PDA

View Full Version : Fender Twin Reverb uit 1972



jeroen75
1 februari 2004, 18:54
iemand een idee wat deze versterker ongeveer waard is. Ik heb deze onlangs gekocht. En hoe weet/hoor ik of ik de buizen moet vervangen?

Hijklinkt fantastisch btw, alleen zit er soms een brommetje in!

Iemand nog een flightcase te koop toevallig!!!

nicoverduin
1 februari 2004, 19:56
iemand een idee wat deze versterker ongeveer waard is. Ik heb deze onlangs gekocht. En hoe weet/hoor ik of ik de buizen moet vervangen?

Hijklinkt fantastisch btw, alleen zit er soms een brommetje in!

Iemand nog een flightcase te koop toevallig!!!
Op marktplaats hebben we de laatste tijd prijzen gezien tussen de 500 en 700 euro. En verder moet je het er nog altijd voor krijgen.
Als de versterker "modderig" begint te klinken, kan het geen kwaad om de buizen na te kijken. Daarnaast weet ik niet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn. Idem voor de elco's.
Als je twijfelt, kan het geen kwaad om er een techneut effe naar te laten kijken. Weet je (meestal) gelijk waar je aan toe bent.
Dat "brommetje" kan vele redenen hebben. Zo op het eerste gezicht niet te bepalen:
- slechte connectors
- buizen uit balans
- pickups van de gitaar (strat's op stand 1,3 of 5)
- gewoon iets anders defect.
Nico :-D

philbee
1 februari 2004, 22:51
voorzichtige schatting denk ik. Echter de datering van een Twin is niet altijd evident. Bovendien hoe origineel is ie? allez dan, als het een originele 100W Twin is in mint (playable) condition van 72 denk ik eerder 950 a 1000 €. Sterker ik weet het zeker. Laat de technische specs + kosten over aan Al en 'the technical team'

philbee
1 februari 2004, 23:00
http://www.ampwares.com/ffg/twin_reverb_sf.html

je kunt aan de hand van deze specs al het een en ander terugvinden van je Twin mbt bouwjaar en orginalilteit

nicoverduin
1 februari 2004, 23:33
voorzichtige schatting denk ik. Echter de datering van een Twin is niet altijd evident. Bovendien hoe origineel is ie? allez dan, als het een originele 100W Twin is in mint (playable) condition van 72 denk ik eerder 950 a 1000 €. Sterker ik weet het zeker. Laat de technische specs + kosten over aan Al en 'the technical team'
Op marktplaats heb ik die prijs nog niet gezien
NIco :-D :-D

Al
2 februari 2004, 12:47
voorzichtige schatting denk ik. Echter de datering van een Twin is niet altijd evident. Bovendien hoe origineel is ie? allez dan, als het een originele 100W Twin is in mint (playable) condition van 72 denk ik eerder 950 a 1000 €. Sterker ik weet het zeker. Laat de technische specs + kosten over aan Al en 'the technical team'
Op marktplaats heb ik die prijs nog niet gezien
NIco :-D :-D

Op 2dehands staat een 76er voor 900. Ik weet van een mooie 74er die 950 deed en later werd doorverkocht voor 1250,=

Al

philbee
2 februari 2004, 21:33
hee Al, die TR Amp die ik van Pleun heb komt toch oorspronkelijk uit jou keuken niet? Wat heb je er nou precies mee gedaan, ding klinkt echt werelds doe hem voor geen goud ooit weg.

Al
2 februari 2004, 22:17
hee Al, die TR Amp die ik van Pleun heb komt toch oorspronkelijk uit jou keuken niet? Wat heb je er nou precies mee gedaan, ding klinkt echt werelds doe hem voor geen goud ooit weg.

Ik heb er een hele goede OT ingezet. Zit een vd beste Twin OT's die ik gehoord heb in. Ik meen me te herinneren dat Pleun er in eerste instantie minder blij mee was vanwege het afwijkende jaartal van die OT. Het klikte niet tussen die hem en die amp. Misschien door het soort gitaar wat hij gebruikte, veel midden.

Ik vond dat Pleun het iets te vroeg opgaf met die amp en weet nog dat ik het jammer vond dat ie hem weg deed. Ik had hem er al op gewezen dat het een goede was met een extra goede OT.

