube grid with either a 68k Ohm, 34k Ohm or 10k Ohm resistor. The lower the resistance, the darker the tone, but 68k is the "classic" value. (Don't be tempted to remove this resistor altogether). It has to be there to attenuate the grid circuit and prevent excessive overload conditions.

2. Remove the 470pF cap which bridges the 470k Ohm resistor you just removed.



The combination of these two quick mods should return the normal channel of your JCM800 to a more classic and warmer Marshall tone.



ik wil dus een vetter geluid zonder de bas volledig te hoeven openzetten (dan gaat hij soms wat modderig klinken) en zonder de treble volledig te moeten wegdraaien

sash
3 april 2004, 13:58
Is dat niet hetzelfde probleem als dat ik had met mijn Marshall top? Die klonk me namelijk ook veel te schel

birt
3 april 2004, 20:27
Is dat niet hetzelfde probleem als dat ik had met mijn Marshall top? Die klonk me namelijk ook veel te schel
en wat heb jij gedaan?

birt
3 april 2004, 20:27
Is dat niet hetzelfde probleem als dat ik had met mijn Marshall top? Die klonk me namelijk ook veel te schel

en wat heb jij gedaan?

birt
3 april 2004, 20:28
Is dat niet hetzelfde probleem als dat ik had met mijn Marshall top? Die klonk me namelijk ook veel te schel

en wat heb jij gedaan?

sash
3 april 2004, 22:54
Ik heb de bright cap verwijderd. Meer was niet nodig om de schelheid weg te krijgen.

birt
4 april 2004, 10:51
is het dat oranjebruine dingetje bij de eerste potmeter?
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/amp/inside/DSC03406.JPG

birt
5 april 2004, 10:34
hallo? is het dat ding aan de preamp potmeter of niet?? er staat "1n MY" op, please help!

PeeVee
5 april 2004, 16:31
hallo? is het dat ding aan de preamp potmeter of niet?? er staat "1n MY" op, please help!

Als dat de volume pot is, ja, dan is dat een treble bleed capje, ook bekend als bright cap die op volumes lager dan 10 wat extra hoog doorlaat.

Je kunt met een tangetje één pootje afknippen (maakt niet uit welke), beetje terugbuigen en even goed aftepen. Als het niet bevalt is het vrij gemakkelijk dat ene pootje weer vast te solderen kappie?

Als ie nu te dof / muf klinkt zou je een wat lagere waarde kunnen proberen, b.v. 47 pF, 100 pF, 250 pF, 500 pF etc. 1 nF (= 1000 pF) lijkt me een onwaarschijnlijk hoge waarde voor een bright capje maar het lijkt erop dat 't dat toch wel is. Succes!

Bij twijfel gewoon even bij een amp tech langs, er zijn er genoeg te vinden binnen dit Forum.

birt
5 april 2004, 20:11
heb de bright cap geknipt en de 2de (die samen met een weerstand van 470k tussen preampvolume en input hangt) ook weggehaald samen met die weerstand en er een weerstand van 68k in de plaats gezet, nu klinkt hij al heel wat minder schel :)



heeeel duidelijke uitleg vond ik hier: http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm