PDA

View Full Version : Check deze Marshall jcm 2000 DSL50 please



ANOK4U2
25 januari 2004, 02:13
De DSL 50, wordt nogal veel voorgesteld als een echt scheurbeest (begin niet over Engl,5150,...ed). Ik speel deze door een 1960 cab. Mijn gitaar is een Jackson RR3 (rhoads), bridge-humbucker is Duncan Design 103 (ceramic maar met lage output, speelt cleaner als clean).
Helaas is mijn sound, vooral in tegenstelling tot mijn geprefereerde metal/punkstijl, eigenlijk als compleet dull, buzzy, bluesy te beschouwen, met maar minnetjes van distortion, palmmuting is a complete mess. Ik heb een soundclip gepost op

http://users.pandora.be/mypc/Marshall%20JCM%202000%20DSL50.mp3

opgenomen met goedkope 20 jaar oude mic, wat helaas niet de sound teruggeeft (de mp3 klinkt niet zo buzzy zoals hier bij mij, valt nog mee) zoals ik het hier ervaar, maar beter dan niks tuurlijk, tis een impressie. De settings zijn:

bass/middle/treble/presence allen op 5.
"deep" en "toneshift" alle 2 ingeschakeld.
ultra gain: volume: 8, gain channel 1: 10 (channel 2 is nog dikker, buzzier)

Heel het boeltje is gespeeld in de loop van Boss GT5 (no FX uitsluitend beetje noise reduction).

Kunnen jullie mij zeggen wat te doen, ik wil af van dit neckhumbucker buzzy sound. Zijn het mijn humbuckers, speel ik door een verkeerd cabinet? Ik ervaar niet da geweld rechtstreeks ingeplugd (toch heb ik bv Agnostic Front gezien met deze amp + Gibson SG en da klonk echt agressief)

PS: Toch ben ik tevreden met mijn sound maar dan moet ik er extra FX bij steken, ik plaats dan vooral mijn GT5-autowah voor de Marshall amp (die zit in de GT5-loop via 4 cable method) die ik dan gebruik als envelope filter, wat het buzzy geluid wegneemt, filtert door mijn settings), de extra gain veroorzaak ik door een GT5 distortion effect voor de Marshall in de loop te steken.
Een stukje uit een opname met de Marshall looped in de Boss GT5 (+ effecten: autowah, equalised,...) kun je horen op:

http://users.pandora.be/mypc/Marshall%20looped%20in%20Boss%20GT5.mp3

Wat dus best meevalt (begin nie over mijn recordings en zangkwaliteiten, kweet het er zitten fouten in).
Mijn bovenstaand probleem gaat hem dus over het feit dat mijn sound RECHSSTREEKS in de Marshall geplugd voor metal dus op geen kl*** trekt.

Jeee
25 januari 2004, 10:03
Ik heb die eerste clip beluisterd, klinkt toch helemaal niet zo verkeerd?

Vergeet niet dat je het hier over een 50 watt lampenversterker hebt. De DSL's kunnen nogal buzzy klinken op lagere volumes. Draai de mastter maar eens voorbij 4, pas dan begint hij echt goed te klinken.

De deep-shift in, de bass op 5, en nog geen goeie palm mutes? Kan je eens proberen om de wieltjes onder je cabinet vandaan te halen, krijg je normaal gezien een strakker bass response.

En die toneshift, dat vind ik maar niks. Doet die versterker alleen maar heel dunnetjes en iel klinken. IMHO vragen Marshalls net om meer mids, ik liet die toneshift dus altijd uit.

Mijn favoriest kanaal was ook het 3de. Het 4de klinkt iets te "gesatureerd", het 3de is net goed. JCM800 on steroids, zeg maar.

En misschien toch ook eens andere elementen proberen. De "Duncan Designed" elementen staan niet bepaald bekend als goeie elementen. Je kan er dan beter een High output element invlammen, zoals een Di Marzio X2N, Tone Zone, Evolution, of een Seymour Duncan Invader, JB, ...


