PDA

View Full Version : speakers tremolux / bandmaster



Lucluc
2 februari 2004, 15:39
Allereerst leuk om dit forum weer terug te zien!

Ik zit al een tijdje te denken om eens andere speakers uit te proberen. Op dit moment heb ik 1 cabinetje, en dat is een oude tremolux met half-open achterkant en een baffle voor 2 x 12''. Er zitten nu C12N reissue's in. Na tips van anderen (o.a. Al / Peevee / Jay) zit ik te denken aan 2 Celestions G12H-30's. Die zijn neem ik aan 30 watt per stuk, dus dat moet kunnen in combinatie met de bandmaster of tremolux. Graag opinies, want ik kan niet eerst luisteren. Ik kan de Jensen C12N's natuurlijk weer doorverkopen.

Daarnaast wil ik nog een nieuw cabinetje laten bouwen voor bij de 'brownface' tremolux. Zal ik daar 'zoals het hoort' 10'' speakers in zetten of ook 12'', want dat bevalt wel goed. En zo ja, welke passen het beste bij zo'n licht ampje?

Alvast bedankt voor jullie medeleven!

PeeVee
2 februari 2004, 17:06
Hoi JL,

Ik vind nog steeds Jensen RI C10Q's een prima prijs/kwaliteit verhouding hebben. Die krijg je er bij Erik vast wel voor €50 per stuk bij, dan heb je vast "iets". Ik heb even C12Q gehad en een tijdje C12N's, ik vond die N's echte "rock speakers" (niet zo mooi dus), de C12Q vergelijk ik maar een beetje met de C10Q en vind ik en lekkere schreeuwlelijk met stevige onderkant. Perfect is ie zeker niet en er is ongetwijfeld iets beters te krijgen, maar in een combi doet ie het goed en zoals gezegd, voor het bedrag kun je volgens mij niet veel beters krijgen.

Als je die speakers hebt, heb je in ieder geval een referentiepunt voor niet teveel centjes. Daarna kun je leuk gaan experimenteren b.v. met combinaties of setje andere speakers. Al heeft ook een aardige voorraad 10" speakers liggen, misschien wil hij daar nog wat van kwijt, moet je 'm maar eens mailen. Ik heb hier nog een ouwe Oxford (dacht ik) liggen, een CTS-je en een (Utah?) speaker uit een Musicman 210 SixtyFive. Ik doe daar weinig mee dus wellicht is dat ook wat voor je.


Ik ben zelf nogal symetrisch ingesteld als het om links en rechts gaat, en da's natuurlijk lastig met 2 x 10" (ik heb een Vibrolux Reverb, daar zit ik erg te twijfelen). Desondanks is het "combineren" erg leuk, geeft een soort "meerstemmig" effect en biedt ook interessante mogelijkheden voor het miken. Ik heb in mijn SR (4 x 10") ook wel eens wat geëxperimenteerd en Jay & Al zijn helemaal doorgewinderde speaker-tweakers (hmmm... cool woord!)

Qua miken zul je nog raar staan te kijken, het kan soms de rottigst klinkende speaker zijn die het lekkerste overkomt op een microfoon, is hogere wiskunde, vrij onvoorspelbaar lijkt het, daar wil ik me ook niet aan wagen. Ik heb me in ieder geval erg verbaasd over de resultaten die ik hoorde toen ik met mijn 12 sporen recorder verschillende microfoons voor verschillende speakers had gezet. Weet niet meer precies hoe ik dat allemaal heb gedaan, maar was toen met mijn SR met bovenin een P10R en Jensen alnico (aaargh... asymetrisch) en onderin twee C10Q's. Microfoons die ik had was 2 x SM58, 2 x Rhode NT1, 2 x Superlux 1" grootmembraan microfoon en setje AKG condensator microfoons.

Heb dezelfde lik gespeeld maar alle sporen "naast elkaar" opgenomen om verschil te kunnen horen. Was leuk, zo kon ik b.v. de individuele microfoons vergelijken bij dezelfde speaker, maar b.v. ook juist 1 microfoon en de verschillende speakers... Erg verwarrend want er waren al best veel combinaties mogelijk. Conclusie was in ieder geval dat die goedkopere SuperLux microfoon helemaal niet verkeerd zijn en dat het mooiste geluid komt van een microfoon op 1 meter afstand, op een podium is dat i.v.m. overspraak geen haalbare kaart denk ik.

