PDA

View Full Version : ComboVersterker + box koppellen?



-No Acces-
31 januari 2004, 23:38
Ik heb een (mischien domme :oops: ) vraag,
Ik heb een 50 watt combo basversterkertje, daar zit ook een line out op. Nou had ik het idee om een basbox te kopen en die erop aan te sluiten. Maar heeft dat wel zin? en voegt het iets toe aan het geluid? of het is gewoon geld weggooien?

alvast bedankt!

AntY
1 februari 2004, 00:12
dat kan niet

een line out stuurt geen signaal op speakerniveau. die uitgang is bedoeld om bijvoorbeeld op een mengtafel of je computer aan te sluiten!

basswasp
1 februari 2004, 00:55
In theorie zou je er een tweede combo op aan kunnen sluiten, alleen weet ik niet of dit ook opweegt tegen het kopen van een nieuwe versterker...

Vaak is het ook zo dat wanneer de line-out in gebruik is, de stroom naar de speaker wordt gestopt. Net zoals je dit veel ziet bij hoofdtelefoon aansluitingen.

-No Acces-
1 februari 2004, 09:43
dus alleen een combo? geen aparte speaker..das wel jammer...
Met de line out heb ik al geprobeerd, dan blijft de speaker gewoon werken, niet zoals bij de headphones (want dan heeft ie geen geluid meer)

-No Acces-
1 februari 2004, 09:45
oja dit zei ook nog iemand tegen me:

als je combo een extra speaker aansluiting heeft kan je daar de box op aansluiten.Als dit niet het geval zou zijn kan je de luidspreker van je combo loshalen en daar dan de box op
aansluiten-je hebt dan in ieder geval veel meer speaker
oppervlak-dus flink wat meer geluid!


klopt dit? en is dat moeilijk om te maken?

soapwater
1 februari 2004, 09:56
Gewoon een 2e speaker bij je combo hangen gaat op zich niet veel veranderen, want je blijft beperkt bij je 50Watt hé. Maar wat je dus wel kan doen is een extra eindversterker aansluiten via de line-out en daarmee een extra speaker sturen. Ik had een Torque T65BX (65watt bascombo) ik heb daar een tijdje een JB-systems AX400 eindeversterker aangehangen met een extra cabinet. nu had ik in plaats van 65W ineens 465 Watt... Niet zo professioneel, maar wel doeltreffend en goedkoper dan een nieuwe Top.

greetz

-No Acces-
1 februari 2004, 10:03
Gewoon een 2e speaker bij je combo hangen gaat op zich niet veel veranderen, want je blijft beperkt bij je 50Watt hé. Maar wat je dus wel kan doen is een extra eindversterker aansluiten via de line-out en daarmee een extra speaker sturen. Ik had een Torque T65BX (65watt bascombo) ik heb daar een tijdje een JB-systems AX400 eindeversterker aangehangen met een extra cabinet. nu had ik in plaats van 65W ineens 465 Watt... Niet zo professioneel, maar wel doeltreffend en goedkoper dan een nieuwe Top.

greetz

En hoeveel kost zoeits ongeveer dan in totaal?

soapwater
1 februari 2004, 10:26
En hoeveel kost zoeits ongeveer dan in totaal?
Wel, je hebt al een JB-systems ax400 voor 230€ en dan maak of koop je er een speakercabinet bij. Je kan ook een andere eindtrap gebruiken of kopen. Ik heb eens een low-budget kast gemaakt met 2x10" speakers en 2 Piëzo tweeters erin voor een kleine 75€. Maar deze sound kan je natuurlijk niet vergelijken met die van een 2x10" met bijvoorbeeld eminence speakers erin. Voor iets van een 250€ heb je al wel een goede 15"-kast met tweeter.
Let ook op de ingangsgevoeligheid van de versterker. Meestal is dit ca. 0.7V, maar als je line-out maat 65mV levert, dan moet er nog een kleine signaalvoorversterker tussen. Dat is een schakelingetje van 0.5€, maar je hebt wel enige kennis van elektronica nodig.
Als je denkt dat je niet zo handig bent, en alles dus zelf moet kopen dan is het volgens mij beter om te beginnen sparen voor een top en een cabinet. De oplossing met eindversterkers en zelfgemaakte cabinets is voor hobbyîsten.

