PDA

View Full Version : Guitar RSI, iemand last van (gehad)???



Markus
2 februari 2004, 16:39
Hoi!
Vraagje. Ik ben student bewegingstechnologie aan de HHS,
ben bezig met een project over het ergonomisch aanpassen van een instrument (dit geval gitaar).
Zijn er mensen die bepaalde klachten krijgen bij het (langdurig) gitaarspelen? Zijnde het klachten aan hals, rug, schouders, pols, bovenarm. Of zijn er nog mensen die bewegingsbeperkingen vinden bij het gitaarspelen?
Mocht je het kwijt willen, moet je maar ff mailen of hier op het forum zetten ofzo.

Alvast thanks a lot!

Greets,
Markus

Guinness
5 februari 2004, 16:39
Wat moet ik me voorstellen bij het ergonomisch aanpassn van een gitaar? Wat kan er dan verbetert worden?

Guinness
5 februari 2004, 16:40
Dubbel

robpeters87
23 februari 2004, 21:46
Ik heb alleen wel eens last van kramp in de muis van m'n linkerhand, maar dat is alleen als ik veel en lang power akkoorden speel en omdat k een btje foute techniek heb (ben k nu af aan het leren.. ) bestaat volgens mij niet zoiets als gitaar rsi...

Maiden Michiel
23 februari 2004, 22:03
Ik ben bang dat die RSI niet te verhelpen valt door aanpassingen aan het instrument.
Voorlichting over houding en warming up zal het beter doen. Daar zit hem namelijk vaak het euvel.

rien
24 februari 2004, 17:06
Ik heb wel eens last van kramp in mn handen en vooral mn hand waar ik de snaren mee indruk. Zomaar midden op de dag zonder gitaar..gaat ineens mn duim naar het miden van mn hand
Ik speel dan soms ook sel 4 uur per avond.. en na een maand gebeurt er iets in deze trant

ztop ik 2 dagen dan voel ik beide handen wel echter niet heel erg lastig

Ik denk dat het geen bal met de housding te maken heefte chter wel met het soort gitaar. Ik speel op een niet versterkte staalsnarige gitaar en speel bovendien met mn duim om bij een barree greep de bas langer vast te kunnen houden terwijl de accordgrepen veranderen
zg travis /chet atkins style

Hoi
rien

fuck nu-metal
24 februari 2004, 19:52
heb wel een tijdje pijn gehad als ik te lang alleen maar downstrokes speelde, bijvoorbeeld bij metallica en andere metal, waar veel palmmuting voorkomt. Volgens mijn toenmalige gitaarleraar was een niet te voorkomen gevolg ervan en hebben ook veel professionele (metal)spelers hier dan last van, maar zeggen ze dat niet. Of dat zo is weet ik niet zeker, maar ik had er wel last van.

Man
26 februari 2004, 18:38
als ik mijn pink enzo oefen en veel ook dan krijg ik soms na twee dagen al vreselijke pijn in mijn pols


sja als je de hals in een andere hoek zou kunnen bevestigen zou het kunnen worden verholepen hehe

Trocar
26 februari 2004, 22:36
Voor zover ik weet bestaat er wel zoiets als gitaar-RSI. Dit wil niet zeggen dat het een 'andere' RSI is dan die bij het typen bijv.
De oorzaken zijn dezelfden: langdurig een verkeerde/belastende beweging, versterkt door een aantal mentale processen.

De langdurige verkeerde/belastende beweging veroorzaak een slechte doorbloeding en ophoping van afvalstoffen.

De mentale processen komen tot uiting via de neuromotorische ruis-theorie: Spieren hebben 'neuromotorische ruis', dat wil zeggen dat ze kleine beweginkjes maken die ze zelf telkens ietsje moeten corrigeren (probeer je hand maar eens stil te houden, je ziet dat je gaat trillen, dat is die ruis).

Als je gespannen bent (stress e.d.; maar ook harde geluiden bijv.) wordt de ruis erger, is er meer corrigatie nodig, waardoor de spieren extra cocontractie gaan uitoefenen op zichzelf -> overmatige belasting is het gevolg.

