PDA

View Full Version : True bypass, wat een gezeik



skabouter
28 januari 2004, 01:02
waarom is het verdomme niet standaard dat een pedaaltje true bypass is ? is dit nou zo moeilijk om te doen ? alles zuigt altijd tone enzo, vreselijk. ook dure Fx dingen. Zelfs nocki hoor ik klagen over zijn G-force

maar het schijnt dat de marshall pedalen wel true bypass zijn. waarom die wel, en waarom niet dure loopers en rack dingen enzo. en de Boss Gt-6 zuigt ook tone.

why why why

stom gezeik altijd, grrrrrrrrrr :evil:

MarshallSG
28 januari 2004, 01:06
Ja inderdaad een hoop gezeik dat true bypass. Ik heb hier een paar simpele effect pedaaltjes die niet true bypass zijn en die zuigen mijn toon helemaal niet weg.

skabouter
28 januari 2004, 01:16
echt niet, of merk je het gewoon niet ?

ik vraag me gewoon af dat als er een paarpedaaltjes true bypass zijn, waarom dan niet alles zo kan zijn. ik zou het zien als een industriele standaard. een MUST

Lucky
29 januari 2004, 15:32
tb is eigenlijk een goedkope manier om ervoor te zorgen dat het circuit, je geluid niet ´beinvloed` als je pedaal ´uit´staat.
wat eigenlijk beter is, is een buffered bypass.... maar ja dat is duurder....

True bypass of andere bypass oplossingen zijn eigenlijk alleen belangrijk als je een flinke berg pedalen achter elkaar hangt.
zodra je twee bossjes en een mxrretje hebt, kun je dat beetje toneverlies wel oplossen door een beetje hoog in je amp te draaien.
Als je veertien ehx pedalen en twaalf crybabies achter elkaar hangt dan wordt bypass wel een noodzaak.

Rutger
29 januari 2004, 15:46
toch ga je met een paar van zulke pedaaltjes al gauw dynamiek en punch missen. het kan toch net dat beetje zijn dat je mist.

Lucky
29 januari 2004, 15:52
zekers zekers....
maar ik vind wel dat er soms iets te veel op blind gestaard wordt.
Bij mij is het grootste gedeelte ook tb maar ik ga echt niet met mijn oude phase90 rommelen voor een beetje toneverlies

Tubefreak
29 januari 2004, 15:52
Ik kan me erg goed voorstellen dat in thuis/alleenspeelsituaties je het toonzuigen hoort, tenminste, ik hoorde wel iets toen ik een Ibanez Phaser tussen mijn gitaar en amp had, maar zou je in een band/livesituatie er nog steeds veel last van hebben? Ik bedoel, op hoog volume komen amps ook wat meer tot leven enzo

Kijk alles is natuurlijk relatief. Met een killer setup maar een valse gitaar klink je nog klote. Een draai aan je mid knop doet meer dan een true bypass wah, ook waar.

Maar ik denk dat je het zeker hoort. Neem een setup waarbij een gitarist slechte kabels gebruikt, standaard wah en tuner in de signaallijn heeft, crappy oude chinese buizen gebruikt, super dunne speakerkabels gebruikt, etc. En vergelijk dezelfde setup, maar dan alles net ff op de "goede" manier. Dan denk ik dat in de totale band mix de laatste variant beter te onderscheiden is, minder ruis heeft, de noten beter te onderscheiden zijn, etc.

Kijk als iemand blij is met zijn sound die hij krijgt uit de eerst genoemde setup met bijvoorbeeld een valvestate, dan zal ik hem niet in de weg staan van zijn genot. Maar als die persoon graag wat beter zou willen klinken.... tja dan zijn er een hoop dingen die je kunt doen om je geluid/kwaliteit te verbeteren. En ik denk zeker dat al deze kleine dingen bij elkaar een verschil maken en dat je dat vooral ook hoort binnen een band mix! Elk klein stapje zal geen wereld van verschil maken, maar vele kleine stapjes bij elkaar.... you do the math.

Maarten

Nicci
29 januari 2004, 16:01
gitaristen zijn miereneukers. true bypass? gezever van de bovenste plank. niemand anders die er last van heeft. niemand die verschil merkt als je een 10-tal boss pedaaltjes op rij zet.

en toch blijf ook ik pielen aan het geluid. je moet er alleen niet te veel over zeuren . . . . niets is irritanter dan een gitarist die de hele avond loopt te zeuren dat er iets mist en dat z'n pedaaltje niet true bypass is. of zoals in een ander draadje op deze site, omdat hij niet te horen is in de mix en dat heeft hij van het publiek vernomen.

gitaristen zeuren.

Lucky
29 januari 2004, 16:04
:o

sash
29 januari 2004, 16:12
en toch blijf ook ik pielen aan het geluid. je moet er alleen niet te veel over zeuren . . . .

Hmm das toch wel raar, want ik blijf niet pielen aan m'n geluid en ik ben toch wel de grootste zeikerd van dit hele forum als het op toon aankomt.
Je blijft juist pielen aan je geluid omdat je een bepaalde sound wilt behalen, maar die gewoon niet mogelijk is met een bepaald pedaal of versterker en als je blijft draaien aan knopjes tijdens een optreden is dat ook een teken dat je je apparatuur niet goed genoeg kent.

Als ik speel, dan stel ik alles af zodat het voor mij het lekkerst klinkt en zo blijft het voor mij ook de hele avond staan.

En wat je zegt over niet te horen zijn in de mix. Meestal is het juist het publiek dat hoort dat je niet goed te horen bent in de mix, omdat op het podium het geluid anders is dan in de zaal.

Ik zou niet graag met jou in een band spelen moet ik zeggen.

Nicci
29 januari 2004, 16:18
:-D

mijn band houdt van mij. ik kom binnen. zet mijn spullen klaar en niet meer omkijken.

en: ik zeur nooit over mijn geluid!

waar staat jullie geluidsman sash? achter het podium?

Lucky
29 januari 2004, 16:42
als het goed is staat de sash zijn geluidsman op het podium...
en die van het publiek ervoor

:)

Mitch
29 januari 2004, 19:55
gitaristen zijn miereneukers. true bypass? gezever van de bovenste plank. niemand anders die er last van heeft. niemand die verschil merkt als je een 10-tal boss pedaaltjes op rij zet.


Als je alleen maar gitaar speelt voor anderen en niet omdat je het zelf leuk vindt klopt deze redenering volledig :wink:

Nicci
29 januari 2004, 19:59
gitaristen zijn miereneukers. true bypass? gezever van de bovenste plank. niemand anders die er last van heeft. niemand die verschil merkt als je een 10-tal boss pedaaltjes op rij zet.


Als je alleen maar gitaar speelt voor anderen en niet omdat je het zelf leuk vindt klopt deze redenering volledig :wink:

ik heb die 10 boss pedaaltjes op rij om indruk te maken op anderen, gitaarspelen doe ik voor mijzelf. :wink:




dit is niet waar

PeArLjAm
29 januari 2004, 20:09
Nou ik moet seriues niet denken aan 10 bosspedalen voor mijn versterker, haalt toch een zooi hoog weg hoor.. :-?

Nicci
29 januari 2004, 20:17
wel op de kleine letters letten he.
ik gebruik zo min mogelijk pedalen. op het moment 2. flanger en wah.

Robbert
29 januari 2004, 21:30
wel op de kleine letters letten he.
ik gebruik zo min mogelijk pedalen. op het moment 2. flanger en wah.

Tegelijkertijd? Ja, ik ook! :P

Robbert
29 januari 2004, 21:32
Nou missen we trouwens wel mijn Carl Martin DeLayla true-bypass testuitslagen.

Nou, hier nogmaals: niet direct true bypass.

Nicci
29 januari 2004, 21:33
niet noodzakelijkerwijs tegelijkertijd, maar het komt voor.

Robbert
29 januari 2004, 21:34
:wink:

Mitch
29 januari 2004, 22:08
ik maximaal 3 nu ik er over nadenk. Overdrive, compressor en delay.
Tenzijn we gaan freaken, dan knal ik mijn comp en OD aan en zet daarachter mijn phaser en delay in feedback en dan maar lekker draaien aan die knoppen :D
Kunnen we hier geen leuke wedstrijd van maken ? Wie het meeste pedaaltjes tegelijkertijd gebruikt. :razz:

Oh ja, flanger, chorus, delay en tremolo kan ook nog. Als 'ambient' achtergrond niet eens zo slecht.

Nicci
29 januari 2004, 22:11
hoe gebruik je die overdrive eigenlijk met die Rivera? over kanaal 2?
ik heb eens wat zitten proberen met een OD3, maar kreeg het niet echt voor mekaar.

Mitch
29 januari 2004, 22:38
Over het cleane kanaal inderdaad. Het moet gezegd: dit kanaal leent zich moeilijk voor het halen van een lichte overdrive uit een pedaaltje.
Een dikke OD of dist. kun je er wel opzetten natuurlijk, maar daar heb je kanaal 1 voor !
Na lang zoeken (de meeste pedalen gaven een veel te gecomprimeerd geluid) kwam ik uit bij een Banzai Cold Fusion. Geweldig ding.
Houdt de helderheid van het kanaal goed vast, als ook de dynamiek.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de Menatone Red Snapper eerder gehoord had en zeer OK vond, maar die was niet voorradig toen ik ging kopen.

vinni
30 januari 2004, 00:32
Hmmm.....

Proef altijd twee kampen in gitaristenland

De macho......"Ik ram mijn gitaar rechtstreeks in de versterker en FX zijn bullshit"

En de gitaristen die (veel) zorg aan hun geluid besteden.

Ik doe dus geen jaar met een setje snaren....

Groet,
Vinni

Speeddemon
30 januari 2004, 01:40
ik ben een macho die toch in het 2e kamp valt. :cool:

over alle mensen die met dingen aankomen als "fuck true bypass, Jimi Hendrix had t ook nie nodig en t bestond toen niet eens", vergeet niet dat HARD BYPASS al wel lang en breed was uitgevonden, en op de meeste pedalen uit begin/midden jaren 70 al te vinden was.

de Dod RI pedalen (250,280, 201) doen dit nog steeds, en hebben daarnaast een belachelijk hoge ingangs impedantie (4MOhm), waardoor simpel gezegd je hoog wat geboost wordt.

sash
30 januari 2004, 10:37
:-D

mijn band houdt van mij. ik kom binnen. zet mijn spullen klaar en niet meer omkijken.

en: ik zeur nooit over mijn geluid!

waar staat jullie geluidsman sash? achter het podium?

Als jullie geluidsman niet hoort dat je wegvalt in de mix en het publiek wel dan zou ik sterk gaan overwegen een andere geluidsman te nemen...

sash
30 januari 2004, 10:39
over alle mensen die met dingen aankomen als "fuck true bypass, Jimi Hendrix had t ook nie nodig en t bestond toen niet eens", vergeet niet dat HARD BYPASS al wel lang en breed was uitgevonden, en op de meeste pedalen uit begin/midden jaren 70 al te vinden was.



Begin en midden jaren 70 was Jimi ook al lang en breed dood :D

Tubefreak
30 januari 2004, 11:21
Nou ik moet seriues niet denken aan 10 bosspedalen voor mijn versterker, haalt toch een zooi hoog weg hoor.. :-?

Ik zou geen 10 pedalen van Boss kunnen uitzoeken die ik zou willen hebben volgens mij :???:

Harry
30 januari 2004, 11:36
Hmmm.....

Proef altijd twee kampen in gitaristenland

De macho......"Ik ram mijn gitaar rechtstreeks in de versterker en FX zijn bullshit"

En de gitaristen die (veel) zorg aan hun geluid besteden.

Ik doe dus geen jaar met een setje snaren....

Groet,
Vinni

en wat dacht je van gitaristen die zorg aan hun geluid besteden door rechtstreeks in de versterker te pluggen? Zijn dat dan zorgmacho's?

Robbert
30 januari 2004, 11:55
Ik zou geen 10 pedalen van Boss kunnen uitzoeken die ik zou willen hebben volgens mij :???:

Moet je beter zoeken :D

Niet geïnteresseerd in de CE-1? FA-1?? DC-2???
Gezien je website moet óók jij wel eens iets leuks van Boss in je handen hebben gehad :o

Speeddemon
30 januari 2004, 13:39
Nou ik moet seriues niet denken aan 10 bosspedalen voor mijn versterker, haalt toch een zooi hoog weg hoor.. :-?

Ik zou geen 10 pedalen van Boss kunnen uitzoeken die ik zou willen hebben volgens mij :???:
'here we go:
we beginnen met
CS-2-->OD-3-->DS-1 SEM-->GE-6-->GE-7-->OC-2-->FL-1-->CE-2-->DM-2-->DD-2

voila.
of zeldzaam en metalscrew clubje:
SG-1-->CS-1-->OD-1-->DS-1-->TW-1-->GE-6-->PH-1r-->SP-1-->CE-2-->DM-2

Speeddemon
30 januari 2004, 13:40
Begin en midden jaren 70 was Jimi ook al lang en breed dood :D
niet over negers hebben en 'lang en breed'... daar word ik onzeker van. :(


:wink: :roll:

Tubefreak
30 januari 2004, 14:42
Gezien je website moet óók jij wel eens iets leuks van Boss in je handen hebben gehad :o

uh... tuner (TU-12H ?) en dat was het. Enige pedaaltjes die ik ooit heb gehad zijn: Danelectro Fab Tone, Vox wah, Moley Wah en een Teese RMC-3. Nooit echt zo'n pedalen man geweest denk ik. :-(

Maar tuurlijk hebben ze wel leuke dingen (gehad). Vond de DS-2 (?) op 6 Volt erg stoner klinken 8) en de reverse delay is vet. Maar vooral de oversturing en de flangers/phasers vind ik matig. Tja...

Maarten

Nicci
30 januari 2004, 15:06
:-D

mijn band houdt van mij. ik kom binnen. zet mijn spullen klaar en niet meer omkijken.

en: ik zeur nooit over mijn geluid!

waar staat jullie geluidsman sash? achter het podium?

Als jullie geluidsman niet hoort dat je wegvalt in de mix en het publiek wel dan zou ik sterk gaan overwegen een andere geluidsman te nemen...

ik geloof dat je mijn punt niet zo goed begrijpt: elke muzikant die op het publiek af gaat als het op de mix aankomt en niet op de geluidsman is een, ik kan het niet anders zeggen onprofessionele idioot. het gemiddelde publiek heeft geen idee van een goede mix. daarnaast denkt elk individueel lid van het publiek er waarschijnlijk ook weer anders over.
als een muzikant in de stress schiet omdat hij uit het publiek hoort dat kennelijk niet goed in de mix staat heeft te weinig vertrouwen in zijn geluidsman en zou op zoek moeten naar een andere of betere afspraken maken.
op een podium staan en uitversterkt worden door een PA en geluidsman betekend dat je je overlevert aan de geluidsman. that's it.

-Heineken-
31 januari 2004, 00:28
Mijn oplossing: Banzai double true bypass pedaal, werkt prima. Sommige pedalen zijn gewoon écht onbruikbaar zonder dat ding...(Mijn whammy II en EH Big muff b.v.)

sash
31 januari 2004, 00:40
:-D

mijn band houdt van mij. ik kom binnen. zet mijn spullen klaar en niet meer omkijken.

en: ik zeur nooit over mijn geluid!

waar staat jullie geluidsman sash? achter het podium?

Als jullie geluidsman niet hoort dat je wegvalt in de mix en het publiek wel dan zou ik sterk gaan overwegen een andere geluidsman te nemen...

ik geloof dat je mijn punt niet zo goed begrijpt: elke muzikant die op het publiek af gaat als het op de mix aankomt en niet op de geluidsman is een, ik kan het niet anders zeggen onprofessionele idioot. het gemiddelde publiek heeft geen idee van een goede mix. daarnaast denkt elk individueel lid van het publiek er waarschijnlijk ook weer anders over.
als een muzikant in de stress schiet omdat hij uit het publiek hoort dat kennelijk niet goed in de mix staat heeft te weinig vertrouwen in zijn geluidsman en zou op zoek moeten naar een andere of betere afspraken maken.
op een podium staan en uitversterkt worden door een PA en geluidsman betekend dat je je overlevert aan de geluidsman. that's it.

Ik heb het ook niet over een individu uit het publiek, maar als er meerdere mensen naar me toe zouden komen en zeggen, hey je was bijna niet te horen... tja dat zegt genoeg he.

Het publiek is waar je voor speelt en NIET je geluidsman. Laten we het dan eens hebben over onprofessionele idioten...

V!N
31 januari 2004, 12:58
Klik voor de gein hier eens op. (http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html)


Look out there's a lecture coming:

Nicci
31 januari 2004, 14:47
Sash, ik schijn een gevoelige snaar te hebben geraakt, maar je zit er echt naast. een geluidsman weet wat hij doet als het goed is. de band weet wat hij doet als het goed is. dan ga je niet op het publiek af. ik heb nog nooit ook maar overwogen om het publiek te vragen of ik wel goed in de mix zit.
dit heb ik wel eens aan een geluidsman gevraagd.

Mitch
31 januari 2004, 15:53
Sash, geef 'm gelijk, dan kunnen we door met het volgende topic. :sneaky:

Lucky
31 januari 2004, 17:35
jullie hebben beiden gelijk!
een geluidsman kan beter beoordelen of dat alles goed in balans staat. of iedereen te horen is en netjes uitge-eq-ed is....
Een geluidsman kan technisch beter beoordelen of dat het goed klinkt.

Maar uiteindelijk speel je voor je publiek, niet de geluidsman. Als je wilt weten hoe je geluid overkomt, wat de perceptie is van hoe je als bandje klinkt in de zaal. ga dan naar je publiek.
Publiek let vaak op hele andere dingen dan bandjes en geluidsmensen. Je publiek is niet geinteresseerd ofdat er in de ride iets te veel sizzle zit of dat de bassdrum wel in balans staat met de basgitaar. wel willen ze de tekst van de zanger kunnen verstaan... hoe je geluidsmatig overkomt als band hoor je van je publiek...en dat kan ook heel leerzaam zijn (al was het maar dat je weet dat je voortaan geen zaken meer moet doen met....)

zo kun je van alle hoeken zinnige info vandaan halen

peace!

sash
1 februari 2004, 00:20
een geluidsman weet wat hij doet als het goed is. de band weet wat hij doet als het goed is. dan ga je niet op het publiek af. ik heb nog nooit ook maar overwogen om het publiek te vragen of ik wel goed in de mix zit.
dit heb ik wel eens aan een geluidsman gevraagd.

