PDA

View Full Version : C17 en C18 in Marshall plexi 59



peveo
25 januari 2004, 21:18
Hoe zit dat met het verwijderen van die C17 en C18 dingen in een 1959Ri plexi?

Het zou het geluid beter moeten maken hoor ik over al.
Hoe zien die dingen eruit, waar zitten ze, kan ik die dingen er zelf uit slopen en waarom moeten ze eruit?
Ik kan me niet voorstellen dat Marshall deze truc zelf ook niet weet en dat ze er in zitten voor een reden.
Nu ben ik absoluut leek op electronica gebied dus tips en onderricht is welkom.

houdoe

Peter

V!N
25 januari 2004, 22:22
Wat vind je mis met hoe hij nu klinkt en hoe zou je graag willen dat hij gaat klinken ?


Er zijn veel dingen die Marshall niet doet die het geluid écht drastisch zouden verbeteren.

Je 'plexi' klinkt nu eigenlijk meer als een 'metalface' uit de jaren '70: erg helder. Ik dacht dat deze cap-mod ervoor zorgde dat je plexi meer als een plexi zou gaan klinken. (Wat ziet die zin er raar uit .. )

Een ander bekend foefje is een puik set buizen. Zitten de buizen erin waarmee hij uit de fabriek is gekomen ? Dan klinkt hij nog niet optimaal. Het zal echt een wereld van verschil maken en dat kun je misschien beter eerst proberen voordat je in de electronica gaat hakken.


Maar als je écht het plexi geluid uit je r-i wilt, er zijn zat r-i eigenaren die de printplaat eruit hebben gehaald en deze hebben vervangen door een een turretboard met NOS onderdelen.
De trafo's zijn daarna soms ook nog vervangen door types die meer op het origineel lijken en beter klinken.

Dus eigenlijk hebben ze een plexi-kloon gemaakt op het chasis en in de behuizing van een re-issue. :) En reken maar dat die de re-issue uit de fabriek mijlenver achter zich laat !

Ik zie je nu alweer denken: "Puik plan ! Waarom doet Marshall dat niet zelf ?" Tjsa .. deze onderdelen zijn een stuk duurder en in een turretboard gaat meer tijd zitten dan in een machine aanzetten om die enige honderden printplaatjes per dag te laten poepen.

peveo
25 januari 2004, 23:12
Wat vind je mis met hoe hij nu klinkt en hoe zou je graag willen dat hij gaat klinken ?

Nou, hij klinkt wel okee als ik een tijd bezig ben dat is het niet, maar het mag wat opener en dieper.
Ik vind hem iets te flets klinken naar mijn smaak, ik wil zo,n deken over me heen en geen laken snap je?



Een ander bekend foefje is een puik set buizen. Zitten de buizen erin waarmee hij uit de fabriek is gekomen ? .

Yep dat is dus wel het geval, misschien dat ik inderdaad eerst hier maar eens mee aan de slag moet.
Maar dan krijg je gelijk de volgende vraag, welke? En dat geldt dus gelijk voor voor en eind buiskes.



Maar als je écht het plexi geluid uit je r-i wilt, er zijn zat r-i eigenaren die de printplaat eruit hebben gehaald en deze hebben vervangen door een een turretboard met NOS onderdelen.
De trafo's zijn daarna soms ook nog vervangen door types die meer op het origineel lijken en beter klinken.


Daar begin ik niet aan, heeft niets meer met de oorspronkelijke versterker te maken. Kan je net zo goed gelijk een custom build amp bestellen.


Met de juiste pedaaltjes ervoor kom ik al een eind maar ik zal me inderdaad eerst eens in die buiskes verdiepen.

Houdoe en bedankt...

Peter

V!N
25 januari 2004, 23:28
Maar als je écht het plexi geluid uit je r-i wilt, er zijn zat r-i eigenaren die de printplaat eruit hebben gehaald en deze hebben vervangen door een een turretboard met NOS onderdelen.
De trafo's zijn daarna soms ook nog vervangen door types die meer op het origineel lijken en beter klinken.


Daar begin ik niet aan, heeft niets meer met de oorspronkelijke versterker te maken. Kan je net zo goed gelijk een custom build amp bestellen.

Integendeel ! Pas DAN klinkt je re-issue van een versterker uit het einde van de jaren '60 zoals de verstkerker uit het einde van de jaren '60. ;)

Zoals hij nu klinkt heeft hij stukken minder met een 1959 te maken.

Maar het zijn ingrijpende mods die niet voor iedereen zijn weggelegd. Als je niet zo'n toonmonster bent, ben je met een puik set buizen vast al enorm blij en heb je misschien niet eens meer de cap-mod nodig.




Met de juiste pedaaltjes ervoor kom ik al een eind maar ik zal me inderdaad eerst eens in die buiskes verdiepen.

Oh jee .. ik hoop dat je hiermee een treble-booster of iets dergelijks bedoelt en niet dat je je Marshall wilt gebruiken om met een boss multi effect te scheuren (om maar eens iets te noemen) ? :o

Wat buizen betreft kun je niet beter krijgen dan NOS, vooral niet voor een versterker als deze. 't Zal even in de buidel tasten worden, maar het zal de beste investering in deze versterker zijn die je op dit moment kunt maken.

groets,

V!N

peveo
25 januari 2004, 23:45
Oh jee .. ik hoop dat je hiermee een treble-booster of iets dergelijks bedoelt en niet dat je je Marshall wilt gebruiken om met een boss multi effect te scheuren (om maar eens iets te noemen) ? :o


Uhhhh,.... nou met een Fulldrive II, een Foxrox Captain Coconut 2 lukt het best hoor. En nu heeft Foxrox iets heeeeeeel moois gemaakt in de vorm van de ZIM.
Die ZIM belooft heel veel moois en ik denk dat ik die ook maar eens (ooit) los laat op die amp van me.

Het is trouwens niet de bedoeling om mijn amp te laten klinken precies als een 60,r jaren bak , dat vind ik onzin. Die tijd is voorbij en wat rest zijn de mooie muziek uit die tijd. Ik probeer de amp meer te benaderen als een Marshall type op zich zelf.
Dat lijkt mij verstandiger als te a/b en met oude versterkers ne daarnaast is het belangrijkste om "mijn"eigen sound er uit te halen.

Houdoe

Peter

Al
26 januari 2004, 00:25
Het is trouwens niet de bedoeling om mijn amp te laten klinken precies als een 60,r jaren bak , dat vind ik onzin. Die tijd is voorbij en wat rest zijn de mooie muziek uit die tijd.

Goede sound is tijdloos, niet dan?

Al

Ohzoso
26 januari 2004, 19:11
mooi gezegd Al

sash
27 januari 2004, 00:16
Het is trouwens niet de bedoeling om mijn amp te laten klinken precies als een 60,r jaren bak , dat vind ik onzin. Die tijd is voorbij en wat rest zijn de mooie muziek uit die tijd.

Goede sound is tijdloos, niet dan?

Al

Juistem!

En daarbij snap ik niet waarom je dan een plexi koopt. Dat is toch wel zo'n beetje de meest klassieke amp aller tijden.

Om terug te komen op die C17 en C18 'dingen'. Dat zijn de bright caps. Die zorgen voor het schrille hoog. Verwijderen haalt dat hoog weg en zo krijgt ie een meer jaren 60 karakter.

Ohzoso
27 januari 2004, 13:48
En daarbij snap ik niet waarom je dan een plexi koopt. Dat is toch wel zo'n beetje de meest klassieke amp aller tijden..

ook mooi gezegd Sash


Om terug te komen op die C17 en C18 'dingen'. Dat zijn de bright caps. Die zorgen voor het schrille hoog. Verwijderen haalt dat hoog weg en zo krijgt ie een meer jaren 60 karakter.

idd, vooral als je graag met eindtrapoversturing speelt is dit een fijne mod.

peveo
27 januari 2004, 15:03
En daarbij snap ik niet waarom je dan een plexi koopt. Dat is toch wel zo'n beetje de meest klassieke amp aller tijden.


Sash, misschien dat ik me niet goed heb verklaard maar ik probeer het bij deze.

