PDA

View Full Version : straatmusiceren



roppie
25 januari 2004, 17:53
ik heb de search al gebruikt, maar dat was net niet wat ik zocht. mijn vraag is wie heeft er hier wel eens op straat gespeeld? Ik en 2 bandleden zijn van plan om van de zomer naar frankrijk te gaan met akoestische gitaren en als we zin hebben op straat wat spelen, misschien ons avondeten/middageten weer terugverdienen :razz: weet iemand toevallig hoe dat geregeld is: mag dat zomaar of worden we dalijk weggeschopt door de gendarme? :D Dus deel uw ervaringen zodat we een beetje een beeld kunnen vormen :)

alvast bedankt, Rob

Blijepanda
25 januari 2004, 18:12
Het lijkt mij dat je in de steden wel als straatmuzikant mag optreden; in Parijs zijn er volgens mij redelijk wat straatmuzikanten.

Electrical Storm
8 februari 2004, 21:53
zie topic 'hoe komen jullie aan jullie geld'


:D

bert k
12 februari 2004, 16:06
Gewoon koffers open en spelen. Komt er zo'n gendarme-clown dan voer je de 'ikke domme buitenlander, ikke niet begrijpen'-act op. Gaat het helemaal mis, dan moet je mee, en krijg je alsnog gratis avondeten :-D

pimmetje
12 februari 2004, 16:39
Op zich gewoon koffer open gooien en spelen ben ik het mee eens. Alleen de "ikke domme buitenlander"-act doet het bij gendarmes meestal niet zo goed. Je hebt juist meer kans bij die fransozen als je in redelijk frans uit kan leggen dat je het niet wist en dat het niet meer voor zal komen.

De politie daar heeft veel minder begrip voor overtreders dan hier. En slecht frans spreken vinden velen in dat stinkland al overtreding genoeg :D.

Maar als het daar een beetje lijkt op hoe het hier gaat, heb je gewoon een repertoire van 20 of 30 minuten of zo nodig. Tegen de tijd dat je daar doorheen zit, wordt je door de middenstand in je directe omgeving wel gevraagd om een ander plekje te gaan zoeken. Dat doe je dan om vervolgens na een klein halfuurtje weer te moeten verkassen.

schaap
12 februari 2004, 17:49
Ik kan me iets herinneren toen ik voor het laatst in Frankrijk was dat ze best wel streng zijn tegen zulk soort dingen. Dat als je in de metro gaat dat bij elk stoppunt er van die straatmusici naar binnen springen, wat spelen, en vlak voordat de metro wegrijdt ze dan weer uitstappen.
Maar het is al een tijdje terug dat ik in dat stinkland was :evil:

blaster
1 augustus 2004, 10:48
<>.....mijn vraag is wie heeft er hier wel eens op straat gespeeld? Ik en 2 bandleden zijn van plan om van de zomer naar frankrijk te gaan...<>

hadie Roppie,

Het is intussen hartje zomer dus misschien sta je al in Parijs je kuchie te verdienen op straat. Ik heb -vooral in de jaren '80 en '90- heel veel op straat gespeeld, ook in Frankrijk. En dat was vallen en opstaan. Parijs is het Mekka voor de straatartiest. Metro is geweldig en als je een strategisch verantwoorde plek uitzoekt verdien je meer per uur dan modaal verantwoord is :D De politie is niet dol op loslopende straatartiesten en leidt ze naar plekken waar het wordt gedoogd. Place de Beaubourg bijvoorbeeld. Tegenwoordig zijn vergunningen minimaal vereist, net als in veel andere landen, soms worden ook locaties toegewezen aan geselecteerde artiesten. (zoals tegenwoordig in de metro)

Saint Tropez is ook een aanrader en een goudmijn bovendien. Maar ook daar moet je je eerst melden bij de politie. Doe je dat niet loop je de kans om opgepakt te worden, in een overvalwagen gezet en voorbij de gemeentegrens te worden gedumpt zoals ons overkwam.

Vergunningen zijn dus het sleutelwoord, helaas. Maar het meest spannend is het natuurlijk om er gewoon voor te gaan en te zien wat er gebeurt. Ik hoop dat je dit niet leest maar dat jullie momenteel gewoon lekker ergens in Frankrijk op straat staan te spelen. Geld is lekker, zeker als je daarmee tijdens je reis kunt rondkomen. Maar het allerbelangrijkste is het vrije gevoel dat je zeker zult krijgen.

cheers

Bigfoot414
10 augustus 2004, 00:37
Ik deed het afgelopen week ook in Blankenberge met een paar bandleden, ik heb nergens politie gezien.

pliocene
21 augustus 2005, 07:16
celebrex - http://www.bestrxpills.com

fullorder
22 augustus 2005, 10:46
De Metro van Parijs is inderdaad geweldig, maar daar mag je niet zomaar spelen. Je moet zelfs auditie doen om in de Parijse metro te mogen spelen. Het schijnt daar de manier te zijn om je carriere als muzikant te beginnen.

Jax
23 augustus 2005, 07:20
De Metro van Parijs is inderdaad geweldig...

+1! Net afgelopen weekend in Parijs geweest en idd erg genoten van de ondergrondse optredens :)

Tupelo
16 oktober 2005, 16:20
En als je onder een brug moet slapen i.v.m. de dure euro moet je een kruk in je reet stoppen! :razz: