PDA

View Full Version : 6 uur per dag oefenen???????en HOE oefen je?



mazzel
29 januari 2004, 15:21
ik ben benieuwd hoe vaak en hoe lang jullie gitaristen oefenen per dag of per week.
Ik las laatst iemand die 6 uur per dag oefende!!!
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb nooit 6 uur per dag tijd om te oefenen! was het maar zo!(of ik deel mn tijd verkeerd in of zo, als iemand weet hoe dit wel mogelijk is , please say it)
Je hebt toch ook werk of school of bijbaantje??

En op welke manier oefenen jullie? volgens een vast schema? bijv. 5 min warm spelen en dan 10 riff van metallica en dan 15 jazz of zo?

Ik ben erg benieuwd. :o

Maiden Michiel
29 januari 2004, 15:49
Oefeningen

Warm spelen

- Speed pickings 30 min
- Legato's 30 min.
- Arpeggio's 30 min.

Dan ben je dus al +/- 2 uur verder. Indicatieve tijden, vaak duurt het langer.

Daarna bezig met nummers, dat duurt veel langer.

mazzel
29 januari 2004, 16:53
Warm spelen

- Speed pickings 30 min
- Legato's 30 min.
- Arpeggio's 30 min.

Dan ben je dus al +/- 2 uur verder. Indicatieve tijden, vaak duurt het langer.

Daarna bezig met nummers, dat duurt veel langer.[/quote]

ELKE DAG?????

slayurrr
29 januari 2004, 17:04
Als je een "die hard" bent wel ja.... 8-)

birt
29 januari 2004, 17:20
met mijn schoolwerk heb ik geen tijd om zoveel te spelen :( , maar als er een les valt ga ik in brussel gitaarspelen in de plaatselijke winkels (spijtig genoeg zijn ze daar heel onvriendelijk en mag je niet lang spelen)
en s'avonds speel ik tussen m'n werk door achter m'n computer

mazzel
29 januari 2004, 17:57
Als je een "die hard" bent wel ja.... 8-)

ja ok. dus 2 uur de oefeningen bijhouden en dan nog nummers uitzoeken. dat duurt nog langer laten we zeggen 3 uur. in totaal 5 uur PER DAG spelen. dus van 18:00 tot 23:00 zonder pauze?
of euhm van 19:00 tot 00:00 elke dag?
en dan de volgende dag werken of school (of ben je werkloos of illegaal of zo???)
en ook in t weekend? bijbaantje? weet ik veel ? sociale contacten?vrienden? :-?

Jayjay
29 januari 2004, 18:12
Nou 6 uur per dag gaat wel hoor alleen wordt het dan nacht werk :-)
Dus zoek buren die nachtdienst hebben haha...ennuh oefen gewoon zoals je je voelt en niet iedere dag dezelfde dingen...dan blijft het leuker??

Blijepanda
29 januari 2004, 21:46
6 uur per dag haal ik niet, behalve in het weekend.
Meestal oefen ik gewoon willekeurig wat nummers of ik soleer gewoon een eind weg.

Ronald
29 januari 2004, 22:00
ik oefen soms een hele middag zoals op zondag vaak

soms oefen ik uurtje

soms 2 uurtjes

soms een dag helemaal nie :oops: en das nie goe

Ronald
29 januari 2004, 22:00
ik oefen soms een hele middag zoals op zondag vaak

soms oefen ik uurtje

soms 2 uurtjes

soms een dag helemaal nie :oops: en das nie goe

Ronald
29 januari 2004, 22:01
ik oefen soms een hele middag zoals op zondag vaak

soms oefen ik uurtje

soms 2 uurtjes

soms een dag helemaal nie :oops: en das nie goe

Ronald
29 januari 2004, 22:02
oeps er ging iets fout :(

Maiden Michiel
30 januari 2004, 08:57
Warm spelen

- Speed pickings 30 min
- Legato's 30 min.
- Arpeggio's 30 min.

Dan ben je dus al +/- 2 uur verder. Indicatieve tijden, vaak duurt het langer.

Daarna bezig met nummers, dat duurt veel langer.

ELKE DAG?????[/quote]

Helaas red ik het niet elke dag, maar ik probeer het toch wel. Soms heb ik inderdaad gewoon geen tijd hoewel mijn werk me in staat stelt wel vaak te oefenen.

Neals
3 februari 2004, 09:04
zelf heb ik teveel vrije tijd, en die dagen oefen ik ook veel.

maar vooral de vingeroefeningen + toonladders ben ik erg aan het bijhouden en beslaat toch wel een 2 uur per dag.

alhambra
5 februari 2004, 12:38
Hoe kan het toch dat jullie zoveel oefenen en dat de meeste post op sounds van een gigantisch k#t niveau zijn, op enkele uitzonderingen na dan.
Serieus iedereen die al 1 uur of meer per dag of meer ELKE dag kan oefenen moet na zo'n 2 jaar toch al een behoorlijk nieveau hebben, dat hoor ik daar echter niet terug.
Zelf ben ik al blij als ik per week een uur of 2 serieus speel.

Harry
5 februari 2004, 14:14
ja alhambra, maar dat komt omdat wij werken! die scholieren hebben wat dat betreft nog energie en tijd zat over.

slayurrr
5 februari 2004, 14:57
Als je een "die hard" bent wel ja.... 8-)

ja ok. dus 2 uur de oefeningen bijhouden en dan nog nummers uitzoeken. dat duurt nog langer laten we zeggen 3 uur. in totaal 5 uur PER DAG spelen. dus van 18:00 tot 23:00 zonder pauze?
of euhm van 19:00 tot 00:00 elke dag?
en dan de volgende dag werken of school (of ben je werkloos of illegaal of zo???)
en ook in t weekend? bijbaantje? weet ik veel ? sociale contacten?vrienden? :-?

Ik zeg niet dat ik zoveel oefen per dag, maar er zitten vast wel wat gasten tussen die dat doen.
Zelf speel ik alleen als ik niks te doen heb, achter me PC ook heel vaak en soms ben ik dan wel eens wat uurtjes aan het oefenen.
Maar 6 uur per dag?... No way! 8-)

birt
5 februari 2004, 19:10
ja alhambra, maar dat komt omdat wij werken! die scholieren hebben wat dat betreft nog energie en tijd zat over.

forget it

mazzel
5 februari 2004, 19:53
[quote=mazzel]Warm spelen

Helaas red ik het niet elke dag, maar ik probeer het toch wel. Soms heb ik inderdaad gewoon geen tijd hoewel mijn werk me in staat stelt wel vaak te oefenen.

welk werk heb je? dat wil ik later ook namelijk.

mazzel
5 februari 2004, 19:53
[quote=mazzel]Warm spelen

Helaas red ik het niet elke dag, maar ik probeer het toch wel. Soms heb ik inderdaad gewoon geen tijd hoewel mijn werk me in staat stelt wel vaak te oefenen.

welk werk heb je? dat wil ik later ook namelijk. :wink:

Maiden Michiel
6 februari 2004, 13:19
Ik ben mijn eigen baas :)

mazzel
8 februari 2004, 17:01
Ik ben mijn eigen baas :)

Als je bedrijf dan ook nog goed loopt en je hebt veel tijd over voor muziek dan heb je dat goed geflikt!

Ik heb me laten vertellen dat een eigen zaak hebben erg veel tijd eist. Vooral in het begin. Maar dan vinden de meeste startende ondernemers dan ook niet erg omdat ze het ook erg leuk vinden om te doen en dat ze het er wel voor over hebben om veel tijd ervoor in te leveren. Ervaar jij het dus niet zo?

mazzel
8 februari 2004, 17:03
Ik ben mijn eigen baas :)

Als je bedrijf dan ook nog goed loopt en je hebt veel tijd over voor muziek dan heb je dat goed geflikt!

Ik heb me laten vertellen dat een eigen zaak hebben erg veel tijd eist. Vooral in het begin. Maar dan vinden de meeste startende ondernemers dan ook niet erg omdat ze het ook erg leuk vinden om te doen en dat ze het er wel voor over hebben om veel tijd ervoor in te leveren. Ervaar jij het dus niet zo?


(ik hoop niet dat deze weer dubbel gepost word. ik krijg ALWEER een melding van "kan pagina niet weergeven" maar goed)

ninja
19 februari 2004, 01:32
wanneer kun je zeggen dat je alles kunt op electrisch gitaar?

pimmetje
19 februari 2004, 02:03
Zodra het bord voor je kop dik genoeg is gegroeid.

Harry
19 februari 2004, 10:19
:D

Maiden Michiel
19 februari 2004, 14:01
Alles is veel te algemeen.
Bedoel je alle technieken? Alle basistechnieken moet je er met 2 jaar in kunnen hebben.

moretel
20 februari 2004, 20:46
Om dan vervolgens weer aan alle basistechnieken opnieuw aandacht te besteden, want ook een basistechniek kent verschillende uitvoeringen en niveaus.
Kortom je bent nooit uitgeleerd en dat is het frustrerende maar ook het motiverende gedeelte van gitaarspelen.

schaap
20 februari 2004, 22:27
Als je uitgeleerd zou kunnen raken zouden mensen het niet nog steeds massaal doen en leuk vinden, hmm, gitaarspelen en sex heeft best wel wat van elkaar weg 8-)

segers
23 februari 2004, 17:28
Hmmm, 6 uur? Is dat niet wat kort?
Ik sta op om 5 uur elke ochtend. Om 5.30 heb ik de gitaar in mijn klauwen. Ga om 8.30 naar mijn werk. Ben om 17.30 weer thuis en pak mijn gitaar terwijl mijn vriendin het eten klaarmaakt. Dan speel ik door tot 12.30 uur.
Not!!
Soms doe ik weken gewoon niks. Als ik dan weer mijn gitaar pak komen er ineens nieuwe dingen uit.
Als ik echt iets goed wil beheersen stop ik er veel tijd in. hoeveel weet ik niet varieert altijd van dag tot dag.

segers
23 februari 2004, 17:29
Hmmm, 6 uur? Is dat niet wat kort?
Ik sta op om 5 uur elke ochtend. Om 5.30 heb ik de gitaar in mijn klauwen. Ga om 8.30 naar mijn werk. Ben om 17.30 weer thuis en pak mijn gitaar terwijl mijn vriendin het eten klaarmaakt. Dan speel ik door tot 12.30 uur.
Not!!
Soms doe ik weken gewoon niks. Als ik dan weer mijn gitaar pak komen er ineens nieuwe dingen uit.
Als ik echt iets goed wil beheersen stop ik er veel tijd in. hoeveel weet ik niet varieert altijd van dag tot dag.

Maiden Michiel
23 februari 2004, 17:43
Hmmm, 6 uur? Is dat niet wat kort?
Ik sta op om 5 uur elke ochtend. Om 5.30 heb ik de gitaar in mijn klauwen. Ga om 8.30 naar mijn werk. Ben om 17.30 weer thuis en pak mijn gitaar terwijl mijn vriendin het eten klaarmaakt. Dan speel ik door tot 12.30 uur.
Not!!
Soms doe ik weken gewoon niks. Als ik dan weer mijn gitaar pak komen er ineens nieuwe dingen uit.
Als ik echt iets goed wil beheersen stop ik er veel tijd in. hoeveel weet ik niet varieert altijd van dag tot dag.

Ik denk dat dit wel een goede benadering is van hoe de meesten het doen, en dan heb ik het niet over de echte freaks.

Mental
2 maart 2004, 16:55
ik speel nu zo'n 1.5 jaar gitaar en mijn routine ziet er zo uit:
bijna iedere dag spelen, en dan zo'n drie kwartier tot anderhalf uur.

Ik heb ook wel van die buien dat ik de hele dag volspeel, en dat is meestal wanneer ik net een paar dagen rust heb genomen.
En net zoals bij Segers, rollen er bij mij dan ook wel lekker veel nieuwe dingen uit.

Ik heb ook zo'n handig programma 'guitar pro'
Daar leer je echt snel mee spelen :dance:

amon
2 maart 2004, 18:57
ja alhambra, maar dat komt omdat wij werken! die scholieren hebben wat dat betreft nog energie en tijd zat over.

hmm, ik zit maandag, woensdag en donderdag van half 9 (half 8 wegfietsen) tot 18:15 (ouders komen me halen, 18:45 thuis) op school. als ik dan gegeten heb etc (huiswerk moet ik op school maken, vandaar die late tijden), is het al zo rond half 8, als ik dan ook nog eens een paar uur zou moeten oefenen is mn dag voorbij. ik oefen op die dagen misschien een uurtje of anderhalf.

dinsdags ben ik om half3 thuis, dan oefen ik wel vaak de hele middag, vrijdag les; alle nieuwe dingen moet ik thuis die middag ook al meteen kunnen spelen en in het weekend tikken de uurtjes ook goed aan...

Trocar
3 maart 2004, 01:13
Ik oefen nooit. Hoef ik ook niet, want ik heersch. Op het moment dat ik een gitaar vastpak, ben ik ultiem! Altijd in vorm, nooit opwarmen, gewoon gaan en de sterren van de hemel spelen.

Jammer dat het niet waar is :-(

Naja, ik oefen zoals de meesten hier zie ik. Probeer elke dag wat nieuws onder de knie te krijgen, of verder te komen met iets waar ik al weken mee bezig ben ofzo. Soms sla ik gewoon wat accoordjes aan, of speel ik lui voor de tv een oud riedeltje.
En op andere dagen heb ik geen tijd, geen zin of gewoon een slechte gitaar-dag en dan speel ik niet.

Het mooiste vind ik dat er altijd weer een moment komt dat je enthousiast weer de hals beetpakt en weer verder gaat, het blijft uitdagend.

Harry
3 maart 2004, 11:08
......................als ik dan gegeten heb etc (huiswerk moet ik op school maken, vandaar die late tijden), is het al zo rond half 8, als ik dan ook nog eens een paar uur zou moeten oefenen is mn dag voorbij. ik oefen op die dagen misschien een uurtje of anderhalf.
.....................

goh, half acht? En dat is natuurlijk inclusief boodschappen, koken, vaat opruimen, en heb je dan al gewassen en gestreken, en je boekhouding gedaan?

Ja, zwaar, dat scholierenleven. :-D

Eagel
6 maart 2004, 22:29
Het is goed te zien dat ik gewoon binnen de gemiddelde val! qua oefentijden dan..

Dit is de laatste tijd wel wat veranderd, aangezien ik sinds kort weer les heb moet ik elke week wel wat preseteren anders wordt ik tot op het bot afgezeken.. :oops:

Ik zit elke dag op ongeveer 1.5 uur. En soms speel ik niet, maar dan kriebelen me handen de volgende dag wel weer en kan de gitaar niet meer laten staan.. :razz:

freddietjetje
13 maart 2004, 11:08
ik oefen niet echt, ik pak gewoon mn gitaar als ik vrije tijd heb ( is toch best vaak) en dan speel ik gewoon wat er in me opkom.

Stybanez
21 maart 2004, 20:54
Ik oefen zo veel als k kan, toch wel minstens uur per dag. Maar wat is btw het nut van alles kunnen? Tis natuurlijk leuk alle techniek te hebben, maar als je dr geen nummer ofzo van kunt maken, ist wasted time denk k.

Stybanez
21 maart 2004, 20:54
[hier stond vorige post nog n keer, kreeg 'pagina niet gevonden' scherm. WTF is er aan de hand met dit forum?]

Blijepanda
21 maart 2004, 21:01
Ach, wen er maar aan.

Maiden Michiel
21 maart 2004, 21:04
Ik oefen zo veel als k kan, toch wel minstens uur per dag. Maar wat is btw het nut van alles kunnen? Tis natuurlijk leuk alle techniek te hebben, maar als je dr geen nummer ofzo van kunt maken, ist wasted time denk k.

Ja, maar het wordt nogal saai om nummers te maken als je alleen maar pentatonische up en down strokes kan.

vinni
23 maart 2004, 01:29
Oefen zelf ca. 1,5 uur per dag. Da's exclusief 1X per week een uur les en optredens en repetities.

Gasten die 6 uur per dag oefenen....tja....weet het niet....
Ik verveel me nu al met 1,5 uur per dag!

Is dat nog wel leuk.....zoveel te oefenen?

Grioet,
Vinni

schaap
23 maart 2004, 15:26
Hangt er vanaf, je hebt naar mijn mening oefenen en je hebt gewoon spelen. Meeste wat ik zelf doe is gewoon spelen, en daarmee oefen ik gewoon vaak ook dingen die ik nog niet goed kan. En als je dan aan het schrijven bent dan speel je toch wel langer dan 2 uur vaak. Maar puur oefenen hou ik echt nooit zo lang vol.

sietze
23 maart 2004, 20:44
ik speel 4 tot 5 uur per dag
lekker met Red Hot chili peppers meerammen ofzo
of herbie hankock
of cytie kids
of hendrix
noem maar op :D

fenderfreak
24 maart 2004, 10:55
Ik repeteer vier keer in de week met m'n bandjes (drie uur effectieve speeltijd per keer), treed gemiddeld twee keer per week op (anderhalf uur per keer). Dus speel ik elke week zowieso vijftien uur. Thuis oefenen schiet er dan wel bij in. Ik probeer wel zoveel mogelijk te oefenen, minstens anderhalf uur per dag, maar dan kun je niet zomaar voor de kat z'n kut wegpielen. Dus thuis ben ik gericht bezig met toonladders, shred-oefeninkjes (waar ik in de bands trouwens geen fuck mee doe) en nieuw repertoire uitwerken.

Vijf uur per dag spelen lijkt veel, maar na twintig minuten sta ik vaak strak van de adrenaline en moet ik mezelf vaak dwingen te stoppen, omdat ik anders onmogelijk in slaap val... :chicken:

fenderfreak
24 maart 2004, 10:55
Ik repeteer vier keer in de week met m'n bandjes (drie uur effectieve speeltijd per keer), treed gemiddeld twee keer per week op (anderhalf uur per keer). Dus speel ik elke week zowieso vijftien uur. Thuis oefenen schiet er dan wel bij in. Ik probeer wel zoveel mogelijk te oefenen, minstens anderhalf uur per dag, maar dan kun je niet zomaar voor de kat z'n kut wegpielen. Dus thuis ben ik gericht bezig met toonladders, shred-oefeninkjes (waar ik in de bands trouwens geen fuck mee doe) en nieuw repertoire uitwerken.

Vijf uur per dag spelen lijkt veel, maar na twintig minuten sta ik vaak strak van de adrenaline en moet ik mezelf vaak dwingen te stoppen, omdat ik anders onmogelijk in slaap val... :chicken:

The_RockeR13
5 april 2004, 19:22
Ik oefen bijna nooit theorie geen zin in al die toonladders enzo :-?

En zo'n warming up van 30 min is mij te overdreven, behalve als je vingers echt stijf zijn.

Ik piel gewoon de hele dag door, ook als ik leer, voor de pc zit zoals nu 8-) , voor de buis, leze, mijn gitaar is mijn 3e hand :D

The_RockeR13
5 april 2004, 19:22
Ik oefen bijna nooit theorie geen zin in al die toonladders enzo :-?

En zo'n warming up van 30 min is mij te overdreven, behalve als je vingers echt stijf zijn.

Ik piel gewoon de hele dag door, ook als ik leer, voor de pc zit zoals nu 8-) , voor de buis, leze, mijn gitaar is mijn 3e hand :D

sleep_to_saturate
7 april 2004, 14:07
Wat verstaan jullie eigenlijk onder oefenen? Ik heb in de 10 jaar dat ik speel bv. nog nooit een loopje of ladder ergens vandaan gehaald en het uren geoefend. Ik heb wel betere dingen met m'n tijd te doen denk ik dan. Ik speel wel vaak uren maar dat is dan meestal akkoordenwerk of combinaties. Maar ja het is meer componeren dan oefenen.
Ik ben dan ook wel niet echt technisch hoog ontwikkeld ofzo maar ik zou het echt niet kunnen of eerder niet willen. Het doet allemaal zo plastisch aan. Net alsof je een opblaaspop voor de techniek gebruikt. :D

Mark S
8 april 2004, 14:35
In mijn jonge jaren oefende ik dag en nacht maar de laatste jaren bijna helemaal niet meer.Ik sta wel vaak op de planken en dat is eigenlijk de beste oefening.

jelle
8 april 2004, 21:37
het lijkt voor sommige mensen hier wel alsof ze móeten gitaarspelen ofzo :???:

Volgens mij kan je beter eerst mooi langzaam leren soleren en later pas sneller (komt vanzelf, lijkt mij). Dan krijg je móóie snelle loopjes ipv afgezaagde snelle loopjes. lijkt me ook een stuk leuker...

Brianmayrulezzz
12 april 2004, 21:37
Ten eerste moet je er natuurlijk aanleg voor hebben! Als je geen aanleg hebt en toch uren per dag gaat zitten oefenen, dan komt er toch niks van terecht, de techniek zal wel verbeteren, maar je zal nooit een striani of SRV worden. Degene die het talent wel hebben: you're blessed! :D

En 6 uur moeten oefenen slaat nergens op, zowiezo moeten, gitaarspelen moet je WILLEN, dan lukt het ook alleen. Of je moet f*ck*ng goede discipline hebben.. en bij de gemiddelde scholier/student ontbreekt het er hier nogal aan :wink:

Maar als je er tijd voor hebt, en zin in hebt, en heel gemotiveerd bent, en je uren goed vol kunt spelen... 8-)

Tsja, en zes uur... Steve Vai oefende 10 uur per dag...

BTW, nog een leuke video, ook voor indeling van je uurtjes: rock discipline van John Petrucci is echt een aanrader! Ook voor mensen die niet van DT houden, maar gewoon hun techniek willen verbetern.

Stratman70
14 april 2004, 10:54
Wat verstaan jullie eigenlijk onder oefenen? Ik heb in de 10 jaar dat ik speel bv. nog nooit een loopje of ladder ergens vandaan gehaald en het uren geoefend. Ik heb wel betere dingen met m'n tijd te doen denk ik dan. Ik speel wel vaak uren maar dat is dan meestal akkoordenwerk of combinaties. Maar ja het is meer componeren dan oefenen.
Ik ben dan ook wel niet echt technisch hoog ontwikkeld ofzo maar ik zou het echt niet kunnen of eerder niet willen. Het doet allemaal zo plastisch aan. Net alsof je een opblaaspop voor de techniek gebruikt. :D