Veel plezier ermee,

Al

Robbert
2 februari 2004, 23:31
Volgens mij heeft iedereen hier amps van Al ;)

Deluxe reverb still doing ok over here!

The Thumb
2 februari 2004, 23:50
Volgens mij heeft iedereen hier amps van Al ;)

Deluxe reverb still doing ok over here!

ik heb een super reverb van Chris (Winsemius) :wink:

ben erg blij dat deze mannen in Nederland (en op het forum) rondlopen...

philbee
2 februari 2004, 23:58
Ik vond dat Pleun het iets te vroeg opgaf met die amp en weet nog dat ik het jammer vond dat ie hem weg deed. Ik had hem er al op gewezen dat het een goede was met een extra goede OT.

Veel plezier ermee,

Al

de combinatie met mijn 70's Strat is zeer ok, Pleun is geen Stratter, vandaar denk ik. Van het weekend gaat de amp weer eens mee de studio in, dus hij komt tot zijn recht........

gr
Phil

Chris Winsemius
3 februari 2004, 00:08
ik heb een super reverb van Chris (Winsemius) :wink:


Ik dacht ie van Fender was :D

Hoi Thumb ,

alles goed ? Heb trouwens net wat versterker-plaatjes binnengekregen van diverse klussen : plexies , metalpanels , 70s/80s Fenders en jouw mooie SR .

mvg

Chris

Mr.Jay
3 februari 2004, 00:20
[quote="Robbert"]Volgens mij heeft iedereen hier amps van Al ;)

YES........me too ! a couple.

JaY

SteavisSmokin
3 februari 2004, 01:21
jajajaa....ik heb ook een amp van Al....OOK een twin, met speakers van Mr Jay, haha. Nu nog buizen van Pleun, een trafo van chris ofzoiets en dan is't plaatje helemaal compleet? :-D :???: :-? :o 8-)

philbee
3 februari 2004, 01:27
Allez Steavis gij zijt den weg kwijt jong.....
haha
gaatie?

SteavisSmokin
3 februari 2004, 01:34
ja gaat lekker hoor phil, thanks! hehe....heb je zojuist voor de verandering eens een email gestuurd trouwens.

Nog steeds die '79 strat trouwens die je over die twin bespeeld?

Chris Winsemius
3 februari 2004, 02:31
jemig , 't lijkt opeens gezellig te worden :-D ( grapje !!! )

Vanavond Franc over de vloer gehad voor z'n JTM45 OT en wat onderdeeltjes ; hartstikke leuk om een MedeGitaarNetter over de vloer te hebben !

Chris

Ps Een goeie uitgangstrafo ( hoewel het zeker 50% v/d sound bepaalt ) is niet het enige in een goeie amp ; alles van input tot output is verantwoordelijk voor je sound . Een Fender goed laten klinken met humbuckers vraagt om een behoorlijke "in depth mod" .....

Al
3 februari 2004, 03:28
jemig , 't lijkt opeens gezellig te worden :-D ( grapje !!! )

Een Fender goed laten klinken met humbuckers vraagt om een behoorlijke "in depth mod" .....

Wie gaat hem inkoppen?

Al

Chris Winsemius
3 februari 2004, 04:07
Hoi Al

Laten we het ajb plezierig houden :)

prettige nacht !

Chris

Al
3 februari 2004, 04:10
Hoi Al

Laten we het ajb plezierig houden :)

prettige nacht !

Chris

yessss, prettige nacht. Al aan de koffie?

Al

Chris Winsemius
3 februari 2004, 04:19
Hey Al !

Paar uur geleden maar gestopt met de caf. , nu wat met accijns :)
Wat emailtjes beantwoorden en een bestelling plaatsen ......

Over een paar uur weer koffie :)

Chris - 24-7 amps - W. :D

philbee
3 februari 2004, 11:16
ja gaat lekker hoor phil, thanks! hehe....heb je zojuist voor de verandering eens een email gestuurd trouwens.

