PDA

View Full Version : domme vraag element



-robbert-
31 januari 2004, 13:56
Hey ik heb een domme vraag

maakt het uit HOE je element in je gitaar zit? Dus als je het element 180 graden draait, dat de plek voor de dikke E snaar dus op de plek van de dunne e snaar komt... ?????

Negative K3 fan
31 januari 2004, 14:15
het zal vast wel IETS verschil maken, maar zodanig weinig dat je het zelf waarschijnlijk nauwelijks zult horen, laat staan de gemiddlde persoon die geniet van je gitaarspel.

maarten
31 januari 2004, 14:30
op zich niet zo'n stomme vraag

ik denk dat t bij veel elementen niet veel zal uitmaken

maar hoe zit t met die "staggered" elementen?

Iced Dragon
31 januari 2004, 14:43
gisteren nog op de seymourduncan site geweest en je kunt elementen krijgen die anders georienteerd zijn...zal waarschijnlijk een verschil maken qua polariteit of zo

NeeraDJ
31 januari 2004, 14:44
Ik zal mijn voorgangers moeten teleurstellen wanneer ik zeg dat het vaak wel uitmaakt. Een voorbeeldje, ik ga binnenkort een Screamin' Demon van SD halen om in de halspositie te stoppen. Nou hoorde ik dat ik hem zodanig moest plaatsen dat de ene zijde naast halskant toewees. Dit was erg belangrijk, omdat het element anders helemaal van karakter zou veranderen (van glassy, naar warm). Nou is dit niet vaak het geval met een element dat dezelfde polepieces (12 adjustable bijvoorbeeld) heeft, en op dezelfde hoogte heeft staan, maar met elementen zoals de Tone Zone, JB etc. kan het van veel tot iets minder verschil uitmaken. Seymour Duncan bijv. maakt niet zomaar reversed zebra's, je zou het element anders toch om kunnen draaien volgens die redenering. Het maakt ook erg vaak uit of er aandacht aan de symmetrie van het element is besteed.

Let wel op dat het symmetrisch gewikkelde elementen met dezelfde polepieces zowel te verwaarlozen is.

NeeraDJ
31 januari 2004, 14:45
Ik zal mijn voorgangers moeten teleurstellen wanneer ik zeg dat het vaak wel uitmaakt. Een voorbeeldje, ik ga binnenkort een Screamin' Demon van SD halen om in de halspositie te stoppen. Nou hoorde ik dat ik hem zodanig moest plaatsen dat de ene zijde naast halskant toewees. Dit was erg belangrijk, omdat het element anders helemaal van karakter zou veranderen (van glassy, naar warm). Nou is dit niet vaak het geval met een element dat dezelfde polepieces (12 adjustable bijvoorbeeld) heeft, en op dezelfde hoogte heeft staan, maar met elementen zoals de Tone Zone, JB etc. kan het van veel tot iets minder verschil uitmaken. Seymour Duncan bijv. maakt niet zomaar reversed zebra's, je zou het element anders toch om kunnen draaien volgens die redenering. Het maakt ook erg vaak uit of er aandacht aan de symmetrie van het element is besteed.

Let wel op dat het symmetrisch gewikkelde elementen met dezelfde polepieces vrijwel te verwaarlozen is.

Negative K3 fan
31 januari 2004, 14:47
in het geval van neera maakt het wel uit, er zijn assymetrisch gewonden humbuckers, maar dat gaat dus niet op voor single coils.

NeeraDJ
31 januari 2004, 15:12
Het gaat idd niet op voor single coils, tenzij je het hebt over de meeste hum-sized single coils, dan geldt weer dezelfde humbucker regel. Het is overigens echt geen domme vraag, ik heb dit soort vragen ook moeten stellen toen ik me in elementen ging verdiepen :wink:

lcvanderhelm
31 januari 2004, 15:51
Het maakt weinig uit bij gebruik van 1 element. Ga je er 2 tegelijk gebruiken,maakt het met name bij single coils veel uit.De nieuwe stratocasters hebben een midden element dat reverse wound is[zelfde effekt als 180 graden draaien]waardoor er minder stoorsignalen optreden bij de 2 tussen standen er gaat echter iets van het typische fender karakter verloren.

NeeraDJ
31 januari 2004, 20:03
Oh? Het maakt wel degelijk uit ook al is het maar één element. Dat is net zoiets als zeggen dat het niet uitmaakt of je een halselement in de brugpositie stopt. Ik snap je beredenering van reverse wound niet, wat jij zegt is dat als je een element 180 graden draait, het ook minder stoorsignalen bevat? Dat heb ik toch wat nieuws voor je want dat zou een beetje vreemd zijn wanneer dat het geval was, de polepieces staan namelijk nog steeds op dezelfde hoogte (tenzij je die veranderd) en elementen zijn standaard single coils op dezelfde manier gewikkeld.

