PDA

View Full Version : Zelfbouw: kathodeweerstanden blijven doorbranden



Franc
1 februari 2004, 22:09
Tsja, er is nog steeds geen catgorie zelfbouw en aangezien de meeste medezelfbouwers hier altijd zitten :) dan maar hier.

Na een hele tijd van sleutelen vanavond mijn 100Watter weer eens onder spanning gezet om de rustromen van de eindbuizen af te stellen.
Blijkt 1 van de kathodeweerstanden doorgebrand. Geen bijzondere dingen kunnen vinden, volgens mij nergens sluiting oid. Tijd terug dit ook al gehad, toen leek het aan een buis te liggen.
Die zijn dus vervangen en in principe nog gloednieuw (meer gesleuteld aan dan gespeeld met de amp sindsdien).

Wat is de meestwaarschijnlijke oorzaak hiervan? Ik heb de bewuste buis in een andere positie gedaan en dan blijft de weerstand heel...
Het zijn 1W weerstanden, dat moet genoeg zijn, maar heeft het zin er voor de zekerheid 2W in te zetten??

nicoverduin
1 februari 2004, 22:26
Franc,
Als de kathode weerstand doorbrandt dan kan het aan de volgende zaken liggen:
- Bias spanning op de grid is te hoog (positief)? Je kun deze gewoon meten zonder buis erin. Ik gebruik zelf 1/2 watt 10 ohm weestanden om de ruststroom te meten. Dus geen zwaardere gebruiken.
- Mogelijk is de buisvoet niet helemaal goed? en krijgt de grid geen goed kontakt?
- wat is de spanning op G2?
Nico :-D

Franc
1 februari 2004, 22:41
Hoi Nico:-D

Het zijn bij mij 10ohm Rs van 1W (zoals de bouwtekening aangaf).
Het kan toch geen kwaad 'te zware' weerstanden te gebruiken?

Ik zal de spanning op G2 morgen eens meten, wat zou dat zeggen?
Wat heeft G2 hiermee te maken? Kan er door een slecht contact op een grid zoveel stroom gaan lopen dat de k-weerstanden idd doorbranden?

Ik baal er een beetje van, want dit moet een oorzaak hebben. Ik wil niet domweg dat weerstandje vervangen en afwachten wanneer er weer wat foutgaat.

Ik leer wel steeds meer zo, da's dan weer het voordeel ;)

nicoverduin
1 februari 2004, 22:49
Franc,
Een ding is duidelijk er loopt teveel stroom. Dit zou kunnen door dat er te weinig negatieve bias aanwezig is. G2 moet lager dan B+ liggen. Mogelijk zit er iets niet goed.
Mee eens dat een nieuwe weerstand erin stoppen geen zin heeft. Een te zware weerstand kan tot schade in de buis leiden. In feite moet in dit geval de weerstand juist niet te groot zijn. Hierdoor klapt hij eruit als de stroom te groot zou worden.
Ze worden ook wel een "spetterweerstanden" genoemd. HEt is net en soort zekering.
Nico

Franc
1 februari 2004, 23:15
Okee, zo kom ik ergens :)
Alle G2s worden vanuit een pupnt gevoed, maar hebben elk een eigen weerstand van 150ohm. Het lijkt erop dat deze bij de bewuste buis (buis4) ook kapot is.
Hierdoor heb je geen negatieve roosterspanning, teveel stroom van kathode naar rooster, gevolg: kapotte kathodeweerstand...

De vraag is nu dus, waarom is deze weerstand dan weer kapot :) ik had hem werkend achtergelaten de laatste keer dat de amp uitging.

aad
2 februari 2004, 11:25
Okee, zo kom ik ergens :)
Alle G2s worden vanuit een pupnt gevoed, maar hebben elk een eigen weerstand van 150ohm. Het lijkt erop dat deze bij de bewuste buis (buis4) ook kapot is.
Hierdoor heb je geen negatieve roosterspanning, teveel stroom van kathode naar rooster, gevolg: kapotte kathodeweerstand...

De vraag is nu dus, waarom is deze weerstand dan weer kapot :) ik had hem werkend achtergelaten de laatste keer dat de amp uitging.

Kijk eens goed naar hoe je je negatieve voorspanning opwekt. En kijk dan eens hoe je hoogspanning in elkaar zit.
Het zou kunnen zijn dat je voorspanning LATER opkomt en EERDER afvalt dan die hoogspanning. In dat geval loopt er bij -aan- en/of uitzetten even een heel hoge stroom door je eindbuis.

Normaal gesproken wordt dit probleem opgelost doordat je gloeidraden de buis op temperatuur moeten hebben gebracht voordat die iets gaat doorgeven, maar het lijkt me goed dit toch eens te checken.
Misschien moet je bijv. je stand-by schakelaar gebruiken voor je je amp uitzet.
JA het lijkt me dus dat je voorspanning te snel afvalt t.o.v. je hoogspanning.

Al
2 februari 2004, 11:30
Okee, zo kom ik ergens :)
Alle G2s worden vanuit een pupnt gevoed, maar hebben elk een eigen weerstand van 150ohm. Het lijkt erop dat deze bij de bewuste buis (buis4) ook kapot is.
Hierdoor heb je geen negatieve roosterspanning, teveel stroom van kathode naar rooster, gevolg: kapotte kathodeweerstand...

De vraag is nu dus, waarom is deze weerstand dan weer kapot :) ik had hem werkend achtergelaten de laatste keer dat de amp uitging.

Kan een slecht contact in buisvoet zijn.

Ene keer gaat het dan goed, andere keer fout. Even die buisvoet opspannen. Zoiets komt vaker voor.

Succes
Al

Franc
2 februari 2004, 11:57
Ok,

Nou heb ik dat hele ding zelf gebouwd, maar troubleshooten rond de buizen heb ik nog niet echt gedaan (gewoon domweg vervangen wat er kapot ging).
Is er een manier om te controleren of een of alle poten van een buis (goed) contact maken?
En hoe kom ik van die hoge spanning in de amp af. Ik heb al een paar keer een oplawaai gekregen en tijdens het repareren weer nieuwe sluiting veroorzaakt, omdat die elko's nog vol zaten.

Wat is de eenvoudigste manier?

aad
2 februari 2004, 12:17
Ok,

Nou heb ik dat hele ding zelf gebouwd, maar troubleshooten rond de buizen heb ik nog niet echt gedaan (gewoon domweg vervangen wat er kapot ging).
Is er een manier om te controleren of een of alle poten van een buis (goed) contact maken?
En hoe kom ik van die hoge spanning in de amp af. Ik heb al een paar keer een oplawaai gekregen en tijdens het repareren weer nieuwe sluiting veroorzaakt, omdat die elko's nog vol zaten.

Wat is de eenvoudigste manier?

Als je nieuwe, goeie, schone buisvoeten hebt gebruikt lijkt mij de kans klein dat je daar een slecht kontakt hebt (niet uitgesloten).
Als je dan alle onderdelen die defect zijn hebt vervangen kun je dus gewoon de boel aansluiten, zoals je al hebt gedaan en dan gaan meten of alle noodzakelijke spanningen aanwezig zijn.
Meet eerst zonder buis, controleer op ALLE punten van de buisvoet of alle spanningen aanwezig en in orde zijn (schema!). Op de kathodeaansluiting meet je natuurlijk niets. Noteer alles overzichtelijk!!!
Nou als alles klopt, de buizen erin en nogmaals meten. Wat klopt er nu niet meer? enz enz.

Die hoogspanning kun je laten uitbloeden met een 10K 5watt weerstand op je voeding als je amp uit staat.

Franc
3 februari 2004, 23:31
Nou, weerstanden vervangen, buisvoeten gecheckt en de handel met buizen gemeten. Zag er allemaal goed uit.
Toen met buizen erin.
In eerste instantie bleef de zekering eruit klappen. Toen powersoaker aan de uitgang gezet en nogmaals geprobeerd. Alles ziet er nu goed uit, maar mijn buisvoeten zijn gewoon de nieuwste niet meer.
En vervangen wordt een DRAMA, want ze zitten door de printplaat heen.

Naja, ik zie wel hoe lang ie het houdt ;) Ik heb iig een stapel kathode en schermroosterweerstanden op voorraad genomen :D

aad
4 februari 2004, 15:15
Nou, weerstanden vervangen, buisvoeten gecheckt en de handel met buizen gemeten. Zag er allemaal goed uit.
Toen met buizen erin.
In eerste instantie bleef de zekering eruit klappen. Toen powersoaker aan de uitgang gezet en nogmaals geprobeerd. Alles ziet er nu goed uit, maar mijn buisvoeten zijn gewoon de nieuwste niet meer.
En vervangen wordt een DRAMA, want ze zitten door de printplaat heen.

Naja, ik zie wel hoe lang ie het houdt ;) Ik heb iig een stapel kathode en schermroosterweerstanden op voorraad genomen :D

Uitsolderen moet te doen zijn met een goed desoldeerstation.
Dat van die zekering bevalt mij niet.

Verder meten: totale ingangs-stroom (aan de 220V kant dus in serie met je netsnoer of je primaire zekering). Stromen aan de secundaire kant enzovoorts.

Maak er regel van om je stand-by switch eerst uit te doen voor je de amp uitdoet! Meet goed of de kathodespanningen van je amp opeens (extreem) oplopen als je 'm uit doet!