Ik herken mezelf helemaal in jouw verhaal. In al die jaren dat ik speel, ben ik echter wel een hele eigen stijl gaan ontwikkelen en speel met veel gevoel, wat mensen zowiezo bijna altijd wel meer aanspreekt als dat geshred. mensen die alleen maar shredden en snel gitaarspel waarderen, zijn vaak zelf gitaristen. En mijn publiek bestaat niet uit gitaristen. Die bestaat uit mensen die gezelligheid en vertier zoeken met blues/rock muziek, terwijl ze met hun biertje in de hand een praatje maken met iemand die naast hem of haar staat en af en toe uit hun dak gaan bij "iets bekends". Als ik een bepaalde emotie kan overbrengen op mensen via mijn gitaar, zodat ik ze kan boeien en er misschien na afloop nog reacties over krijg, dan heb ik voor mijn gevoel een geslaagd optreden gehad.
Gitaarspelen: ik waardeer heel erg de gitaristen die het technisch allemaal voor elkaar hebben, maar ik speel in eerste instantie voor muziekliefhebbers. Niet voor andere gitaristen die op mijn techniek letten. Dan leg ik het vaak af denk ik.
het moet leuk blijven en als ik iemand raak, doordat ze beginnen over: dat was mooi, dat raakte me.... Dan ben ik een gelukkig mens.

birt
14 april 2004, 11:51
Wat verstaan jullie eigenlijk onder oefenen? Ik heb in de 10 jaar dat ik speel bv. nog nooit een loopje of ladder ergens vandaan gehaald en het uren geoefend. Ik heb wel betere dingen met m'n tijd te doen denk ik dan. Ik speel wel vaak uren maar dat is dan meestal akkoordenwerk of combinaties. Maar ja het is meer componeren dan oefenen.
Ik ben dan ook wel niet echt technisch hoog ontwikkeld ofzo maar ik zou het echt niet kunnen of eerder niet willen. Het doet allemaal zo plastisch aan. Net alsof je een opblaaspop voor de techniek gebruikt. :D

Ik herken mezelf helemaal in jouw verhaal. In al die jaren dat ik speel, ben ik echter wel een hele eigen stijl gaan ontwikkelen en speel met veel gevoel, wat mensen zowiezo bijna altijd wel meer aanspreekt als dat geshred. mensen die alleen maar shredden en snel gitaarspel waarderen, zijn vaak zelf gitaristen. En mijn publiek bestaat niet uit gitaristen. Die bestaat uit mensen die gezelligheid en vertier zoeken met blues/rock muziek, terwijl ze met hun biertje in de hand een praatje maken met iemand die naast hem of haar staat en af en toe uit hun dak gaan bij "iets bekends". Als ik een bepaalde emotie kan overbrengen op mensen via mijn gitaar, zodat ik ze kan boeien en er misschien na afloop nog reacties over krijg, dan heb ik voor mijn gevoel een geslaagd optreden gehad.
Gitaarspelen: ik waardeer heel erg de gitaristen die het technisch allemaal voor elkaar hebben, maar ik speel in eerste instantie voor muziekliefhebbers. Niet voor andere gitaristen die op mijn techniek letten. Dan leg ik het vaak af denk ik.
het moet leuk blijven en als ik iemand raak, doordat ze beginnen over: dat was mooi, dat raakte me.... Dan ben ik een gelukkig mens.

en dat is nu net waar ik wil geraken, met gevoel kunnen spelen, maar daarvoor heb ik nog niet genoeg ervaring/techniek (hoe paradoxaal :D )

Maiden Michiel
14 april 2004, 12:36
Dat wil ik ook, maar dat kan natuurlijk ook wle met shred.
Shred is niet per definitie constant met 250 km/u over je fretboard razen hoor!

dvmutzy
21 april 2004, 16:59
hey, ik heb dit niet allemaal gelezen (sorrie)

maar ik had laatste iets bedacht, tis voor de mensen (oa ik) die het moeilijk vinden om (effectief enzo) te oefenen.
Zeg, je hebt bv een uur per dag. Dan stel je in je agenda/memo ding van je telefoon een programma in. In mijn geval bv:

21.00 perdi (of presti oid)
21.10 coördinatie oefeningen
21.20 intervallen zingen
21.30 toonladders oefenen
21.40 bep. liedje oefenen
21.50 stukje uitzoeken

In mijn geval nam ik er dan bv 2 uur voor er herhaal je het liedje oefenen en het 'stukje uitzoeken' liep ook alleens uit, maar het gaat om t idee. Het helpt iig om niet na een half uurtje in slaap te vallen of een heel uur met een ding bezig te zijn en de rest te vergeten.

DVgreetzzz

dvmutzy
21 april 2004, 16:59
hey, ik heb dit niet allemaal gelezen (sorrie)

maar ik had laatste iets bedacht, tis voor de mensen (oa ik) die het moeilijk vinden om (effectief enzo) te oefenen.
Zeg, je hebt bv een uur per dag. Dan stel je in je agenda/memo ding van je telefoon een programma in. In mijn geval bv:

21.00 perdi (of presti oid)
21.10 coördinatie oefeningen
21.20 intervallen zingen
21.30 toonladders oefenen
21.40 bep. liedje oefenen
21.50 stukje uitzoeken

In mijn geval nam ik er dan bv 2 uur voor er herhaal je het liedje oefenen en het 'stukje uitzoeken' liep ook alleens uit, maar het gaat om t idee. Het helpt iig om niet na een half uurtje in slaap te vallen of een heel uur met een ding bezig te zijn en de rest te vergeten.