Greetz

niels_r
1 februari 2004, 11:59
Vaak is het ook zo dat wanneer de line-out in gebruik is, de stroom naar de speaker wordt gestopt. Net zoals je dit veel ziet bij hoofdtelefoon aansluitingen.

Dat heb ik nog nooit gezien. Bij het gebruik van de koptelefoonuitgang gaat inderdaad de stroom naar de box eraf, maar bij line-out volgens mij nooit.

Verder bestaan er wel combo's waar je een extra box op aan kan sluiten, maar deze gebruiken zonder deze extra box niet hun volledige vermogen.

buuck
1 februari 2004, 12:55
het kan wel degelijk. je koopt een 2e handse actieve kast. bijvoorbeeld van een pa installatie. doe je zon gecombineerde met 15"+8"+tweeter. gooi je die eraan.. is wel duurder, maar wel een oplossing waar jij nu aan denkt, maarja, kun je beter een complete nieuwe amp kopen. dat schiet beter op.

Bazz
1 februari 2004, 13:56
Ebs heeft ook actieve boxen, speciaal voor je line-out....
Maarja, da's ebs en dus duur :cry:
Beter spaar je dus voor een nieuwe amp

Chris Wolstenholme
1 februari 2004, 16:07
speaker out maken kunnen ze toch wel bij gitaarzaken?

soapwater
1 februari 2004, 16:53
speaker out maken kunnen ze toch wel bij gitaarzaken?
Ik denk dat 'No Acces' opzoek is naar meer vermogen, en dus meer power (of vergis ik me). Een speaker out op je combo flansen heeft dan geen enkele zin. Je kan er dan wel een betere speaker aanhangen die misschien beter klinkt, maar echt luider ga je niet spelen. Het blijft slechts 50W hé. En een speaker-out 'maken' is niet echt moeilijk hé... gewoon een jack-plug parallel over je speaker-out..?

Greetz

-No Acces-
1 februari 2004, 18:37
hij hoeft niet echt harder te kunnen..als het geluid maar een beetje er op vooruit gaat..meer voller enzow...
mijn combo is dus gewoon een kast met daar dus de eigenlijke versterker(die je makelijk los kunt maken) en daaronder de speaker...dit zit verbonden met een rood-zwart draadje... wat als ik nu de versterker eruit haal en gewoon hem op een grotere speaker ofzow aansluit (met dat rood/zwarte draadje) ? of kan dit niet en zit er veel meer verbonden? dit lijkt me wel wat makkelijkr dan een speaker out of met een line out te gaan klote? ik kan dan over een tijde als ik genoeg geld dan een fatsoendelijke top erbij kopen..

-No Acces-
1 februari 2004, 18:39
hij hoeft niet echt harder te kunnen..als het geluid maar een beetje er op vooruit gaat..meer voller enzow...
mijn combo is dus gewoon een kast met daar dus de eigenlijke versterker(die je makelijk los kunt maken) en daaronder de speaker...dit zit verbonden met een rood-zwart draadje... wat als ik nu de versterker eruit haal en gewoon hem op een grotere speaker ofzow aansluit (met dat rood/zwarte draadje) ? of kan dit niet en zit er veel meer verbonden? dit lijkt me wel wat makkelijkr dan een speaker out of met een line out te gaan klote? ik kan dan over een tijde als ik genoeg geld dan een fatsoendelijke top erbij kopen..

-No Acces-
1 februari 2004, 18:40
hij hoeft niet echt harder te kunnen..als het geluid maar een beetje er op vooruit gaat..meer voller enzow...
mijn combo is dus gewoon een kast met daar dus de eigenlijke versterker(die je makelijk los kunt maken) en daaronder de speaker...dit zit verbonden met een rood-zwart draadje... wat als ik nu de versterker eruit haal en gewoon hem op een grotere speaker ofzow aansluit (met dat rood/zwarte draadje) ? of kan dit niet en zit er veel meer verbonden? dit lijkt me wel wat makkelijkr dan een speaker out of met een line out te gaan klote? ik kan dan over een tijde als ik genoeg geld dan een fatsoendelijke top erbij kopen..

