PDA

View Full Version : Welke basgitaar voor een budget van max 300,-



Javaca
25 januari 2004, 20:48
Een goeie vriend wil naast viool en piano nu ook basgitaar gaan spelen.
Hij heeft een budget van max 300,- (enkel de bas).

Hij zit te dubben tussen:

http://www.feedback.nl/pix/jayturser-vioolbas.jpg
De Jay Turser vioolbas, 299,-

http://www.feedback.nl/pix/yamaha-rbx270f.jpg
Yamaha RBX 270, 229,-

http://www.feedback.nl/pix/dean-edge4.jpg
Dean Edge 4 PB, 299,-

http://www.feedback.nl/pix/ibanez-gsr200.jpg
Ibanez GSR 200, 259,-

Welke hiervan is het best?

buuck
25 januari 2004, 20:56
ik vind yamaha eruit schieten vanwege de hogere kwaliteit, maarja, het gaat er met net om wat die dude lekker vind klinken/spelen

Chris Wolstenholme
25 januari 2004, 20:56
ik heb laats over een RBX ( linkshandig, zelfde PU config ) gespeeld en ik was positief verrasd. erg fijne nek en hij wil erg diep :)
zit er nu over te denken om er zelf 1 te halen uit duitsland.

basswasp
25 januari 2004, 21:12
De Ibanez is niet zoveel: speelt niet lekker, goed goed geluid.
De Yamaha speelt wel weer lekker en klinkt ook goed (maarja, ik ben bevooroordeeld)

Die andere twee bassen ken ik nauwelijks. De vioolbas is voor het Beatles-baswerk wel leuk (laten we eerlijk zijn), maar voor slappen en dergelijke is het niet echt handig.

Easy Rider
25 januari 2004, 21:17
Mwah, het zijn allemaal prima keuzes.
Gezien dat hij al viool speelt en dus waarschijnlijk een niet al te dikke hals wil hebben is de Ibanez een leuke keuze.
Hij moet ze eigenlijk gewoon alle vier proberen, en voelen welke hij het lekkerst in de hand vind liggen. Ook moet ie dan horen welke hij het mooist vind klinken.

Maar, als hij die basgitaar alleen voor 'erbij' wil hebben, gewoon om te kijken of hij het wat vind, en het hem dus (nog) niet zoveel uitmaakt hoe goed hij klinkt of welk profiel de hals nou heeft, zou ik gewoon de Yamaha nemen, zijnde het goedkoopst.
En dan van die 70 euro die hij overhoud een set goeie snaren kopen. Ikzelf vind bijv. D'Addario Slowounds heel prettig, kosten iets van 40 euro nu. Ook heel belangrijk, om meteen die standaard snaartjes die erop zitten eraf te halen en er iets goeds op te zetten, dat maakt zelfs de goedkoopste bas zoveel keer beter.
Dan houd hij waarschijnlijk nog 30 euro over en daarmee koop je een goeie kabel, of gooi je bij het versterkerpotje, of ga je van naar de kroeg, legio mogelijkheden! :)

EZ

Clunk
25 januari 2004, 21:18
ik zou ook voor de yamaha gaan.

AntY
25 januari 2004, 22:17
wacht even wacht even javaca

ik weet dat je goed kan spammen, maar niet zo goed kan nadenken.....


wat voor muziek wil hij gaan maken?

twijfelen tussen een J/J, P, P/j en 2 humbuckers is niet echt handig als je nog niet weet of je lekekr gaat slappen, harde metal gaat spelen of alleen wat wakling bass gaat spelen....

Javaca
25 januari 2004, 22:27
Geen harde metal iig.
Gewoon wat verschillende stijlen.
Vooral Rock.
Hij wil gewoon een allround bas.

AntY
26 januari 2004, 12:12
ok

tweedehands ook overwogen?

ToolRulez
26 januari 2004, 12:44
Tweedehands lijkt mij het beste. Voor 300 euri is het al mogelijk om een heel aardige bas te kopen. Minstens een klasse hoger dan de bassen die nieuw voor dat geld te koop zijn.

Javaca
26 januari 2004, 16:41
Tweedehands heb ik hem ook aangeraden.
Maar hij heeft niet echt zin om lang te zoeken.
Een versterker wil hij wel 2ehands kopen.

AntY
26 januari 2004, 22:59
ik kan je wel tippen als ik iets moois zie

AllodoX
26 januari 2004, 23:24
Zonder enige twijfel : De yamaha.


Ibanez cheapo-serie : shitgeluid en rubbere nek ( = shitgeluid )
Violin bass : Meer iets voor de liefhebber ( vrij " hol " geluid )
Dean : prima bassje, maar de yamaha is gewoon beter.

Ruud
27 januari 2004, 00:07
Heb destijds een yamaha uit een iets duurdere serie gekocht (actieve 5 snaar)..en nog steeds erg tevreden over het warme geluid en de goede kwaliteit... heb tot 2x toe mijn amp vervangen naar een betere, maar die yamaha doet het nog steeds goed... in de zomer ga ik eens achter een ouwe Amerikaanse precision aan..maar ik ben het dus met de meeste eens...YAMAHA....

bert k
27 januari 2004, 00:11
Ik heb vandaag een Yamaha zitten vergelijken met een Cort GB44 van 330 euro (zie ook mijn andere post) Ik vond de Cort erg lekker spelen. Ik kom in dit topic de naam Cort nog niet tegen, en ze maken bassen die prima in het budget passen.