Zo, hopelijk ben je iets met deze uitleg.

yhcmarc
25 januari 2004, 11:39
je moet echt die duncan designed bij je brug eruit halen, wat een bout elementen zijn dat. Probeer zoals hierboven al gezegd, duncan invader, duncan distortion, Dimarzio superdistortion ( superelement, clean, hard en strak ), emg 81 of 85 ( let wel, zijn actief )

Dan is je geluid direct vele malen vetter en agressiever.

Marc

BLOK182
25 januari 2004, 14:37
een goed high output zou idd goed kunnen helpen die DSL eens flink voor zijn flikker te geven. Ik heb laatst een peavey wolfgang gekocht, en die humbuckers hebben ook een flinke berg output, en nu klinkt het 2de kanaal van mijn amp, dat met de normal output elementen van de PRS een beetje slapjes klonk, veel lekkerder, overstuurd meer enzo. Zelfde zou dus ook wel eens kunnen bij jouw DSL.

Hagrath
25 januari 2004, 16:25
Voor een echt strakke metalsound moet je voor de EMG81 humbucker gaan. Ik heb er ooit 1 gekocht om het eens te proberen, sindsdien wil ik niks anders meer!

Voor halspositie kan je er een EMG85 of EMG60 ofzo bij kopen, kost wel wat allemaal, maar dan heb je ook wat :)

edit:
ik heb je soundsamples nu ook ff geluisterd, maar ik vind die eerste zo verkeerd nog niet, stuk beter dan die 2de zou ik zeggen!

BLOK182
25 januari 2004, 19:13
Idd, het eerste clipje klinkt net slechte, maar het ding moet wat meer voor zijn flikker krijgen :) Of je daar nou EMG 81's voor neemt, tja, das persoonlijk, maar misschien kan je je top eens meenemen naar een muziekzaak in de buurt en dan wat gitaren testen met highoutput humbuckers, kijken of het al wat beter klinkt.

srv-man
25 januari 2004, 22:39
Een DSL50 moet in principe een vette sound met veel ballen zonder problemen kunnen leveren. Je clips klinken wel aardig, maar het zou naar mijn smaak heftiger moeten kunnen. Het is wel zo dat Marshalls een behoorlijk agressief midhoog hebben, dat nog versterkt wordt door de Celestion G12T75´s in een 1960 cab, Wellicht ervaar jij dit als buzzy?

Waarschijnlijk heb je het al geprobeerd, maar probeer de amp eens helemaal direct, dus zonder GT5. Mogelijk zijn de levels van de GT5/DSL niet helemaal op elkaar afgestemd.
Verder staan Duncan Designed pu´s niet bekend om hun goede sound, dus volg het advies van Blokkie eens op.

BLOK182
26 januari 2004, 17:07
Ehm, ik hoor de net je clipje met die GT5 erbij. Je zangkwaliteiten, tja :wink: Nee maar ff serieus, dit klinkt toch al redelijk metal, al is het misschien niet zo'n "breed" geluid, het lijkt toch wel een beetje op de sound van Dimebag Darrel van Pantera. Je zei dat ding ge-equalised was met je GT5? Nu is de GT5 een prima dingetje, maar misschien kan je eens een BBE Sonic Maximizer in je loop hangen, ik denk dat je daarmee je sound al wat beter kan kneden/scoopen/vormen. En natuurlijk de highoutput humbuckers :wink:

Hagrath
26 januari 2004, 19:23
Volgens mij kun je dan beter een andere amp zoeken...

BLOK182
26 januari 2004, 20:11
Das ook een optie ja, als je het echt FLINK extremer wil hebben dan die DSL, kan je misschien eens rondshoppen voor bijv. een Peavey XXX of een Engl Powerball. Toch vind ik die tweede clip met de GT5 erbij al behoorlijk metal klinken 8-)

