PDA

View Full Version : elementenkeus ???



Exitinside
26 januari 2004, 01:55
Hallo,

Ik heb besloten dat ik in mijn gibson u-2 (s-s-h)nieuwe elementen ga zetten. :-D
Het worden seymour duncans.
De neck pickup word een Alnico II singlecoil( voor een lekkere cleane sound), de middelste singlecoil wordt ook een Alnico II singlecoil( maar dan reversed).....maar ik ben aan het twijfelen over de humbucker.
Of een Alnico II pro humbucker of de SH1 '59. :???:
Ik heb naar de sound samples op de site van Seymour Duncan geluisterd, en clean vond ik die Alnico mooier klinken en met overdrive die SH1'59.
Maar ja, het is maar een fragment van een 10 seconde of zo........dus echt goed beoordelen kan je het ook weer niet.
Iemand nog tips of advies( ik speel een mengsel van rock/pop/alto)

Ook vraag me eigenlijk af wat er zo speciaal is aan p90 elementen. Ik hoor er elke keer weer verhalen over dat mensen persee dit soort elementen willen hebben. Maar weet nog steeds niet waarom.

NeeraDJ
26 januari 2004, 13:04
Je gaat dus het Paffie en vintage pad op ok. Als je de gitaar eens een keer een wat harder klankje wilt geven dan moet je de '59 nemen. Zowiezo zou het allemaal niet zoveel veelzijdigheid hebben als je drie de ongeveer zelfde elementen erin zou zetten. Je wilt er hopelijk ook wat anders mee kunnen spelen. Als ik jou was zou ik de '59 bridge nemen, is erg mooi voor cleans en een beetje agressief wanneer je de gain knop ooit eens een keer opendraait. Een soort van grommende puppie :-D

Harry
26 januari 2004, 13:14
dat mensen van P90's houden is een kwestie van smaak. Luister maar eens naar 'Cha cha' van Herman Brood. Zijn gitarist (Dany Lademacher) speelt op een Les Paul met P90's. Klinkt fantastisch.

renier
26 januari 2004, 13:30
het is neit helemaal waar dat 3 dezelfde pups een beperking in het geluid geven. de positie van de pickups, alsmede de vorm (s/h) is toch verschillend genoeg om het een totaal andere klank te geven. sterker nog: ik denk dat het heel verstandig is om 3 dezelfde type pups te kiezen, dan blijft het geluid in dezelfde volume en klanksfeer.

zelf heb ik 3 totaal verschillende pups in mijn gitaar (duncan Jeff beck, duncan SSL-1 en dimarzio super distortion) en hoewel dat te gek klink, merk ik wel dat de klankafstand tussen de elementen zo groot is, dat je bijna je amp anders moet gaan afstellen als je van element wisselt.

dus mijn advies: doe lekker overal alnico II's in.

guitar
26 januari 2004, 15:55
Zelf vind ik de Alnico V humbuckers wat fijner dan de AlnicoII humbuckers. īt Is omdat ik vrijwel altijd met scheur speel en de Alnico V wat helderder zijn en meer punch geven.

Exitinside
26 januari 2004, 17:12
Om te beginnen bedankt voor de reacties.
Ik ben er in ieder geval uit welke humbucker ik erin doe.
Het wordt een sh1'59(pafje dus)
Dit omdat ik vroeger thrash metal heb gespeeld en ik toch nog enigzins de mogenlijkheid wil hebben om dit af en toe te kunnen spelen, zonder er meteen een super high outputelementen in te doen.
Renier, je hebt gelijk wat betreft de klankafstanden....had ik ook al over nagedacht, maar ja, ik moet een keus maken.
Maar die '59 verschilt niet al te veel van die alnico II.
Het uitzoeken van de juiste elementen is echt moeilijk zeg........ :-D

NeeraDJ
26 januari 2004, 17:58
het is neit helemaal waar dat 3 dezelfde pups een beperking in het geluid geven. de positie van de pickups, alsmede de vorm (s/h) is toch verschillend genoeg om het een totaal andere klank te geven. sterker nog: ik denk dat het heel verstandig is om 3 dezelfde type pups te kiezen, dan blijft het geluid in dezelfde volume en klanksfeer.

zelf heb ik 3 totaal verschillende pups in mijn gitaar (duncan Jeff beck, duncan SSL-1 en dimarzio super distortion) en hoewel dat te gek klink, merk ik wel dat de klankafstand tussen de elementen zo groot is, dat je bijna je amp anders moet gaan afstellen als je van element wisselt.

dus mijn advies: doe lekker overal alnico II's in.

Daar heb je idd helemaal gelijk in. Maar niet in wat betreft de sfeer, dat bepaalt toch de pup. Het gaat meer om volume en vaak hoe verder van de hals af hoe warmer de klank, daarom hebben brugpups vaak een stuk stuk meer ouput (ter compensatie dus).

@ Exitinside: Denk er wel aan dat je een Alinico II hals pup kiest, voor de middenpositie een Alnico II brugpup en uiteraard een '59 brugpup. De middenpositie lijdt er zo een stuk minder onder en de overgang is een stuk soepeler en niet te vergeten mooier wanneer je ze tegelijk besluit te gebruiken. Je zult iig geen trash kunnen spelen, maar wel lichte Texas rock o.i.d. met de juiste ampsettings kun je misschien een soort van eigen Slash sound ontwikkelen.

Succes! Ik ben benieuwd

NeeraDJ
26 januari 2004, 17:59
het is neit helemaal waar dat 3 dezelfde pups een beperking in het geluid geven. de positie van de pickups, alsmede de vorm (s/h) is toch verschillend genoeg om het een totaal andere klank te geven. sterker nog: ik denk dat het heel verstandig is om 3 dezelfde type pups te kiezen, dan blijft het geluid in dezelfde volume en klanksfeer.

zelf heb ik 3 totaal verschillende pups in mijn gitaar (duncan Jeff beck, duncan SSL-1 en dimarzio super distortion) en hoewel dat te gek klink, merk ik wel dat de klankafstand tussen de elementen zo groot is, dat je bijna je amp anders moet gaan afstellen als je van element wisselt.

dus mijn advies: doe lekker overal alnico II's in.

Daar heb je idd helemaal gelijk in. Maar niet in wat betreft de sfeer, dat bepaalt toch de pup. Het gaat meer om volume en vaak hoe verder van de hals af hoe warmer de klank, daarom hebben brugpups vaak een stuk stuk meer ouput (ter compensatie dus).

@ Exitinside: Denk er wel aan dat je een Alinico II hals pup kiest, voor de middenpositie een Alnico II brugpup en uiteraard een '59 brugpup. De middenpositie lijdt er zo een stuk minder onder en de overgang is een stuk soepeler en niet te vergeten mooier wanneer je ze tegelijk besluit te gebruiken. Je zult iig geen trash kunnen spelen, maar wel lichte Texas rock o.i.d. met de juiste ampsettings kun je misschien een soort van eigen Slash sound ontwikkelen.

Succes! Ik ben benieuwd

Exitinside
26 januari 2004, 20:30
Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken...........
In ieder geval zal het stukken beter klinken dan de stock pickups..... :)
Als het het goed is heb ik die gitaar voor zondag terug.
De gitaarbouwer waar ik em naartoe gebracht heb moet ook nog een beetje frezen om de singlecoils passend te maken.
Wat hij ook gaat doen is zorgen dat ik die humbucker kan splitten.

En als de gibson u-2 klaar is ga ik ook andere elementen zetten in mijn
Ibanez SA160QMAM (s-s-h).....of het dezelfde worden weet ik nog niet. (waarschijnlijk niet, waarschijnlijk ......Dimarzio..........Tips ?????)

Ik stond op het punt om een nieuwe gitaar te kopen........maar toen heb ik me bedacht.........en gekozen voor betere elementen(is goedkoper ook nog.....eehhhhh ik bedoel minder duur) :-D .
En als ik ooit een andere gitaar erbij koopt moet ie perfekt zijn.....zodat ik niets meer hoef te veranderen.