PDA

View Full Version : vetste tubescreamer?



niels5150
1 februari 2004, 18:19
wat is volgens jullie de vetste tubescreamer. Heb net een ibanez TS-9 verkocht, omdat die niet warm genoeg klonk. Kennen jullie een OD-808 van Maxon? The Red snapper van Menatone, en andere TS-9 klonen? Ben benieuwd naar jullie keuze! gr niels

Robbert
1 februari 2004, 19:19
De Ibanez TS9, TS808 en Maxon reissues kun je in hetzelfde rijtje plaatsen. Door slechts enkele onderlinge verschillen klinken ze ook vrijwel hetzelfde.

Als je dus echt iets beters wil, moet je dus niet die pedalen proberen.

Kijk eens naar een Fulldrive 2 of Banzai. Zoveel doorontwikkelde pedalen met als basis de TS808.

Dirk_Hendrik
1 februari 2004, 20:13
vetste Tubescreamer?? Een ST-9 Super Tube Screamer. Onbetaalbaar. Zijn latere broertje, de STL is goed te krijgen op ebay en beter te betalen dan Robberts, wel terechte, alternatieven hierboven.

jpb
1 februari 2004, 20:43
MJM Blues Devil; een v/d beste TS-klonen die er is.
http://www.mjmguitarfx.com/mjm_bluesdevil.html

Lucky
1 februari 2004, 20:43
Met alle respect voor het groene monstertje....persoonlijk zou ik liever kijken naar wat de tubescreamer probeerd te doen:
Het nabootsen van een amp die over z'n nek gaait.

SRV kreeg er zo'n vette toon uit omdat ie het ding als een booster met een randje gebruikte. Feitelijk waren het dus de buizen van zijn amp die het werk deden met behulp van het zetje in de rug van de ts.

Ik zou me niet teveel blind staren op een bepaald type pedaal (al dan niet groen) maar eerder kijken wat voor geluid je zoekt en wat je daarvoor het beste kunt gebruiken. er is zoveel te koop (van betere kwaliteit) in od land.

sash
1 februari 2004, 22:10
Menatone Red Snapper!

Edit: Ik zal m'n keus ook een beetje motiveren

Ik hou van een zo transparant mogelijke overdrive, puur omdat ik gewoon veel van het geluid van m'n amps hou en daar zo weinig mogelijk verandering in hoor.

De Red Snapper laat je amp klinken zoals ie gecranked zou klinken. Een goeie versterker is dus wel een vereiste. Op een Koch bv. klinkt een Red Snapper dus ook kut, veel te krasserig, maar zo klinkt een gecrankde Koch ook...

De Red Snapper is dus eigenlijk een clean boost met een transparante gain regeling. Relatief gezien heeft een Red Snapper ERG veel gain, maar hij is tot in de fijnste details in te regelen, dus een goeie clean boost is ook mogelijk.

Ik stel em zo in dat ie net iets meer ballen aan m'n geluid geeft.

Het is m'n favoriete overdrive omdat ie niet te veel kut met m'n geluid. Je moet van de transparantie houden.

Mitch
1 februari 2004, 23:07
Ja, mogelijkheden genoeg. Het sterft tegenwoordig van de goeie overdrives.
Vertel eerst eens wat je gear is en voor welk geluid je een OD pedaal wil.

The Thumb
2 februari 2004, 08:51
Niels5150,

misschien moet je even aangeven wat je onder 'vet' bestaat, veel gain, transparant, of juist een lekkere midboost. TS achtige pedalen zijn er in zoveel varianten dat er altijd wat van je gading tussen zit.

PeArLjAm
2 februari 2004, 09:46
De red snapper is een goede overdrive inderdaad, maar als je ehct een warme overdrive zoekt omdat je bv Fender amps gebruikt zou ik naar iets anders kijken. Misschien een overdrive van Banzai. Ik gebruik de Red Snapper zelf met een Marshall, en daar klinkt hij heel goed op, vooral omdat de Marshall al goed klinkt van zichzelf, en zoals Sash al zei, klinkt de red snapper erg 'open' . Maar af en toe vind ik hem iets teveel presence hebben, dus kan hij met sommige versterkers te iel klinken denk ik. Wat dacht je van de OD-820 van Maxon, een verbeterde tubescreamer, en die schijnt heel erg goed te klinken! Ben zelf ook erg benieuwd naar dat pedaal. :lol: Succes!