Nog steeds die '79 strat trouwens die je over die twin bespeeld?

jaja nog steeds die onooglijke heavy zwarte 79'er, maar zoals met amps de ene klinkt de andere niet. Deze klinkt en hoe. 808 ertussen en ju.

heb je mail gehad, mail je wel terug anders wordt het wel erg off topic hier, wel gezellig. Valt me trouwens op dat het veelal bluesjongens zijn op het amps pre 83 forum. Niet vreemd natuurlijk.

In welke bands spelen die andere gasten allemaal, Pleun weet ik, jij ook, Sash is ook weer aan het raggen, wie nog?

Mr.Jay
3 februari 2004, 14:21
jemig , 't lijkt opeens gezellig te worden :-D ( grapje !!! )
Ps Een goeie uitgangstrafo ( hoewel het zeker 50% v/d sound bepaalt ) is niet het enige in een goeie amp ; alles van input tot output is verantwoordelijk voor je sound . Een Fender goed laten klinken met humbuckers vraagt om een behoorlijke "in depth mod" .....

Ja kijk > is er weer zo een, wel WAT loslaten maar NIKS vertellen > daar schieten we dus niks mee op 8-)

JaY

PeeVee
3 februari 2004, 14:45
Een Fender goed laten klinken met humbuckers vraagt om een behoorlijke "in depth mod" .....
Zucht... :-?


Wie gaat hem inkoppen?
Ik niet deze keer, maar ik zag pas net dat Jay al een (gepaste) reactie heeft gegeven.

Mods zijn hier okay, maar niet als er geheimzinnig over gedaan wordt. Dan wil ik het ook weten ook.

B.v.


Tjonge jonge wat is die BothVerbmod toch fijn...


Oja PeeVee, wat is dat dan precies?


Nou, is gewoon een kwestie van één draadje verplaatsen en evt. een coupling cap vervangen, easy. Zoek het draadje van van de .047 coupling cap na de 2e gainstage van van het normal channel. Dat draadje gaat naar een 220K weerstand een eind verderop. gaat. Soldeer dat draadje los bij de 220K weerstand (laat de weerstand gewoon zitten). Ga nu op zoek naar de .022 coupling cap na de 2e gainstage van het vibrato channel. Na die cap wordt middels een 500 pF ceramische cap het signaal voor de reverb sturing afgetapt, dus dat is het punt weer je het draadje van "normal" channel aan moet koppelen. Gewoon vastsolderen, da's alles"


Da's alles?!?!


Ja, da's alles, easy duh? De .047 coupling cap na de 2e gainstage van normal channel laat wel wat veel signaal door en aangezien ie nu de extra gainstage van het reverb kanaal heeft, zou je die .047 nog kunnen vervangen voor een .022 net zoals bij het originele vibrato kanaal. Het hoeft niet perse, het "normal" channel zal dan wat dikker klinken en wat eerder opbreken (maar ook wat modderiger worden op hoge volumes). Kijk maar wat je mooier vindt...


1 draadje verleggen en eventueel een couplig cap vervangen?!


Yup... that's it... 2 minuten werk (excl. 10 - 15 minuten demonteren en weer monteren van chassis), materiaalkosten nihil. Wel oppassen met de hoogspanning hoor, altijd filtercaps ontladen voordat je gaat beginnen!! Nou... makkelijker kan ik het niet maken toch?!?!...


Toch wel dude...


Okay okay... hier is een plaatje dan... analfabeet!

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/bothverbmod.jpg


Ah thanks, da's een stuk handiger! Wat zijn trouwens filtercaps PeeVee en waar zitten die ergens?!


Nou, daarover dan maar een volgende keer. Steek jij de soldeerbout nog maar even niet aan en/want/dus veiligheid voor alles! Misschien zijn er bedrijven die dit klusje voor je uit kunnen voeren tegelijk met een servicebeurt zal dat niet meer dan 5 minuten werk zijn dus veel kan dat niet kosten

:wink:

Zo had ik dat een beetje in gedachten... Geprobeerd om zonder iemand op de tenen te trappen een voorbeeldje te geven. Wie volgt?!

Chris Winsemius
3 februari 2004, 15:22
jemig , 't lijkt opeens gezellig te worden :-D ( grapje !!! )
Ps Een goeie uitgangstrafo ( hoewel het zeker 50% v/d sound bepaalt ) is niet het enige in een goeie amp ; alles van input tot output is verantwoordelijk voor je sound . Een Fender goed laten klinken met humbuckers vraagt om een behoorlijke "in depth mod" .....