DVgreetzzz

Lacrimosa
21 april 2004, 18:34
Hey,

Ik speel nu al ongeveer een jaartje...meestal oefen ik op schooldagen 3 tot 4 uur!!
En op vrije dagen (weekend, vakanties) kan het oplopen tot wel 10 uur ehehe...

say goodbye to your life ist eigenlijk wel :razz:

nou misschien eenbeetje overdreven dan :lol:

'tallica-fan
10 mei 2004, 23:04
De Stan way:
(Stan is mijn leraar)

Je leert elke oefening minimaal 1 min per dag
1 min geconcntreerd
1 min je fouten beter maken

maar dit doe je 2 a 3 x per dag

elke keer als je wat tijd hebt.

DUS stel je hebt uuhm apregio's
scales en zovoorts

doe je 1 min apregio's (of hoe ze ook heten :P)
dan 1 min per scale

2 uur later

Doe je weer het zelfde

en voor dat je gaat pitten doe je het nog eens

(geloof me het werkt)

ik speel nu ongeveer een half jaar en ik speel beter dan een meisje dat ik ken die iedere dag zich uit de naad oefent en ongeveer net zo lang speelt.

Het klinkt gek maar het werkt

savecracker85
10 mei 2004, 23:50
ik speel nu ongeveer een half jaar en ik speel beter dan een meisje dat ik ken die iedere dag zich uit de naad oefent en ongeveer net zo lang speelt.

misschien zegt dat wel meer over dat meisje dan over de "stan way"
:wink:

het is idd goed om dingen een paar keer te herhalen met tussenpauze...want als je bv 1 uur aan het zelfde loopje zou zitten dan lukt het op het laatst niet meer...dan moet je ff pauze houden en dan later weer proberen en dan zit het opeens een stuk beter in je hoofd..
maar 1 minuut per oefening is wel erg weinig :lol:

savecracker85
10 mei 2004, 23:50
ik speel nu ongeveer een half jaar en ik speel beter dan een meisje dat ik ken die iedere dag zich uit de naad oefent en ongeveer net zo lang speelt.

misschien zegt dat wel meer over dat meisje dan over de "stan way"
:wink:

het is idd goed om dingen een paar keer te herhalen met tussenpauze...want als je bv 1 uur aan het zelfde loopje zou zitten dan lukt het op het laatst niet meer...dan moet je ff pauze houden en dan later weer proberen en dan zit het opeens een stuk beter in je hoofd..
maar 1 minuut per oefening is wel erg weinig :lol:

savecracker85
10 mei 2004, 23:53
ik speel nu ongeveer een half jaar en ik speel beter dan een meisje dat ik ken die iedere dag zich uit de naad oefent en ongeveer net zo lang speelt.

misschien zegt dat wel meer over dat meisje dan over de "stan way"
:wink:

het is idd goed om dingen een paar keer te herhalen met tussenpauze...want als je bv 1 uur aan het zelfde loopje zou zitten dan lukt het op het laatst niet meer...dan moet je ff pauze houden en dan later weer proberen en dan zit het opeens een stuk beter in je hoofd..
maar 1 minuut per oefening is wel erg weinig :lol:

defecto
11 mei 2004, 00:45
Dat verschilt natuurlijk ook per persoon.. 8) Misschien heb jij er gewoon talent voor! :razz:

Maargoed.. Ik oefen eigenlijk niet zo veel. Maar als ik oefen dan neem ik een stukje uit een liedje en dan oefen ik daar een dag tot een week op.. Dus bijvoorbeeld alleen de intro + eerste verse ofzo. Het ligt eraan hoe makkelijk/moeilijk een liedje is hoelang ik het moet oefenen, maar als ik zo'n gedeelte 'genoeg' heb geoefend pak ik het volgende gedeelte.

Over hoe vaak ik oefen per dag: Wanneer ik tijd en zin heb.

Echter: Ik zou over een klein tijdje graag in een bandje willen, dus ben ik nu echt elke dag aan het oefenen. En nu niet met liedjes (die doe ik nog wel, maar minder) maar met akkoorden, solo, etc. Nu gebruik ik echt elke vrije tijd, ook al heb ik niet zo veel zin, om gitaar te spelen. 8)

defecto
11 mei 2004, 00:45
Dat verschilt natuurlijk ook per persoon.. 8) Misschien heb jij er gewoon talent voor! :razz:

Maargoed.. Ik oefen eigenlijk niet zo veel. Maar als ik oefen dan neem ik een stukje uit een liedje en dan oefen ik daar een dag tot een week op.. Dus bijvoorbeeld alleen de intro + eerste verse ofzo. Het ligt eraan hoe makkelijk/moeilijk een liedje is hoelang ik het moet oefenen, maar als ik zo'n gedeelte 'genoeg' heb geoefend pak ik het volgende gedeelte.

Over hoe vaak ik oefen per dag: Wanneer ik tijd en zin heb.

Echter: Ik zou over een klein tijdje graag in een bandje willen, dus ben ik nu echt elke dag aan het oefenen. En nu niet met liedjes (die doe ik nog wel, maar minder) maar met akkoorden, solo, etc. Nu gebruik ik echt elke vrije tijd, ook al heb ik niet zo veel zin, om gitaar te spelen. 8)

defecto
11 mei 2004, 00:46
Dat verschilt natuurlijk ook per persoon.. 8) Misschien heb jij er gewoon talent voor! :razz:

Maargoed.. Ik oefen eigenlijk niet zo veel. Maar als ik oefen dan neem ik een stukje uit een liedje en dan oefen ik daar een dag tot een week op.. Dus bijvoorbeeld alleen de intro + eerste verse ofzo. Het ligt eraan hoe makkelijk/moeilijk een liedje is hoelang ik het moet oefenen, maar als ik zo'n gedeelte 'genoeg' heb geoefend pak ik het volgende gedeelte.

Over hoe vaak ik oefen per dag: Wanneer ik tijd en zin heb.

Echter: Ik zou over een klein tijdje graag in een bandje willen, dus ben ik nu echt elke dag aan het oefenen. En nu niet met liedjes (die doe ik nog wel, maar minder) maar met akkoorden, solo, etc. Nu gebruik ik echt elke vrije tijd, ook al heb ik niet zo veel zin, om gitaar te spelen. 8)

defecto
11 mei 2004, 00:46
Dat verschilt natuurlijk ook per persoon.. 8) Misschien heb jij er gewoon talent voor! :razz:

Maargoed.. Ik oefen eigenlijk niet zo veel. Maar als ik oefen dan neem ik een stukje uit een liedje en dan oefen ik daar een dag tot een week op.. Dus bijvoorbeeld alleen de intro + eerste verse ofzo. Het ligt eraan hoe makkelijk/moeilijk een liedje is hoelang ik het moet oefenen, maar als ik zo'n gedeelte 'genoeg' heb geoefend pak ik het volgende gedeelte.

Over hoe vaak ik oefen per dag: Wanneer ik tijd en zin heb.

Echter: Ik zou over een klein tijdje graag in een bandje willen, dus ben ik nu echt elke dag aan het oefenen. En nu niet met liedjes (die doe ik nog wel, maar minder) maar met akkoorden, solo, etc. Nu gebruik ik echt elke vrije tijd, ook al heb ik niet zo veel zin, om gitaar te spelen. 8)

defecto
11 mei 2004, 00:46
Dat verschilt natuurlijk ook per persoon.. 8) Misschien heb jij er gewoon talent voor! :razz:

Maargoed.. Ik oefen eigenlijk niet zo veel. Maar als ik oefen dan neem ik een stukje uit een liedje en dan oefen ik daar een dag tot een week op.. Dus bijvoorbeeld alleen de intro + eerste verse ofzo. Het ligt eraan hoe makkelijk/moeilijk een liedje is hoelang ik het moet oefenen, maar als ik zo'n gedeelte 'genoeg' heb geoefend pak ik het volgende gedeelte.

Over hoe vaak ik oefen per dag: Wanneer ik tijd en zin heb.

Echter: Ik zou over een klein tijdje graag in een bandje willen, dus ben ik nu echt elke dag aan het oefenen. En nu niet met liedjes (die doe ik nog wel, maar minder) maar met akkoorden, solo, etc. Nu gebruik ik echt elke vrije tijd, ook al heb ik niet zo veel zin, om gitaar te spelen. 8)

Descartes
18 juni 2004, 21:21
Ik heb een keer 13 uur op een dag geoefend, zo rond half drie 's nachts ben ik gestopt. Mijn linkerhand stond na afloop zo krom als een hoepel. Ik heb alleen niet de indruk dat ik er beter door ben gaan spelen, gezien het aantal fouten die ik maak en dan vooral met open akkoorden.

Bigfoot414
19 juni 2004, 13:01
Ik heb gisteravond 3 en een half uur zitten jammen met een maat van mij (bassist van onze band) Mn linkerhand was wel aan het tintelen.