PDA

View Full Version : Brug vastzetten



AART
1 februari 2004, 21:12
Hallo allemaal,

Ik heb een ibanez gsa 60 en die heeft een tremolo brug, nou zeggen sommige mensen dat zo'n gitaar langer goed gestemd blijft als je de brug vastzet.
klopt dat?
zo ja, waar kan ik dat het beste laten doen in arnhem en hoeveel zal dat kosten?

Gegroet,

AART

sickpunk
1 februari 2004, 21:18
blijft beter gestemd... waar? in je huiskamer! gewoon een blokkie hout zagen en die er tusse doen... waarom geld uitgeven als het nie hoeft?

AART
1 februari 2004, 21:29
Aangezien ik niet zo'n doe-het-zelver ben en het liever goed gedaan wil hebben laat ik het liever doen, maar mijn eerste vraag was: blijft ie nou echt langer goed gestemd?
zo ja, dan zie ik wel of ik het laat doen of het zelf doe.

Bassie79
1 februari 2004, 21:38
een tremelo ontstemt alleen als je m gebruikt, mijn strat heeft er ook een (geen floyd) en die blijft gewoon in stemming omdat ik m niet gebruik. het ligt deels ook aan je snaren toen er d'addirio's op zaten ontstemde mn strat meer dan nu met ernie ball's en snaardikte telt ook mee er zit meer rek in .008 dan in .013

AART
1 februari 2004, 21:56
maar op een Ibanez gsa 60 zittoch een slechtere tremolo dan op een fender usa.

michielv
2 februari 2004, 08:11
Aangezien ik niet zo'n doe-het-zelver ben en het liever goed gedaan wil hebben laat ik het liever doen, maar mijn eerste vraag was: blijft ie nou echt langer goed gestemd?
zo ja, dan zie ik wel of ik het laat doen of het zelf doe.

Er valt weinig aan te verkloten maar dat moet je zelf weten.

Of je gitaar goed gestemd blijft hangt ook af van je snaren, stemmechanieken, kwaliteit van de hals, of je gitaar veel in een vochtige ruimte bivakkeert, of er sprake is van veel (plotselinge) temperatuurswisselingen enz.

guvnor
2 februari 2004, 09:03
Piët Guitars in Arnhem is een goeie zaak. Zit volgens mij in de Spijkerlaan...

Kjiratsiekoedel
2 februari 2004, 09:10
wat ook gewoon kan is extra veren plaatsen. Er is waarschijnlijk ruimte voor 5 waarvan 3 al bezet.

een veer is max. 1 euro.

Static-M
2 februari 2004, 16:06
Extra veren kan alleen als je trem niet floating is. Anders moet je er een blokje hout achter doen, en dan extra veren, heb ik ook gedaan. Bij mij ontstemd m'n gitaar nu juist wel sneller. Ik heb er een Floyd opzitten, en de toplocks zijn gewoon heel goed. Die heb ik er nu dus afgehaald, maar de 'grote' stemmechanieken zijn niet echt bedoeld voor heel fijn stemmen.

AART
2 februari 2004, 16:39
ik heb geen floyd rose, maar een 'normale' zwevende brug, maar wat zijn nou de voordelen van een vastgezette brug en wat zijn de nadelen, en wat zijn de voordelen en de nadelen als ik hem 'zwevend' houd

Bassie79
2 februari 2004, 19:19
Vaste brug voordeel: blijft beter in stemming
nadeel: je kan niet divebomben :D

AART
2 februari 2004, 19:26
jengelstook, wandelstok, rotpook, kutstok, dildo en andere scheldnamen die ik aan de tremolo-arm heb gegeven omdat ie in de weg zat of ontstemde, maar ik heb hem afgelopen zomer in de vijver gedumpt.
dan zal ik denk ik de brug maar laten vastzetten, zal morgen eens vragen bij piët in arnhem hoeveel het daar kost, en dan bepaal ik wel waar ik ht laat doen.

