PDA

View Full Version : Sneller worden...kwestie van les nemen, of zelf oefenen?



BartL
25 januari 2004, 01:20
Beste gitaarvrienden. Dit is een vraagje (vooral) gericht aan de mensen die al enige ervaring hebben met het gitaarspelen.
Ik ben 17 jaar en speel anderhalf jaar gitaar. Nu zou ik graag wat sneller leren spelen. Simpele solo's & fingerpicking (zoals Nothing Else Matters) lukt wel. Maar als het wat sneller moet gaan, haak ik al snel af. :( Als ik nou sneller wil worden, moet ik dan lessen gaan nemen (aan de muziekschool bijvoorbeeld) of kan ik beter zelf oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen?
Is het trouwens ook noodzakelijk dat je je pink gebruikt? Dit heb ik namelijk nog nooit gedaan in de anderhalf jaar dat ik speel (behalve bij akkoorden natuurlijk)
Nou, ik hoop dat een paar kenners/ervaren spelers me willen helpen.

Groet!

Bassie79
25 januari 2004, 03:45
Antwoord op je vraag:

Neem les, veel oefenen (minimaal 2 uur per dag!!!) en gebruik je pink, als je m niet gebruikt krijg je er later spijt van en ik spreek uit ervaring.
Ik speel 14 jaar en geruik mn pink pas 2 jaar en het is heel lastig om je pink in een later stadium bij je gitaarspel te betrekken, want je pink is dan niet zo getraind als de rest van je vingers.

Kortom: Les nemen, oefenen, oefenenm, oefenen en met pink!!!!!!!!

musicmaniac
25 januari 2004, 09:08
Waarom willen gitaristen toch altijd snel spelen? Toegegeven, zelf heb ik ook last van die aandoening, :) maar eigenlijk is het het beste om je te concentreren op toon, emotie, gevoel, zeggingskracht ... Mensen in het publiek interesseert het geen reet of iemand snel kan spelen, (ok behalve gitaristen die staan te kijken) , men is eerder gefascineerd door een speler die iets van zichzelf laat zien.

Dus:sorry, heb geen tips voor je ... :)

JvD.
25 januari 2004, 13:30
ik weet wel een simpel oefeningetje dat je gewoon vaak moet doen, ff tussen door ofzo en dan word je vanzelf snellen.

je maakt eerst een regel:
alles in vakje 2 [dus fret 2] is voor je wijsvinger.
alles in vakje 3 [dus fret 3] is voor je middelvinger.
alles in vakje 4 [dus fret 4] is voor je ringvinger.
alles in vakje 5 [dus fret 5] is voor je pink.

en dan speel je dingen als dit:

e :-----------------------4--5--|-5--4------------------------
B :-------------------3---------|--------3--------------------
G :---------------2-------------|-----------2-----------------
D :-----------3-----------------|---------------3-------------
A :--------4--------------------|-------------------4---------
E :--2--5-----------------------|----------------------5--2---

er zijn 1000 van dit soort vormpjes, wat je ook kunt doen is slagritmes voor je zelf schrijfen.

je speelt bijvoorbeeld een 4:4 maat en gooit hem vol met 8 keer een halve noot en dan neem je bv: het powerchord G
die sla je steeds 7 keer gedempt en 1 keer open, je verandert steeds het moment dat je hem open speelt en dat je hem dempt zo leer je ook ritmisch te spelen, veel gitaristen die snel zijn zijn minder secuur.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je iets niet snapt vraag het gerust.

slayurrr
25 januari 2004, 16:08
Download de hele video "Speed Kills" van Michael Angelo, in die video laat hij veel oefeningen zien om snel te leren spelen.
En ja, gebruik je pink!

BartL
25 januari 2004, 16:41
Bedankt voor jullie tips :)

BartL
25 januari 2004, 16:44
Download de hele video "Speed Kills" van Michael Angelo...

Op KazaaLite vind ik hem niet, waar kan ik hem downloaden?

Dirk_Hendrik
26 januari 2004, 15:49
Niet downloaden. Gewoon kopen. Die gozer moet ook brood op de plank hebben :evil:

BartL
26 januari 2004, 16:34
das ook waar...maja, heb geen videorecorder :-D Ik ben n hele arme student...KOOP MN ME-50! :cool:

Neals
27 januari 2004, 13:12
Oefenen met metronoom, begin langzaam met een lick, en bouw dit steeds meer op...

Op een dag kan je dat lickje tyfussnel

Maiden Michiel
27 januari 2004, 13:52
Waarom willen gitaristen toch altijd snel spelen? Toegegeven, zelf heb ik ook last van die aandoening, :) maar eigenlijk is het het beste om je te concentreren op toon, emotie, gevoel, zeggingskracht ... Mensen in het publiek interesseert het geen reet of iemand snel kan spelen, (ok behalve gitaristen die staan te kijken) , men is eerder gefascineerd door een speler die iets van zichzelf laat zien.

Dus:sorry, heb geen tips voor je ... :)

Zow, weer lekker een hoop onzin bij elkaar!