Yori

The Thumb
2 februari 2004, 09:55
dat is geen treble, dat is presence :-D :-D :-D

niels5150
2 februari 2004, 10:09
Ik heb nu een Bogner shiva EL34 reverb top met naar keuze een 1x12 shiva cab met V30 of een 2x12 big sized shiva cab met 2 V30's.
Ik gebruik nu een replifex in de effectsloop, maar wil eigenlijk niets meer in de loop hebben wat mijn geluid/dynamiek kan verpesten. Een paar goede pedaaltjes voor mijn amp lijkt me te gek.
Ik zoek die vintage SRV, Hendrix, Scott henderson, Micheal Landau-achtige strat sound.

Wat me kut lijkt als je de pedalen als booster gebruikt op je overdrive kanaal van je amp is dat je dan geen delay voor je amp meer kunt gebruiken. Elke echo wordt dan versterkt en vervormd door de oversturing van je amp. Hoe lossen jullie dit dan op? Behalve geen echo gebruiken ;-)

The Thumb
2 februari 2004, 10:41
ik zou als ik jou was een retourtje van de haar boeken, dan kun je alle varianten eens uitproberen. Wat mij betreft zijn de aanraders de Menatone Red Snapper / Blue Collar, Fulltone Fulldrive 2 en de AC booster (of de DC, 1 van die 2 klinkt erg lekker). Er zijn er ongetwijfeld nog veel meer... Ik zou Ibanez even laten voor wat het is.

Daarnaast voor het vintage soundje natuurlijk ook onmisbaar de fuzz en de Univibe (goede van Fulltone, Sweetsound)

LordRiffenstein
2 februari 2004, 11:04
Ik zoek die vintage SRV, Hendrix, Scott henderson, Micheal Landau-achtige strat sound.

Wat OD-pedaaltjes betreft gebruiken Henderson en Landau ongeveer dezelfde spullen en dat zijn een TS (Landau een SD-9 en Henderson een Analogman) en een Roger Mayer Voodoo-1. De combinatie van deze 2 werkt super en ook apart zijn ze lekker. Voor clipjes van de RM kan je bij Custom Sounds terecht http://www.custom-sounds.com/rmeffect.html

The Thumb
2 februari 2004, 11:07
Ik zoek die vintage SRV, Hendrix, Scott henderson, Micheal Landau-achtige strat sound.

Wat OD-pedaaltjes betreft gebruiken Henderson en Landau ongeveer dezelfde spullen en dat zijn een TS (Landau een SD-9 en Henderson een Analogman) en een Roger Mayer Voodoo-1. De combinatie van deze 2 werkt super en ook apart zijn ze lekker. Voor clipjes van de RM kan je bij Custom Sounds terecht http://www.custom-sounds.com/rmeffect.html

Henderson gebruikt toch zo'n AC booster (of de DC)?

LordRiffenstein
2 februari 2004, 11:08
Ik gebruik nu een replifex in de effectsloop, maar wil eigenlijk niets meer in de loop hebben wat mijn geluid/dynamiek kan verpesten.

Ik veronderstel dat je dit al weet maar de Shiva heeft wel een speciale kabel nodig om spullen in de loop te gebruiken. Ik denk dat als je transparantie wil met rack-spul, je ze in parallel moet gebruiken.

LordRiffenstein
2 februari 2004, 11:09
Henderson gebruikt toch zo'n AC booster (of de DC)?

Niet meer, zag laatst foto's van zijn rack met pedals en geen Xotic Booster te zien.

http://www.scotthenderson.net/gear.htm

Mitch
2 februari 2004, 13:21
Met die setup en met het geluid dat je zoekt kun je (als je besluit naar v/d Haar te gaan) de Barber Direct Drive, Banzai Cold Fusion, Menatone Red Snapper eens proberen. De eerste gaat iets meer naar een betere TS9 toe, de laatste twee zijn anders en goed met elkaar te vergelijken.

Ik begrijp alleen je echo-verhaal niet goed. Als je niet wil dat gain of volume een invloed hebben op je echo zal -ie toch in de loop moeten.
Overigens: ik gebruik momenteel een SIB Mr. Echo vóór de amp (te koop op www.musictoyz.com) en die blijft onder flinke gain verrassend helder.
Wat mij betreft delay-koopje van het jaar.

Speeddemon
2 februari 2004, 13:56
Wat mij betreft delay-koopje van het jaar.
Don't mention it. 8-) I'll take PayPal too. :wink: