PDA

View Full Version : Mijn bouwproject



Bassie79
25 januari 2004, 04:52
Dit topic wordt gewijd aan mijn zelfbouwproject.

In dit topic komen o.a. foto's van de vorderingen die ik maak in het bouwen van mijn gitaar.

Ik krijg binnenkort een bonk hout van een maat van me (een timmerman) dat wordt de eerste foto.

En vanaf daar ga ik verder tot het een geheel is.

Verwacht er niet veel van, dit is namelijk mijn eerste zelfbouwgitaar, maar wellicht kunnen mijn problemen of vorderingen anderen op de weg helpen.

youngcoby
25 januari 2004, 12:53
Leuk dat je helemaal van scratch wilt beginnen. Veel geluk ermee.

Javaca
25 januari 2004, 13:15
Je zal merken dat dit veel meer voldoening geeft dan een bouwpakketje.
Gaaf dat je in dit topic iedereen op de hoogte houdt van je vorderingen.

Bassie79
25 januari 2004, 13:39
Ik vind die bouwpakketten nogal duur...ik twijfel alleen nog over de neck, dat is gewoon het moeilijkste om te maken, maar ik ga t gewoon proberen lukt t niet kan ik altijd nog een prefab neck kopen.

Ik ben al bezig met bouwtekeningen maken voor de vorm van de body, dus die komt binnenkort hier te staan.

Het zal naar alle waarschijnlijkheid een strat-type gitaar worden, omdat dat het makkelijkst is om te maken en ik heb een strat, dus kan altijd nog ff afkijken :D

Javaca
25 januari 2004, 13:51
De vorm kun je zo gek maken als je zelf wil dat is gewoon een kwestie van zagen. (Kijk maar eens bij de ontwerpwedstrijd)
Als je de elementen, snaren hals en brug maar op de goeie manier er op zet kun je zelfs van een dakpan een electrische gitaar maken.
http://www.brianeastwoodguitars.co.uk/img6.jpghttp://www.brianeastwoodguitars.co.uk/img35.jpg

Bassie79
27 januari 2004, 03:01
Heb alweer wat dingen gelezen...en een van de belangrijkste dingen is gewoon je scale length dat moet aan bepaalde maten voldoen, anders klopt je intonatie voor geen meter (of inch :))

Maar ik heb al een kleine tekening gemaakt (schaal 1:4) model heb ik een beetje gepikt, maar dat maakt niet zoveel uit :)

Bassie79
29 januari 2004, 19:56
De eerste foto's van mijn bouwproject.

Op deze foto heb ik op een schaal van 1:2 de vorm van de body getekend. En ga ik m op groot papier 1:1 tekenen.
http://www.bassie79.nl/gitaarbouw/foto001.jpg

Hier heb ik de body en hals op ware grootte getekend. Dat is handig om later als mal te gebruiken.
http://www.bassie79.nl/gitaarbouw/foto002.jpg

De headstock ontbreekt nog, omdat ik daar nog niet helemaal over uit ben, wat voor vorm en hoe het precies zit om die stemmechanieken in die vorm uit te lijnen en of daar bepaalde regeltjes voor zijn net als met fretafstanden en scale length.

Bassie79
29 januari 2004, 19:58
Het wordt een trouwens een 24-frets monster :)

AART
30 januari 2004, 20:29
ziet er wel metal uit :)

ben zelf nogal fan van ibanez body's :)

Bassie79
30 januari 2004, 20:42
wordt idd een metal axe :)

heb een beetje gepikt van jackson (stttttt :))

Bassie79
30 januari 2004, 23:38
De body wordt van elzen of esdoorn, die maat van me zou ff kijken wat ie nog had liggen, de hals wordt waarschijnlijk van hetzelfde hout en een pallissander of ebben toets.

De hals wordt op de body geschroefd, omdat dat gewoon makkelijker is.

Volgende project ga ijk misschien een neck-trough maken, maar eerst dit project maar.

Als de houttextuur een beetje mooi is komt er transparante lak op, wel met een kleur, waarschijnlijk blauw...ik heb nog geen blauwe gitaar :)

Zoals ik al zei 24 frets op een fender scale, dus 25,5 inch/647,7mm.

2 humbuckers, van dimarzio of seymour duncan, moet nog ff kijken, maar electronica komt toch pas als laatst.

Komt een floyd trem op, waarschijnlijk van schaller, heb nog geen gitaar met een floyd.

1 tone 1 volume 3-weg schakelaar en tone en vol. worden (500k)push/pull voor pups single te switchen.

Chris Wolstenholme
31 januari 2004, 00:21
als je schets daar zo ligt is het net alsof je hem uit je tafel gaat zagen :-D

Bassie79
31 januari 2004, 03:45
denk niet dat mijn medebewoners dat zo tof vinden :)

erwinvanhalen
31 januari 2004, 11:57
Cool man!! Lijkt me ook erg leuk om een eigen gitaar te bouwen. Helaas heb ik er niet echt het gereedschap voor :roll: Maar wie weet in de toekomst.
Ga je ook je eigen hals maken of koop je die wel kant en klaar?

Bassie79
31 januari 2004, 13:24
Ik heb er ook niet echt het gereedschap voor, maar een maat van me is timmerman, dus daar kan ik wel wat van lenen en een hoop gereedschappen kan je gewoon bij de karwei of gamma halen

Ik ga de hals zelf maken...lukt t niet dan koop ik er een :)

spelling

erwinvanhalen
31 januari 2004, 21:32
Oei... heel veel sterkte dan Bas.. :-D :wink:
Dat schijnt echt heel moeilijk te zijn, body tot daar aan toe.. maar de hals.. fretten, intonatie, millimeterwerk.. ahhhh Als ik er aan denk al :o :D

Bassie79
1 februari 2004, 14:46
ik probeer er niet te veel aan te denken :D

Javaca
1 februari 2004, 16:27
Niet denken maar doen. :D

Geinig ontwerp :dance: .
Maar eigen ontwerp is sowieso beter dan een kopie.
Wel verre uitsteeksels hoe je het hout ook wendt of keert, 1 horn zal vrij kwetsbaar zijn :-? .

Mooie houtsoorten.
Een esdoornen body klinkt wel vrij scherp.
Handig zo'n vriend.

Uit die tafel zagen is trouwens niet eens zo'n gek idee. (massief grenen tafel, toch? :???: )

Bassie79
1 februari 2004, 16:55
ja is grenen, maar dat gaan mn ouders niet echt leuk vinden als ik die tafel verzaag. Als ze een nieuwe tafel gaan kopen ga ik er een necktrough van maken :D

Javaca
1 februari 2004, 17:18
ja is grenen, maar dat gaan mn ouders niet echt leuk vinden als ik die tafel verzaag. Als ze een nieuwe tafel gaan kopen ga ik er een necktrough van maken :D

Dat is de instelling!!! :seriousf:

Ik heb net van de rommelmarkt een massief tv-meubel. Mooi hout. Wordt dus een gitaar!

Omdat de laden er niet bijzitten is hij onverkoopbaar.

buuck
4 februari 2004, 21:41
hebben hier ook nog een mooi hard houten bijzet tafeltje staan. maybe een body voor een bass? :D

Javaca
5 februari 2004, 00:03
Gewoon zaag er in en starten. 8-)
Wie weet wat voor apart geluid er uit komt. En anders hang je hem gewoon aan de muur.

Kjiratsiekoedel
5 februari 2004, 23:48
hoe ga je je hals maken?

onder een hoek/verhoogd onder een hoek/verhoogd zonder hoek

en waarom?

Bassie79
6 februari 2004, 14:05
het wordt een fender-type hals, dus niet onder een hoek, D-shape, smal en dun

Toets wordt ebben, maar de houtsoort voor de hals ben ik nog niet helemaal uit

Kjiratsiekoedel
7 februari 2004, 10:13
Hoe maak jij je hals rond? met een schaaf?

Kjiratsiekoedel
7 februari 2004, 11:42
hoe lang is de truss-rod die je gaat gebruiken?

Bassie79
7 februari 2004, 16:42
Voor rondingen ga ik waarschijnlijk een bandschuurmachine gebruiken, daarmee is het klusje zo geklaard.

En truss-rod heb ik eerlijkgezegd nog niet over nagedacht...

Kjiratsiekoedel
7 februari 2004, 20:46
bandschuurmachine? gaat dat niet te snel te diep?

(ik mijn boek 'how to make your own electric guitar' gebeurt het met schaven)

Mitch
7 februari 2004, 21:30
Denk goed na over de houtsoortvan de hals, dat kan meer uitmaken dan de keus van hout voor de body !

Bassie79
8 februari 2004, 04:39
toets wordt sowieso ebben alleen de hals zelf weet ik nog niet. En de reden dat ik een bandschuurmachine gebruik ipv een schaaf is omdat ik meer met de bsm heb gewerkt dan met de schaaf dus een wat veiliger gevoel heb bij de bsm d.w.z. ik weet wat dat ding kan.

cas121
9 februari 2004, 11:37
een volledig esdoornen body is geen geweldig plan, esdoorn is niet het beste toonhout. kan je beter een essen body met een esdoorn cap of top erop bouwen.

Kjiratsiekoedel
9 februari 2004, 20:12
misschien heeft bassie gewoon een stuk liggen. dan zou ik het ook gebruiken.

ik heb namelijk een stuk kersenhout liggen, en dat gebruik ik ook voor mijn gitaar. het is toch maar een eerste bouwproject, goede toon is leuk, maar het moet voor de eerste keer niet te duur worden

Bassie79
10 februari 2004, 01:50
juist

ik kan goedkoop aan een stukkie gitaarhout komen dus dan doe ik dat voor mn eerste project, voor mn volgende zal ik er misschien wat meer geld voor uittrekken, maar nu eerst ff een stuk hout om mee te kutten :)

Javaca
10 februari 2004, 22:21
mijn eerste zelfbouwgitaar is van multiplex, betonmdf en een neck van meranti. :oops:

michielv
11 februari 2004, 13:18
Voor rondingen ga ik waarschijnlijk een bandschuurmachine gebruiken, daarmee is het klusje zo geklaard.

En truss-rod heb ik eerlijkgezegd nog niet over nagedacht...

Tip: voor je de breedte van de hals afzaagt eerst de gleuf voor de trussrod frezen. De meeste freesmachines hebben een geleidingsrail maar om die te kunnen gebruiken moet het hout wel recht zijn (die geleidingsrail moet parallel aan de gleuf liggen dus). Daarmee voorkom je uitschieten.

Voor de rondingen zou ik een grove vijl/rasp gebruiken en naarmate het preciezer/gladder moet worden een fijnere vijl

Kjiratsiekoedel
11 februari 2004, 18:56
Voor rondingen ga ik waarschijnlijk een bandschuurmachine gebruiken, daarmee is het klusje zo geklaard.

En truss-rod heb ik eerlijkgezegd nog niet over nagedacht...

Tip: voor je de breedte van de hals afzaagt eerst de gleuf voor de trussrod frezen. De meeste freesmachines hebben een geleidingsrail maar om die te kunnen gebruiken moet het hout wel recht zijn (die geleidingsrail moet parallel aan de gleuf liggen dus). Daarmee voorkom je uitschieten.


He, dankje. Daar had ik niet heel snel aan gedacht.

Weet jij hoe een truss-rod erin moet? recht of al gelijk een bocht erin?

Javaca
11 februari 2004, 20:54
Dat vraag ik mij ook af.
Je hebt ook van die carbonrods, die moeten er recht in. Maar een adjustable. :???:

Bassie79
11 februari 2004, 21:02
er moet een bocht in

Kjiratsiekoedel
11 februari 2004, 21:20
1. dus ook een bocht in de hals frezen
2. trus-rod erin (in zo'n U sleuf is het makkelijkst)
3. stuk hout zagen om op te vullen (ook met een bocht erin)
4. verlijmen
5. toets erop

Saf
15 februari 2004, 17:03
die gitaar die met die luipaard print die als derde topic staat. Is hoop ik toch gaan ontwerpwedstrijd onzending. Want dat is een ontwerp rechtstreek over geteknd van een Bender - Collicion bass of een bender collision guitar

Dus dat zou wel slecht zijn als dit een echt inzending is. Ik heb zelf in mijn gitaar foto archief (50.000 foto's) ook maar een foto van een bender gezien en dat is die collision bas maar dat ontwerp is zou apart dat ik dat wel onthoud

Bassie79
25 februari 2004, 13:19
Zo mijn bodyhout krijg ik deze week.

Het is een stuk ahorn/amerikaans esdoorn/hard maple/acer saccharum

500mm breed, 2x200mm hoog en 60mm dik

Dus mijn bouwproject gaat binnenkort van start

Javaca
25 februari 2004, 23:34
die gitaar die met die luipaard print die als derde topic staat. Is hoop ik toch gaan ontwerpwedstrijd onzending. Want dat is een ontwerp rechtstreek over geteknd van een Bender - Collicion bass of een bender collision guitar

Dus dat zou wel slecht zijn als dit een echt inzending is. Ik heb zelf in mijn gitaar foto archief (50.000 foto's) ook maar een foto van een bender gezien en dat is die collision bas maar dat ontwerp is zou apart dat ik dat wel onthoud

Ik heb die Bender alleen maar gepost om te laten zien dat werkelijk alles mogelijk is qwa vorm. Dit is de Bender Jellycaster. Het is dus géén inzending naar de wedstrijd.

De enige gitaren die ik heb ingestuurd zijn de Javaca/JVC-Basgitaar (blauw met een langspeelplaat als slagplaat), de Stones-tongues en de Javaca-Leaves