Franc
4 februari 2004, 23:00
Nou het is niet zomaar uitsolderen. Het zijn nl. voeten voor chassismontage en ik heb gaten in de print gemaakt, voet erin pootjes aan de onderkant omgevouwen en op lappen koper gesoldeerd...
Dat kan ik wel loshalen, maar ik vraag me af of ik dit type voet nog kan krijgen.... Dat wordt dan een hele operatie.

Het lag gewoon aan de belasting op de uitgang.

En over die standby, dat is volgens mij precies tegen de algemen opinie hier in :D
Iederen zegt juist stanby aanlaten en leegjengelen...

Franc
4 februari 2004, 23:04
Nou het is niet zomaar uitsolderen. Het zijn nl. voeten voor chassismontage en ik heb gaten in de print gemaakt, voet erin pootjes aan de onderkant omgevouwen en op lappen koper gesoldeerd...
Dat kan ik wel loshalen, maar ik vraag me af of ik dit type voet nog kan krijgen.... Dat wordt dan een hele operatie.

Het lag gewoon aan de belasting op de uitgang.

En over die standby, dat is volgens mij precies tegen de algemen opinie hier in :D
Iederen zegt juist stanby aanlaten en leegjengelen...

Robbert
5 februari 2004, 00:01
Conrad heeft (als het goed is: vorig jaar nog wel) keramische chassissockets...

aad
5 februari 2004, 12:16
Nou het is niet zomaar uitsolderen. Het zijn nl. voeten voor chassismontage en ik heb gaten in de print gemaakt, voet erin pootjes aan de onderkant omgevouwen en op lappen koper gesoldeerd...
Dat kan ik wel loshalen, maar ik vraag me af of ik dit type voet nog kan krijgen.... Dat wordt dan een hele operatie.

Het lag gewoon aan de belasting op de uitgang.

En over die standby, dat is volgens mij precies tegen de algemen opinie hier in :D
Iederen zegt juist stanby aanlaten en leegjengelen...

Dat van die standby is alleen maar gezegd om de hoogspanning van je amp sneller af te voeren voor als je wilt klussen.
Als je de context begrijpt waarin ik die opmerking heb gemaakt zul je ook begrijpen dat ik gelijk heb:
Als de negatieve rooster-voorspanning sneller uitgaat dan de hoogspanning op de annode zal er gedurende de tijd die nodig is om die spanning te laten uitbloeden een ONGECONTROLEERDE stroom door je buis lopen.

Beter is overigens om een 10K-5watt weerstand parallel aan je voeding te zetten als je amp uit is. Op die manier weet je zeker dat ALLE spanning eruit is. Vergeet niet dat elco's hun spanning gedeeltelijk regenereren nadat ze leeg leken. Kan best een lullig gevoel geven en is nogal storend op je pace-maker :-D .



What is understood need not be discussed...
:cool:

aad
5 februari 2004, 12:23
http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTc3Njk4OTg4NA==?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=1

Robbert
5 februari 2004, 12:25
Aad, dat werkt niet want hij pakt er cookies bij. Je moet (lees: mag ;) ) het artikelnummer plaatsen... :razz:

Franc
5 februari 2004, 14:28
Ben ik de enige die de hele tijd krijgt "Er is geen actie aangegeven" bij het posten???? NIeuwe topic lukt me niet meer en ik kan zelden reageren :(
Dat is met Internet Explorer

Met Netscape gebeurt er helemaal niets na het klikken op OK.

aad
5 februari 2004, 22:32
Ben ik de enige die de hele tijd krijgt "Er is geen actie aangegeven" bij het posten???? NIeuwe topic lukt me niet meer en ik kan zelden reageren :(
Dat is met Internet Explorer

Met Netscape gebeurt er helemaal niets na het klikken op OK.

Nee ik heb dat ook 9 van de 10 keer.

Franc
7 februari 2004, 14:52
Ik heb toch maar besloten de voeten te vervangen. Ik heb ze al losgehaald en losgewrikt (don't ask...) en vanochtend bij Chris 4 nieuwe keramische voeten gehaald.

Mijn fout destijds is geweest om chassisvoeten te gebruiken en de lippen vast te solderen op de print. Dan is de speling bij plaatsen of verwijderen van de buis weg...
Ik heb clothwire (met dank aan Chris weer ;) ) en ga ze nu dus bedraden.

Benieuwd of het nu blijft werken zonder knetterende weerstanden.

Franc
7 februari 2004, 14:53
Ik heb toch maar besloten de voeten te vervangen. Ik heb ze al losgehaald en losgewrikt (don't ask...) en vanochtend bij Chris 4 nieuwe keramische voeten gehaald.

Mijn fout destijds is geweest om chassisvoeten te gebruiken en de lippen vast te solderen op de print. Dan is de speling bij plaatsen of verwijderen van de buis weg...
Ik heb clothwire (met dank aan Chris weer ;) ) en ga ze nu dus bedraden.

Benieuwd of het nu blijft werken zonder knetterende weerstanden.