PDA

View Full Version : Volume vraag



My Dying Bride
25 januari 2004, 12:40
Halo , ik ben van plan om mij deze zomer/herfst een nieuwe scheurbak te kopen ( omdat de spider II tog niet was wat ik zocht ) maar die spider II gaat wel ontzetttend luid , nu heb ik gehoord dat een 50 watt met lampen even luid gaat als 100 watt zonder lampen ofzo :s

om te vergelijken bv
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0000315-000.jpg
of
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0003257-000.jpg(avt 100)
of
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0000349-000.jpg(jmc 2000)
of iets dergelijk

en dit heb ik nu
http://www.musicstorekoeln.de/picskl/GIT0005440-000.jpg


DUS KORT SAMENGEVAT: gaat een lampenbak van 50 watt/100 watt ( bv engl ) even luid als een gewoone (line 6 ,mg 100 ...) van 120 watt/100 watt?

Fuhgawz
25 januari 2004, 12:58
Een lampenbak gaat inderdaad harder dan een transistorbak, maar hoe het met de verhoudingen zit weet ik niet. Maar waarschijnlijk heb je aan een 50 watt lampenbak meer dan genoeg volume, tenzij je van plan bent om op PinkPop te gaan spelen of zo.

My Dying Bride
25 januari 2004, 13:13
geen pinkpop maar wel 'rock' festivals voor 100/200 pers ...

birt
25 januari 2004, 13:16
geen pinkpop maar wel 'rock' festivals voor 100/200 pers ...
welke dan? in de buurt van mechelen?

_Grāve_Ŗord
25 januari 2004, 13:58
als je op een festivalletje speelt voor een 100ā 200 man zal er wel pa zijn zeker, dan heb je die extra wats ook niet echt nodig, in tegendeel ;-)

G.

My Dying Bride
25 januari 2004, 15:51
vehaaltje :

Met mijn vorige groep had ik 1 optreden gedaan met PA voor 100/200 man tuurlijk genoeg uitversterkt enzo , de groep is nu uiteen maar met een nieuwe groep zou ik al optredens hebben in cafe's , jeugdhuizen maar ook festivalletjes

en dan natuurlijk de repetitie
mijn oude groepslid had een laney tf 300 120 watt die rond 7 (maximun) werd gezet of er was te veel feedback , zou zo een engl 50 watt of marshall daar tegen op kunnen? en zou je zo een cafe'tje van 50 man kunnen overwelmen zonder PA?

My Dying Bride
25 januari 2004, 15:52
geen pinkpop maar wel 'rock' festivals voor 100/200 pers ...
welke dan? in de buurt van mechelen?
rock liedekerke

Hagrath
25 januari 2004, 16:02
50 watt buizen is zat, maar waarom koop je geen top+cabinet.

TSL60 top kost volgens mij niet zoveel meer, cabinetje erbij (evt. 2dehands ofzo)

Staat veel toffer dan een combo, en als je een optreden hebt op een festivalletje hoef je weaarschijnlijk je cabinetje niet eens mee te nemen omdat die wel aanwezig zijn!

Maarja ik weet niet wat je budget is, top+cab is wel iets duurder dan een combo natuurlijk..[/i]

Negative K3 fan
25 januari 2004, 16:41
luid is niet nodig, op het podium hebben de geluidsmensen het het liefst zo zacht mogelijk, dus een 10 watt dinges kan zo worden gemict en over de monitor.

Gitaristen denken vaak te egocentrisch.

Mithrandir
25 januari 2004, 16:50
Oeh, Lennart, wat een verstandige opmerking en zo waar ook. Als je erg luid staat op het podium is dat alleen maar lastig om een goede zaalmix en monitormix te maken. Stacks zijn vooral leuk voor het oog, maar absoluut niet noodzakelijk om lekker mee op te treden IMHO.

My Dying Bride
25 januari 2004, 19:31
50 watt buizen is zat, maar waarom koop je geen top+cabinet.

TSL60 top kost volgens mij niet zoveel meer, cabinetje erbij (evt. 2dehands ofzo)

Staat veel toffer dan een combo, en als je een optreden hebt op een festivalletje hoef je weaarschijnlijk je cabinetje niet eens mee te nemen omdat die wel aanwezig zijn!

Maarja ik weet niet wat je budget is, top+cab is wel iets duurder dan een combo natuurlijk..[/i]

Bwa als ik het met een combo ook kan doen , waarom dan niet ... een cabinet is leuk voor de show maar ik richt mij toch liever op de klank en daarna pas het oog , mischien binnen een jaar of 2 :D

yhcmarc
26 januari 2004, 10:03
Oeh, Lennart, wat een verstandige opmerking en zo waar ook. Als je erg luid staat op het podium is dat alleen maar lastig om een goede zaalmix en monitormix te maken. Stacks zijn vooral leuk voor het oog, maar absoluut niet noodzakelijk om lekker mee op te treden IMHO.

Nou .... dat wil ik wel betwisten, met een stack heb je gewoon veel meer power en ballen in je geluid. En ik zet hem ook graag lekker open op het podium :) , ik geef zowiezo de voorkeur aan shows zonder PA, enkel de zang en evt. bassdrum uitversterken en voor de rest lekker de gitaarversterkers laten knallen, daar zijn ze voor .....

En als je te hard staat, gewoon de microfoon iets verder weg zetten, monitors klinken eigenlijk altijd KUT, laat ik dus ook altijd uitzetten aan mijn kant, klein beetje zang erin is meer dan genoeg.

Hagrath
26 januari 2004, 19:25
Bwa als ik het met een combo ook kan doen , waarom dan niet ... een cabinet is leuk voor de show maar ik richt mij toch liever op de klank en daarna pas het oog , mischien binnen een jaar of 2 :D

Nouja een cabinetje vind ik over t algemeen beter klinken dan een combo met open achterkant... misschien is een 2x12 cabinetje iets voor je?

Baker
26 januari 2004, 21:15
Oeh, Lennart, wat een verstandige opmerking en zo waar ook. Als je erg luid staat op het podium is dat alleen maar lastig om een goede zaalmix en monitormix te maken. Stacks zijn vooral leuk voor het oog, maar absoluut niet noodzakelijk om lekker mee op te treden IMHO.

mwoa.. ik vind het toch wel lekker om 4x12" speakers in je rug te voelen drukken hoor op het podium, zo overbodig is een stack niet....

Het is wel waar dat 50 wat (liefst met 4x12"speakersvoor de spreiding) meer dan zat is om een cafe mee plat te spelen. Sterker nog, als er 200 man in dat cafe staat dan gaat het ook prima. Enige nadeel is idd dat het podiumgeluid dan erg hard moet waardoor je zang + bandmix niet goed meer kunt onderscheiden.
Maar dat is dus een keuze die je moet maken. Nogmaals: 50 watt=zatt.

Negative K3 fan
26 januari 2004, 22:02
'enige nadeel' alsof het neits is.

en jij neutk leiover het geluid op en zit de geluidsmensen heel erg dwars omdat je het lekker vind een 4x12 achter je te voelen?

Mr.Bluesbreaker
26 januari 2004, 23:14
Je hebt met een buizenbak van 100 watt al heel snel oorlog met de geluidsmensen idd. Nu is dat met 50 al een stuk minder, maar ik vraag me nu ineens af hoe de mensen onder ons dit doen op een optreden MET doorversterking, en bv een plexi/london city/ of een andere eenkanaals buizenamp hebben, die je toch echt moet openschroeven voordat ie wil scheuren??

basswasp
26 januari 2004, 23:25
Een London City-top scheurt nooit, hoe hard je 'm ook open zet. Dat wist je toch wel? :D

yhcmarc
27 januari 2004, 08:44
99 van de 100 keer zijn die geluidsmannen eikels die alleen maar lopen te zeiken ... heb je je versterker gezet op het volume dat zij willen is er weer geen gitaar in de zaal te horen ... moet je vanuit het publiek weer horen dat je je gitaar harder moet zetten omdat ze hem anders niet horen :(

Shows zonder PA zijn gewoon het beste ... .

MArc

Bobsterke
27 januari 2004, 09:34
99 van de 100 keer zijn die geluidsmannen eikels die alleen maar lopen te zeiken ...


MArc


en bedankt :-?

Zou dan eens naar een vaste (goeie) PA- man op zoek gaan.

Probleem met gitaristen is vaak dat ze zich zelf o zo belangrijk vinden en graag hun amps flink opendraaien. En daarmee niet aan de eindmix denken.
Maak het vaak zat mee dat gitaristen met een full-stack aankomen voor een zaal van 100 man. Van het geluid in de zaal en op podium is op zo'n moment helemaal niks te maken.

buuck
27 januari 2004, 09:47
bij zoiets is je eigen amp t beste te gebruiken als je monitor. je hoeft er het plafond niet mee naar beneden te laten komen.

yhcmarc
27 januari 2004, 10:16
99 van de 100 keer zijn die geluidsmannen eikels die alleen maar lopen te zeiken ...


MArc


en bedankt :-?

Zou dan eens naar een vaste (goeie) PA- man op zoek gaan.