Ik heb voor een Plexi gekozen omdat ik na omzwervingen van JCM900 , TSL100 terecht kwam bij een Bluesbreaker RI.
Ik wou meer en meer puur geluid en de echo,s van mijn jeugd muziek klonken door mijn kop.
Mijn bouwjaar staat gelijk aan de SLP ( stukje bijgeloof is ook nooit weg..) en ik wou toch een sound die mijn oude helden benaderde ( Free, Ten Years After, Zep, Hendrix, Allmann Bros. etc).

Welnu, ik twijfelde tussen een DSL en een SLP Ri maar toen ik die twee naast elkaar hoorde was ik snel overtuigd.
Ik vond de DSL iets te veel hissen en koos voor de SLP.

Kijk, ik ben van mening dat ik nooit moet proberen om te klinken als een van mijn helden maar wel iets kan leren van hun spel.
Ik kan beter een goede Peter worden in mijn spel als een slechte imitator van wie dan ook.
Een juiste keuze van amp maakt dan een wereld van verschil, als ik mijn sound er uit wil krijgen.

Waarom de Plexi: de eenvoud, de basics, het uiterlijk, het jaartal ( 59), de sound, de sound, de sound.........eindtrap vervorming en het heelijk opcleanen als je het volume van je gitaar terug draait.

Ik denk dat ik moeilijk meer aan een master volume amp kan wennen en echt op puur basic blijf vallen.

Maarja leg eens uit hoe je een geluidsbeleving onder woorden moet brengen, ik weet het niet.
Ik kan natuurlijk heel lyrisch worden over vioolachtige warme dekens die over mij heen komen om daarna over tegaan in twinkelende watervalletjes van heldere sterretjes die allemaal door mijn strat en mijn plexi worden voortgebracht nadat mijn zieleroerselen uit mijn vingers gevloeid zijn ,maar....... tsja het blijft persoonlijk.


Wat een fijn instrument toch ,


Peter,

Well my mind is going trough them changes........

Ohzoso
27 januari 2004, 16:09
Waarom de Plexi: de eenvoud, de basics, het uiterlijk, het jaartal ( 59), de sound, de sound, de sound.........eindtrap vervorming en het heelijk opcleanen als je het volume van je gitaar terug draait.


Nou...... die 2 prullen eruit en genieten maar!!!

Geloof me, jouw helden zijn ook mijn helden.

peveo
27 januari 2004, 17:05
Okee, maar hoe zien die brightcaps eruit, waar vind ik ze en niet onbelangrijk: kan ik dat als leek zelf doen of moet ik mijnen amp door een technicus onderhanden laten nemen.
Zijn er plaatjes te vinden waar die dingen opstaan?
Zijn die dingen over potmeters gesoldeerd of zitten ze op de print?

Peter

Ohzoso
27 januari 2004, 17:14
Staat op de printplaat. Zoek vanuit de Loudness1, dan ben je er zo. Als je voorzichtig te werk gaat kan je het zelf, en kun je ze later eventueel weer terugzetten, maar dat denk ik niet. Ik heb t in elk geval ook zelf gedaan, 1 voor 1 en tussendoor getest. Met beiden eruit kom je heel goed in de richting van "the real thing". Als je echt a-technisch bent en er niet aan wilt, dan wil ik het ook wel voor je doen. Kun je direct een vergelijk maken.

mathe
27 januari 2004, 17:42
....het jaartal ( 59)....

De Marshall SLP is een kopie van een Marshall Super Lead 100 Watt uit 1969. Het modelnummer van de Super Lead 100 Watt is 1959, wat niets met het jaar van productie te maken heeft.
Sterker nog, Marshall versterkers bestonden nog niet in 1959. De eerste werd gebouwd in 1962.

Marc

Ohzoso
27 januari 2004, 18:05
op verzoek van Pete Townsend is men in `64 de 100W gaan ontwikkelen. Men begon in `62 met aluminium panels. Plexi`s zijn in `65 op de markt gekomen en in `69 zijn de goud(kleurig)metalen panels uitgekomen.

Waar dat `59 vandaan komt? Volgens mij slaat dat op die Fender amp (type weet ik ff niet) uit `59 welke HET voorbeeld was voor de eerst Marshall in `62, de JTM45 dacht ik.

mathe
27 januari 2004, 19:33
Dat '59 komt nergens vandaan maar is gewoon een verzinsel van iemand.
Officieel heet de reissue de 1959SLP.

Marc

sash
27 januari 2004, 19:45
en ik wou toch een sound die mijn oude helden benaderde ( Free, Ten Years After, Zep, Hendrix, Allmann Bros. etc).

Hmm hier hetzelfde :D


Ik vond de DSL iets te veel hissen en koos voor de SLP.

Duidelijke keus ;)


Kijk, ik ben van mening dat ik nooit moet proberen om te klinken als een van mijn helden maar wel iets kan leren van hun spel.

Maar dingen van hun sound in je eigen sound verwerken is ook nooit verkeerd! Waarom denk je dat ik m'n fuzzface nooit uitzet :D


Maarja leg eens uit hoe je een geluidsbeleving onder woorden moet brengen, ik weet het niet.
Ik kan natuurlijk heel lyrisch worden over vioolachtige warme dekens die over mij heen komen om daarna over tegaan in twinkelende watervalletjes van heldere sterretjes die allemaal door mijn strat en mijn plexi worden voortgebracht nadat mijn zieleroerselen uit mijn vingers gevloeid zijn ,maar....... tsja het blijft persoonlijk.

Hehe yeah, ik heb het altijd over sfeertjes e.d. Als je het zelf maar snapt :)


Well my mind is going trough them changes........

I feel just like I’m in the time
Every time you see me going somewhere
I feel like I’m going out of my mind

Hell yeah!

peveo
27 januari 2004, 21:22
Waarom denk je dat ik m'n fuzzface nooit uitzet :D

Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ikke heb een groot probleem met die Fuzz.
Hoe ziet mijn effect gear eruit: wah> compressor>smallstone>Foxrox Captain Coconut2> Fulldrive2> Plexi.

Nou die Fuzz in de CC2 is gebasseerd op de fuzzface maar ik kan er maar geen lekker geluid uithalen of ik moet na de fuzz de fulldrive erin gooien en van te voren ook de compressor er in zetten want anders is het veel te veel een zoemende bij.
De fuzz staat nagenoeg dicht en het volume op de fuzz staat op half.
Misschien dat ik geen fuzz beest ben en mijn heil in iets anders moet zoeken zoals de ZIM bv. van Foxrox dat ding belooft veel goeds.
Tenzij een van jullie een tip heeft om de Fuzz goed af te stellen.

Ojaa wat die C17 en C18 betreft, ik heb een site gevonden waar ik schemas kon halen van zowel de preamp als de poweramp.
Die c17 en 18 dingen zitten in de preamp ,Toch?

Kan ik dan gewoon de pootjes door knippen en dat is genoeg of moet er echt met de soldeerbout aan de slag gegaan worden?
Een technisch onderlegde collega van me adviseerde gewoon een pootje door teknippen en dan iets om te buigen , zo kan je het altijd makkelijk weer aan mekaar solderen als je wilt.

Chris Winsemius
2 februari 2004, 17:24
C17 en C18 zitten inderdaad in de pre-amp ( geven meer helderheid op lagere volumes maar met deze waardes vooral crunch v/a standje 2 ) .
Je kan ze verwijderen voor een soepeler werking van je volume-regelaar . De "beste" methode is gewoon netjes aan de onderkant v/d print de-solderen , kost wat meer tijd .

keep on rockin' !

Chris

sash
2 februari 2004, 19:07
Chris weet jij toevallig wat de bright caps zijn in mijn 1987x? Is ook dat nummertje 17 en 18?

Chris Winsemius
2 februari 2004, 20:07
alle C's tussen de niet ge-aarde potmeter-aansluitingen
in m'n 1987X schema is het C3 ( 4n7 )
veel 50 Watt Marshalls ( type lead of 1987 ) van na '69 hebben zowiezo veel hoog omdat de uitgangstrafo weinig mid en laag weergeeft
Met een goeie uitgangstrafo , een LesPaul of vette humbucker , niet ontkoppelde V2A cathodeR en een stapel M25s/H30s geeft die 4n7 een mooie mid-boost ; te gek voor Crunch [ let op : crunch met een C :wink: )en solo-werk .

"Kan ie wat zachter ? Hoezo , hij staat niet eens op 11 !"

:D

Chris[/b]

peveo
5 februari 2004, 15:49
Ik denk dat ik die C dingen maar lekker laat zitten en wel hierom.

IK HEB NET HET LICHT GEZIEN, AMEN!!!!! :-D :-D :-D


Haahhhaa, ik denk ik ga eens voor de verandering die plezi op 8 gooien , de hotplate op -12db cq -8db , de Epi Les paul eraan met nog de originele fabrieks pu,s , de fulldrive erop en roegen maar.

Baboem , eerst de amp een uurtje voor laten warmen en baboem wat een sound , njammie njammie njammie.
Niks niet dicht hoog geluid maar lekker vol en romig net zoals ik het wil.
Daarna nog eens een strat met seymours er aan en juist ja daar hadden we de rekel te pakken, klonk niet lekker, flets, rommelig , dicht.
Nu speelde ik vnl met deze strat en die strat is hoog nodig aan een onderhouds beurtje toe. Tevens overweeg ik om eens wat vettere pu,s in deze strat te zetten maar ik weet nog niet welke. ik hoor goeie dingen over Rio grande( iemand??)

Allee als die Epi Paf classics 57 krijgt, wordt het volgens mij helemaal bal.

Goed, ik ga menne plexi mar wir eens opwermuh :-D

houdoe,

Peter

Ohzoso
5 februari 2004, 20:21
watje :D

peveo
6 februari 2004, 09:23
watje :D


Jajaa ik weet het, :oops: maar mijn huis ontploft man als ik die bak openschroef zonder Hete Plaat.( of bedoel je dat niet?)
Dan flikkeren hier zowat alle dingen van de muur en een achtergrond begeleiding in de vorm van rammelend glas en vaatwerk past niet bij mijn stijl. :gitarist:

sash
6 februari 2004, 13:16
Dat klopt wat je net vertelt, de reissue is qua klank meer gebasseerd op de jaren zeventig plexi's en dus meer geschikt voor humbuckers.

Bij je Strat zal ie ook met andere pickups te schril klinken.

Ikzelf heb megagoede ervaringen met Van Zandt pickups. Zelf heb ik het rock model. www.vanzandtpu.com

Chris Winsemius
13 februari 2004, 02:17
Volgens Marshall en Doyle's Marshall book is ie ( 1959SLP ) gebasseerd op een exemplaar uit eind '68 ...... :???: :lol:
Anyway :
hij heeft wat meer gain dan de meeste vroege jaren 70 SuperLeads die ik hier binnen krijg .
Vele 60s en 70s Marshalls verschillen behoorlijk ( onderdeeltje op ? dan maar de andere waarde er naast pakken ) , zelfs jaren 80 Marshalls verschillen behoorlijk .
De wat rondere sounds ( meer geschikt voor Strats ) komen uit de vroegere 100 Watt plexies ( '65 - '67 ) en vele SuperBass versterkers .

Keep on rockin' !

Chris

Ohzoso
20 februari 2004, 08:05
@ Chris: wat ik uit de Marshall lectuur heb kunnen halen is dat de 1959SLP gebaseerd is op 2 en niet 1 origineel exemplaar. Uit welke jaren is mij tot nog toe onbekend. Men heeft van die 2 exemplaren de goeie eigenschappen bijelkaar geraapt.

Mij lijkt de meest logische gedachtengang dat men de eigenschappen/karakteristieken van een vroege (rond `67) en een latere (begin `70) plexi heeft samengevoegd.

Chris Winsemius
26 februari 2004, 14:11
qua toonregeling en cathode-circuit lijkt ie op SuperLeads tussen half '68 en half '70 .
De '67 uitvoeringen hebben de Bassman/SuperBass toonregeling .

Anyway : als bepaalde waardes op waren bij Marshall dan monteerden ze gewoon de dichtsbijzijnde waarde om de productie niet te vertragen . Zelfs in "stock" Marshalls weet je nooit wat je tegenkomt .....

Chris