PDA

View Full Version : Wat betekent Pre-Rola?



piezo
31 januari 2004, 16:17
1) Qua tijdstip van productie.
2) Qua eigenschappen.

Franc
31 januari 2004, 17:36
Rola nam in 1947 Celestion al over, dus een echte pre-Rola zou van voor 1947 moeten zijn!
Er schijnt echter een legende te zijn die zijn oorsprong vindt in de beruchte Greenbacks, die een scheiding maakt in 1970, omdat er Greenbacks zijn met alleen de aanduiding Celestion LTD terwijl er, na een verhuizing van de fabriek, Rola Celestion LTD op werd gezet.
Uiteraard is de Greenback zonder Rola de meestgezochte, hoewel die dus ook strikt genomen niet van voor de overname door Rola zijn.

piezo
31 januari 2004, 23:07
Maar toch heb ik op dit forum een paar keer zien staan dat Pre Rola's beter zouden zijn, en dan wordt dus blijkbaar pre 1970 mee bedoeld.

En is er een manier om Celestions te dateren? Ik heb n.l. een paar oude G12H-30's en zoek nog een paar gelijken om te kwartetten.

Franc
31 januari 2004, 23:14
Ja, dat is wsch de legende waar men het over heeft. Pre-Rola omdat er voor 1970 geen en erna wel Rola opstond.

Ze zijn aardig te dateren adh van de codes en T nummer etc.
Wat staat er zoal op die speakers die je hebt?
(ik ben geen ECHTE kenner, daar moet je mathe voor hebben, maar ik heb een goede Marshall 'bijbel' met een lijst om Celestions te dateren).

piezo
31 januari 2004, 23:38
Bedankt voor de info.
Ik zal morgen het cabinet eens openschroeven en kijken.
Ik heb inmiddels nog ergens een oud bestandje gevonden waar de dating codes van Celestions in staan en dat ik dus nota bene al had.

piezo
1 februari 2004, 11:54
Er staat op "Celestion Ltd" en de chassiscodes zijn KC22Q en T1234.
Volgens mijn dateringslijstje (ooit van de Celestion site geplukt) zou de
de productiedatum dan 22 oktober 1970 zijn en blijkbaar net vóór de verhuizing.
Wat is de betekenis van de Q in de datumcode?

Franc
1 februari 2004, 12:05
Ik kom idd ook op 22 oktober 1970.
Geen idee waar die Q voor staat.

keef
2 februari 2004, 13:20
Maar toch heb ik op dit forum een paar keer zien staan dat Pre Rola's beter zouden zijn, en dan wordt dus blijkbaar pre 1970 mee bedoeld.

Niet helemaal - ik heb een paar pre rolas van april 71. Deels is dit onderscheid onzin. De constructie van de speakers werd niet onmiddellijk na de verhuizing gewijzigd, alleen het label. Tot midden 70s bleven de specs gelijk. Pre rola is dus voor een groot deel een gevoelskwestie die gebruikt wordt om meer geld te vragen voor dezelfde dingen. Zoals de Fenders die vlak na de overname door CBS uit de fabriek kwamen - zelfde instrumenten, maar wel minder duur -want minder gewild- dan de 'pre CBS' stuff.

Franc
2 februari 2004, 13:29
Zoals ik al zei: een legende of mythe zoals je wilt. Ook speakers van vlak voor de verhuizing zijn al niet meer pre Rola, maar het gaat puur om wat er op het label staat...
Gevoelskwestie dus idd.

muziekkamer
27 november 2009, 22:07
Hallo,
Niet dat ik daar zo goed in ben maar volgens mij KC22 staat voor 22 november 1970 en geen oktober.
Natuurlijk, kan ik het mis hebben...
Gr. Eric

guitarguru
27 november 2009, 23:47
Hallo,
Niet dat ik daar zo goed in ben maar volgens mij KC22 staat voor 22 november 1970 en geen oktober.
Natuurlijk, kan ik het mis hebben...
Gr. Eric

Een maand verschil.................en dat na 5 1/2 jaar research......:soinnocent:

fredjuh
6 december 2009, 21:12
De TS heeft er maar geluk mee dat dat even wordt aangekaart! Anders had ie mischien een bijpassend setje gekocht uit oktober en niet uit november, met een catastrofe tot gevolg!

vinni
21 december 2009, 20:12
Ik heb ooit eens een paar speakerkasten nieuw gekocht waarvan de speakers na 10 jaar echt roest vertoonde en zo.

Die oude speakers....
Allemaal heelveel mojo en natuurlijk klinkt ouder automatisch beter ;-),
Maar is er niet heel veel kaft onder het koren?

Speakers kunnen toch niet tot in lengte van dagen een goede toon blijven produceren...t'is allemaal mechanisch en die cones drogen toch ook uit?

Vinni

muziekkamer
29 januari 2011, 11:53
Een maand verschil.................en dat na 5 1/2 jaar research......:soinnocent:

Gelukkig bestaan mensen zoals deze guitarguru en gelukkig bestaan hun vrouwen ook... Kusje mijn vriend en bedankt daarvoor!

keef
29 januari 2011, 16:11
Hallo,
Niet dat ik daar zo goed in ben maar volgens mij KC22 staat voor 22 november 1970 en geen oktober.
Natuurlijk, kan ik het mis hebben...
Gr. Eric

Je hebt t mis. 't is oktober - de i wordt niet gebruikt:

http://www.unclespot.com/celestion_date_codes.html

wireman
31 januari 2011, 23:27
Psies.. Oude gitaren... SWEEEET.. hoe ouder, hoe mooier.. Maar dan zit je met inzinken van lak, werken van het hout.. enzenz.. (tot op zekere hoogte natuurlijk)

speakers vind ik altijd een stuk dubieuzer.. Ik zet er net als vinni ook een groot "?" boven. Oude speakers tot daar aan toe.. Dat ze 'ingewerkt' beter klinken.. AMEN TO THAT! maar op een gegeven moment houdt het gewoon op.. hoe je het ook went of keert.. t blijft papier en rubber.. 41 fokking years.. Een magneet slijt niet.. evenals de sticker met wat voor mojo datum er dan op mag staan.. aan een re-cone ontkom je niet.. en WAT is dan nog origineel? Of is dit nou vloeken in de kerk?.....


Ik heb ooit eens een paar speakerkasten nieuw gekocht waarvan de speakers na 10 jaar echt roest vertoonde en zo.

Die oude speakers....
Allemaal heelveel mojo en natuurlijk klinkt ouder automatisch beter ;-),
Maar is er niet heel veel kaft onder het koren?

Speakers kunnen toch niet tot in lengte van dagen een goede toon blijven produceren...t'is allemaal mechanisch en die cones drogen toch ook uit?

Vinni

muziekkamer
11 maart 2011, 18:32
Je hebt t mis. 't is oktober - de i wordt niet gebruikt:

http://www.unclespot.com/celestion_date_codes.html

Dat wist ik dus niet, bedankt daarvoor!