PDA

View Full Version : Volume : Pre amp of eindtrap



Toaster
30 januari 2004, 12:26
Normaal zet ik mijn preamp volume knoppen behoorlijk ver open, zodat het clean een randje krijgt.

Hierdoor kan ik de master van mijn Powertone niet verder dan 1,5 zetten omdat anders de buren komen vragen of alles nog wel goed gaat.

Nou heb ik het laatst eens omgedraaid: de master op 8 / 10 en de pre amp op 1,5.

Klonk ook goed. Alleen krijg je dan geen randje meer op je clean. Maar dat is ook niet altijd noodzakelijk.

Maar goed de vraag is: is dit goed/slecht voor mijn versterker? En wie doet dit eigenlijk nog meer?

andy
30 januari 2004, 12:30
Dat moet gewoon kunnen. Wij spelen vaak met een band die het ook zo heeft. Pre amp zacht, volume ver open. Ik deed het met mijn Marshall JCM 800 net omgekeerd. Hij wil de vervorming van zijn effecten er daardoor meer uit laten komen. Ik wil dat ook de vervorming van mijn amp een woordje mee speelt. Kwestie van smaak dus.

newbreed
30 januari 2004, 12:53
met de master op 10 en je volume met de pre-amp regelen klinkt wel veel strakker. en andersom krijg je toch nooit een mooi echt clean geluid?

andy
30 januari 2004, 12:55
Nee, dat klopt. Als je hard clean wilt moet je het op jouw manier doen.

Toaster
30 januari 2004, 14:02
Als je dus de master vol open zet en je regelt het volume met de pre amp, dan heb je dus echt TONNEN headroom.

Als je dat dus niet wilt moet je de preamp opendraaien en de master dicht.