PDA

View Full Version : Advies betreffende een versterker



R0b@|-|t
26 januari 2004, 18:54
Ik speel nu ongeveer een half jaar bas en ik wil graag met een band gaan samenspelen. Nu heb ik thuis een 35W versterker staan maar dat is wat aan de kleine kant voor het spelen met een bandje vermoed ik. Nu heb ik niet zo veel verstand van versterkers maar ben ik gaan zoeken op internet op de sites van verschillende merken versterkers maar daar kan ik weinig nuttigs vinden.
Dus wil ik allereerst vragen of iemand een site weet waar veel info over versterkers op staat en waar ook prijzen bij vermeld worden.
Ten tweede wil ik vragen of iemand een aanrader heeft qua versterker. Ik wil binnen een budget van ongeveer 600 a 700 euro blijven. Ben op zoek naar een goede doorsnee versterker en een hoop toeters en bellen hoeft van mij niet.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties :D

The Mule
26 januari 2004, 19:05
Denk eens aan een Hartke Kickback 12, bevalt mij erg goed, zeer neutrale en zuivere weergave van het geluid van je bas en niet van de versterker zelf (weinig kleuring). Is een compact, licht maar krachtig (120 Watt) combo dat zeker binnen je budget te koop is.

De versie met aluminium speaker (heb ik zelf ook) wordt kennelijk niet meer gemaakt, maar schijnt (heb ik nooit 1 op 1 vergeleken) beter te klinken dan de versie met gewone speaker...

emielow
26 januari 2004, 19:18
ik zou 2e hands spul opzoeken. voor dat geld heb je misschien wle een leuke 4x10!

Bleak
26 januari 2004, 21:22
als ik jouw was zou ik nog ff door sparen, en dan een keer een losse top en een box kopen. dan zit je sowieso met een goeie!

en neem een versterker van minstens 150 wat! anders kan je hem namelijk niet goed als monitor gebruiken tijdens een optreden!

en voor E 700 a 800 vind ik zelf de Fender bassman een mooie! tis wel een combi enzo maja.... in deventer (musica) staatie voor 1200 euro, maar als je ff met de baas praat wil hij hem waarschijnlijk wel voor 700 a 800 euro weg doen.

AST
26 januari 2004, 22:16
ik ben zelf altijd wel erg gechameerd van een mooie peavey combo.. ik denk dat je voor dat budget een mooie 200 watt kan kopen ofzo...

Hero
26 januari 2004, 22:54
Ik zou ook zeker naar 2e hands spul kijken.
Ik heb een paar maanden terug precies hetzelfde gehad, ik had een 35W versterkertje maar kwam amper boven de drummer uit :(

Ik heb toen 2 weken lang alleen nieuwe advertenties op marktplaats.nl in de gaten gehouden tot mijn oog viel op een Peavey T-Max top met 4x 10" cabinet :) Heeft me toen 350 euro gekost en werkt helemaal perfect.

200 W RMS into 8 ohms
350 W RMS into 4 ohms
500 W RMS into 2 ohms
Ruim voldoende om oven alles uit te komen (en het verfwek van de muur te spelen) :)

Bij marktplaats moet je er voor de leuke dingen wel snel bij zijn!

AntY
26 januari 2004, 23:03
again......


wat voor soort muziek? en met wat voor bas?

hartke kickback of SWR klinkt misschien niet zo leuk als je er met een goedkope bas doorheen gaat tuffen

ga je metal spelen is misschien iets anders weer een optie...

basswasp
26 januari 2004, 23:19
Zoals bij elke versterker... wat je erin stopt is wat eruit komt... :)
Een slecht basgeluid valt niet te verdoezelen, maar elke redelijke bas (vanaf €300 ongeveer) zal goed klinken door een goede versterker.

AllodoX
26 januari 2004, 23:22
de versterker en de speakers zijn nu net HET gedeelte waar je niet op moet bezuinigen :)

Ruud
27 januari 2004, 00:04
deventer (musica) staatie voor 1200 euro, maar als je ff met de baas praat wil hij hem waarschijnlijk wel voor 700 a 800 euro weg doen.

