PDA

View Full Version : vraagje



SLiPKNOT666
30 januari 2004, 18:56
-Wat is D-tuning
*Dat betekend dat je de lage E een hele toon naar beneden stemt (dat zijn twee fretten) Zodat de lage E een D wordt.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat precies kan doen? En wat ik nodig heb. :???:

Alvast bedankt voor de moeiste,

Greetz :)

Swan
30 januari 2004, 18:57
aan dat knopje draaien

NeeraDJ
30 januari 2004, 19:03
Jezus mag ik van te voren opmerken dat de vragen op het forum steeds belachelijker beginnen te worden.

Ik zal het je toch uitleggen hoewel ik het wel vreemd dat sommige gitaristen niet eens de moeite nemen om voor zichzelf na te denken, ja sorry hoor.

Je kent de klank D vast wel, anders pak je je stemapparaatje (of ga je me ook zeggen dat je niet weet hoe je die moet gebruiken) en je draait het stemmechaniekje van de E zodanig dat het lager wordt, uiteindelijk zie of het de D klank aangeeft. Als het een beetje losjes aanvoelt, dan raad ik je aan een dikker setje snaren te kopen, dan zijn ze vaak wat strakker.

OMG :o

-robbert-
30 januari 2004, 19:03
zodat de dikste snaar in vakje 7 hetzelfde klinkt als de snaar eronder in open positie

SLiPKNOT666
30 januari 2004, 19:09
thx voor de reacties.

Sicky61
30 januari 2004, 19:09
of je stemt hem als je 4e(D) snaar natuurlijk...........OMLAAG!

Static-M
30 januari 2004, 19:09
Een snaar is één van de zes dingen die over je hele gitaar lopen.

SLiPKNOT666
30 januari 2004, 19:16
fuck it :x , ik ga morgen gelijk dikkere snaren halen.

Rubenios
30 januari 2004, 19:20
nieuwe username kan ook geen kwaad :razz:

NeeraDJ
30 januari 2004, 19:21
Vergeet daarna niet je hals opnieuw af te stellen :lol:

Ja zelfs dat gaat niet vanzelf als je gitaar speelt :wink:

SLiPKNOT666
30 januari 2004, 19:25
`wat vindt je van deze naam?

ben???
30 januari 2004, 19:29
er komt slipknot in voor... dat duidt niet bepaald op een leven...

Static-M
30 januari 2004, 19:31
ff vraagje SLIPKNOT666: Hoe oud ben je?

SLiPKNOT666
30 januari 2004, 19:31
Ik hou gewoon van dat laage gitaar geluid.
ik kan er ook niks aan doen dat slipknot commercieël is als de pest.

ben???
30 januari 2004, 19:34
dat lage gitaargeluidkomt omdat slipknot alleen maar op de lage e snaar "speelt". commercieel als de pest? dat is het punt niet, slipknot was ook al waardeloos toen ze nog niet "commercieel" waren. maar dat boeit natuurlijk niet, het gaat allemaal om het "commercieel".

Static-M
30 januari 2004, 19:39
Herhaling:

ff vraagje SLIPKNOT666: Hoe oud ben je?

Bedoel hier overigens niks negatiefs mee. :wink:

SLiPKNOT666
30 januari 2004, 19:41
slipknot is ook voor mensen de van snelle gitaarwerk houden.

SLiPKNOT666
30 januari 2004, 19:41
ik ben 16 jaar en wordt dit jaar 17. De meeste mensen zijn hier over de 30.

ben???
30 januari 2004, 19:43
als je linkin park gewend bent jah..

Static-M
30 januari 2004, 19:46
Nah ja, snel, wat heet snel... Overigens: volgens mij speelt Slipknot niet drop-d, maar nog lager, eerder drop-b ofzo. Die Mick-7-dude heeft ook een 7-snaar (drop-a?).

NeeraDJ
30 januari 2004, 19:52
lekker boeiend hoe oud hij is. Voor het snelle gitaarwerk luister ik liever naar Megadeth of Cacophony, maar zeker niet naar Slipknot. Maarja genoeg, die gast mag vinden wat ie wil, wat bereik je met zoiets? We horen nog hoe het met de drop d tuning is gegaan :wink:

Swan
30 januari 2004, 19:53
stem gewoon al je snaren lager...niet alleen de lage E..leer spelen ipv met 1 vinger akkoordjes te willen pakken

Static-M
30 januari 2004, 20:05
Ik bedoelde er zoals gezegd ook niks negatiefs mee, ben zelf niet veel ouder dan die dude. Maar idd veel succes, hoewel Swan wel een tikkie gelijk heeft.

Sicky61
30 januari 2004, 20:07
stem gewoon al je snaren lager...niet alleen de lage E..leer spelen ipv met 1 vinger akkoordjes te willen pakken
Zakk Wylde,dimbag darell en zelfs meester eddy maken het zichzelf te makkelijk dus?Nee , die willen een lage riff(omdat dat zo mooi is :razz: )
En je vergeet ,met je opmerking,dat er ook gitaristen zijn die gek zijn op een lage vette riff.
En om nou alles te verlagen :???:
En dan heb ik het nog niet eens over de snelheidsverhoging tussen soleren en powerriffs ,met een dropped D
Bij mij de standaard stemming 8-)

Akira
30 januari 2004, 20:14
Wat een berg domme reacties.
Die jongen die wil gewoon weten hoe hij zijn gitaar naar drop D stemt.
Iedereen is een keer begonnen met gitaarspelen, en als je dan een vraag hebt moet je hem stellen, toch?
En dat gekneus over dat hij naar slipknot luisterd is ook al zo afgezaagd.
Tering, luister nou gewoon eens wat je leuk vind zonder te janken en te kankeren op wat anderen leuk vinden.
Ik hou ook van Linkin Park, denk je nu te weten wat voor persoon ik ben?
Als je mij vraagt waar D of E of A of weet ik veel wat op mijn gitaar zit, weet ik het ook niet.
En?
Ik vind gitaarspelen leuk, op mijn manier, en als ik een vraag heb, dan stel ik hem, en als jij dan meteen denkt te kunnen oordelen over mij, zegt dat meer over jou.

Anavrin
30 januari 2004, 20:19
moet je Ratm eens op een niet-drop-D getunede gitaar spelen, waar Tom Morello dat wel doet, dan gaan je vingers gewoon in de knoop. Maarre, als je echt laag wil, haal dan ff een setje 011/012 snaren, en stem die gitaar gewoon in B / C (= respectievelijk vd dikste naar de dunste snaar: BEADGB of CFBEAC (dacht ik, moet je wel een chromatisch stemapparaat hebben, want anders gaat het niet lukken))

RRRobin
30 januari 2004, 20:19
Nah ja, snel, wat heet snel... Overigens: volgens mij speelt Slipknot niet drop-d, maar nog lager, eerder drop-b ofzo. Die Mick-7-dude heeft ook een 7-snaar (drop-a?).

lol idd :P
drop-d is nie genoeg geloof ik ;)
drop-b lijkt me idd beter :P

Swan
30 januari 2004, 20:27
stem gewoon al je snaren lager...niet alleen de lage E..leer spelen ipv met 1 vinger akkoordjes te willen pakken
Zakk Wylde,dimbag darell en zelfs meester eddy maken het zichzelf te makkelijk dus?Nee , die willen een lage riff(omdat dat zo mooi is :razz: )
En je vergeet ,met je opmerking,dat er ook gitaristen zijn die gek zijn op een lage vette riff.
En om nou alles te verlagen :???:
En dan heb ik het nog niet eens over de snelheidsverhoging tussen soleren en powerriffs ,met een dropped D
Bij mij de standaard stemming 8-)

als je alles verlaagd heb je toch juist een lage vette riff?
ik hou zelf ook erg van lage riffs...heb alles 1.5 toon omlaag staan.. c# en dat geeft n veel betere lage riff...lage riffs zitten niet alleen op je onderste snaartje...behalve als je NUmetal speelt...waar mr slipkont duidelijk op uit is...en natuurlijk gelde mijn opmerking niet voor Wylde etc...
als je net begint te spelen (zoals mr slipkont duidelijk is) dan is het IMHO niet verstandig om met drop D aan de slag te gaan en lui te worden kwa akkoorden etc

schaap
30 januari 2004, 20:27
Mick speelt al jaren lang in B
Pas alleen maar op dat je niet van die dikke vingers zoals hij krijgt :razz:

NeeraDJ
30 januari 2004, 20:27
Wat een berg domme reacties.
Die jongen die wil gewoon weten hoe hij zijn gitaar naar drop D stemt.
Iedereen is een keer begonnen met gitaarspelen, en als je dan een vraag hebt moet je hem stellen, toch?
En dat gekneus over dat hij naar slipknot luisterd is ook al zo afgezaagd.
Tering, luister nou gewoon eens wat je leuk vind zonder te janken en te kankeren op wat anderen leuk vinden.
Ik hou ook van Linkin Park, denk je nu te weten wat voor persoon ik ben?
Als je mij vraagt waar D of E of A of weet ik veel wat op mijn gitaar zit, weet ik het ook niet.
En?
Ik vind gitaarspelen leuk, op mijn manier, en als ik een vraag heb, dan stel ik hem, en als jij dan meteen denkt te kunnen oordelen over mij, zegt dat meer over jou.

Je hebt idd gelijk dat hij het recht heeft vragen te stellen zonder vervelende reacties te willen tegenkomen, maar maak het dan ook niet te gek. Ik wil mezelf niet ophemelen, maar ik wist wel meteen wat drop D tuning betekende enz. Natuurlijk is niet iedereen mij, maar het is een erg voor de handliggende vraag die hij stelt. Gitaarspelen is ook inzet tonen en zelf dingen ontdekken. Iemand heeft dit tenslotte ook moeten doen toen hij/zij de eerste gitaar oppakte.

Mijn conclusie: Stel zoveel vragen als je wilt, maar probeer er zelf eerst uit te komen of het ergens anders op te zoeken. Desnoods aan je leraar o.i.d.

Anavrin
30 januari 2004, 20:27
oh ja, als er bij die antwoorden ergens drop ... staat, dan moet je alleen de bovenste afwijkend stemmen, ipv alles te gaan verdraaien. En een tipje voor beginners om je ogen te sparen, houd als je echt gaat draaien aan die stemknoppen, je vrije hand over de snaren, om, als je per ongeluk de verkeerde kant opdraait, de kapotknappende snaar niet in je oog te laten schieten (AUW, ik kan het weten).

dus C= CFBEAC
drop B=BFBEAC (is dus hetzelfde, maar dan is de bovenste een B ipv een C)
D=DGCFAD
E=EADGBE (is de "normale" stemming)
drop D=DADGBE (is dus hetzelfde als E, maar hier is de bovenste snaar een D)

Sicky61
30 januari 2004, 20:42
stem gewoon al je snaren lager...niet alleen de lage E..leer spelen ipv met 1 vinger akkoordjes te willen pakken
Zakk Wylde,dimbag darell en zelfs meester eddy maken het zichzelf te makkelijk dus?Nee , die willen een lage riff(omdat dat zo mooi is :razz: )
En je vergeet ,met je opmerking,dat er ook gitaristen zijn die gek zijn op een lage vette riff.
En om nou alles te verlagen :???:
En dan heb ik het nog niet eens over de snelheidsverhoging tussen soleren en powerriffs ,met een dropped D
Bij mij de standaard stemming 8-)

als je alles verlaagd heb je toch juist een lage vette riff?
ik hou zelf ook erg van lage riffs...heb alles 1.5 toon omlaag staan.. c# en dat geeft n veel betere lage riff...lage riffs zitten niet alleen op je onderste snaartje...behalve als je NUmetal speelt...waar mr slipkont duidelijk op uit is...en natuurlijk gelde mijn opmerking niet voor Wylde etc...
als je net begint te spelen (zoals mr slipkont duidelijk is) dan is het IMHO niet verstandig om met drop D aan de slag te gaan en lui te worden kwa akkoorden etc
C# ? het gaat om D.
Om dan een beetje bespeelbare snaarspanning te krijgen heb je echt kabels nodig.
Ik speel standaard al met 012 met een D-snaar van 059....dat vind ik precies goed.
Wat voor diktes zou jij gebruiken als je de hele stemming omlaag brengt naar D ?

