PDA

View Full Version : me hals is een beetje ranzig



funkadelic
25 januari 2004, 21:53
beste mensen

mijn hals ziet er een beetje ranzig uit :-? ik heb m eigenlijk ook nooit echt schoongemaakt (af en toe alleen met een doekje als ik nieuwe snaren er op ging zetten ofzo) maar, wat moet ik doen om hem echt schoon te krijgen? want het word een beetje groen onder de fretten :cry:
en nog iets...wat kost het om nieuwe fretten op me hals te zetten?

bedankt!

schizo910
25 januari 2004, 21:56
Nieuwe frets heb je pas nodig als ze loslaten of versleten zijn. Ga naar je gitaarwinkel, daar verkopen ze speciale schoonmaakmiddelen voor je fretboard. Gebruik in geen geval het zelfde middel dat je voor de body gebruikt...
In het vervolg regelmatig schoonmaken, je geluid blijft beter en het is het behoud van je gitaar...

funkadelic
25 januari 2004, 22:05
ja me frets zijn nogal versleten.. hehe
ik ben nogal onnozel maar wat voor middel gebruik je voor je body dan? :oops: :oops:
me hals heb ik al wel beetje schoongemaakt maar t blijft vies..het speelt ook erg stroef, komt dat ook daardoor? (denk het wel)
maar ik zal m voortaan regelmatig schoonmaken haha

bedankt!

LordRiffenstein
25 januari 2004, 22:15
Nieuwe frets heb je pas nodig als ze loslaten of versleten zijn. Ga naar je gitaarwinkel, daar verkopen ze speciale schoonmaakmiddelen voor je fretboard. Gebruik in geen geval het zelfde middel dat je voor de body gebruikt...
In het vervolg regelmatig schoonmaken, je geluid blijft beter en het is het behoud van je gitaar...

Eerst en vooral is er een verschil tussen een maple-toets of rosewood/ebony. Een maple toets kan je makkelijk schoonmaken met een vochtige doek of zelfs met het product dat je voor de body gebruikt. Een maple toets is meestal gelakt dus maakt het niet zoveel uit. Een rosewood/ebony toets kan je makkelijk proper maken met wat aansteker-vloeistof. Dit heeft als eigenschap dat het viezigheid makkelijk oplost en snel verdampt waardoor het niet in het hout trekt. Hierna kan je de toest behandelen met wat lemon-oil of aanverwante (er zijn in de handel speciale producten hiervoor). Dit moet niet zo vaak, afhankelijk van hoeveel je speelt moet dit om de 6 maanden of langer.

-robbert-
25 januari 2004, 22:20
Ik heb een dunlop set gekocht met 2 vloeistoffen voor je hals

werkt prima

funkadelic
25 januari 2004, 22:26
í'm on it!

bedankt! :-D

Aca Ilic
25 januari 2004, 22:29
De prijs van de gitaarhals herfretten varieert nogal . Het is ook afhankelijk ,of je gitaar de bindings aan de zijkant van de hals heeft, en dan is het herfretten duurder. Normaal zou je moeten rekenen op en bedrag tussen € 150 en € 200.

Keep on rockin'

schizo910
25 januari 2004, 22:33
Een rosewood/ebony toets kan je makkelijk proper maken met wat aansteker-vloeistof.

Let wel op, sommige aansteker vloeistof trekt wel degelijk sneller in hout als andere. Op zich kan het niet eens zoveel kwaad als er wat intrekt alleen moet je daarna het fretboard weer invetten omdat aansteker-vloeistof de eigenschap heeft het hout wat uit te drogen. Ik heb dit ooit gehad met een oude Epiphone van me. Is prima verholpen, maar ik schrok wel even toen ik een dag na de schoonmaak de koffer opendeed en allemaal witte (lichte) plekken op mijn hals zag...

LordRiffenstein
25 januari 2004, 23:03
Let wel op, sommige aansteker vloeistof trekt wel degelijk sneller in hout als andere. Op zich kan het niet eens zoveel kwaad als er wat intrekt alleen moet je daarna het fretboard weer invetten omdat aansteker-vloeistof de eigenschap heeft het hout wat uit te drogen. Ik heb dit ooit gehad met een oude Epiphone van me. Is prima verholpen, maar ik schrok wel even toen ik een dag na de schoonmaak de koffer opendeed en allemaal witte (lichte) plekken op mijn hals zag...

Bedankt om te herhalen wat ik al zei!

gjlp
26 januari 2004, 00:38
Voor alle zekerheid lordRiffenstein :D

B_FORCE
26 januari 2004, 09:03
ik zelf gebruik altijd pletche (te verkrijgen in supermarkt) ,speciaal spulom gelakt/ongelakt hout schoon te maken. Daarna je hals inolieen met olie (ik heb blokfluit olie) werkt perfect en is nog goedkoop ook...

P****Fred
26 januari 2004, 09:08
gebruik je dat zowel voor body als toets?


zou dringend ook es m'n gitaartjes moeten oppoetsen :lol:

B_FORCE
26 januari 2004, 12:08
gebruik je dat zowel voor body als toets?


zou dringend ook es m'n gitaartjes moeten oppoetsen :lol:
De olie natuurlijk niet voor de body, want dan wordt hij weer vies :-? , maar pletche wel, en dat werkt extreem goed....
echt een aanrader (tip gehad van mijn gitaarleraar)

schizo910
26 januari 2004, 17:28
Let wel op, sommige aansteker vloeistof trekt wel degelijk sneller in hout als andere. Op zich kan het niet eens zoveel kwaad als er wat intrekt alleen moet je daarna het fretboard weer invetten omdat aansteker-vloeistof de eigenschap heeft het hout wat uit te drogen. Ik heb dit ooit gehad met een oude Epiphone van me. Is prima verholpen, maar ik schrok wel even toen ik een dag na de schoonmaak de koffer opendeed en allemaal witte (lichte) plekken op mijn hals zag...

Bedankt om te herhalen wat ik al zei!

Sorry, Meester Riffenstein, maar in jou post las ik niets over de witte plekken. Iemand die zijn gitaar nog nooit heeft schoongemaakt, niet eens weet dat er schoonmaak middelen te koop zijn, laat staan hoe te gebruiken zal zich het schompes schrikken als zijn hals ineens uitslaat... Gewoon aanvullende extra info lijkt mij...

LordRiffenstein
26 januari 2004, 18:12
Sorry, Meester Riffenstein, maar in jou post las ik niets over de witte plekken. Iemand die zijn gitaar nog nooit heeft schoongemaakt, niet eens weet dat er schoonmaak middelen te koop zijn, laat staan hoe te gebruiken zal zich het schompes schrikken als zijn hals ineens uitslaat... Gewoon aanvullende extra info lijkt mij...

Ik zei ook niks over witte plekken, alleen maar dat je de toets met lemon-oil of zo moet behandelen nadat je aansteker-vloeistof gebruikt hebt.

Epic
27 januari 2004, 10:02
btw. aansteker vloeistof is gewoon wasbenzine...

En hier (http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=5) staat wel een leuk verhaaltje over het schoonmaken van je toets.