Ja kijk > is er weer zo een, wel WAT loslaten maar NIKS vertellen > daar schieten we dus niks mee op 8-)

JaY

Hoi Jay

Goeie middag !

Laten we het in in ieder geval een beetje plezierig houden op dit forum , er zijn ook mensen die hier wat rondkijken en zich te pletter schrikken v/d toon v/d postings .
Ik heb tot nu toe nog geen ander zijn exacte mods zien posten en ik weet/zie/hoor dat daar geen problemen mee zijn .

mvg

Chris

Chris Winsemius
3 februari 2004, 17:00
vergeet niet de ongebruikte 220k mix-weerstand te verwijderen . De ingang v/d PI buis is behoorlijk hoogohmig en die niet gebruikte 220k R werkt dan als een soort antenne .

( reeds eerder gemeld ) vele mods zijn inderdaad op internet ( d'r staan trouwens diverse schema's van mij op www.blueguitar.org ) en in boeken te vinden MAAR ( ! ) vaak kloppen de beschrijvingen niet ( andere sound dan beschreven of een verslechtering op bepaalde punten in het frequentie-bereik ) . Deze mods zijn meestal een goed start-punt maar vereisen vaak meer tweaks ( veranderingen ) om een echte topsound te krijgen en dat soort veranderingen ben ik zelf nog nooit tegengekomen op internet . De meeste mods die je uiteindelijk op radio/mtv en bij optredens hoort komen niet uit boekjes .

mvg ( ! )

Chris

Ps leuke tekening

Chris Winsemius
3 februari 2004, 17:06
het doorsturen van de posting ging zeer traag .........

:cool:

Chris

Franc
3 februari 2004, 18:06
Zo had ik dat een beetje in gedachten... Geprobeerd om zonder iemand op de tenen te trappen een voorbeeldje te geven. Wie volgt?!


Nou, niet te veel hoop ik ;)
Het internet staat al barstensvol met kopie-en van kopie-en van kopie-en van van alles en nog wat. Als we nou ook nog het forum ermee vol gaan zetten... :(

Als je het mij vraagt is het forum bedoeld om elkaar te helpen en idee-en uit te wisselen.

Als iemand vraagt: welke gitaar moet ik kopen, wordt er ook gereageerd met: ga testen, ga proberen, gebruik je eigen fantasie.

Dus als iemand een bepaalde mod wil doen, kun je iemand op een spoor zetten, tips geven, maar letterlijk voorkauwen wat ie moet doen, daar leert ie nix van.
Laat ie dan een goed boek kopen.

En als iemand het wel wil voorkauwen, ook goed. Vrijheid blijheid.

Als ik zeg dat ik een waaaaanzinnige mod ken om de goedkoopste torrenbak als de duurste vintage buizenbak te laten klinken, kan niemand mij verplichten te vertellen hoe die mod werkt ;)

Maar ja, wie vroeg mij wat? ;)

Al
4 februari 2004, 00:13
Tjonge jonge wat is die BothVerbmod toch fijn...............

Hahaaaaaaaaaaaaaaaaa --> wat ga je weer lekker uit je dak DUDE!

Al

PeeVee
4 februari 2004, 11:16
vergeet niet de ongebruikte 220k mix-weerstand te verwijderen.

Is volgens mij nergens voor nodig maar laten we daar het forum maar niet over gaan doorzagen. Ik ben radiozendamateur (CEPT Class I) dus ik meen nodige te weten van antennes, die 220k weerstand die kan daar echt weinig kwaad. Je kunt 'm weghalen, je kunt 'm parallel zetten aan die andere 220k voor tikkie (nuance) meer geen, er zijn tal van mogelijkheden. Laten zitten is het makkelijkste als je de boel weer origineel wilt maken. Weghalen kan geen kwaad.

Er zijn inderdaad zowel goeie als slechte (tot onzinnige) mods te vinden op het internet. Zelfs m.b.t. de goede / kloppende mods geldt altijd nog; wat voor de ene amp goed is kan voor de andere juist slecht uitpakken.

