PDA

View Full Version : accoorden en toonladders



SymphonY-X
2 februari 2004, 15:47
Hey ik zit met een vraagje,
Ik ben de laatste tijd een beetje bezig met toonladders en accoorden.
Nu zat ik alleen met een paar vraagjes. Als je een solotje maakt in bijv. harmonic minor E. Betekend dit dat je dan (alleen) de noten die in de harmonic minor E scale voorkomen als accoorden erbij mag spelen, en zeg maar in het verdere verloop van het liedje? of die van de "echte" E toonladder, de majeur ladder?? of is het eigenlijk wel zo dat je alleen die noten uit een scale die je speelt erbij mag pakken, maar wat anders ??

En nog een klein vraagje dat een beetje over hetzelfde gaat, als het dus zo is dat je bijv. door naar je toonladder te kijken, je een E mag spelen als achtergrond accoord, mag je dan ook bijv. een E7 of een Esus2 of een E met wat voor toevoeging ook, erbij spelen??
Jullie zouden me hier heel erg mee helpen, alvast bedankt!! :P

Voidhead
2 februari 2004, 16:08
Ik ben niet zon kenner van heel de muziektheorie enzo dus voor een beter theoretisch antwoord moet je nog even wachten op een ander :)

Maar ik zou zeggen, heb skit aan de toonsoort, als je solo in E harmonisch mineur is wil dat niet zeggen dat het hele nummer in die toonsoort moet.
Soms is het wel mooi om er een noot van een andere toonladder (bv. de echte E ladder erin te verwerken.)

Meerdere artiesten (kijk bv. naar Jimi Hendrix) gebruiken noten (en accoorden) die helemaal niet in de ladder zitten maar het klinkt toch vet.

Just do what sounds good 8-)

SymphonY-X
5 februari 2004, 11:06
Maar als je zeg maar "volgens de regeltjes speelt" mag je dan op de plek waar je bijv. een E mag spelen, ook een Esus2 of E7 of meer van die veranderde accoorden spelen??

pimmetje
5 februari 2004, 11:43
Tuurlijk mag je andere varianten van akkoorden er doorheen gooien. Let alleen dan wel op welke tonen je erbij pakt.

Bij A harmonisch mineur heb je bijvoorbeeld de G# ipv de G. Die komt (o.a.) goed uit als je daarbij een Emajeur speelt. Als je plots in een akkoord die G# in de solo wilt doen en een G of A aan het akkoord toevoegt, kan je schrikken (of een hele mooie dissonant hebben)...

taylor
6 februari 2004, 16:28
in zigeuner jazz wordt vaak over de dominant akkoord (dus E7)de harmonische ladder gespeelt.

de theorie er achter is 1 beetje moeilijk uit leggen hier zo.

het komt er simpel weg op neer dat je de 3 trap die normaal mineur is majeur maakt.