PDA

View Full Version : Houtsoorten



meurt
27 januari 2004, 11:42
Hallo, hallo.

Ik ben van plan een nieuwe acoustische gitaar aan te schaffen.
Waarschijnlijk word het een grand oditorium model, maar je hebt veel verschillende houtsoorten en bijbehorende eigenschappen.
Kan iemand mij daar iets over vertellen en dan met name wat de houtsoorten doen naarmate de itaar langer bespeels wordt.
Mahonie rosewood, spruce e.d.

Alvast bedankt,

Maarten

RIES
27 januari 2004, 14:10
Nou Meurt als je je gitaar gebruikt gaat hij naar mijn mening ,en ik denk van vele anderen hier ook, veel beter klinken. Zeg maar inspelen.

Ik heb eens wat opgezocht over verschillende houtsoorten:

Palissander: een van de traditionele houtsoorten voor de zij- en achterbladen. Geliefd om de ronde toon met veel sustain, de heldere doch soepele aanslag en de sterke bas.

Big Leaf Maple: de Noord-Amerikaanse esdoornsoort die veel wordt gebruikt voor de klankkast van akoestische gitaren. Zij- en achterkant van esdoorn zorgt voor een heldere toon met een stevige punch.

Behalve voor de halzen wordt mahonie ook gebruikt voor de zij- en achterbladen. Amerikaans mahonie is helder en direct, maar mist de bijna agressieve punch in het mid-laag van esdoorn, waardoor een klankkast van deze houtsoort vrijwel altijd een intiem soort warmte uitstraalt.


Sitka Spruce:
Spruce staat voor het Duitse fichte, of het Nederlandse sparrenhout. Sparrenhout in de edele vorm, dat we in Nederland meestal toch, uit liefde voor onze oosterburen, fichte noemen, is de meest gebruikte houtsoort voor het bovenblad van staalsnarige akoestische gitaren. Het Noord-Amerikaanse Sitka is een van de sterkste en stijfste soorten ter wereld en daardoor uitermate geschikt voor gitaren in de topklasse.

Europese Engelmann fichte: is veel lichter getint dan Sitka. Een bovenblad van Engelmann neigt naar een geelwitte kleur, maar krijgt een diepe, goudblonde gloed naarmate de tijd verstrijkt. Engelmann geeft een milde, bijna klassieke toon aan de steel string.

ps: Ik heb dit van die houteigenschappen niet zo uit me hoofd gegooid maar op internet gevonden bij de benellyimport.

Hoop je een beetje geholpen te hebben