Hmm begin nu het verhaal te begrijpen. Jullie spelen met eigen geluidsman :)

Het punt is dus, wij spelen niet met een eigen geluidsman. Veelal spelen we in kleine clubs en cafe's waar alleen een PA nodig is voor zang en eventuele drumsversterking (Marshall Plexi's gaan HARDER dan drums :D ), maar die hebben we in ons bezit en dat regelen we zelf af. Onze drummer heeft een opnamestudio en oefenruimte, dus dat laten we aan hem over :)

Op de grote podia en festivals staat meestal al een PA met toegewezen geluidsman, en die hebben er meestal de ballen verstand van, dus vandaar ook dat ik niet zo'n vertrouwen in geluidsmannen heb.

Aan het publiek zou ik ook niet echt vragen 'hey is het geluid wel goed?', maar als er echt (meerdere) reacties komen dat het geluid kut was neem ik die wel serieus.

Dirk_Hendrik
1 februari 2004, 17:21
Even weer ontopic:

Deze:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/22480.htm

met als text:
Originele Vintage Ibanez tubescreamer tesamen met chorus en compressor in een pedaal op 220 Volt. Send/Return en true bypass.

Het gaat hier dus om een UE-300 multieffect. Te gek ding (IMHO) maar 1 ding is ie echt niet en dat is true bypass...

skabouter
5 februari 2004, 13:27
het is dus allemaal maar een illusie........

Dirk_Hendrik
5 februari 2004, 15:08
Wat is een illusie? Dat TB beter is? Dat ligt volledig aan het ontwep van het apparaat. TB heeft bijvoorbeeld meer last van schakelploppen. OOk met weerstandjes om dat te verhinderen....
Dat apparaten gecleimed worden TB te zijn en dat niet zijn? Dat ligt aan de enorm grote hoeveelheid eikels die elkaar napraten en de nog grotere hoeveelheid eikels die TB roepen vanuit marketingperspectief. Sommigen denken al TB als ze zo'n grote ronde mechanische schakelaar zien (zucht). Bepaal zelf wat je wel en niet goed vind en als je op uitspraken van een ander afgaat, vraag je dan af hoe betrouwbaar die zijn.

Robbert
5 februari 2004, 15:42
Ik wil graag wat concreets toevoegen.

Een paar dagen geleden heb ik zelf een TB box in elkaar gezet. Twee loops, gedeelde ground. De laatste zorgt ervoor dat ploppen enigzins word beperkt (er zijn meer trucjes).
Ik heb in de ene loop een DM-2 en DeLayla gezet, in de andere loop een Ibanez Overdrive II (hier zit een 6 polige schakelaar in). En óf het moet aan de kabels hebben gelegen (twee A+ Canare kabels en twee HOSA) óf die Overdrive II was absoluut niet true bypass. Echt, niet een klein beetje verschil in geluid, maar een lichte boost op alle frequenties merkbaar.
De tonesuck van de DeLayla en DM-2 samen viel best mee.

Klinkt inderdaad wat als een marketing praatje, maar in dit geval sta ik niet te overdrijven; ik neem die true bypass box wel mee naar de meeting as zondag.

Dirk_Hendrik
5 februari 2004, 19:05
Hmmm, 6-polige schakelaar...
Ik heb hier op dit moment Seymour Paul's TK-999 nog liggen (en m'n eigen, erg mooi, 2 naast elkaar) met daarin een 6 polige schakelaar. Kun je je afvragen of het ding true bypass is. Niet dus. Fet Bypass all the way.

Een eenvoudige vuistregel om te bepalen of je (japanse) apparaat true bypass is??: Trek em open en kijk of je meerdere transtistoren ziet met een typenummer dat begint met de letter K (japanse codering voor Fet transistoren). Is dat zo, gok dan maar op een FET bypass. Dit is een vuistregel daar er ook weer apparaten zijn met een Fet als ingangsbuffertransistor. Vandaar. Wil je het zeker weten, check dan of er aan 1 van de aansluitingen van die Fet (alleen maar) een diode zit. Ja? Fet bypass. Basta.

Dirk_Hendrik
5 februari 2004, 19:15
Hmmm, 6-polige schakelaar...
Ik heb hier op dit moment Seymour Paul's TK-999 nog liggen (en m'n eigen, erg mooi, 2 naast elkaar) met daarin een 6 polige schakelaar. Kun je je afvragen of het ding true bypass is. Niet dus. Fet Bypass all the way.

Een eenvoudige vuistregel om te bepalen of je (japanse) apparaat true bypass is??: Trek em open en kijk of je meerdere transtistoren ziet met een typenummer dat begint met de letter K (japanse codering voor Fet transistoren). Is dat zo, gok dan maar op een FET bypass. Dit is een vuistregel daar er ook weer apparaten zijn met een Fet als ingangsbuffertransistor. Vandaar. Wil je het zeker weten, check dan of er aan 1 van de aansluitingen van die Fet (alleen maar) een diode zit. Ja? Fet bypass. Basta.

Dirk_Hendrik
5 februari 2004, 19:17
Hmmm, 6-polige schakelaar...
Ik heb hier op dit moment Seymour Paul's TK-999 nog liggen (en m'n eigen, erg mooi, 2 naast elkaar) met daarin een 6 polige schakelaar. Kun je je afvragen of het ding true bypass is. Niet dus. Fet Bypass all the way.

Een eenvoudige vuistregel om te bepalen of je (japanse) apparaat true bypass is??: Trek em open en kijk of je meerdere transtistoren ziet met een typenummer dat begint met de letter K (japanse codering voor Fet transistoren). Is dat zo, gok dan maar op een FET bypass. Dit is een vuistregel daar er ook weer apparaten zijn met een Fet als ingangsbuffertransistor. Vandaar. Wil je het zeker weten, check dan of er aan 1 van de aansluitingen van die Fet (alleen maar) een diode zit. Ja? Fet bypass. Basta.

Dirk_Hendrik
5 februari 2004, 19:18
Hmmm, 6-polige schakelaar...
Ik heb hier op dit moment Seymour Paul's TK-999 nog liggen (en m'n eigen, erg mooi, 2 naast elkaar) met daarin een 6 polige schakelaar. Kun je je afvragen of het ding true bypass is. Niet dus. Fet Bypass all the way.

Een eenvoudige vuistregel om te bepalen of je (japanse) apparaat true bypass is??: Trek em open en kijk of je meerdere transtistoren ziet met een typenummer dat begint met de letter K (japanse codering voor Fet transistoren). Is dat zo, gok dan maar op een FET bypass. Dit is een vuistregel daar er ook weer apparaten zijn met een Fet als ingangsbuffertransistor. Vandaar. Wil je het zeker weten, check dan of er aan 1 van de aansluitingen van die Fet (alleen maar) een diode zit. Ja? Fet bypass. Basta.

Dirk_Hendrik
5 februari 2004, 19:19
Hmmm, 6-polige schakelaar...
Ik heb hier op dit moment Seymour Paul's TK-999 nog liggen (en m'n eigen, erg mooi, 2 naast elkaar) met daarin een 6 polige schakelaar. Kun je je afvragen of het ding true bypass is. Niet dus. Fet Bypass all the way.

Een eenvoudige vuistregel om te bepalen of je (japanse) apparaat true bypass is??: Trek em open en kijk of je meerdere transtistoren ziet met een typenummer dat begint met de letter K (japanse codering voor Fet transistoren). Is dat zo, gok dan maar op een FET bypass. Dit is een vuistregel daar er ook weer apparaten zijn met een Fet als ingangsbuffertransistor. Vandaar. Wil je het zeker weten, check dan of er aan 1 van de aansluitingen van die Fet (alleen maar) een diode zit. Ja? Fet bypass. Basta.

birt
5 februari 2004, 20:21
Kunnen we hier geen leuke wedstrijd van maken ? Wie het meeste pedaaltjes tegelijkertijd gebruikt. :razz:
.

Lutz wint, das pas een tapdanser :D