Musica rules, klein, maar echt goeie lui daar, echte muzikanten...hebben mijn versterker destijds voor een heel mooi prijsje weten te fixen, blij dat ik het volle pond niet hoefde te betalen... want het was zo'n gave ouwe bak.. deed hun mannetje wel in de pauze.. was een ouwe fender 300w buizenbak, een studiobass....

buuck
27 januari 2004, 09:19
Ik speel nu ongeveer een half jaar bas en ik wil graag met een band gaan samenspelen. Nu heb ik thuis een 35W versterker staan maar dat is wat aan de kleine kant voor het spelen met een bandje vermoed ik. Nu heb ik niet zo veel verstand van versterkers maar ben ik gaan zoeken op internet op de sites van verschillende merken versterkers maar daar kan ik weinig nuttigs vinden.
Dus wil ik allereerst vragen of iemand een site weet waar veel info over versterkers op staat en waar ook prijzen bij vermeld worden.
Ten tweede wil ik vragen of iemand een aanrader heeft qua versterker. Ik wil binnen een budget van ongeveer 600 a 700 euro blijven. Ben op zoek naar een goede doorsnee versterker en een hoop toeters en bellen hoeft van mij niet.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties :D

als je harder wilt, moet je niet bij 1 speaker blijven hangen van 10-15". maar je moet denken aan meer speakers. het wattage zegt eigenlijk geen fuck over je volume. dus ik zou ff doorsparen. en misschien vind je 2ehands wel een leuke top. en over een tijdje een leuke speakerkast erbij :wink:

R0b@|-|t
27 januari 2004, 10:34
Thanks voor alle reacties. Ik zal zeer zeker marktplaats in de gaten gaan houden! Maar nog even een klein vraagje want ik snap het niet helemaal. Zoals ik het begrijp is de "top" de versterker en "kast" de speakers en die sluit je apart op elkaar aan. En in een combi zitten deze gewoon al bij elkaar. Heb ik het zo goed begrepen?
En wat voor merken moet ik in de gaten houden op marktplaats heeft iemand nog aanraders?

Ohwja en speciaal voor anty:
Ik speel op een Ibanez TR300 Expressionist en ik wil graag een beetje punk/metal gaan spelen.

Clunk
27 januari 2004, 15:56
again......


wat voor soort muziek? en met wat voor bas?

hartke kickback of SWR klinkt misschien niet zo leuk als je er met een goedkope bas doorheen gaat tuffen

ga je metal spelen is misschien iets anders weer een optie...


hey.. die gast van de hardheid tuft ook met een olp over een vette aguilar!

zozo.. denk je dan.. maar het klinkt wel vet!
(zie je maar weer dat een groot deel van je geluid afhankelijk is van je amp)

tenzij je natuurlijk een hartke koopt :-?

ehehehe... test die troep


wat wil je zeggen Clunk? Is hartke het aandeel dat je geluid meteen naar beneden haalt? Harkte geeft een ok geluid, het is niet slecht, moet je smaak zijn. Je hebt het hier nie over aria ampjes of ibanez schreeuwertjes

R0b@|-|t
27 januari 2004, 19:53
Aangeboden: Hartke Basversterker (top)
Prijs: 190,00
Beschrijving: Hartke Model 2000 (200W), in goede staat, buizen voorversterker en transistor eindtrap, active/passive input, compressor, equaliser, eventueel met 4x 10 inch speakercabinet (niet inbegrepen bij prijs!)


Deze zag ik net staan op marktplaats.nl. Is dit een goede prijs voor dat ding of is ie veel minder waard? En is het uberhaupt een goeie amp?

Clunk
27 januari 2004, 20:58
klinkt goed. :D

heb er alleen nog nooit mee gespeeld.. dus ik ken je niet helpen :razz:

Bleak
29 januari 2004, 16:01
deventer (musica) staatie voor 1200 euro, maar als je ff met de baas praat wil hij hem waarschijnlijk wel voor 700 a 800 euro weg doen.

Musica rules, klein, maar echt goeie lui daar, echte muzikanten...hebben mijn versterker destijds voor een heel mooi prijsje weten te fixen, blij dat ik het volle pond niet hoefde te betalen... want het was zo'n gave ouwe bak.. deed hun mannetje wel in de pauze.. was een ouwe fender 300w buizenbak, een studiobass....

waar kom ji jvandaan dan?

