PDA

View Full Version : wat zijn aan te raden pedalen?



thijsov
25 januari 2004, 16:52
hallo, ik heb een cort mirage 520 en een roland cube 30 en ik wil me wat meer gaan verdiepen in pedalen
dus als jullie zo aardig willen zijn.... :)

- waarvoor gebruik je ze?
- welke prijsklasse
- tweedehands goed?


ik zat zelf te denken aan een distortionpedaal en een effectpedaal, maar ik wil me nu eerst graag even verdiepen in pedalen...

bedankt!

Soulman
25 januari 2004, 17:17
Het is geen antwoord op je vraag en ook zeker niet verkeerd bedoelt, maar ik zou je aanraden je geld te bewaren voor een goede (buizen) versterker. Een goede sound begint bij een goede gitaar en versterker.
Maar waar bemoei ik me mee :roll:

Fuhgawz
25 januari 2004, 17:43
Het is zeker niet verkeerd bedoeld, maar ik vind dat dat gezever over goede buizenversterkers maar eens afgelopen moet zijn. Bij elke vraag over een versterker is steeds het antwoord dat je een goede buizenamp moet kopen, bij een vraag naar goede distortionpedalen wordt altijd geantwoord dat je voor echt goede distortion een goede buizenamp moet kopen en nu zelfs naar de vraag welke andere effectpedalen aan te raden zijn wordt er alweer geantwoord dat je eerst een goede buizenamp moet kopen en vervolgens pedalen moet aanschaffen.
Ik weet wel dat het allemaal niet verkeerd bedoeld is en het zal vast wel waar zijn, maar het is geen antwoord op de vraag. Bovendien heeft niet iedereen het geld voor een buizenversterker, heeft niet iedereen het volume nodig of tot zijn beschikking waarbij een buizenversterker goed tot zijn recht komt en hebben sommige mensen gewoon liever een transistor- of modelingversterker omdat die ook voordelen hebben ten opzichte van buizenversterkers. Er zijn trouwens ook genoeg mensen die ook een goede sound krijgen zonder een goede buizenamp.
Maar om even antwoord proberen te geven op je vraag, op de Cube 30 zitten al een aantal effecten geloof ik. Als ik me niet vergis chorus, phaser, flanger, tremelo, reverb en delay. Behalve deze effecten heb je bijvoorbeeld een wah wah. Deze is goed te horen bij de intro van Voodoo Chile van Jimi Hendrix en Kirk Hammett gebruikt het bij ongeveer elke solo die hij maakt.

EDIT: om mijn magere antwoord wat proberen uit te breiden: Effectpedalen worden gebruikt om je gitaargeluid te veranderen. Op deze website (http://www.harmony-central.com/Effects/effects-explained.html) staat precies uitgelegd wat bepaalde effecten met je geluid doen.
De prijs van effectpedalen verschilt enorm. Ze verschillen per merk en ook per soort effect omdat sommige effecten gewoon meer onderdelen nodig hebben dan anderen.
Over het algemeen zijn effectpedalen goed tweede hands te kopen. Ze zijn immers gebouwd om op te stampen dus ze verslijten niet zo snel.
Je kunt denk ik het beste gewoon eens op een vrije middag naar een muziekwinkel gaan en allerlei dingen uitproberen om te zien wat het met je geluid doet en te kijken of jij er ook iets aan hebt.

BartL
25 januari 2004, 17:51
Behalve deze effecten heb je bijvoorbeeld een wah wah. Deze is goed te horen bij de intro van Voodoo Chile van Jimi Hendrix en Kirk Hammett gebruikt het bij ongeveer elke solo die hij maakt.

Nee...dit is een goed antwoord :-?

BartL
25 januari 2004, 17:59
- waarvoor gebruik je ze?
- welke prijsklasse
- tweedehands goed?