Wereldsound krijg je alleen maar door alle componenten perfect op elkaar af te stemmen, Jay en Al gaan daar heel ver in. Mods uit boekjes zullen je niet in het sonische walhalla brengen, maar is zoals je zegt is het vaak wel een start. Veel van de bekende / beproefde mods zijn echter tamelijk "standaard", uitvoerig en gedetailleerd beschreven op internet / in boeken en dus gewoon "public domain". Je kunt best aan zo'n mod je eigen draai geven maar laten we eerlijk zijn, het is geen rocket science en dat zal het nooit worden.

PeeVee
4 februari 2004, 12:00
Geprobeerd een voorbeeldje te geven. Wie volgt?!

Nou, niet te veel hoop ik ;)

Why not?... Dat is, zoals je zelf toch ook schrijft, toch precies het doel van een forum; het uitwisselen van ideeën en ervaringen.


Het internet staat al barstensvol met kopie-en van kopie-en van kopie-en van van alles en nog wat.
Klopt, maar de toegevoegde waarde zit 'm nu juist in het feit dat iemand die zo'n mod ook daadwerkelijk heeft uitgevoerd zijn ervaring met anderen deelt. Het noemen van een mod en vertellen dat ie zo geweldig is voegt toch helemaal niets toe? Dat is toch geen "informatie uitwisselen" Een mod uit een boekje zegt mjij ook niet veel, maar wel als iemand die mod heeft uitgevoerd, daar tevreden over is en beschrijft wat het effect is geweest en b.v. hoe die mod nog te verbeteren is.

Aangezien niet iedereen alle boeken / artikelen paraat heeft is het dan handig om hier te omschrijven (vermits het geen pagina's tekst zijn) wat de mod is, evt. met verwijzing naar link waar e.e.a. te vinden is. hier die mod beschrijft


Als je het mij vraagt is het forum bedoeld om elkaar te helpen en idee-en uit te wisselen
Helemaal mee eens!


Als ik zeg dat ik een waaaaanzinnige mod ken om de goedkoopste torrenbak als de duurste vintage buizenbak te laten klinken, kan niemand mij verplichten te vertellen hoe die mod werkt ;)
Ook dat klopt, maar dat is toch niet te rijmen met je eerdere statement Het doel was toch elkaar helpen en het uitwisselen van ideeën en ervaringen? Mods noemen, vertellen hoe goed ze zijn en er vervolgens geheimzinnig over gaan doen valt volgens mij niet binnen de doelstelling van het forum en heeft ook geen enkele toegevoegde waarde, sterker nog, persoonlijk vind ik dat een beetje irritant (en ik ben volgens mij niet de enige). Wat is de toegevoegde waarde van zo'n bericht in dit forum en op welke manier ben je dan eigenlijk (wat voor) informatie aan het uitwisselen?

Niemand kan jou verplichten hier iets te schrijven maar gelukkig hebben we wel een moderator die forumleden naar redelijkheid kan verzoeken zich aan bepaalde richtlijnen te houden. Dat verzoek is mijns inziens ook geweest, en de richtlijn is volgens mij vrij duidelijk.


Maar ja, wie vroeg mij wat? ;)
Ach wat... niemand vraagt mij ook wat en vrienden heb ik al jaren niet meer (logisch). Dat weerhoudt mij er toch niet van die forum te bestoken met megalange posts... Ik ben wat dat betreft een soort eLucky@Luke want ik tiep sneller dan mijn eigen schaduw... Was ik maar zo snel op mijn Gretsie ;-)

Chris Winsemius
5 februari 2004, 02:52
Al ,
het doorvoeren van postings gaat zeer traag .........
:???:
Chris

nicoverduin
5 februari 2004, 19:21
Al ,
het doorvoeren van postings gaat zeer traag .........
:???:
Chris
Same here.
Nico

nicoverduin
5 februari 2004, 19:21
Al ,
het doorvoeren van postings gaat zeer traag .........
:???:
Chris
Same here.
Nico
Nu niet meer..... :-D :-D :-D

Franc
5 februari 2004, 21:02
Je begrijpt me toch niet helemaal Peevee.
Wat ik wil zeggen is dat het geen zin heeft het forum dicht te smeren met allemaal letterlijke beschrijvingen van mods met plaatjes etc etc.
Ik hou meer van tips als: kijk eens naar die en die condensator, check die waarde 'ns. Kijk eens wat er gebeurt als...