Primitive
29 januari 2004, 17:45
kijk bij zen naam heeten/ enschede :-D

soapwater
29 januari 2004, 19:39
Ik speel nu ongeveer een half jaar bas en ik wil graag met een band gaan samenspelen. Nu heb ik thuis een 35W versterker staan maar dat is wat aan de kleine kant voor het spelen met een bandje vermoed ik. Nu heb ik niet zo veel verstand van versterkers maar ben ik gaan zoeken op internet op de sites van verschillende merken versterkers maar daar kan ik weinig nuttigs vinden.
Dus wil ik allereerst vragen of iemand een site weet waar veel info over versterkers op staat en waar ook prijzen bij vermeld worden.
Ten tweede wil ik vragen of iemand een aanrader heeft qua versterker. Ik wil binnen een budget van ongeveer 600 a 700 euro blijven. Ben op zoek naar een goede doorsnee versterker en een hoop toeters en bellen hoeft van mij niet.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties :D

Ik zou je adviseren van gewoon een goeie head (versterker) te kopen, en er zelf een speaker voor te bouwen. Ik heb dit net gedaan, de selfmade cabinets zijn gemiddeld beter dan de 'goedkopere fabriekskasten' en als je een goeie fabriekskast wil, ben je al snel meer dan 750€ kwijt aan de cabinet(s) alleen. Ik heb net een 15" en een 10" kast gebouwd. In die 15" steekt een Eminence Legend B15 speaker en in de 10" kast een Stage audio PA-10 en een Beyma CP-16 tweeter. De kasten moeten wel berekend worden, en je moet de juiste filters gebruiken tussen je speakers. Het resultaat is verbluffend. Ik stuur de hele zooi aan met een Behringer BX-3000T head.
Prijs? Behringer BX3000T: 304€ en de cabinets: 350€ (onderdelen).
klik hier (http://users.skynet.be/fa500290/amp/amp.htm) voor een foto.
Ik denk dat je met zo'n setup wel elk genre aankan...
Als je wil kan ik je de plannen wel bezorgen

Greetz

AntY
29 januari 2004, 20:03
gaaf soapwater!

misschien dat je mij ook eens die plannen kunt mailen, of evt uploaden op mijn ftp server?

basswasp
29 januari 2004, 20:18
Woah Super!!

Het duurde even om de pagina te laden, maar het was het zeker waard. Ziet er gaaf uit 8-)


Maarja, nu word ik ook benieuwd naar de berekeningen achter zo'n speakerkast en speakermerken etc... :satisfie:

Ruud
29 januari 2004, 20:28
kijk bij zen naam heeten/ enschede :-D

yeah, weer een mysterie opgelost... maar idd.. woon in heeten, (net ver genoeg van deventer om er geen last van te hebben), maar studeer in enschede, en heb daar een kamer...jij????

Ruud
29 januari 2004, 20:36
Whoa... stoere kleur, ziet er met recht netjes uit hoor..., en dat berekenen, daar ben ik idd wel eens benieuwd naar,

je kunt natuurlijk ook een bestaande kast nemen en opmeten...

misschien wel leuk om een tutorial over het zelf bouwen van speakerkasten te beginnen... of flightcases.. ben zelf ook wle benieuwd naar die plannen van je...keertje uploaden ergens??

basswasp
29 januari 2004, 22:00
http://www.new-line.nl/forum/read.asp?t=6584 :D

Bleak
29 januari 2004, 23:10
kijk bij zen naam heeten/ enschede :-D

yeah, weer een mysterie opgelost... maar idd.. woon in heeten, (net ver genoeg van deventer om er geen last van te hebben), maar studeer in enschede, en heb daar een kamer...jij????

ik woon in lochem, en als ik dit jaar men examen haal kom ik jouw opzoeken in enschede :) (ik ga toegepaste propedeuse psychologie doen)

soapwater
30 januari 2004, 14:56
:cool:

soapwater
30 januari 2004, 14:56
yep, inderdaad! Ik heb veel geleerd op http://www.new-line.ne/forum. Het is niet zomaar een kastje opmeten, deze nabouwen en er een speaker inrammen. De kasten, de basreflexpijpen en de filters (passief) zijn berekend aan de hand van de specificaties van de gebruikte speakers. Dus, maak een keuze van de speaker, en dan kan je aan het rekenen gaan. Ik kan de plannen wel uploaden, maar deze kasten doen het alleen goed in combinatie met dezelfde speakers, of speakers met dezelfde eigenschappen.
BTW, die Behringer head (BX-3000T) is een echte aanrader! Hij doet het ernorm goed... je ziet maar dat het niet duur moet zijn om goed te klinken...

Greetz

basswasp
30 januari 2004, 16:00
Maar stel ik wil een 1x10" speakerkast bouwen met een Eminence BETA10 speaker. Ik heb het programma WinISD, maar hoe zou ik dan verder te werk moeten gaan?

Maakt het uit waar je de speaker en port de kast zet?
Wanneer heb ik een filter nodig?
Waar vind ik meer van dit soort vragen met antwoorden? :)

soapwater
31 januari 2004, 12:01
Maar stel ik wil een 1x10" speakerkast bouwen met een Eminence BETA10 speaker. Ik heb het programma WinISD, maar hoe zou ik dan verder te werk moeten gaan?

Maakt het uit waar je de speaker en port de kast zet?
Wanneer heb ik een filter nodig?
Waar vind ik meer van dit soort vragen met antwoorden? :)

De Beta10 kan gebruikt worden voor bas-en gitaar, maar als je een 1x10" bascabinet wilt bouwen, zou ik toch gaan voor de 'legend reeks', neem dan de Legend B102. http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/legend/legb102.htm
Het maakt niet uit waar je de basreflexpijp plaatst, maar ze moet wel minstens op een poortdiameter (diameter van de baspijp) afstand van de rand van je kast staan, en als je ze achteraan plaatst, mag ze niet vlak achter de speaker gaplaatst worden. Bij de specificaties van de speaker vind je een hele hoop gegevens die je dan in WINISD kan igeven, maar let op de grootheden (mm, m, mm² en m²). Als je dit over het hoofd ziet, kan je wel eens tot foute berekeningen, en dus een slechte kast komen. Let ook op: In WINISD (mijn versie toch) staan een aantal speakers in de database, maar de parameters hiervan zijn meestal fout. Kijk ze dus eerst na, of geef de parameters manueel in. Dan kan je bepalen of je een gesloten, of een 'gepoorte' kast zal bouwen. Heelveel info over het bouwen en kiezen van een kast kan je hier vinden: http://www.diysubwoofers.org
Indien je nog verdere hulp nodig zou hebben, kan je me die altijd vragen :-D
Maar let op: voor een beginner die nog geen kaas gegeten heeft van luidsprekerbouw, kan het wel eens tegenvallen. Er zijn heel veel zaken waar je rekening moet mee houden, en de kans bestaat dat je ondanks al je berekeningen toch een 'slechte' kast bekomt. (Bij mij was dit niet het geval, maar het kan gebeuren). Voor meer hulp en info kan je wel bij mij terecht.
Als er nog interesse is, moeten we misschien een nieuwe topic over cabinetbouw starten.


http://users.skynet.be/fa500290/amp/amp.htm --> een eigen creatie
Dit was de vorige custom made cabinet waar ik op speelde, maar ik heb em gesloopt omdat ie toch een beetje weinig power in huis had.
http://users.skynet.be/fa500290/amp/cab.jpg

Greetz

basswasp
1 februari 2004, 10:28
Heel erg bedankt voor de informatie 8-)

Dit spul ga ik eerst eens even helemaal doorlezen :)

Overigens ga ik waarschijnlijk toch voor BETA speaker, mocht ik er aan beginnen. Ik heb namelijk helemaal geen speakerkast extra nodig; het is puur voor de lol. Daarom wil ik graag de kosten zo laag mogelijk houden, voor 't geval 't niks wordt. Als de BETA speaker echt waardeloos is, dan zit er natuurlijk niet veel anders op dan voor de Legend te gaan :)

soapwater
1 februari 2004, 11:08
Heel erg bedankt voor de informatie 8-)

Dit spul ga ik eerst eens even helemaal doorlezen :)

Overigens ga ik waarschijnlijk toch voor BETA speaker, mocht ik er aan beginnen. Ik heb namelijk helemaal geen speakerkast extra nodig; het is puur voor de lol. Daarom wil ik graag de kosten zo laag mogelijk houden, voor 't geval 't niks wordt. Als de BETA speaker echt waardeloos is, dan zit er natuurlijk niet veel anders op dan voor de Legend te gaan :)

Waardeloos zal hij zeker niet zijn, het blijft een eminence hé. Veel succes ermee, en laat ons iets weten als ie klaar is hé (foto's enz...).
Vergeet wel niet dat er uit een 10" niet zo veel herrie komt.

Greetz

basswasp
1 februari 2004, 11:14
Als ik natuurlijk nog een goedkopere speaker kan vinden, waar toch een redelijk geluid uit kan komen, dan gebruik ik die natuurlijk :)

Maar alles wat ik hier zeg, is wel als ik 'm ga bouwen...

soapwater
1 februari 2004, 12:23
Als ik natuurlijk nog een goedkopere speaker kan vinden, waar toch een redelijk geluid uit kan komen, dan gebruik ik die natuurlijk :)

Maar alles wat ik hier zeg, is wel als ik 'm ga bouwen...
Natuurlijk zijn er nog goedkopere speakers. Kijk is op www.conrad.nl en zoek naar PA-10. Die kost iets van een 22€ denk ik. Ik heb er nog zo ééntje liggen, ik zou zeggen je mag em overkopen, maar voor dat geld is het de moeite niet om hem naar je op te sturen enz...
Maar, ik zou het wel zonde vinden als je een geoei kast zit te berekenen om er dan een rotte speaker in te steken (die PA-10 valt wel mee, maar er is nog veel slechter spul op de markt).
Als je een speaker koopt; let dan op de gegevens die je ervan hebt. Als er geen of weinig parameters gegeven zijn, kan je er al geen kast voor berekenen. Meer info op www.new-line.nl/forum

Greetz

basswasp
1 februari 2004, 22:59
Danku danku danku :)

Die Conrad-speaker... kan dat eigenlijk wel iets voorstellen?

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTU1MDM1MTcyMA==?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=1

Het lijkt mij beter dat speakers die voor (bas)gitaar ontworpen zijn, beter werken, ook lijkt me de prijs en de Impedantie van 8 Watt (???) wat twijfelachtig...

Misschien is het toch beter en meteen een fatsoenlijke speaker in te bouwen.... maarja, keuzes-keuzes-keuzes...

Chris Wolstenholme
1 februari 2004, 23:16
vriend van me is een gitaar cab met conrad speaker aan het bouwen, zal is laten weten hoe die het doet als het af is.

edo
2 februari 2004, 13:55
Ik ben het eens met het advies om Hartke te testen. Ik heb 14 jaar geleden zelf een Hartke Top gekocht en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik heb er echt ontzettend veel mee gespeeld. De versterker heeft heel veel uren moeten maken waarbij het vermogen ook echt werd aangesproken. Voor de aanschaf van die versterker speelde ik met een Trace Elliot, destijds echt het merk voor de verwende bassist, maar de Hartke beviel eigenlijk beter.
Vorige week heeft hij de geest gegeven, maar ik heb echt een ontzettend goede herinnering aan het ding.
Goede toonregeling, zuivere weergave, en degelijk. Heel heel erg veel waar voor het geld.

groet, Edo

edo
2 februari 2004, 14:04
Aangeboden: Hartke Basversterker (top)
Prijs: 190,00
Beschrijving: Hartke Model 2000 (200W), in goede staat, buizen voorversterker en transistor eindtrap, active/passive input, compressor, equaliser, eventueel met 4x 10 inch speakercabinet (niet inbegrepen bij prijs!)


Deze zag ik net staan op marktplaats.nl. Is dit een goede prijs voor dat ding of is ie veel minder waard? En is het uberhaupt een goeie amp?

HAngt er een beetje vanaf of hoe oud hij is, hoeveel en onder welke omstandigheden ermee gespeeld is. Kan een goede koop zijn.
Ik heb voor 300 Euro nog twee goede speakers die je in combinatie met die top kunt gebruiken. Een 2x10 inch Peavykast en een 1X 15 Inch Hughes en Ketner

groet

soapwater
2 februari 2004, 15:15
Danku danku danku :)

Die Conrad-speaker... kan dat eigenlijk wel iets voorstellen?

