PDA

View Full Version : My 11 bits of advice for a great tone



telecastermaster
2 februari 2004, 12:17
Wat een wijs man (/vrouw?) is de auteur van dit artikel.

http://www.epinions.com/content_6993710724

Ik ben het met alles volkomen eens. I couldn't agree more!

Vooral zijn opmerking over het (over)gebruik van distortion is heel herkenbaar. En ook mijn filosofie: effecten zoveel mogelijk analoog én in de effectloop.

Enjoy

Nielsje
2 februari 2004, 12:26
ik ben het vooral eens met zijn stelling over overdrive/distortion dat dat nit te veel moet zijn (meer mid moet erbij :D) en dat begeleidend spelen errug belangrijk is

aan de andere hand..waar versier je nou vrouwen mee? met de hele tijd suf 4 akkoorden herhalen of je leuke tap-solo's en gekke bekke trekken gedoe?

Harry
2 februari 2004, 12:31
persoonlijk knap ik nogal af op vrouwen die kicken op tapsolo's....

The Thumb
2 februari 2004, 12:41
ik ben het niet echt eens met punt 2

Dirk_Hendrik
2 februari 2004, 13:50
Ik ook niet. Totaal niet zelfs.

Speeddemon
2 februari 2004, 14:55
I quote "but nothing sounds good through a Peavey Bandit or other trashy solid state amp"

FUCK NO! :evil:
Ik HAD een Bandit 112 (weliswaar met een Celestion G12T75 ipv de originele Sheffield) en met m'n Tubefactor ervoor had ik echt een goeie tone (weliswaar minder goed dan m'n huidige Engl, maar toch).

D'r is zelfs tijdens een optreden in café Wilhelmina een Amerikaanse Nashville sessie-drummer naar me toe gekomen om me te vertellen dat ik zo'n goeie sound had. M'n enige 3 pedalen waren toen die Tubefactor, Vox wah (was toen nog niet TB) en een Boss CH-1.

Dus to hell met dat statement! :evil:

aad
4 februari 2004, 12:30
de hele tijd suf 4 akkoorden herhalen of je leuke tap-solo's en gekke bekke trekken gedoe?

Tsja....als je SUF gaat zijn houdt het natuurlijk helemaal op. :-D
Begeleiden betekent zeker niet suf accoorden spelen in de achtergrond. Dat kan best heel pittig en zelfs heavy zijn, alles is goed, als het maar strak is en ruimte laat om idd de solist tot zijn/haar recht te laten komen.

aad
4 februari 2004, 12:40
Ik ook niet. Totaal niet zelfs.

Op zich zit er natuurlijk wel wat in, maar het is net zo goed een generaliserend idee als elk ander. (en dus niet ECHT intelligent :razz: dus moet het wel een vrouw zijn :D ).

Ik bedoel: Als je een goedkoop barrel hebt, maar op zich speelt het ding wel lekker, dan kan je daar nieuwe elementen in zetten en dus een beter geluid krijgen. Als je daarnaast ook de hals bijvoorbeeld vervangt door een betere?/andere verander je je geluid ook. Dat kan ook drastische gevolgen hebben. Tenslotte nog de tuners en de electronica en de plank zelf vervangen en je bent goedkoop klaar :-D .
Het gaat er tenslotte om wat JIJ goed vindt toch?

Lacrymosa
4 februari 2004, 12:42
ik weet he tnog niet zeker over punt 2, maar de rest is oud nieuws

CheerS!!

RRRobin
4 februari 2004, 12:51
hmm wel redelijk mee eens, maar t lijkt my toch nog steeds dat een amp met meer vermogen voller klinkt dan een 15w ding?

+ dat gezeik over na-apen van geluiden vin ik zo'n onzin :P
als je t nou leuk vindt om hetzelfde geluid als je 'idool' te hebben moet je dat toch doen :P

The Thumb
4 februari 2004, 13:13
waarom klinkt een amp met meer vermogen voller? In mijn ervaring klinkt een amp met 2 of meer speakers voller dan een amp met maar 1 speaker, dit staat echter los van vermogen. Daarnaast klinkt een 15 watter die vol open staat behoorlijk vetter dan een 100 w die op 2 staat.

Nielsje
4 februari 2004, 13:37
jup, mee eens.

ik wil ook wel een 10 watt top hebben, maar het probleem is dat de meeste grote fabrikanten allemaal 50 en 100 watt tops hebben..


ga nou niet zeuren of het nano-head, want dat ding is misshcien goed, maar ziet er niet uit..veel te klein..

aad
4 februari 2004, 13:45
waarom klinkt een amp met meer vermogen voller? In mijn ervaring klinkt een amp met 2 of meer speakers voller dan een amp met maar 1 speaker, dit staat echter los van vermogen. Daarnaast klinkt een 15 watter die vol open staat behoorlijk vetter dan een 100 w die op 2 staat.

