PDA

View Full Version : Half vermogen... Richy blackmore...



floriswb
30 januari 2004, 18:14
Ik weer..
Ik moet dus nieuwe buizen kopen voor mn backmore top (Engl). Er zitten sinds '99 dezelfde buizen in, en met blauwe gloed komen ze dus aan hun eind... Kan ik op half vermogen gaan draaien, door er slechts 2 eindbuizen in te gooien? Je klank schijnt er op laag volume ook beter op te worden, en aangezien ik (als arme student) geen geld heb voor 4.... :(

Verder nog tips? wat klinkt leuk voor relatief weinig?

andy
30 januari 2004, 20:15
Ik deed dat vroeger met mijn oude London City":s wel ongestraft, maar of dat bij de Blackmore ook kan....
Maar ik vroeg me eigenlijk af hoe je aan dat verhaal komt dat de klank er op laag volume beter op wordt met 2 buizen.
Ik ken alleen het verhaal dat je met 50 watt vermogen wat harder moet gaan staan dan bij 100 watt en dat daardoor je sneller een vervorming van je amp krijgt.

kokeleko
30 januari 2004, 22:51
Hallo mede meppeler, whoaaaa.
Maar ook Andy :D

Heeft de Blackmore geen 6L6 eindpitten in de powersectie zitten??, met EL34 is 50 watt mooier dan 100 watts , persoonlijk dan :) , omdat je dan meer op eindtrap oversturing speelt.
Met 6L6 is het juist de cleanheid / headroom die em beter laat klinken.

Iets voor de techneuten, ik heb liever een neut :lol:

floriswb
31 januari 2004, 00:09
Er zitten 5881 buizen in.. Maar als ik er dan 2 dummy's in gooi (vanwege de verlichting achter de eindbuizen) en 2 werkende, goeie buizen, dan scheelt dat me de helft in kosten :S en ik heb die 100 watts niet echt nodig...

jorrit
31 januari 2004, 12:35
volgens mij zijn er een paar topics geweest over die blauwe gloed en dat is juist niet erg...dat doen nieuwe buizen....

Antal
17 oktober 2009, 16:16
Hi guys,

Oud topic, maar ik vind nergens antwoord op deze vraag. Ook google moet het antwoord schuldig blijven. Iemand die weet of dit mogelijk is? En welke buizen je dan moet trekken? Dat het bij veel versterkers kan en dat je dan meestal de middelste of de buitenste pakt, en dat je impedantie verandert weet ik. Het gaat me echt specifiek om deze versterker.

Thanx

speedmusic
17 oktober 2009, 16:27
Blauwe gloed is inderdaad niet erg, het enige wat echt schadelijk is zijn rood oplichtende anode platen. Mijn hifi amp heeft al vanaf het begin blauwe gloed in de KT88's.
http://www.dhtrob.com/impressies/afbeeldingen/we300b_10.jpg

Antal
17 oktober 2009, 16:55
Thanks, maar ik betwijfel of dit voor de topicstarter nog relevant is. Het gaat mij er om of de blackmore op half vermogen kan draaien.

De beste man heet trouwen RichIE...

cluseau
17 oktober 2009, 16:55
Hi guys,

Oud topic, maar ik vind nergens antwoord op deze vraag. Ook google moet het antwoord schuldig blijven. Iemand die weet of dit mogelijk is? En welke buizen je dan moet trekken? Dat het bij veel versterkers kan en dat je dan meestal de middelste of de buitenste pakt, en dat je impedantie verandert weet ik. Het gaat me echt specifiek om deze versterker.

Thanx


Maakt eigenlijk niets uit. V5 & V6 staan parallel net als V7 & V8. Dus van beide paartjes één verwijderen.

Een parallel balans versterker (met 4 eindbuizen) kan het met twee buizen minder ook af maar zoals je al zegt wordt de impedantie hoger met twee buizen. Om te bepalen welke buizen eruit kunnen zou je aan de onderzijde naar de buisvoeten kunnen kijken. Je kan dan duidelijk zien welke buizen parallel staan, deze zijn dan één op één verbonden. Daarvan kun je er dus één missen. Uiteindelijk moet je op elke anode wikkeling één buis hebben zitten.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat het effect op je bias stroom is als je er twee buizen uitrukt, zou dat wel in gedachten houden!

Frans.

artnaz
17 oktober 2009, 17:34
De beste man heet trouwen RichIE...RITCHIE! :soinnocent:

Antal
17 oktober 2009, 18:06
RITCHIE! :soinnocent:

Dat zeg ik....:sssh:

kenx
17 oktober 2009, 18:20
Dat zeg je niet...

ieme
18 oktober 2009, 06:42
Ik deed dat vroeger met mijn oude London City":s wel ongestraft, maar of dat bij de Blackmore ook kan....
.

Those were the days ouwe rocker!