Ik vind gemike-te versterker (op podium) altijd erg direct klinken (logisch), Ik vond mijn CTS ('69) speakers wat duffig / muffig klinken (zeker voor een alnico), maar dat was om te miken juist weer de lekkerste... Smooth! Zit dus toch te overwegen er eentje bij te zetten bovenin (i.p.v. P10R) voor miking...

Nog een tip die ik van Jay kreeg: zet ze speaker cab eens op z'n zijkant zodat de speakers boven elkaar zitten. Geen vragen stellen over het resultaat nu, gewoon eens proberen en laat hier eens weten wat je bevindingen zijn OK?

Mr.Jay
2 februari 2004, 19:36
[quote="Lucluc"]Allereerst leuk om dit forum weer terug te zien!

Ik zit al een tijdje te denken om eens andere speakers uit te proberen. Op dit moment heb ik 1 cabinetje, en dat is een oude tremolux met half-open achterkant en een baffle voor 2 x 12''. Er zitten nu C12N reissue's in. Na tips van anderen (o.a. Al / Peevee / Jay) zit ik te denken aan 2 Celestions G12H-30's. Die zijn neem ik aan 30 watt per stuk, dus dat moet kunnen in combinatie met de bandmaster of tremolux. Graag opinies, want ik kan niet eerst luisteren. Ik kan de Jensen C12N's natuurlijk weer doorverkopen.

Ik heb een 60's BassmanCAB met 2 R.I. G12H30's ( ik dacht dat Setzer die nl. gebruikte, hij heeft het over 30W's, moet dus wel ) > klinkt best lekker. Speaker met genoeg laag en hoog maar met het wat dikkere Celestion MID zeg maar, t.o.v. een C12N.
Heb zo'n zelfde CAB 2 j. geleden ook gehad, dara had ik ook korte tijd 2 x C12N R.I. in, niks aan, veel te bassig, schel en penetrant hoog.

JaY

Al
2 februari 2004, 21:35
Allereerst leuk om dit forum weer terug te zien!

Ik zit al een tijdje te denken om eens andere speakers uit te proberen. Op dit moment heb ik 1 cabinetje, en dat is een oude tremolux met half-open achterkant en een baffle voor 2 x 12''. Er zitten nu C12N reissue's in. Na tips van anderen (o.a. Al / Peevee / Jay) zit ik te denken aan 2 Celestions G12H-30's. Die zijn neem ik aan 30 watt per stuk, dus dat moet kunnen in combinatie met de bandmaster of tremolux. Graag opinies, want ik kan niet eerst luisteren. Ik kan de Jensen C12N's natuurlijk weer doorverkopen.

Daarnaast wil ik nog een nieuw cabinetje laten bouwen voor bij de 'brownface' tremolux. Zal ik daar 'zoals het hoort' 10'' speakers in zetten of ook 12'', want dat bevalt wel goed. En zo ja, welke passen het beste bij zo'n licht ampje?

Alvast bedankt voor jullie medeleven!

Heyy JL

Ja, mijn mening ken je waarschijnlijk al. Uitstekende prijs kwaliteit is G12H-30 of Classic lead 80. Erik krijgt Tone Tubbies binnen maar dat zal wel wat gaan kosten. (Die ken ik overigens niet)

Wat betreft de 10" voor de bruine Tremo kan ik je een combi van Weber P10P en P10S aanbevelen. Is een uitstekend huwelijk.

Al

jpb
3 februari 2004, 11:36
Lucluc, ik heb twee oude G12H30's in open cab aan mijn bf tremolux hangen (Er zit overigens wel een grotere OT in met een 8 ohm uitgang).
Ik ben erg tevreden, 'groot' geluid, met een goede balans (l/m/h) en strak laag; minder fel/schel dan veel amerikaanse speakers, daar houd ik niet zo van. De G12H30 wordt dacht ik ook veel gebruikt in deluxes, waardoor ze erg goed schijnen te klinken. succes

Lucluc
3 februari 2004, 15:49
Heren heren, bedankt voor zulks een medeleven!

JPB: heb je twee 16 Ohm speakers? En heb je ook en open tremolux cabje, of iets groters. Ik heb ook een grote FNS replacement OT in de bandmaster. De oude OT uit de bandmaster zit nu in de tremolux (heeft Al gedaan), omdat degene die daar in zat 'gaar' was.

Nou, ik ga dus maar die twee Celestion G12H-30's bestellen. Is denk ik een aardig punt om eens te beginnen. Dan zal ik nog een cabje met 10'' laten bouwen en daar eens wat gaan mixen zoals Al en Peevee voorstellen. Weber bestellen is een optie.

In het verleden heb ik al eens geprobeerd hoe het geluid is als ik het cabje op z'n kant zet. Het prettigst is het geluid voor mij als ik de 'legs' gebruik. Dan heb je je eigen amp als een soort monitor. Bass lijkt ook mooier / warmer.

Enne Al, je wilde nog eens een Jazzmaster proberen. Ik heb nu een wel heel fijn exemplaar voor de collectie (!). Een 1962er in Candy Apple Red. Ik denk dat het lastig wordt een beter exemplaar te vinden, ik heb ze nog nooit mooier gehoord in ieder geval.

JL

jpb
3 februari 2004, 21:59
Heren heren, bedankt voor zulks een medeleven!

JPB: heb je twee 16 Ohm speakers? En heb je ook en open tremolux cabje, of iets groters. Ik heb ook een grote FNS replacement OT in de bandmaster. De oude OT uit de bandmaster zit nu in de tremolux (heeft Al gedaan), omdat degene die daar in zat 'gaar' was.



Idd twee van 16 Ohm en ze zitten diagonaal in een oude, open, Carlsbro-cab. Daar komt nog ooit een goede baffle in (zit nu hardboard in), dus dat zal nog wel beter kunnen klinken dan het nu is.

Dat zal wel dezelfde OT zijn die we hebben, van mij is ook FNS, ik geloof 45 W, iets groter (niet zo groot als een bassman OT) maar een erg veel beter geluid (tenzij je een snel verzadigde OT mooi vind, maar dat is een ander verhaal).

Ik vermoed dat 10" speakers in brownface fenders (zoals jouw tremolux) beter passen dan in blackface. Bovendien heb je zo twee wat meer verschillende versterker-combi's: Bandmaster + grotere OT + 2x12" (=harder en cleaner), en bruine tremolux + 2x10" (=minder hard en wat bruiner/viezer). Amps-switcher of in stereo en je hebt een dijk v/e live-setup. succes

Mr.Jay
3 februari 2004, 22:50
Ik vermoed dat 10" speakers in brownface fenders (zoals jouw tremolux) beter passen dan in blackface.

....4x10" blackface SuperReverb ?

JaY

Al
3 februari 2004, 23:15
Enne Al, je wilde nog eens een Jazzmaster proberen. Ik heb nu een wel heel fijn exemplaar voor de collectie (!). Een 1962er in Candy Apple Red. Ik denk dat het lastig wordt een beter exemplaar te vinden, ik heb ze nog nooit mooier gehoord in ieder geval.

JL

Mooooooi!
Ben benieuwd!!
See you

Al

jpb
3 februari 2004, 23:46
Ik vermoed dat 10" speakers in brownface fenders (zoals jouw tremolux) beter passen dan in blackface.

....4x10" blackface SuperReverb ?

JaY

Ik bedoelde natuurlijk 2x10" natuurlijk, ik wil niet op iemands Super-tenen gaan staan, veel te link hier haha :D :wink:

Lucluc
4 februari 2004, 16:46
JPB: wellicht is die trafo die jij gebruikt wat kleiner dan die ik nu in mijn bandmaster heb zitten. Die is echt ongelofelijk groot en kan volgens mij nooit in een tremolux. Ik vind het verschil overigens erg klein, tussen een grote en een kleine OT.

Mijn cabje is een oude tremolux waar Erik vd Haar een nieuwe baffle in heeft gezet voor 2 x 12'' en nieuwe tolex.

JL

Mr.Jay
5 februari 2004, 08:59
[quote="Lucluc"]JPB: wellicht is die trafo die jij gebruikt wat kleiner dan die ik nu in mijn bandmaster heb zitten. Die is echt ongelofelijk groot en kan volgens mij nooit in een tremolux.

Waarom niet ? topcab is hetzelfde toch ?!
Ik heb ooit een 64Tremo gehad van een bassist daar zat ook een torenhoge ( vlg. TWIN-) OT in, chasiss kon er op de mm. ingeschoven worden.

>Ik vind het verschil overigens erg klein, tussen een grote en een kleine OT.

Ik vond het goed te horen toen ik in mijn VibroluxRev. ( zelfde OT dan BMST ) een SR-sized OT monteerde. In het laag vooral en zeker op wat harder volume. Voller en trakker.
Moet zeggen > was wel een 65BassmanOT en geen FNS dus :wink: .

JaY

jpb
5 februari 2004, 19:55
Bandmaster en Showman top-cabs zijn hetzelfde formaat; tremolux is kleiner (vwb breedte en diepte). Er is zeker genoeg ruimte voor een bassman-grotte OT.
Ik vond het geluid enorm verbeteren. Strakker laag en veel meer ballen/definitie op laag vol. Blijft nu ook strakker bij hoog vol. Dat is ook wat ik wilde :)

Mr.Jay
5 februari 2004, 21:04
Bandmaster en Showman top-cabs zijn hetzelfde formaat; tremolux is kleiner (vwb breedte en diepte).

Ik waag dit te betwijfelen :oops:
Heb een foto voor me van tremo/bandm/showman blackface, diepte kan ik er niet op zien, maar breedte lijkt hetzelfde. Showman zou iets breder kunnen zijn i.v.m. de MIDpot. De Bassman is de enige echt smallere.
Wellicht weet AL hier mee over, even voor de nieuwsgierigheid.


>Er is zeker genoeg ruimte voor een bassman-grotte OT.
Klopt , hoogte is zéker hetzelfde.

>Ik vond het geluid enorm verbeteren. Strakker laag en veel meer ballen/definitie op laag vol. Blijft nu ook strakker bij hoog vol. Dat is ook wat ik wilde :)

mooi, dat is ook wat ik ervaarde. Die verbetering moet bij BMST als Tremo toch hetzelfde zijn lijkt me.

JaY

Lucluc
5 februari 2004, 21:18
Nou, verschil is er zeker. Ook in het hoog. Ik speel echter niet hard, maar misschien is het ook wel zo dat ik het verschil onderhand ben vergeten. Ik heb ook geen idee of een grote FNS OT anders is dan een gewone Bassman OT.

Ik heb de speakers besteld en ze liggen als het goed is morgen op mijn deurmat. Ik zal mijn bevindingen laten weten. Ook als ik een nieuw cabje heb waar ik denk ik dan de raad van Al ga opvolgen, die Weber combi.

JL

Al
6 februari 2004, 01:14
Nou, verschil is er zeker. Ook in het hoog. Ik speel echter niet hard, maar misschien is het ook wel zo dat ik het verschil onderhand ben vergeten. Ik heb ook geen idee of een grote FNS OT anders is dan een gewone Bassman OT.

Ik heb de speakers besteld en ze liggen als het goed is morgen op mijn deurmat. Ik zal mijn bevindingen laten weten. Ook als ik een nieuw cabje heb waar ik denk ik dan de raad van Al ga opvolgen, die Weber combi.

JL

Ik heb een Tremolux cab met P10P/P10S staan. Ik ben zaterdag in Nijmegen en kan hem meebrengen. Als je wilt kan je hem oppikken om te proberen. Neem maar weer een keertje mee.

Al

Lucluc
9 februari 2004, 21:42
De speakers zijn gemonteerd. Het lijkt, op zacht volume dat:

- het signaal wat minder direct is, minder scherp.

- meer laag, minder mid in het lage gebied en ietsje minder hoog.

Ik heb begrepen dat de speakers nog moeten inbreken. Ik hoef dan toch niet zacht te spelen, toch?