Ik bedoel hier nix kwaads mee, het klopt alleen niet helemaal wat je beweert.

lcvanderhelm
31 januari 2004, 21:51
Neeradj ken je het humbuck principe? H ier is sprake van 2 tegengesteld gewonden spoelen die,daardoor storingen voor eengroot deel opheffen Dit kan ook met 2 enkelspoelelementen Vandaar dat de Fenderstratocaster tegenwoordig een tegengesteld gewonden middenelement heeft voor een soort "humbuck"bij gebruik van hals en middenelement of brug en middenelement.Ik vertel geen poep dit is echt waar

Negative K3 fan
1 februari 2004, 12:31
ja maar dat heeft met electrische stromen enzo te maken, niet met hoe hij in de body zit. Dus je kan draaien wat je wilt, hij blijft de hum wel bucken.

Billie Joe Armstrong
1 februari 2004, 13:01
Hey ik heb een domme vraag

maakt het uit HOE je element in je gitaar zit? Dus als je het element 180 graden draait, dat de plek voor de dikke E snaar dus op de plek van de dunne e snaar komt... ?????

Door een (domme) vraag te stellen lijk je dom, maar je bent tenminste niet voor eeuwig dom!

NeeraDJ
1 februari 2004, 13:13
Neeradj ken je het humbuck principe? H ier is sprake van 2 tegengesteld gewonden spoelen die,daardoor storingen voor eengroot deel opheffen Dit kan ook met 2 enkelspoelelementen Vandaar dat de Fenderstratocaster tegenwoordig een tegengesteld gewonden middenelement heeft voor een soort "humbuck"bij gebruik van hals en middenelement of brug en middenelement.Ik vertel geen poep dit is echt waar

Maar wanneer je een element gebruikt dan moet je het toch ook alleenstaand kunnen gebruiken. Dit zou dan in dat geval niet van toepassing zijn. Dit is volgens mij zowiezo al een tijdje het geval geweest hoor :wink:

Anders Destium
1 februari 2004, 13:27
Misschien helpt het als je ook eens LEEST wat anderen schrijven NeeraDJ, en dan zelf gaan zeuren dat anderen je posts verkeerd interpreteren. Als je onzin lult kun je beter gewoon je bek houden!

Wat Lcvanderhelm bedoelt is dat ALS je de twee single coils samen gebruikt (dat is 1 van de switch-standen) je door het reversed zijn van het ene element een humbucker-sound krijgt. Tuurlijk kun je hem ook enkel gebruiken, maar dan hoor je geen verschil. Als je twee gelijkgerichte singlecoils samen gebruikt dempen ze elkaar meer dan dat ze elkaar versterken, maar dat wist je natuurlijk al lang :roll:

NeeraDJ
1 februari 2004, 13:35
Anders D volgens mij word je steeds achterlijker sorry hoor. Wat hij bedoelde was hum cancelling, althans dat was mij duidelijk uit zijn standpunten over storingen. Misschien klaag ik over misopvattingen omdat jij juist niet begrijpt wat ik bedoel. Waar ik dus op doelde was dat dat geen humcanceling voorkomt wanneer je het gewoon als plain sc gebruikt.

Humbucker-geluid hoe kom je erop :lol:

lcvanderhelm
1 februari 2004, 15:02
Nee ik word niet boos dus daar gaan we nog een keer. Als je bij een oude stratocaster 2 elementen tegelijk 2 dus ja2 en geen 1 maar 2 aanzette dan werden stoorvelden {hum ruis etc.}verdubbeld omdat de spoelen in dezelfde richting gewonden waren.Door nu bij 1 spoel de winding om te draaien,krijg je soort werking als bij een humbucker.Bij een humbucker staan de 2 spoelen echter in serie[en in tegenfase]De 2single coils staan parallel[en integenfase] BIj gebruik van1 element zal omdraaien van het element alleen verandering van geluid geven door de staggered polepieces

Sambal
3 februari 2004, 17:39
Hey ik heb een domme vraag

Het gaat over graden ...
En dan denk ik meteen aan mijn wiskunde leraar van den Heuvel:
"Een domme fout bestaat niet!"

Sambal
3 februari 2004, 17:41
Hey ik heb een domme vraag

maakt het uit HOE je element in je gitaar zit? Dus als je het element 180 graden draait, dat de plek voor de dikke E snaar dus op de plek van de dunne e snaar komt... ?????

Sambal
3 februari 2004, 20:12
Hey ik heb een domme vraag

maakt het uit HOE je element in je gitaar zit? Dus als je het element 180 graden draait, dat de plek voor de dikke E snaar dus op de plek van de dunne e snaar komt... ?????

-robbert-
3 februari 2004, 23:57
sambal, WAT DOE JE?










:oops:

bert k
4 februari 2004, 09:28
@lcvanderhelm: je verhaal over humbucking klopt bijna, maar je maakt een denkfout: als je een normaal gewonden element 180 graden draait is het nog steeds normaal gewonden. De wikkelingen gaan (bijvoorbeeld) met de klok mee, en als je het element een halve slag draait doen ze dat nog steeds. De bedoeling van een humbucker is dat van de twee spoelen er eentje reverse wound is. Dat lukt nooit door het element te draaien.

