PDA

View Full Version : Hmm geen aarde... Groot probleem?



Electrical Storm
31 januari 2004, 20:29
Heb op m'n nieuwe kamer geen stopcontacten met aarde zag ik net. Is dat een groot probleem?

Ik heb trouwens single coils dus gebrom gaat wel hinderlijk worden, maar dat is een detail

Swan
31 januari 2004, 20:39
je kan het proberen met een snoer naar je verwarming

piezo
31 januari 2004, 21:59
Die brom van een single coil heeft niets te maken met al of niet aarden, maar wordt veroorzaakt door elektromagnetische stoorvelden van trafo's TL etc.
Ik speel thuis altijd ongeaard, en probleemloos.

Robbert
31 januari 2004, 22:14
je kan het proberen met een snoer naar je verwarming

Nope, niet doen.

Trek gewoon een draadje van een willekeurig geaard stopcontact (of vanuit de meterkast) naar je eigen kamer. Dan weet je zeker dat het goed geaard is.

Of leg een verlengkabel neer.

andy
1 februari 2004, 00:20
Heb op m'n nieuwe kamer geen stopcontacten met aarde zag ik net. Is dat een groot probleem?

Ik heb trouwens single coils dus gebrom gaat wel hinderlijk worden, maar dat is een detail

Paddepoel he?? Ze hadden die wijk al jaren geleden moeten bulldozeren. :-D Kun je niet iets doortrekken vanuit de keuken?? Maar goed dat is het probleem met die oudere huizen. Nauwelijks een geaard stopcontact. Ik heb het ook.

Negative K3 fan
1 februari 2004, 12:45
verlengsnoer doortrekken uit de keuken.

pimmetje
1 februari 2004, 14:46
je kan ook met 2 krokodillenklemmetjes en een klein stukje snoer gewoon het chassis van je versterker aarden via bijvoorbeeld je verwarmings-radiator.

floriswb
1 februari 2004, 15:32
je kan natuurlijk ook je versterker via je gitaar aarden op jezelf... Moet je het liefst geen schoenen aandoen; blote voeten werkt het best... Kan soms leuke effecten geven :-D

doncker
1 februari 2004, 22:06
Ja een goedkope nieuwe look :-D

Chris Wolstenholme
1 februari 2004, 23:22
dat met zon klem was ik ook mee bezig, maar nergens kan ik het klemmetje op me amp kwijt waar die aarde maakt :(

iemand suggesties?

Robbert
2 februari 2004, 08:56
Ja, mijn post lezen :roll:

Kjiratsiekoedel
2 februari 2004, 09:14
bekijk eerst eens het verschil in gebrom bij geaard en niet geaard stopcontact.

Verder helpt tegen brom bij singles:
-shielden (www.guitarnuts.com)
-stand 2 en 4 gebruiken (maarja, dan heb je nooit één pickup geselecteerd)
-TL buizen uit
-monitor uit

Nielsje
2 februari 2004, 12:30
Die brom van een single coil heeft niets te maken met al of niet aarden, maar wordt veroorzaakt door elektromagnetische stoorvelden van trafo's TL etc.
Ik speel thuis altijd ongeaard, en probleemloos.

ben ik het niet helemaal mee eens.

die brom is de zegenaamde 50 Hz brom, die is afkomstig van het stopcontact.. heeft niet iets te maken met stoorvelden etc..

maaar, trafo's, telefoons e.d. kunnen het wel erger maken.

Electrical Storm
2 februari 2004, 18:37
Nee maar goed die brom is ook detail zoals ik al zei...

Het gaat me natuurlijk meer om veiligheid en duurzaamheid enzo, ik bedoel: een spanningsverschil kan nooit goed zijn voor de levensduur van je versterker

aad
2 februari 2004, 21:09
Nee maar goed die brom is ook detail zoals ik al zei...

Het gaat me natuurlijk meer om veiligheid en duurzaamheid enzo, ik bedoel: een spanningsverschil kan nooit goed zijn voor de levensduur van je versterker

Het is maar wat je een detail noemt. Overigens een versterker werkt alleen maar DANKIJ spanningsverschillen. :-D

pentafox
4 februari 2004, 21:59
Wat te denken als in de versterker een vreemd geleidend deel onder spanning komt te staan, door draadbreuk o.i.d. en vindt z'n weg via je gitaarsnoer! Als de versterker geaard is vliegt in elk geval als eerste de aardlekschakelaar uit.
Bij transistor amps kun je 240 V op je kiezen krijgen, bij tube amps wellicht 400 V!.
Dus geaard is veiliger.

pentafox
4 februari 2004, 22:00
Wat te denken als in de versterker een vreemd geleidend deel onder spanning komt te staan, door draadbreuk o.i.d. en vindt z'n weg via je gitaarsnoer! Als de versterker geaard is vliegt in elk geval als eerste de aardlekschakelaar uit.
Bij transistor amps kun je 240 V op je kiezen krijgen, bij tube amps wellicht 400 V!.
Dus geaard is veiliger.

pentafox
4 februari 2004, 22:00
Wat te denken als in de versterker een vreemd geleidend deel onder spanning komt te staan, door draadbreuk o.i.d. en vindt z'n weg via je gitaarsnoer! Als de versterker geaard is vliegt in elk geval als eerste de aardlekschakelaar uit.
Bij transistor amps kun je 240 V op je kiezen krijgen, bij tube amps wellicht 400 V!.
Dus geaard is veiliger.

jpb
5 februari 2004, 00:13
Nee maar goed die brom is ook detail zoals ik al zei...

Het gaat me natuurlijk meer om veiligheid en duurzaamheid enzo, ik bedoel: een spanningsverschil kan nooit goed zijn voor de levensduur van je versterker

Het is maar wat je een detail noemt. Overigens een versterker werkt alleen maar DANKIJ spanningsverschillen. :-D

Inderdaad, mijn versterker draait anders prima op een spanningsverschil van 410V....

Electrical Storm
5 februari 2004, 12:25
Jullie weten best wat ik bedoel :D