PDA

View Full Version : Talkbox



Globetrotter
25 januari 2004, 23:45
Hoi!

Ik heb dit weekend een talkbox in elkaar gestoken. Met een speakertje van 6 € (80 watt, 4 ohm), wat oude MDF platen, een buis van 2m en een trechter. Dit ding sluit ik aan op mijn oud 15 watt versterkertje, om het luidsprekertje niet te veel pijn te doen. :P Het ding gisteren eens uitgeprobeert tijdens de repetitie, en de klank die eruit kwam was voortreffelijk (voor nog geen 10 € moet je niet enorm veel verwachten...)
Op mijn site [http://users.pandora.be/festivalguide] zie je alvast een foto, 1 van de volgende dagen zet ik er enkele mp3 's met klank die het voortbrengt. Vragen? Ask me! :wink:

Harry
26 januari 2004, 09:36
knap werk! en welkom.

birt
26 januari 2004, 10:50
hoe zit het in elkaar???
ik maak ook wel graag zo'n dingen
(ben op dit moment aan de perfectie van mijn elektrisch versterkte kazoo bezig) :)

Kjiratsiekoedel
26 januari 2004, 13:13
hoe zit het in elkaar???
ik maak ook wel graag zo'n dingen
(ben op dit moment aan de perfectie van mijn elektrisch versterkte kazoo bezig) :)

kan je beschrijven hoe je dat ding hebt gemaakt?

aan TS, je site werkt niet

Sicky61
26 januari 2004, 13:26
je kunt beter een horndriver(zoals in een megafoon) gebruiken i.p.v. een speaker.
Kijk hier maar es:>>>>
http://www.blamepro.com/talkbox.htm

Nielsje
26 januari 2004, 22:07
waar haal je die speaker zo goedkoop vandaan???

wil zelf er ook wel es mee experimenteren..
zat zelf te denken om een hele stevige distortion te maken, of cleanboost.. en hier een speakertje aan..en dan met een microfoon.. en dan het hele zwikkie tussen m'n gitaar en amp..dus niet tussen amp en box..

Globetrotter
27 januari 2004, 20:59
Hoi!

Ge hebt gelijk. Een Horn driver (high compression driver) is pakken beter, maar ook duurder. Een goede kost al gauw 130€, maar dan heb je wel een ding dat hard gaat (goed als je het wil aansluiten op bv. een lampenbak). Anderzijds heb je voor die prijs al een talkbox van Danelectro, een Dunlop kost al gauw 200€. Ik ben ten rade gegaan bij een electronicus, en die zei me dat een compression driver in een talkbox wel zinniger is omdat de klank dan al geconcentreerd zit op een klein gaatje, en dat je dan enkel een aansluiting moet voorzien tussen het gat van de driver en de buis. Ik heb me eerder gebaseerd op volgend model: http://www.headcrack.com/talkbox.php?c=talk
De electricien waar ik ten rade ging zei me dat, wanneer ik met een luidsprekertje zou werken, ik vooral zou moeten uitzoeken hoe ik de klank van de speaker zonder al te veel verlies in de buis zou krijgen. Ik heb een speaker van om en bij de 10 cm gekocht (6€, een speakertje van 80 watt, met een actief bass bereik) en een trecher van dezelfde diameter. In het midden van mijn box zit een plaat van een cm dik waarin ik een gat van 10 cm heb geboord. aan de ene kant bevestigde ik het speakertje, aan de andere zijde de trechter. De rest van de box zit vol met geluidsremmers (van die foam met toppen op) om de klank niet te hard door de kast te laten komen, maar wel door de buis.
Kijk, het was maar een experimentje, maar het moest vooral low cost blijven. Met een goede zanginstallatie en dit versterkertje op de helft van zijn vermogen haal je der al heel wat uit, en voor nog geen 10 € mag je niet klagen hé :wink:
Trouwens, intussen heb ik enkele mp3 's klaar. Als je ze wil, laat je het maar weten. Ik heb getracht ze op de site te zetten, maar dit is me niet gelukt.

hadv
27 januari 2004, 21:34
good from you
hulde voor je experiment