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTU1MDM1MTcyMA==?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=1

Het lijkt mij beter dat speakers die voor (bas)gitaar ontworpen zijn, beter werken, ook lijkt me de prijs en de Impedantie van 8 Watt (???) wat twijfelachtig...

Misschien is het toch beter en meteen een fatsoenlijke speaker in te bouwen.... maarja, keuzes-keuzes-keuzes...

Die link kan ik niet bekijken... "cookies" maar ik kan je zeggen dat de PA-10 (uit conrad) het redelijk goed doet voor bas... In mijn kast zit ook zo'n PA-10, en die doet he geweldig voor z'n prijs, maar in m'n vorige kast met 2 van die dingen in kwam ik wel wat punch tekort. Nu dient hij als middentoner in m'n nieuwe cabinet-combinatie.
Het probleem met Conrad is dat je geen zekerheid hebt. Je kan de dikste rommel kopen, maar het kan evengoed een goeie speaker zijn. Probeer de PA-10 eens, en als je echt iets beter wil, neem dan de Beta 10.

Greetz

R0b@|-|t
4 februari 2004, 11:24
Aangeboden: Hartke Basversterker (top)
Prijs: 190,00
Beschrijving: Hartke Model 2000 (200W), in goede staat, buizen voorversterker en transistor eindtrap, active/passive input, compressor, equaliser, eventueel met 4x 10 inch speakercabinet (niet inbegrepen bij prijs!)


Deze zag ik net staan op marktplaats.nl. Is dit een goede prijs voor dat ding of is ie veel minder waard? En is het uberhaupt een goeie amp?

HAngt er een beetje vanaf of hoe oud hij is, hoeveel en onder welke omstandigheden ermee gespeeld is. Kan een goede koop zijn.
Ik heb voor 300 Euro nog twee goede speakers die je in combinatie met die top kunt gebruiken. Een 2x10 inch Peavykast en een 1X 15 Inch Hughes en Ketner

groet

Heb je toevallig nog een foto van die kasten die je me kan sturen? En zijn die kasten veel gebruikt voor optredens enz?

R0b@|-|t
4 februari 2004, 19:44
Dankzij alle nuttige tips die in deze thread zijn gegeven ben ik een stuk wijzer geworden op het gebied van versterkers. Ik wil alvast iedereen bedanken voor de replys. Verder heb ik eens rondgekeken naar een versterker en ik denk dat ik ga voor de ULTRABASS BX3000T van Behringer. Ik ga hem eerst eens even zelf ergens testen maar op internet kon ik alleen maar lovende reviews vinden. En misschien koop ik em zelfs nieuw want hij staat overal voor 199 dollar te koop en dat valt wel binnen mijn budget. Nu nog op zoek naar een paar leuke speakers :p

R0b@|-|t
4 februari 2004, 19:45
Dankzij alle nuttige tips die in deze thread zijn gegeven ben ik een stuk wijzer geworden op het gebied van versterkers. Ik wil alvast iedereen bedanken voor de replys. Verder heb ik eens rondgekeken naar een versterker en ik denk dat ik ga voor de ULTRABASS BX3000T van Behringer. Ik ga hem eerst eens even zelf ergens testen maar op internet kon ik alleen maar lovende reviews vinden. En misschien koop ik em zelfs nieuw want hij staat overal voor 199 dollar te koop en dat valt wel binnen mijn budget. Nu nog op zoek naar een paar leuke speakers :p

Saf
14 februari 2004, 23:03
kijk op marktplaats! ik heb zo een 250 of 300 wat top gekocht kustom basIII topspul back in the early 80 in perfecte staat met een twee keer 15" speakerkast met nieuwe speaker kan nu tot 1000 wat hebben.

Mijn advies gewoon veel tweedehands site in de gaten houden

soapwater
15 februari 2004, 14:05
kijk op marktplaats! ik heb zo een 250 of 300 wat top gekocht kustom basIII topspul back in the early 80 in perfecte staat met een twee keer 15" speakerkast met nieuwe speaker kan nu tot 1000 wat hebben.

Mijn advies gewoon veel tweedehands site in de gaten houden

Mijn advies blijft toch de zelfbouw, maar ja... je moet er de tijd en de goesting voor hebben hé...

Greetz