Precies.
Een 15-watter klinkt harder (vetter) en een 100-watter IS harder (voller). Dus is het moeilijker een 100-watter vet te laten klinken omdat-ie dan te HARD moet. Simpel eigenlijk he? :-D

Rutger
4 februari 2004, 13:46
ik ben laatst overgestapt van een 135W naar een 40W tubeamp en trust me: het klinkt vele malen beter. enerzijds omdat de amp beter is ( :) ) anderzijds omdat ik niet meer nodig heb dan 40W en ze daarom optimaler gebruik dan de 135W destijds.

en idd, meer speakers zorgt voor meer body.

verder ben ik het ook niet helemaal eens met puntje 2...

Negative K3 fan
4 februari 2004, 14:30
punt drie wordt nog steeds te vaak over het hoofd gezien. Ik lees mensen die in de band de gainv an de 5150 op 5 of zelfs hoger hebben staan. Laatst heb ik hem eindelijk in een band kunnen gebruiken en de gain zat nog onder de 2... Daarboven verlies je alles ongeveer.

Negative K3 fan
4 februari 2004, 14:32
punt drie wordt nog steeds te vaak over het hoofd gezien. Ik lees mensen die in de band de gainv an de 5150 op 5 of zelfs hoger hebben staan. Laatst heb ik hem eindelijk in een band kunnen gebruiken en de gain zat nog onder de 2... Daarboven verlies je alles ongeveer.

verder ben ik het met ongeveer alle punten wel eens, 2 is misschien wat dubieus, maar er zit een kern van waarheid in.

Negative K3 fan
4 februari 2004, 14:32
punt drie wordt nog steeds te vaak over het hoofd gezien. Ik lees mensen die in de band de gainv an de 5150 op 5 of zelfs hoger hebben staan. Laatst heb ik hem eindelijk in een band kunnen gebruiken en de gain zat nog onder de 2... Daarboven verlies je alles ongeveer.

verder ben ik het met ongeveer alle punten wel eens, 2 is misschien wat dubieus, maar er zit een kern van waarheid in.

Negative K3 fan
4 februari 2004, 14:33
punt drie wordt nog steeds te vaak over het hoofd gezien. Ik lees mensen die in de band de gainv an de 5150 op 5 of zelfs hoger hebben staan. Laatst heb ik hem eindelijk in een band kunnen gebruiken en de gain zat nog onder de 2... Daarboven verlies je alles ongeveer.

verder ben ik het met ongeveer alle punten wel eens, 2 is misschien wat dubieus, maar er zit een kern van waarheid in.

Nielsje
4 februari 2004, 14:33
ligt er maar net aan wat voor amp en opstelling je gebruikt...

bij pure distortion vind ik het niet fijn om hoog te gaan..

maar met crunch..dan gaan gain en volume het liefst op 10...

maar 1 keer gerealiseerd...


geweldig....

waarom heb ik nou een 100 w kast??

RRRobin
4 februari 2004, 15:42
waarom klinkt een amp met meer vermogen voller? In mijn ervaring klinkt een amp met 2 of meer speakers voller dan een amp met maar 1 speaker, dit staat echter los van vermogen. Daarnaast klinkt een 15 watter die vol open staat behoorlijk vetter dan een 100 w die op 2 staat.

lol btw ik doelde ook meer op de 2 speakers omschreef t all1 verkeerd, maar je heb wel gelijk, thnx voor de verbetering ;)

sash
4 februari 2004, 23:12
D'r is zelfs tijdens een optreden in café Wilhelmina een Amerikaanse Nashville sessie-drummer naar me toe gekomen om me te vertellen dat ik zo'n goeie sound had.

Ja een DRUMMER ja :D

Maar even over de standpunten, ben het er grotendeels mee eens, alleen met punt 2 en 11 niet.

2 omdat pickups alleen het karakter van je gitaar shapen. Als je body kut is kan je NOOIT geen goeie sound krijgen.

11 is meer persoonlijk. Mega hoge aktie, dikke snaren en wat krommere hals zorgt ervoor dat ik vrijwel altijd ontstemd sta, maar door de definitie van de dikkere snaren, blijft het goed klinken. Heel raar, maar je hoort het wel.

Negative K3 fan
5 februari 2004, 14:27
dat is niet dat je ontstemd bent maar dat je intonatie helemaal is verneukt.

Negative K3 fan
5 februari 2004, 14:30
dat is niet dat je ontstemd bent maar dat je intonatie helemaal is verneukt.