ANOK4U2
26 januari 2004, 22:10
Kweet het, in mijn muziekshop, niet direkte de goekoopste maar in ieder geval veel stuff, grijp en testklaar, met speciale testruimtes,.....
http://www.piens.be/
kan ik niet direct terecht om verschillende humbuckers uit te testen, waarom? Simpel, daar ik linskhandig ben. En die linkse gitaren hangen daar nu echt nie allemaal in stock en grote hoeveelheden. Heb al eens de gitaarverkoper wat rechtse laten spelen op amps, maar jullie begrijpen ook wel, als je zelf nie da spel in handen hebt, het is dus niet dé ideale werkwijze, ik kan moeilijk hem enkele uurtjes "gebruiken" om mijn ideale humbucker te kiezen, vandaar dat ik helaas ook op jullie ben aangewezen. Maar het is me ondertussen reeds duidelijk welke humbuckers tuurlijk de ideale metalsound produceren. Ben eerder beetje bang om mijn pure 'clean' te verliezen. Ik vind die DuncanDesign Distortionset nog zo slecht niet. Keramiek, clean perfect, lage output/gain kan dus perfect overstuurd worden met andere gain/drive/distortion wat resulteert in complete controle. Alleen ja... het feit dus dat hij niet direct plug en play is zonder effecten voor pure metal in front van de ampinput zoals ik in begin van de thread.

Droffie
29 januari 2004, 23:46
Heb je clipje geluisterd. Ik snap niet waarom je Marshall speelt. Mesa had beter bij je gepast lijkt mij.
Dsl staat bekend om de mooie klassieke Marshall crunch. Wat jij laat horen kan een ss amp ook. Tonale vernietiging!!!
Fx pedaaltjes maakt 't echt niet beter...

succes
D.

ijff
1 februari 2004, 23:30
Om aan te sluiten bij eerder reacties: gooi die GT-5 er eens uit!
Ik heb een tijdje een GT-6 in m'n setup gehad.. maar toen ik eens goed ging vergelijken heb ik'm er snel uitgehaald. Het geluid was zoveel vetter zonder de GT-6. Met de GT-6 kon ik klooien met EQ-settings wat ik wilde... maar m'n geluid miste toch iets.

jorrit
2 februari 2004, 00:02
k zou alleen geen emg's nemen vind ik persoonlijk zonde van zo'n top...
een duncan distortion geeft hm ook goed op zn flikker hoor..

cas121
2 februari 2004, 10:23
man, begin eens met het beter instellen van je bass/mid/treble/presence, alles op 5???

probeer dit eens,
bass 7
mid 4
treble 6

en presence (belangrijk!) op 8 gooien
deep switch in, toneshift uit..
zou al moeten schelen.

heb ook net een dsl-50, gebruik voornamelijk een LP studio en heb echt een beestachtige sound

Nielsje
2 februari 2004, 12:39
ik heb zelf de grotere broer, de dsl 100

zelf hou ik gewoon van die ouwe marshall crunch, en met dit ding kan je gewoon heerlijk scheuren..

jouw probleem ligt gewoon aan de versterker vind ik.

ik snap gewoon niet als mensen metal willen spelen, wat ze dan met een marshall doen?

zo'n ding is gemaakt om rock op te spelen! gewoon je gibson les paul met PAF's in pleuren, een wah en rammen met die handel! klinkt geweldig!

als je metal wil moet je toch meer richting peavey/engl.

Droffie
3 februari 2004, 22:07
ik heb zelf de grotere broer, de dsl 100

zelf hou ik gewoon van die ouwe marshall crunch, en met dit ding kan je gewoon heerlijk scheuren..

jouw probleem ligt gewoon aan de versterker vind ik.

ik snap gewoon niet als mensen metal willen spelen, wat ze dan met een marshall doen?

zo'n ding is gemaakt om rock op te spelen! gewoon je gibson les paul met PAF's in pleuren, een wah en rammen met die handel! klinkt geweldig!

als je metal wil moet je toch meer richting peavey/engl.

Makes sense...

Droffie
3 februari 2004, 22:07
ik heb zelf de grotere broer, de dsl 100

zelf hou ik gewoon van die ouwe marshall crunch, en met dit ding kan je gewoon heerlijk scheuren..

jouw probleem ligt gewoon aan de versterker vind ik.

ik snap gewoon niet als mensen metal willen spelen, wat ze dan met een marshall doen?

zo'n ding is gemaakt om rock op te spelen! gewoon je gibson les paul met PAF's in pleuren, een wah en rammen met die handel! klinkt geweldig!

als je metal wil moet je toch meer richting peavey/engl.

Makes sense...