PDA

View Full Version : Mijn Nieuwe zelfgebouwde Telecaster



Jeroen27j
30 januari 2004, 00:30
Hoi,

Ik Ben ook een mooi gitaartje aan het bouwen. Is wel een behoorlijke klus waar je niet 123 aan begint.
Ik heb mijn body bijna af en is gemaakt van essen(uit 2 delen) gaten zijn gefreesd. Is nu nog afwerken en dan is ie klaar. Daarna komt het lastige van de gitaar en dat is de hals die ik uit 2 delen mahony maak met een palisander toets. Had liever een cocobolo toets maar die brokken waren erg groot en dus ook erg duur.

Ik zal eens een foto laten zien.

Gr, Jeroen

Kjiratsiekoedel
30 januari 2004, 09:43
-graag, heb je ook foto's van de verschillende tussenstadia?
-wat kost hij ongeveer?
-hoelang ben je ermee bezig (geweest)?
-welke gereedschappen heb je gebruikt?

Jeroen27j
30 januari 2004, 20:53
-graag, heb je ook foto's van de verschillende tussenstadia?
-wat kost hij ongeveer?
-hoelang ben je ermee bezig (geweest)?
-welke gereedschappen heb je gebruikt?

Ik zal straks een alles op een pagina zetten zoals foto's en wat de onderdelen kosten.
Ik heb een baan en doe dit er dus zo nu en dan bij, gaat dan echt maanden werk in zitten. Leuke hobby.

Het gereedschap wat ik gebruik kun je allemaal bij de gamma kopen. Bijtels, bovenfrees, winkelhaak, schuurmachine, boormachine etc. Zelf heb ik nog een bepaald gereedschap zelf gemaakt, dat is een glazen plaat waar ik dmv dubbelzijdig plakband, schuurlinnen op geplakt heb om dus bepaalde delen goed vlak te krijgen. Bijvoorbeeld de twee delen van de body die je aan elkaar lijmt moeten echt goed vlak en precies op elkaar passen. waarna ik 'm met contructie-houtlijm heb vast gelijmd en geklemt met 3 grote lijm klemmen.

Krijg je dan dus nooit meer van elkaar.

Gr, Jeroen

m^rton
2 februari 2004, 18:05
Waar heb je het hout vandaan gehaald?
Want ik neem aan dat je dat rare hout niet zomaar bij de Gamma kunt halen.

michielv
5 februari 2004, 13:21
Toonhout kun je bij een gespecialeerde houthandel halen. Als je mazzel hebt kun je na het verlijmen je plank daar nog een keertje door een vlakbank halen zodat het ook een echt mooie plank wordt. Bij Van der Knaap in Sliedrecht hebben ze zelfs een hele werkplaats waar je (tegen een redelijke vergoeding) allerlei mooie apparaten kunt gebruiken.

Meestal zijn ze wel voorzichtig met hout wat niet bij hun gekocht is omdat er mogeljik schroeven/spijkers ed. in kunnen zitten (dodelijk voor een vlakbank enzo) maar als je een stuk hout daar gekocht hebt kun je vaak veel regelen.

Geweoon een kwestie van vragen :D

cas121
9 februari 2004, 11:40
kan je daar in sliedrecht een beetje mooit hout halen voor een redelijke prijs? ik zoek nog een pas stukken voor wat toekmostige projectjes...

Kjiratsiekoedel
9 februari 2004, 13:20
ik ken ook nog een andere houthandel, www.af.nl (ofzo). ik heb er zelf geen ervaring mee

michielv
12 februari 2004, 09:44
kan je daar in sliedrecht een beetje mooit hout halen voor een redelijke prijs? ik zoek nog een pas stukken voor wat toekmostige projectjes...

Ik kon er altijd goed terecht, een stuk mahonie voor een tele body kostte me indertijd 35 of 40 gulden oid.

Aangezien ik indertijd ook een hoop materiaal in 1 keer heb gekocht (onder het motto: "toonhout moet rustig kunnen drogen") heb ik nog steeds hout op voorraad (de hobby heeft ook een tijdje stil gelegen, dat scheelt ook) dus ik ben er al een tijdje niet meer geweest. Maar ik zou gewoon eens bellen.

In ieder geval hebben ze veel beter hout dan de bouwmarkt voor een veel lagere prijs.