Het lullige is dat RSI kan blijven bestaan, lang nadat de eigenlijke beschadiging is verdwenen. De associatie met de handeling en de pijn zorgen ervoor dat iemand al bij de minste belasting pijn ervaringen krijgt, terwijl hij/zij geen enkele beschadiging heeft. (Mensen rapporteren al pijn bij alleen het denken aan typen/gitaar spelen).

Dus uiteindelijk is het een combinatie van fysieke en mentale processen, die bijdragen aan het ontstaan van RSI. Mede doordat iedereen een verschillende stress-drempel heeft en andere 'ruis' in de spieren, krijgt de ene wel RSI en een ander niet.

Als ik een stuk wil spelen wat mij niet lukt (damn Satch!) en ik blijf het maar proberen, raak ik geiriteerd, krijg ik kramp en gaat het alleen maar slechter...

Tenslotte een praktijk voorbeeld: metal-gitaristje uit een niet nader te noemen Noorse band, bleef stug doorspelen, negeerde zijn pijntjes; nu, na 5/6 jaar niet meer gespeeld te kunnen hebben, krijgt hij eindelijk weer wat kracht in zijn pols. RSI is relatief makkelijk te krijgen, maar ervanaf komen is zeker niet simpel.

guvnor
27 februari 2004, 11:25
ok...niet gelijk "spam" roepen, maar ik sinds een paar dagen de Powerball. Dat is een apparaat waarmee je RSI klachten kunt voorkomen en tegelijkertijd je armspieren (met name onderarm) trainen.

Het is een leuk apparaat, een soort gyroscoop, dat je in je hand moet laten draaien. De gyroscoop in de bal gaat ongelooflijk hard draaien (tot 13.000 toeren) waardoor de bal een kracht van tot wel 18 kg uitoefend op jouw hand.

Het is meer dan een speeltje. Het is via internet verkrijgbaar, maar ook via fysiotherapeuten of in zorgwinkels (bijv in ziekenhuizen).

check it out...

stay-active.nl/nl/dept_253.html
mill-products.com

Axl Rose
27 februari 2004, 11:32
Ik denk zelf niet echt dat het te maken heeft met RSI of zoiets is. Ik denk gewoon dat het een kwestie van spieren kweken is. Als je pijn in je vingers krijgt van gitaarspelen dan moet je gewoon nog meer spelen. :razz: Maar das mijn persoonlijke mening. Ik had in het begin ontzettende kramp in mijn vingers omdat je houdingen (akkoorden etc) aannam wat je nooit eerder had gedaan. En ja......een Les Paul om je nek is in het begin niet echt lekker voor je nek en rug. Maar dat gaat snel over naarmate je gewoon meer speelt oefent. En eraan gewend raakt. Hetzelfde geld voor als je ineens besluit om te gaan hardlopen terwijl je dat nooit echt gedaan hebt. Krijg je ook kramp. :D Maar mijn conclusie is: Spelen tot je erbij neervalt, gewoon bikkelen :)

Anders Destium
29 februari 2004, 21:22
>Axl Rose

RSI wordt niet verholpen door spieropbouw :evil:

RSI is niet leuk en feestig, ik kan het weten want ik heb er serieus last van gehad (meer dan een jaar). De oorzaak was elke dag minstens 7 uur voor een compu zitten en ook nog 2 uur gitaarspelen. Door beter te letten op techniek en rustpauze's in te lassen is het op een gegeven moment verdwenen. Dat had niets met spieren enzo

Vaak had ik kramp in mijn pols bij het gitaarspelen, en ook zo erg dat ik moest ophouden met spelen op een gegeven moment. Het is heel vervelend als je bij je studie en je hobby geremd wordt door zoiets.

Wat al eerder is gezegd kan ik zeker beamen: Een powerball (of dynabee) kan RSI helpen voorkomen. Ik heb er al jaren eentje als hulpmiddel bij het op peil houden van mijn armspieren en als warmingup bij sportklimmen. Toen ik RSI kreeg was ik ook redelijk gespierd, daar heeft RSI ook echt niets te maken (nu ik niet meer klim is dat allemaal ook verdwenen, ah well... ). Vooral het verkeerd gebruik van spieren door geforceerde houdingen en stress leiden tot RSI!

Als je een goede warming up hebt zul je ook minder last hebben.

Bigfoot414
1 maart 2004, 11:50
Ik heb best wel grote handen, de vingerkootjes (???) zijn bij mij extra lang. Dat is heel handig, maar als ik lang barré-akkoorden speel, krijg ik wel last van mn duim.

Axl Rose
1 maart 2004, 16:42
>Axl Rose

RSI wordt niet verholpen door spieropbouw :evil:

RSI is niet leuk en feestig, ik kan het weten want ik heb er serieus last van gehad (meer dan een jaar). De oorzaak was elke dag minstens 7 uur voor een compu zitten en ook nog 2 uur gitaarspelen. Door beter te letten op techniek en rustpauze's in te lassen is het op een gegeven moment verdwenen. Dat had niets met spieren enzo

Vaak had ik kramp in mijn pols bij het gitaarspelen, en ook zo erg dat ik moest ophouden met spelen op een gegeven moment. Het is heel vervelend als je bij je studie en je hobby geremd wordt door zoiets.

Wat al eerder is gezegd kan ik zeker beamen: Een powerball (of dynabee) kan RSI helpen voorkomen. Ik heb er al jaren eentje als hulpmiddel bij het op peil houden van mijn armspieren en als warmingup bij sportklimmen. Toen ik RSI kreeg was ik ook redelijk gespierd, daar heeft RSI ook echt niets te maken (nu ik niet meer klim is dat allemaal ook verdwenen, ah well... ). Vooral het verkeerd gebruik van spieren door geforceerde houdingen en stress leiden tot RSI!

Als je een goede warming up hebt zul je ook minder last hebben.

ok, thnx, weer wat geleerd :)

Daywalker
1 maart 2004, 23:00
Last van kramp in je linkerhand als je te lang/teveel barre-accoorden speelt heeft iedereen wel, denk ik… Waar ik veel last van heb is last van mijn rechter onderarm, vingers en pols. Geen “normale” pijn bij belasting maar een voortdurende pijn ook al belast ik mijn arm helemaal niet meer. Fysio heeft e.e.a. verlicht maar de pijn wordt heviger als ik weer speel.
Samen met mijn therapeut zijn wij tot de conclusie gekomen dat een verkeerde houding bij het gitaar spelen plus een al overbelaste rechterpols c.q. onderarm (jarenlang intensief gebruik van muis) de oorzaak is van de klachten. Verkeerde houding betekent in mijn geval het rusten van de rechterarm op de body van mijn acoustische gitaar waarbij de rand van de gitaar in de onderarm drukt, op de plek van het “electrisch knookje”. Als je gespannen bezig bent in combinatie met een verkrampte pink ter ondersteuning van je fingerpicking rechterhand worden pezen en spieren hierdoor geirriteerd en het gevolg is een ontsteking van pezen aan de aanhechting van het bot.

Mijn therapeut zei het zo: Door het jarenlang werken met de muis is je arm te vergelijken met een poreuze binnenband van een fiets en als je dan ook nog een hobby kiest waarbij je deze arm ook nog extra (en verkeerd) belast dan is die band op een gegeven moment niet meer op te pompen…..

Het ergonomisch aanpassen van de gitaar zonder concessies te moeten doen aan geluid en imago lijkt mij moeilijk maar ik laat mij graag verrassen… succes.

Thom TK
21 april 2004, 13:42
Ik heb wel eens last van een "pijn" iets boven de pols van de hand waar ik mee aansla.
Of dit RSI is, weet ik niet (ik krijg er ook geen last van tijdens het gitaarspelen, maar als ik een bepaalde beweging maak met mijn hand).

Thom TK
21 april 2004, 13:44
Ik heb wel eens last van een "pijn" iets boven de pols van de hand waar ik mee aansla.
Of dit RSI is, weet ik niet (ik krijg er ook geen last van tijdens het gitaarspelen, maar als ik een bepaalde beweging maak met mijn hand).