Probleem met gitaristen is vaak dat ze zich zelf o zo belangrijk vinden en graag hun amps flink opendraaien. En daarmee niet aan de eindmix denken.
Maak het vaak zat mee dat gitaristen met een full-stack aankomen voor een zaal van 100 man. Van het geluid in de zaal en op podium is op zo'n moment helemaal niks te maken.

Als die geluidsmannen dan ook eens aan een goede eindmix denken ;)

Ik heb weinig echt relaxte geluidsmannen meegemaakt , en ik speel toch echt veel. Maar iig , dat het podium volume niet te hoog kan zijn kan ik nog wel enigszins inkomen, maar dat er vervolgens bijna geen gitaar te horen is in de zaal is klote, en dan zet ik op aanraden van het publiek de versterker weer harder omdat de geluidsman zelf niets doorheeft.

Laatst was een keer echt te erg, geluidsman heeft na een soundcheck van ruim 1 1/2 uur een geluid ingesteld dat te erg voor woorden was, iedereen die op dan moment in de zaal was ( man of 30, 4 bands aanwezig) probeert hem te overtuigen van de erbarmelijke geluidskwaliteit. Wordt niet op ingegaan ...

Tijdens het optreden merkt iemand op dat de microfoons niet voor de speakers hangen en loopt dus het podium op om deze goed te hangen, ey .. wat schetst onze verbazing, er speelt ook nog een gitarist in die band en we kunnen hem nog horen ook, komt die geluidsman rukker weer en haalt ie doodleuk die microfoon weer weg ...

En zo zijn er vele voorbeelden, daarom, shows zonder PA hebben bijna altijd een beter geluid dan met PA ...

Marc

Baker
27 januari 2004, 10:52
'enige nadeel' alsof het neits is.

en jij neutk leiover het geluid op en zit de geluidsmensen heel erg dwars omdat je het lekker vind een 4x12 achter je te voelen?

Negative.... wij HEBBEN geen geluidmensen. We treden zeer regelmatig op in kleine en middelgrote kroegen, maar we gebruiken geen PA voor gitaren en drums, maar alleen voor zang en zang-monitoring. Dat kan best. OOK ALS DE KROEG IETS GROTER IS.

Sterker nog het klinkt zelfs heel erg puur en live! Enige nadeel is dat je de amps wat verder moet open draaien. Dit is ook weer een voordeel want daardoor komt de scheur lekker tot hun recht! En ja, ik vindt het een gewoon een nadeeltje dat de het podiumgeluid hierdoor nogal hard is waardoor je de rest van de band wat minder hoort. Zoals ik al zei is dat een KEUZE die we maken.

Ik vind sowieso dat veel bands onnodig over een vette PA spelen. Laatst een bandje gezien bij ons in de moterclub, die lui hadden een PA bij zich waarmee ze pinkpop wel konden aansturen leek het... echt over the top! Terwijl het clubgebouw 3 bij 4 meter is!

Over een PA spelen kan je ook erg lui maken omdat je alles bij de geluidsman neerlegt. Als het geluid dan slecht is krijgt HIJ de schuld. Zonder PA ben je genoodzaakt rekening met elkaar te houden, en zelf een goed geluid neer te zetten. En dat dat soms best moeilijk gaat, tja, dat is een keuze. Ik kan er eigelijk uren over doorgaan..... Moraal van verhaal is dat het (in sommige gevallen, als je er voor kiest bla bla bla) erg lekker kan zijn om een 4x12 stack achter je te hebben staan en dat dat zeker geen onzin is.

Bobsterke
27 januari 2004, 11:50
En zo zijn er vele voorbeelden, daarom, shows zonder PA hebben bijna altijd een beter geluid dan met PA ...

Marc[/quote]

Beetje kort door de bocht.


Zeker heb je onder de PA-mannen eikels zitten die het geen ene malle moer kan schelen. Of ze zijn zo doof als wat :wink:

Dat je alle verantwoordelijkheid bij de PA-man neerlegt is ook grote onzin. De PA geeft weer wat je op het podium doet. Met de PA kun je alleen een beter mix neerzetten.
Als wij in kleine kroegjes/zaaltjes spelen stuur ik altijd het geluid over de PA. Niet omdat mijn amps (gebruik 2 multitone tops 50 watt op half vermogen in combinatie met 2x12 cabs). het niet aan kunnen, maar omdat er anders een enorme muur van gitaar voor het podium ontstaat. Als je geluid via mics over pa gooit wordt tevens je geluid een stuk breder.


Bij veel bands heb je idd van die eeuwig durende soundchecks en dan is het geluid vaak nog ruk.
Enige wat wij doen is testen van mics op drums, zang/blazers/gitaar en signaal van bas en toetsen. Een nummerke spelen zodat je monitors/geluid af kunt regelen en de show kan beginnen.
Maarja wij hebben eigenlijk altijd vaste man achter knoppen dus hij weet zo onder hand wel wat wij willen.

Bobsterke
27 januari 2004, 11:50
En zo zijn er vele voorbeelden, daarom, shows zonder PA hebben bijna altijd een beter geluid dan met PA ...

Marc[/quote]

Beetje kort door de bocht.


Zeker heb je onder de PA-mannen eikels zitten die het geen ene malle moer kan schelen. Of ze zijn zo doof als wat :wink:

Dat je alle verantwoordelijkheid bij de PA-man neerlegt is ook grote onzin. De PA geeft weer wat je op het podium doet. Met de PA kun je alleen een beter mix neerzetten.
Als wij in kleine kroegjes/zaaltjes spelen stuur ik altijd het geluid over de PA. Niet omdat mijn amps (gebruik 2 multitone tops 50 watt op half vermogen in combinatie met 2x12 cabs). het niet aan kunnen, maar omdat er anders een enorme muur van gitaar voor het podium ontstaat. Als je geluid via mics over pa gooit wordt tevens je geluid een stuk breder.


Bij veel bands heb je idd van die eeuwig durende soundchecks en dan is het geluid vaak nog ruk.
Enige wat wij doen is testen van mics op drums, zang/blazers/gitaar en signaal van bas en toetsen. Een nummerke spelen zodat je monitors/geluid af kunt regelen en de show kan beginnen.
Maarja wij hebben eigenlijk altijd vaste man achter knoppen dus hij weet zo onder hand wel wat wij willen.

Negative K3 fan
27 januari 2004, 16:20
een rpobleem van half stacks, vooral halfstacks met closed back cabs is dat het geluid 1 kant op wordt geprojecteerd, daar houd je (tenzij je je cabs speciaal neerzet) een vrij oneffen zaalgeluid aan over.

En wat bobsterke zei, had die geluidskerel waarmee ik had gepraat ook gezegd, gitaristen vinden zich zelf o zo belangrijk.

hadv
27 januari 2004, 21:19
wat kunnen we weer goed lullen over een ander onderwerp dan de opsteller heeft aangegeven

beste stervende bruid, weet je het nu al of heb je afgehaakt

ik speel altijd met een combo (die screamer heb IK, YESSS)
in kleine ruimtes voldoende (zeker als je een screamer hebt)
op grote podia meer dan zat om je tshirt te laten flapperen zonder mot te krijgen met GOEDE technici (zijn er meer dan niet-egomaniakale gitaristen)
voor het middennivo zit je haast altijd fout, een combo is te weinig, een stack op 100 zonder pa krijgt ruzie met de rest (balen)

vraag: waar speel je het meest ?
antwoord: kies daarvoor je versterkersituatie uit !

My Dying Bride
29 januari 2004, 18:51
tis zoiezo maar in september na mijn vakantiejob , wie weet sta ik dan al op werchter ?:D nee de spider klink zo pricies vals , zijn er nog LUIDE aanraders voor +/- 800/1000 euro ? een combo :p

Swan
29 januari 2004, 19:27
5150 combo...60 watt...gaat erg hard..
en aan je naam te zien: MDB zelf gebruikte ook 5150's t/m t laatste album :)

My Dying Bride
29 januari 2004, 21:41
dank u voor u tips maar willen jullie steeds een richtprijs vermelden AUB dankuwel

Swan
29 januari 2004, 21:53
2e hands rond de 700...nieuw 1300

Soulflyhigh
29 januari 2004, 22:29
Klinkt die 5150 combo ook goed op een relatief laaf volume (slaapkamerniveau of studentenkamerniveau) ???

jpb
29 januari 2004, 23:14
Oeh, Lennart, wat een verstandige opmerking en zo waar ook. [........]
Met 7575 posts wordt dat ook wel eens tijd :wink:

Baker
30 januari 2004, 10:22
Klinkt die 5150 combo ook goed op een relatief laaf volume (slaapkamerniveau of studentenkamerniveau) ???

Slechts 1 antwoord mogelijk:
"Nee...."

Negative K3 fan
30 januari 2004, 16:38
hangt er vanaf wat je goed noemt, beter dan de gemiddelde transistor amp, maar hij begint ongeveer te leven vanaf standje 3,nogiets master volume. De 'sweet spot' imo zit rond de 5.

Swan
30 januari 2004, 17:14
nee....maar ik doe het wel :D