Waarvoor: Om bijvoorbeeld (verschillende) scheurgeluiden/distortions te maken. Of om het geluid breder te laten klinken, hiervoor bestaan CHORUS-PEDALEN. Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden met pedalen...voor ALLES (bij wijze van spreken) is wel een pedaal, voor zover het met gitaarspelen te maken heeft.

Je hebt verschillende prijsklassen. Een distortion pedaal kan 65 euro kosten, maar ook 150. Het ligt er helemaal aan hoeveel je wil besteden en wat voor muziek je wil (na)spelen.
Ook zijn er zogenaamde Multi-effect pedalen. Hier zitten bijvoorbeeld Chorus/flanger/phaser/wahwah-pedaal/distortions/harmonist enzovoort op.

Over tweedehands spullen durf ik niets te zeggen, ik heb er zelf nooit iets 2dehands gekocht. Maar als je het pedaaltje uitprobeert, kom je er snel genoeg achter of je het goed vindt...of niet.

Veel succes met je keuze.

P.S. Het is een zeik-verhaal, maar als je het geld hebt voor een buizenversterker, zou ik die eerst kopen...dit klinkt normaal gesproken veel en veel beter dan een transistor versterker. Maar als JIJ tevreden bent over je versterker, moet je ZEKER GEEN nieuwe kopen! JIJ moet erop spelen...laat iedereen maar zeuren :-D

Ohzoso
25 januari 2004, 18:23
ik adviseer je om een redelijke niet al te dure multieffect aan te schaffen om met de diverse effectjes kennis te maken en hoe je deze met elkaar combineerd. Heb je een goed idee in de richting dan kun je altijd nog de duurdere cq betere (hoeft niet altijd zo te zijn) pedalen aanschaffen.

sash
25 januari 2004, 19:58
Kan aan mij liggen, maar zitten er in een Cube 30 ook niet allerhande effecten?

Harry
25 januari 2004, 20:44
ja klopt. Ik zou een wahwah kopen Thijs, en eventueel een distortion om je huidige geluid te boosten.

Soulman
25 januari 2004, 21:29
Het is zeker niet verkeerd bedoeld, maar ik vind dat dat gezever over goede buizenversterkers maar eens afgelopen moet zijn. Bij elke vraag over een versterker is steeds het antwoord dat je een goede buizenamp moet kopen, bij een vraag naar goede distortionpedalen wordt altijd geantwoord dat je voor echt goede distortion een goede buizenamp moet kopen en nu zelfs naar de vraag welke andere effectpedalen aan te raden zijn wordt er alweer geantwoord dat je eerst een goede buizenamp moet kopen en vervolgens pedalen moet aanschaffen.
Ik weet wel dat het allemaal niet verkeerd bedoeld is en het zal vast wel waar zijn, maar het is geen antwoord op de vraag. Bovendien heeft niet iedereen het geld voor een buizenversterker, heeft niet iedereen het volume nodig of tot zijn beschikking waarbij een buizenversterker goed tot zijn recht komt en hebben sommige mensen gewoon liever een transistor- of modelingversterker omdat die ook voordelen hebben ten opzichte van buizenversterkers. Er zijn trouwens ook genoeg mensen die ook een goede sound krijgen zonder een goede buizenamp.
.

:???: :???: Hmmm, ik geef alleen mijn "goede" raad, leg ook uit dat het geen antwoord is en plaats het woord buizen tussen haakjes, lees dus een naar mijn smaak betere versterker (buizen of niet, ieder z'n smaak). Verder heb je mij volgens mij nooit kunnen betrappen dat ik vind dat je voor een distorsion alleen buizen nodig hebt.
maar Mr.Fuhgawz, you got it out of ya system :roll:

Dirk_Hendrik
26 januari 2004, 09:47
[ :???: :???: Hmmm, ik geef alleen mijn "goede" raad, leg ook uit dat het geen antwoord is en plaats het woord buizen tussen haakjes, lees dus een naar mijn smaak betere versterker (buizen of niet, ieder z'n smaak). Verder heb je mij volgens mij nooit kunnen betrappen dat ik vind dat je voor een distorsion alleen buizen nodig hebt.
maar Mr.Fuhgawz, you got it out of ya system :roll:

Klopt mr soulman. Het enige probleem met je antwoord is dat de topicstarter vraagt om advies/informatie over effectpedalen en als tip krijgt een versterker te kopen. Dat is nogal off-topic. Zeker daar er geen melding is dat de topicstarter niet tevreden o.i.d over zijn huidige versterker is.

Dit soort verbogen adviezen komen op dit forum wel vaker voor. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat Fuhgawz zich daar aan stoort.

thijsov
26 januari 2004, 16:00
bedankt voor de reacties!

ja, op mijn cube 30 zitten al best veel effecten, flanger, chorus, phaser, tremolo, delay, reverb

maar ik dacht dus dat pedalen zijn om bijv snel van distortion naar clean te wisselen ofzo, want op mijn versterker moet ik dan even op een knopje drukken en dan kan ik niet lekker doorspelen.
verder is dit mijn eerste versterker en ik ben er blij mee, en ik wou gewoon graag informatie over pedalen, een buizenversterker is nu echt te duur voor mij.
ik zit dus te zoeken naar een pedaal voor distortion/clean wisselen....bestaat dat?
en een pedaal clean/ effect wisselen waarmee je zelf je effect kan maken....

BESTAAT DAT

maarja bedankt voor de reacties :)

The Thumb
26 januari 2004, 16:15
ik ken de cube 30 niet zo goed, maar als het een 2 kanaalsversterker is (dus 1 clean, 1 distortion) zou je eens moeten kijken of je een aansluiting erop hebt voor een footswitch. Als dat zo is, kun je met de footswitch schakelen tussen de 2 kanalen, en hoef je niet meer naar je versterker te lopen.

je vraag over zelf effect maken begrijp ik niet goed

Fuhgawz
26 januari 2004, 16:22
Als het goed is zit op de Cube 30 een ingang waar bij staat 'footswitch' of iets dergelijks. Hier moet je hem aansluiten. Het schijnt dat Roland niet zelf footswitches maakt voor de Cube 30, dus zul je even naar de winkel moeten om te kijken of de footswitches van een ander merk goed werken op de Cube. Hoogstwaarschijnlijk wel, maar je weet maar nooit.
Op zo'n footswitch zitten dan twee knoppen die hetzelfde doen als de knoppen op je versterker, eentje om van clean naar distortion te schakelen en de andere om het effect aan of uit te zetten.

thijsov
26 januari 2004, 21:29
ja er zit een footswitch op, en die vraag van effecten is dat ik een pedaal heb met meerdere effecten erop....bestaat dat?


hoe duur zijn footswitiches? en kan je die knoppen gewoon met je voeten indrukken?

The Thumb
26 januari 2004, 21:39
footswitch prijzen vallen over het algemeen wel mee.

meerdere effecten in 1 pedaal bestaan, dit zijn multieffecten. voorbeeld de boss gt serie. multi-effecten is helaas wel een onderwerp waar ik geen fluit vanaf weet, ik weet zeker andere forummers wel...

BartL
26 januari 2004, 23:06
...van de GT serie weet k ook ''geen fluit'', maar van de ME serie wel. Vette effecten :-D , maar niet als je ze niet gebruikt :(

Kom maar eens testen...als je effecten wil horen

Fuhgawz
26 januari 2004, 23:12
Ik denk dat je voor een euro of 30 wel een footswitch hebt. Dit is inderdaad een kastje met knoppen dat je met je voeten moet bedienen, waardoor je je handen vrij hebt om gitaar te spelen.
Multi effecten heb je van verschillende merken. Zoom zijn de goedkoopste geloof ik, je hebt ook nog Digitecht en Boss is weer wat duurder. Maar ik weet niet veel over multi effecten en denk dat je beter in de winkel ernaar kunt vragen.

imlikeajungle
26 januari 2004, 23:33
als ik je vraag over zelf samenstellen goed begrepen heb moet je idd een multi-effectje kopen. met de mijne (zoom 505, super goedkoop ding, te koop trouwens ;)) kan je bvb zelf een effect samenstellen door een aantal effecten uit de zoom te combineren en dan kan je voor dat effect kiezen terwijl je speelt: vb. je speelt clean en je wil naar een vette distortion met een autowah in, dan stel je eerst die dist. in, saved hem en dan kan je met een simpele trap op de knop switchen. ik hoop dat het helpt, moest je geïnteresseerd zijn in de zoom PM je maar, er is ook hopen info te vinden over het ding op het net.

thijsov
27 januari 2004, 18:32
ok ik begrijp er nu al veel meer van :D

ik denk dat ik dan toch een footswitcvh moetg aanschaffen en nog geen effecten, omdat ik bang ben die toch erg weinig te gebruiken,

dus ik ga wel een keer naar de winkel zoeken naar footswitchen..


bedankt! :cool:

hadv
27 januari 2004, 21:39
een footswitch is een zeer verantwoorde investering
de meeste multi-effecten bevatten voornamelijk effecten die al in je cube zitten, voorlopig niet doen dus want het voegt vrijwel nix toe
wahwah is ook nog leuk, maar het is de vraag of je het veel gebruikt en ze zijn niet goedkoop

BartL
27 januari 2004, 22:13
ik denk dat ik dan toch een footswitcvh moetg aanschaffen en nog geen effecten, omdat ik bang ben die toch erg weinig te gebruiken,


Juist...ik dus ook :-(

Lucky
29 januari 2004, 19:56
je zou inderdaad een footswitch moeten halen voor de kanalen van je cube (wat trouwens voor dat geld heeeeelemaal geen slecht ampje is)

een multieffectkast zou je dan dezelfde effecten geven die al op de cube zitten...alleen switchbaar.
bedenk eerst goed wat je mooi vindt (aan de hand van wat er op je cube zit...of door pedalen tweedehands te maken in diverse gitaarwinkels) en koop dan een leuk voetstampertje....of ga direct voor zo'n gt geval dan kun je experimenteren tot dat je een ons weegt.
koop niet iets dat het cheapste van het cheapste is...zodat je het ooit nog eens aardig kunt verkopen op het moment dat je wilt upgraden of inruilen.

Javaca
29 januari 2004, 21:40
als ik je vraag over zelf samenstellen goed begrepen heb moet je idd een multi-effectje kopen. met de mijne (zoom 505, super goedkoop ding, te koop trouwens ;)) kan je bvb zelf een effect samenstellen door een aantal effecten uit de zoom te combineren en dan kan je voor dat effect kiezen terwijl je speelt: vb. je speelt clean en je wil naar een vette distortion met een autowah in, dan stel je eerst die dist. in, saved hem en dan kan je met een simpele trap op de knop switchen. ik hoop dat het helpt, moest je geïnteresseerd zijn in de zoom PM je maar, er is ook hopen info te vinden over het ding op het net.

Ik hoorde eens dat je op een zoom 505 ook een expressiepedaal aan kunt sluiten om de wah/volume aan te sturen. Is dat waar?

thijsov
30 januari 2004, 18:34
je zou inderdaad een footswitch moeten halen voor de kanalen van je cube (wat trouwens voor dat geld heeeeelemaal geen slecht ampje is)

een multieffectkast zou je dan dezelfde effecten geven die al op de cube zitten...alleen switchbaar.
bedenk eerst goed wat je mooi vindt (aan de hand van wat er op je cube zit...of door pedalen tweedehands te maken in diverse gitaarwinkels) en koop dan een leuk voetstampertje....of ga direct voor zo'n gt geval dan kun je experimenteren tot dat je een ons weegt.
koop niet iets dat het cheapste van het cheapste is...zodat je het ooit nog eens aardig kunt verkopen op het moment dat je wilt upgraden of inruilen.

oke bedankt voor het advies!

ik hou het nu denk ik op een footswitch :)