Clunk
1 februari 2004, 18:49
dude.. volgens mij ga jij gewoon ff doorsparen voor een betere en vetterre versterker.

als ik jouw hoor over vette sound enzo, want dat hoef je ook niet te verwachten van een 50 watt combo'tje... eheheh

soapwater
1 februari 2004, 19:06
hij hoeft niet echt harder te kunnen..als het geluid maar een beetje er op vooruit gaat..meer voller enzow...
mijn combo is dus gewoon een kast met daar dus de eigenlijke versterker(die je makelijk los kunt maken) en daaronder de speaker...dit zit verbonden met een rood-zwart draadje... wat als ik nu de versterker eruit haal en gewoon hem op een grotere speaker ofzow aansluit (met dat rood/zwarte draadje) ? of kan dit niet en zit er veel meer verbonden? dit lijkt me wel wat makkelijkr dan een speaker out of met een line out te gaan klote? ik kan dan over een tijde als ik genoeg geld dan een fatsoendelijke top erbij kopen..
Je kan er inderdaad een andere speaker aanhangen via dat "zwart-rode draadje" maar kijk eerst eens welke speaker er nu insteekt. (welke combo is het eigenlijk). Het lijkt me niet zo verstandig om een "betere" speaker aan een lichte combo te hangen want als het een beetje een deftige combo is (degelijk merk), dan is dat allemaal berekend en uitgezocht om zo de beste prestaties te verkrijgen. Koop best een nieuwe top een bouw of koop er een degelijke cabinet bij. Het ombouwen van Combo's is niet echt een nuttige investering als je het zo wilt doen..
Andere (goedkopere) optie blijft de extra eindversterker...

Greetz :cool:

-No Acces-
1 februari 2004, 19:27
dus met die eindversterker heb ik alleen nodig:

- een eindversterker
- kabels
- signaalvoorversterker
- een cabinet of iets dereglijks
- mijn combo versterker
- een beetje verstand ervan
????

maar zo'n eindversterkers, vanaf welke prijs beginnen die?

soapwater
1 februari 2004, 20:20
dus met die eindversterker heb ik alleen nodig:

- een eindversterker
- kabels
- signaalvoorversterker
- een cabinet of iets dereglijks
- mijn combo versterker
- een beetje verstand ervan
????

maar zo'n eindversterkers, vanaf welke prijs beginnen die?
Ja, dat is het! Die signaalvoorversterker is zelfs niet echt nodig als je line-out spanning ongeveer overeenkomt met de ingangsgevoeligheid van je zindversterker. Deze gegevens kan je opzoeken in de handleiding die je meestal bij die toestellen krijgt, er is ook nog altijd het bijna-alles omvattende internet om een hoop info te vergaren

greetz

-No Acces-
1 februari 2004, 21:15
keej...en hoeveel kost dat zo ongeveer allemaal bij elkaar?hoeft niet echt veel watt te zijn..

soapwater
2 februari 2004, 18:25
keej...en hoeveel kost dat zo ongeveer allemaal bij elkaar?hoeft niet echt veel watt te zijn..

Wat is dat nu... ga naar de winkel en zoek voor jou de beste prijs-kwaliteit hé... En als je echt een prijs moet hebben: 239.78€ haha

Greetz

MxPx_Jos
2 februari 2004, 19:03
Ik heb 2 versterkers thuis. Een kleine 25 Watt met 12" spkr. en een 100 Watt 15" spkr combo.

Ik lus de kleine versterker door naar de grote. Ik heb dan een beter geluid en de kleine versterker geeft de hoge tonen beter aan dus ik heb ook een iets harder geluid. En ik kan het volume van de kleine afzonderlijk regelen dus ik kan hem precies op het juiste volume zetten.

Werkt aardig goed vind ik. Is een goedkope oplossing. En ga ik langzaam geld opzij zetten voor een grotere versterker.

soapwater
2 februari 2004, 19:32
Ik heb 2 versterkers thuis. Een kleine 25 Watt met 12" spkr. en een 100 Watt 15" spkr combo.

Ik lus de kleine versterker door naar de grote. Ik heb dan een beter geluid en de kleine versterker geeft de hoge tonen beter aan dus ik heb ook een iets harder geluid. En ik kan het volume van de kleine afzonderlijk regelen dus ik kan hem precies op het juiste volume zetten.

Werkt aardig goed vind ik. Is een goedkope oplossing. En ga ik langzaam geld opzij zetten voor een grotere versterker.

Wel, als je zo tevreden bent en het klinkt goed... houden zo...

Greetz

-No Acces-
2 februari 2004, 20:03
keej...en hoeveel kost dat zo ongeveer allemaal bij elkaar?hoeft niet echt veel watt te zijn..

Wat is dat nu... ga naar de winkel en zoek voor jou de beste prijs-kwaliteit hé... En als je echt een prijs moet hebben: 239.78€ haha

Greetz

ik ga ook naar een winkel...maar ik had gewoon echt geen id hoeveel zo'n eindversterker enzow kost!
maar ik las dit op marktplaats:

250W bascombo van Laney, voorzien van actieve / passieve ingang, 6-bands equalizer, direct-in, effectloop (in/out), gain-, bas-, treble- en volumeregelingen, compressor en extra knoppen voor instellen van eigen sound (hi - lo - full - bright - horns)

foto: http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/gitaarbasversterkers/15629.jpg

dit is voor 350 euro. kan ik dit beter doen dan met de eindversterker enzow? want het kost ongeveer hetzelfde?

jensie
2 februari 2004, 20:46
ja ik heb ook eigenlijk een vraagje dat ik volgens mij in deze topic wel kan vragen, ik ben al zeker van plan voor op't einde van't jaar een cabinet te kope maar als ik dat cabinet nu al koop zou ik het dan echt niet op 1 andere manier aan mijn combo kunne hange, op da line out gaat het dus al niet dat heb ik al vernomen, maar ik heb ook nog preamp out en power amp in op die versterker staan, zou het anders daarmee lukken?

soapwater
2 februari 2004, 22:10
ja ik heb ook eigenlijk een vraagje dat ik volgens mij in deze topic wel kan vragen, ik ben al zeker van plan voor op't einde van't jaar een cabinet te kope maar als ik dat cabinet nu al koop zou ik het dan echt niet op 1 andere manier aan mijn combo kunne hange, op da line out gaat het dus al niet dat heb ik al vernomen, maar ik heb ook nog preamp out en power amp in op die versterker staan, zou het anders daarmee lukken?

Denk nu eens na. Ga je een speaker van neem 8Ohm / 100Watt aansturen met een voorversterkersignaal van 0.6V... hahaha Je combo zal lang leven... en power amp in, dat is voor als je een externe voorversterker wenst te gebruiken... neen, geen optie dus. Probeer eens gewoon een deftige top te kopen voor je begint met speakers te rommelen...

soapwater
2 februari 2004, 22:15
ja ik heb ook eigenlijk een vraagje dat ik volgens mij in deze topic wel kan vragen, ik ben al zeker van plan voor op't einde van't jaar een cabinet te kope maar als ik dat cabinet nu al koop zou ik het dan echt niet op 1 andere manier aan mijn combo kunne hange, op da line out gaat het dus al niet dat heb ik al vernomen, maar ik heb ook nog preamp out en power amp in op die versterker staan, zou het anders daarmee lukken?

Denk nu eens na. Ga je een speaker van neem 8Ohm / 100Watt aansturen met een voorversterkersignaal van 0.6V... hahaha Je combo zal lang leven... en power amp in, dat is voor als je een externe voorversterker wenst te gebruiken... neen, geen optie dus. Probeer eens gewoon een deftige top te kopen voor je begint met speakers te rommelen...