Swan
30 januari 2004, 20:45
ja ik weet dat het om D gaat....zei alleen dat ik em in C# heb staan, damn..
speel met ernie ball heavy bottom skinny top.....010-.052

Sicky61
30 januari 2004, 21:13
Ja,das persoonlijk dan natuurlijk,maar daar kan ik nix mee.
Ach als je riffs maar vet zijn :zz:

-Heineken-
31 januari 2004, 00:20
Wel SNOTLIP driehonderdachtenenzeveventich als ik jou was zou ik dan gelijk je hele gitaar (dus alle 6 je snaren) in d stemmen dan kan je nog steeds je normale powerakkoordjes pakken dus alles 2 frets down da's veel makkelijker en klinkt nog beter ook... Wel ff opnieuw (laten) intoneren anders klinkt ie vals...

-robbert-
31 januari 2004, 11:08
Wel SNOTLIP driehonderdachtenenzeveventich als ik jou was zou ik dan gelijk je hele gitaar (dus alle 6 je snaren) in d stemmen dan kan je nog steeds je normale powerakkoordjes pakken dus alles 2 frets down da's veel makkelijker en klinkt nog beter ook... Wel ff opnieuw (laten) intoneren anders klinkt ie vals...

waarom lach je om iemands naam terwijl je zelf ook een bijster originele naam hebt :???:

Rubenios
31 januari 2004, 14:51
hmmm heineken is nog altijd beter dan slipknot... owjah slipknot is kut en tjah misschien wel snel maar het stelt ook geen ruk voor wat die knakker speelt dus...

Static-M
31 januari 2004, 15:18
Maakt verder geen klap uit waarom die jongen drop-d wil, ik vond het alleen een lichtelijk domme vraag en ik vind het wel begrijpelijk dat er grapjes worden gemaakt. Ikzelf heb overigens m'n gitaar in C gestemd staan, dat wil zeggen C-F-Bb-Eb-G-C. Niet voor metal, maar voor Queens of the Stone Age en dergelijke. Ik gebruik een setje .013-.056 van D'Addario.

Nielsje
31 januari 2004, 15:32
hm...

die jongen is beginnend speler

ala... okeej

en wil weten over drop D

ook tot daar aan toe

maar ik denk, dat als je beginnend speler bent, het belangrijker is eerst goed te leren spelen zonder al die maffe fratsen en 'lage riffs'

laat um eerst maar es sultans of swing doen... (de begeleiding doel ik op) met leuke akkoordjes, en toch een net wat andere manier van simpel standaard aanslaan...

voor een beginnend gitarist is dat nog een hele berg om dat goed te krijgen

schaap
31 januari 2004, 15:55
Jongens, jongens, jongens laat die jongen :wink:
Toen ik begon speelde ik ook veel in Drop D, maar dan voor Fear Factory omdat hij 7 snaren had. En Replica kon ik anders niet spelen dacht ik. Heeft veel geholpen met snelheid van mn rechterhand, en tja als je net begint ga en je vindt een tab van een cool nummer waarboven staat dat je in Drop D moet, dan doe je dat ook, dan ga je niet denken, hmm laat ik gelijk mn hele gitaar maar in D stemmen, want dat staat er dus niet :razz:
En liever Slipknot dan Heineken, kutbier :evil:

Anavrin
31 januari 2004, 15:57
ja, zeker :roll:
als SlipKnot666 plezier wil hebben en houden in het gitaarspelen, raad ik 'm aan om gewoon te spelen wat ie leuk vindt, ipv Sultans of Fucking Swing. Schijnbaar houdt die gast van heavy muziek, en dan moet je mijns inziens niet aan komen zetten met Mark "I don't play heavy music (and can't find the distortion on my amp)" Knopfler. En voordat er weer een discussie komt, waarin wordt gesteld dat Mark Knopfler keigoed is, en heel invloedrijk is geweest, SMAKEN VERSCHILLEN, en ik vind dat Mark Knopfler en heel die Dire Sraits alleen maar zeikmuziek hebben gemaakt, dat is dus mijn mening, en iedereen die daar tegenin gaat heeft ook een mening, maar meer is het niet.