NeeraDJ
4 februari 2004, 13:11
Dat bedoelde ik ook, alleen kwam ik tot de conclusie dat hij bedoelde dat een andere sc ook reverse wound is. Was waarschijnlijk gewoon een bijvoegd feit van hem :wink:

Mithrandir
4 februari 2004, 13:27
Hey ik heb een domme vraag

Het gaat over graden ...
En dan denk ik meteen aan mijn wiskunde leraar van den Heuvel:
"Een domme fout bestaat niet!"
<off-topic>
Je hebt toch niet op 't hooghe landt college in Amersfoort gezeten he? Ik heb ook een paar jaar les van "van den Heuvel" gehad.
</off-topic>

Sambal
4 februari 2004, 18:43
sambal, WAT DOE JE?
:oops:

Sorry man, mijn computer zit te flippen (en ik schijn niet de enige te zijn, dus misschien ligt het aan het forum). Ik hoop dat dit berichtje geen: dubbelpost, verkeerde post of whatever gaat worden...



<off-topic>
Je hebt toch niet op 't hooghe landt college in Amersfoort gezeten he? Ik heb ook een paar jaar les van "van den Heuvel" gehad.
</off-topic>


Yep, en hoop er eind dit jaar vanaf te zijn :-D

Trocar
5 februari 2004, 10:24
Het omdraaien heeft (idd) niets met het in- of uit fase zijn van het element met de anderen. Dat bepaal je door het omdraaien van de 'hot' en de aarde. (Kwestie van smaak wat je doet.)

Wel heb ik begrepen dat bij een humbucker, in combinatie met een singlecoil (h-s-h) het de voorkeur verdient het gedeelte van de humbucker dat actief is aan de binnenkant te hebben (dus 'aan de kant van de single coil').

Het eerste (fasering) hoorde ik wel goed, maar bij dat andere hoorde ik het verschil niet, geloof ik.

Correct me if I'm wrong!

just starting
5 februari 2004, 13:50
ik heb ook les van frank vd heuvel. ik vind hem echt een klootviool

Sambal
5 februari 2004, 14:21
ik heb ook les van frank vd heuvel. ik vind hem echt een klootviool


gitaar zul je bedoelen...



Als je meer aandacht aan je haren besteedt, dan aan je gitaar, dan moet je voor de Ibbi's gaan

NeeraDJ
5 februari 2004, 14:33
Het omdraaien heeft (idd) niets met het in- of uit fase zijn van het element met de anderen. Dat bepaal je door het omdraaien van de 'hot' en de aarde. (Kwestie van smaak wat je doet.)

Wel heb ik begrepen dat bij een humbucker, in combinatie met een singlecoil (h-s-h) het de voorkeur verdient het gedeelte van de humbucker dat actief is aan de binnenkant te hebben (dus 'aan de kant van de single coil').

Het eerste (fasering) hoorde ik wel goed, maar bij dat andere hoorde ik het verschil niet, geloof ik.

Correct me if I'm wrong!

Hoe bedoel je, het gedeelte dat actief is?

Diedo
5 februari 2004, 14:39
als ie gesplit is lijkt me

bert k
5 februari 2004, 16:58
Weer een denkfout. Beide spoelen van een hummie zijn aktief. De ene in fase, de andere in tegenfase. De magneetpolen staan ook in elkaars tegenfase, en door de manier van aansluiten, en slim optellen en aftrekken van signaal hou je dus het snaargeluid over, en de brom is weg.
Maar het uitgangspunt van '1 spoel voor signaal, en de andere spoel die de ruis weghaalt' is echt fout.

bert k
5 februari 2004, 16:59
Weer een denkfout. Beide spoelen van een hummie zijn aktief. De ene in fase, de andere in tegenfase. De magneetpolen staan ook in elkaars tegenfase, en door de manier van aansluiten, en slim optellen en aftrekken van signaal hou je dus het snaargeluid over, en de brom is weg.
Maar het uitgangspunt van '1 spoel voor signaal, en de andere spoel die de ruis weghaalt' is echt fout.

bert k
5 februari 2004, 16:59
Weer een denkfout. Beide spoelen van een hummie zijn aktief. De ene in fase, de andere in tegenfase. De magneetpolen staan ook in elkaars tegenfase, en door de manier van aansluiten, en slim optellen en aftrekken van signaal hou je dus het snaargeluid over, en de brom is weg.
Maar het uitgangspunt van '1 spoel voor signaal, en de andere spoel die de ruis weghaalt' is echt fout.

Trocar
5 februari 2004, 18:37
Ik bedoel het volgende: H-S-H met 5 standen switch
H-S-H stand 1:
XX - --

H-S-H stand 2:
-X X --

H-S-H stand 3:
-- X --

enz..

H-S-H stand 2 met omgekeerde H
X- X --

en dat laatste schijnt dan weer minder te zijn dan die stand 2 erboven.
Wat ik begrepen heb dan.

Trocar
5 februari 2004, 23:53
Ik bedoel het volgende: H-S-H met 5 standen switch
H-S-H stand 1:
XX - --

H-S-H stand 2:
-X X --

H-S-H stand 3:
-- X --

enz..

H-S-H stand 2 met omgekeerde H
X- X --

en dat laatste schijnt dan weer minder te zijn dan die stand 2 erboven.
Wat ik begrepen heb dan.