En wat betreft de OT kwestie: ik neem aan dat als Peevee zijn nieuwe Bandmaster gaat houden om op te spelen hij die wel gaat vervangen door een Bassman stijl trafo. Eens horen, of de mijne zoals ie nu is vergelijken met de zijne zoals ie nu is?

JL

PeeVee
19 februari 2004, 16:10
Bandmaster en Showman top-cabs zijn hetzelfde formaat; tremolux is kleiner (vwb breedte en diepte).
Ik waag dit te betwijfelen :oops:
Heb een foto voor me van tremo/bandm/showman blackface, diepte kan ik er niet op zien, maar breedte lijkt hetzelfde. Showman zou iets breder kunnen zijn i.v.m. de MIDpot. De Bassman is de enige echt smallere.
Wellicht weet AL hier mee over, even voor de nieuwsgierigheid.

Een Bandmaster = Showman, that's fer sure. Mijn Bandmaster heeft nog 2 extra "gaten" voor 2 extra buisvoeten (Showman). Of Tremolux weer hetzelfde is als Bandmaster weet ik niet (zou kunnen; 1 extra gat gebruikt voor gelijkrichter, 1 extra gat met plaatje afgedekt?) maar daar zou JL uitsluitsel over moeten kunnen geven...

PeeVee
19 februari 2004, 16:15
Bandmaster en Showman top-cabs zijn hetzelfde formaat; tremolux is kleiner (vwb breedte en diepte).

Ik waag dit te betwijfelen :oops:
Heb een foto voor me van tremo/bandm/showman blackface, diepte kan ik er niet op zien, maar breedte lijkt hetzelfde. Showman zou iets breder kunnen zijn i.v.m. de MIDpot. De Bassman is de enige echt smallere.
Wellicht weet AL hier mee over, even voor de nieuwsgierigheid.

Een Bandmaster = Showman, that's fer sure maarrrr.... Wel vreemd van die midpot, dat snap ik niet want Bandmaster heeft geen midpot...

Mijn '65 FEI Bandmaster heeft 2 extra "gaten" (afgedekt met plaatje) die volgens mij bedoeld zijn voor 2 extra buisvoeten (Showman). Of Tremolux weer hetzelfde chassis heeft als Bandmaster weet ik niet (zou kunnen; 1 extra gat gebruikt voor gelijkrichter, 1 extra gat met plaatje afgedekt?) maar daar zou JL uitsluitsel over moeten kunnen geven...

Lucluc
27 februari 2004, 21:12
Al: ik heb geen mailtje gekregen van het bericht dat jij geplaatst hebt. Sorry, anders had ik ZEKER gereageerd!

Peevee/Mr. Jay: Een tremolux is echt smaller en vooral minder diep dan een bandmaster/showman. De tremolux is aan de onderkant even diep als de bovenkant van een bandmaster. Ik zet ze wel eens op elkaar, vandaar. De blackface is hetzelfde als de brownface.

Ik zal trouwens eens informeren naar

Lucluc
27 februari 2004, 21:13
Al: ik heb geen mailtje gekregen van het bericht dat jij geplaatst hebt. Sorry, anders had ik ZEKER gereageerd!

Peevee/Mr. Jay: Een tremolux is echt smaller en vooral minder diep dan een bandmaster/showman. De tremolux is aan de onderkant even diep als de bovenkant van een bandmaster. Ik zet ze wel eens op elkaar, vandaar. De blackface is hetzelfde als de brownface.

Ik zal trouwens eens informeren naar

Mr.Jay
28 februari 2004, 09:11
[quote="Lucluc"]
Peevee/Mr. Jay: Een tremolux is echt smaller en vooral minder diep dan een bandmaster/showman. De tremolux is aan de onderkant even diep als de bovenkant van een bandmaster. Ik zet ze wel eens op elkaar, vandaar. De blackface is hetzelfde als de brownface.

Oké, thanks voor de info !
JaY

Al
28 februari 2004, 20:12
Al: ik heb geen mailtje gekregen van het bericht dat jij geplaatst hebt. Sorry, anders had ik ZEKER gereageerd!

Is wat fout gegaan met posten, jammer. Het hapert nog steeds hier.

Al