In tegenstelling tot: haal die weerstand los en vervang door zus en me zo. Zonder te zeggen wat het effect is. Daar help je iemand niet mee, toch?

Dat laatste stuk van mezekf snap ik ook niet helemaal meer :D

Ik bedoelde zoiets als dat ik niet verwacht dat iedere professional hier nou zijn trucs uit de doeken gaat doen. Er moet wat te ontdekken overblijven :)

:( En ik krijg weer de hele tijd: 'er is geen actie aangegeven' en dan is het toch geplaatst :( wat is dat toch...?

PeeVee
5 februari 2004, 23:54
Ik bedoelde zoiets als dat ik niet verwacht dat iedere professional hier nou zijn trucs uit de doeken gaat doen.

Ik heb hier geen professionals gezien ;-)

Dit is voor zover ik weet een forum van voor en door particuliere gitaristen / amp tweakers. Pro's zijn hier welkom, maar dan met een particuliere pet op en dus net als iedereen gewoon in detail vertellen hoe en wat en dus niet alleen maar een zogenaamde wondermod noemen en vervolgens vaag gaan doen. Zo is de richtlijn en bovendien het beleid van de moderator. Nogmaals, niemand is verplicht om z'n mods te noemen, maar doe dan niet flauw (onprofessioneel) en begin er gewoon niet over.

jpb
6 februari 2004, 21:55
Paul Cochrane heeft zijn mod (PaulC-mod) ook gewoon gepost. Had 'ie van een Ampeg dacht ik. Hij deed zelfs moeite om er een plaatje van te maken, zo is het voor voor iedereen beschikbaar. Is een belangrijke vondst (dat ik daar nooit aan gedacht heb.. :-? ); wil hij delen met iedereen. maakt hem niet uit, want hij is goed , maakt ook gewoon even een TIM pedaal, omdat 'ie weet waar hij over praat, kortom: Share it.... :)

Chris Winsemius
8 februari 2004, 16:02
Ik denk dat er meerdere inzichten zijn wat betreft het posten van mods/tweaks ;

Grotere versterker-bedrijven hebben meerdere mensen fulltime in dienst die elke dag diverse forums bekijken voor tips . Die mensen hoeven minder betaald te worden dan 1 ervaren ontwerper . Het is een aantal keren gebeurd dat geposte tips later in productie-modellen werden terug gevonden ..... handig en goedkoop voor dat grote bedrijf maar de poster ziet niets terug van maanden/jaren lang hard zwoegen om een goeie sound te ontwerpen .

Sommige klussen als blackfacing etc. zijn voor mij eigenlijk geen mods maar eerder conversies maar da's meer een nuance-verschil .

Het tunen van circuits kost gewoon heel veel tijd , voor vele gewenste sounds zijn absoluut geen schema's te vinden in boeken of op sites . Het is trouwens ook een vak dat je door ervaring ( en veel geduld ) moet leren . Zelf kan ik gewoon niet alle mods op m'n site noemen omdat het meeste op wens v/d klant gebeurt . Zeer specifieke wensen dus zeer specifieke oplossingen .

Wat betreft professionaliteit : ik kan niet over mezelf oordelen . Ik heb in ieder geval professionals als klanten , mensen die puur en alléén v/d muziek leven , v/d Texaanse band CarolynWonderland t/m David Hollestelle ( Herman Brood , Wild Romance , Circus ) .
Ik weet ook dat een aantal GitaarNetters op hoog nivo aan versterkers werken .

Paul C wil liever niet dat die fixed-bias-cathodyne-splitter-mod de Paul C mod genoemd maar hij verdient absoluut alle eer voor de originele toepassing v/e Ampeg circuit in Fender tweed Deluxes en bf/sf Princeton(Reverb)s .

Laatste opmerking :
laten we hier ajb respectvol met elkaar omgaan !

Als er gerichte vragen zijn ben ik alrijd bereid om mee te helpen . Hulp bij ( bijvoorbeeld ) blackfacen of "ik heb nu dit en dat gedaan , nog enige tips?" kan gewoon gegeven worden .

love , peace & loudness :wink:

Chris