Man
2 februari 2004, 19:31
JONGEN, IK HEB NET EEN GUM AHCTERIN MIJN GITAAR TUSSEN DE TREMOLO EN HET HOUT GEPLAATST EN HET IS VERHOLPEN SHIT DOE NIET ZO MOEILIJK

AART
2 februari 2004, 20:43
ik heb het liever zo :-D :D :) :P :razz:

Electrical Storm
3 februari 2004, 12:15
Heb hem ook vast laten zetten, en hij is nu veel minder snel ontstemd...

Maar als je een blok hout achter je brug wilt plaatsen heb je je tremolo wel nodig om de brug eerst zover mogelijk te laten hellen (richting de hals), anders heeft het weinig zin. Uiteraard zijn er vast wel andere mogelijkheden...

En uiteraard nog twee extra veertjes voor de andere kant

RRRobin
3 februari 2004, 16:12
je kan idd ook extra veren erin stoppen..

RRRobin
3 februari 2004, 16:12
je kan idd ook extra veren erin stoppen..

RRRobin
3 februari 2004, 16:12
je kan idd ook extra veren erin stoppen..

AART
3 februari 2004, 17:54
ok, ik zal het eens aan een paar mensen vragen wat zij precies doen en hoeveel dat zal kosten, Piët vroeg er 150 euro voor, dan kan ik beter wachten tot ik geld heb voor een nieuwe gitaar...

Nielsje
3 februari 2004, 17:57
150 euri om je brug vast te laten zetten?

jezus wat een dure hap..

AART
3 februari 2004, 18:46
vond ik ook al

Static-M
3 februari 2004, 18:48
Je zegt dat je trem zweeft, dan is het heel makkelijk: blokje hout op maat maken, zodat de trem evenwijdig met de body ligt als je het blokje achterin duwt. Dan doe je dat blokje tussen de trem en de body. Vervolgens een extra veertje erbij of twee, en dan ben je klaar! €150 is eeeeeeeecht belachelijk!

Electrical Storm
3 februari 2004, 18:59
Hahaha 150 euro!!


De gitaarboer hier deed het voor 20 (kon het achteraf nog steeds beter zelf doen)

Static-M
3 februari 2004, 19:05
Je zegt dat je trem zweeft, dan is het heel makkelijk: blokje hout op maat maken, zodat de trem evenwijdig met de body ligt als je het blokje achterin duwt. Dan doe je dat blokje tussen de trem en de body. Vervolgens een extra veertje erbij of twee, en dan ben je klaar! €150 is eeeeeeeecht belachelijk!

AART
4 februari 2004, 16:00
ik laat het denk ik door dikkie dik doen, woont op de hoek

Swan
4 februari 2004, 16:29
n gum? das veel te zacht

jorrit
4 februari 2004, 16:41
een goed stuk gum is helemaal niet te zacht....en een hele goede manier om je trem nog een beetje flexibel te houden (voor het meer subtielere werk...) stevig zat en deukt niet makkelijk in.

maar hahaha 150 euro voor het vast zetten van je trem.....dude serieus ook al ben je de grootste kneus qua handigheid je zoekt een stukje (f meerdere stukjes die samen...) dat het gat voor en achter je trem opvult. dus het enigste is hout zoeken (zie de gamma oid) en het op maat zagen....en bij de gamma is vast wel een vriendelijke medewerker die het op maat voor je wilt zagen.... als je thuis komt druk je zo hups die stukjes dr in DAT IS ALLES..............

Billie Joe Armstrong
4 februari 2004, 17:19
Krijg je door zo'n houten planje geen slechter geluid door minder trillingen ofzo?

Nielsje
4 februari 2004, 17:43
je zou juist meer trillingen krijgen, want de trillingen worden tot nu toe opgevangen door die idiote floyd met z'n veren...

zwabber ding..

doe mij maar een tailpiece en stopbar.

ik heb vingers gekregen van die man boven voor mijn vibratoos...

AART
5 februari 2004, 16:09
kwam nog die gozer van live music tegen gisteren en vertelde hem wat piët er voor vroeg, vond het ook al belachelijk, maar ik vind rond de 20 meer dan genoeg. anders doe ik het idd zelf wel.