@Slipknot, ik heb een paar jaar (zeg maar 8 jaar) geleden een muziekbook + cd in de bieb gehaald, genaamd: Trash, guitar method. Ik weet niet of ze dat nog hebben, of dat ze dat überhaupt hebben bij jullie in de buurt, maar daar leer je stap voor stap metalrifjes, en op de cd hoor je dan hoe het moet. Het kan geen kwaad om die 'ns te halen, vooral niet als je met die muziek verder wil. Verder is het om in D te leren spelen misschien verstandig om een Tabboek/site te zoeken van Black Sabbath (= oude metal in D), de band van Ozzy Osbourne, die bij de jongere generatie beter bekend is van De Osbournes op MTV.

Anavrin
31 januari 2004, 16:06
oh ja, check dit ff, hier staan een hoop slipknotliedjes op:
http://www.tabcrawler.com/archive.php?action=filelist&artist_id=5268

het is bij deze site nooit 100% zeker dat het klopt, maar het helpt je op weg.

schaap
31 januari 2004, 18:32
Begin gewoon met 1 boek: Slayer, just the riffs. 8-)

Soulflyhigh
1 februari 2004, 18:59
Begin gewoon met 1 boek: Slayer, just the riffs. 8-)
Leuk boekje ja, ik had hem laatst gehaald. Je bent er alleen wel snel doorheen. Beetje snelheid en leuke riffjes oefenen is nooit mis.

p.s. die just de riffs boekjes zijn trouwens erg leuk om kennis te maken met een speelstijl van een bepaalde artiest. Binnenkort ook Sepultura nog halen (shame dat ik hem nog niet heb)

Ronald
1 februari 2004, 21:48
eigenlijk zijn die gasten die van die kutopmerkingen maken tegen meneertje slipknot nog veel zieliger dan hem

zeker allemaal mannetjes van 30 die bij hun vrouw onder de plak zitten en hun frustratie over internet op de jongere generatie gaan af reageren











ja ik dacht ik maak ook ff een nuttige opmerking

Ronald
1 februari 2004, 21:50
eigenlijk zijn die gasten die van die kutopmerkingen maken tegen meneertje slipknot nog veel zieliger dan hem

zeker allemaal mannetjes van 30 die bij hun vrouw onder de plak zitten en hun frustratie over internet op de jongere generatie gaan af reageren











ja ik dacht ik maak ook ff een nuttige opmerking

Ronald
1 februari 2004, 21:51
eigenlijk zijn die gasten die van die kutopmerkingen maken tegen meneertje slipknot nog veel zieliger dan hem

zeker allemaal mannetjes van 30 die bij hun vrouw onder de plak zitten en hun frustratie over internet op de jongere generatie gaan af reageren











ja ik dacht ik maak ook ff een nuttige opmerking

Blijepanda
2 februari 2004, 14:15
Je boodschap is nu wel overgekomen. :wink:

Ronald
2 februari 2004, 19:28
lol ja da was een foutje :wink:

Blijepanda
2 februari 2004, 19:45
Tsja, ik heb het ook wel eens, maar dat komt doordat het forum zo slecht loopt.

SLiPKNOT666
3 februari 2004, 19:08
Thx again voor jullie reacties. Ik heb een stem-apparaatje gehaald, en heb mijn gitaar gestemd in d. Ik oefen nu de track: Babylon AD van cradle of filth. De solo dit erin zit vindt ik zo ontzettend mooi.

GReetz en thx again voor jullie reacties.
:P

schaap
3 februari 2004, 19:55
Probeer ook Cthulu Dawn maar eens, die is goed voor snelheid en synchronisatie :cool:

BlackSun
3 februari 2004, 20:01
De 2e riff uit Cthulu Dawn krijg ik nog steeds niet voor elkaar :razz: snelheid he...