Niet dat ik de discussie snelheid-emotie wil oprakelen maar:

Als je snel kunt spelen en dat ook strak kunt dan kun je serieus bijna alles. De andere technieken en manieren van spelen worden dan veel makkelijker te leren. Als je de snelheid en strakheid hebt ben je echt een heel eind. Betere aanslag, snellere vingers etc.

@ BartL: Snelheid oefenen kan op zich heel goed zelf. Koop en gebruik wel een metronoom. Alleen als je ook die snelheid op diverse (niet standaard toonladder) manieren wilt leren toepassen in nummers zou ik wel les nemen.

Negative K3 fan
27 januari 2004, 16:24
ik vind het trouwe3ns wel zo dat vooral electrische gitaristen zich veel bezighouden met snelheid, in de klassieke dingen kom je dat vrij weinig tegen.

Voilgens mij komt het ook deels omdat het op een gitaar juist wat moeilijker is om snel verschillende noten te spelen dan op andere instrumenten.

Barret Wallace
27 januari 2004, 16:46
ik vind het trouwe3ns wel zo dat vooral electrische gitaristen zich veel bezighouden met snelheid, in de klassieke dingen kom je dat vrij weinig tegen.

Voilgens mij komt het ook deels omdat het op een gitaar juist wat moeilijker is om snel verschillende noten te spelen dan op andere instrumenten.

Waar blijft je klassieke lesson nou :roll:

Negative K3 fan
27 januari 2004, 18:40
haha, ik ben de laatste tijd weer wat drukker. Ik denk dat ik trouwens wel kan gokken dat het op zn vroegst volgejnde week wordt.

taylor
31 januari 2004, 12:01
[quote="Negative K3 fan"]ik vind het trouwe3ns wel zo dat vooral electrische gitaristen zich veel bezighouden met snelheid, in de klassieke dingen kom je dat vrij weinig tegen.

nou, ik weet niet wat voor klassieke muziek jij hebt gehoord maar daar is snelheid uitgevonden volgens mij.

snel spelen moet je eigenlijk gewoon kunnen als het moet, het wordt alleen behoorlijk saai als dat alles is wat je kunt.

taylor
31 januari 2004, 12:03
[quote="Negative K3 fan"]ik vind het trouwe3ns wel zo dat vooral electrische gitaristen zich veel bezighouden met snelheid, in de klassieke dingen kom je dat vrij weinig tegen.

nou, ik weet niet wat voor klassieke muziek jij hebt gehoord maar daar is snelheid uitgevonden volgens mij.

snel spelen moet je eigenlijk gewoon kunnen als het moet, het wordt alleen behoorlijk saai als dat alles is wat je kunt.

Iced Dragon
31 januari 2004, 14:50
denk dat de gemiddelde violist sneller kan dan een gitarist.
komaan die gasten moeten over arpeggio's en toonladders kunnen vliegen.
Paganini oefenen dus! En Bach...

AART
1 februari 2004, 12:17
of ga punk spelen, dan hoef je alleen powerchords snel te kunnen spelen, das mijn tactiek :-D

Man
6 februari 2004, 12:08
punk speel je niet, dat rag je..

Neals
13 februari 2004, 21:04
punk speel je niet, dat rag je..

Met die vooroordelen heb ik ooit eens in een band een stelletje baggermuzikanten aangenomen, daar kom je hard op terug en getuigd dat dit soort opvattingen best wel vooroordelen zijn.

rien
17 februari 2004, 22:16
Snelle licks heeft wel iets.. ja elke gitarist wil indruk op een ander maken en op zichzelf geilen hoe geweldig snel je kan spelen.

1 tip.. gebruik een stijf plectrum en als je een lick hebt gevonden die je op snelheid wilt spelen speel hem dan elke dag 2 uur lang voor ongeveer
een maand of 6 waarin je hem de eerste 5 maanden kijkt hoe je je vingers neerzet terwijl je up en down je plectrum beweegt en doe alles in slow motion .. ( tot vervelens toe )Het is heel belangrijk dat je zowel je beide handen en schouders ontspant .. en zodra je te vroeg probeert de snelheid er in te gooien verkramp je in beide handen en je schouders. Die mensen die als mittrailleurs hun gitaar behandelen die hebben het voornamelijk van absolute ontspanning en dat kan je alleen maar aanleren door alle 4 je vingers vlak boven het fret board te houden en ze daar te dwingen (ook je pink dus ) en in slow motion exact je vingers te plaatsen.

En sla elke toon vol en hard aan !

Uiteindelijk leren je hersenen door de vele oefening automatisch je handen te beheersen en kan je de snelheid opvoeren en blijf je dus ook exact je vingers positioneren. Maak niet de fout dat je te snel op snelheid wil spelen en dat je concessies maakt door hier en daar een hapering toe te staan omdat je dan al eerder , snel , klinkt en indruk op je omgeving maakt.. Als je het WERKELIJK wilt en je hebt aanleg dan is dit de manier. Kijk maar naar JohnMc laughlin Steve Vai Al di Miola... of ze daarmee mooie muziek maken wat je emototioneel raakt is een tweede echter indruk maken ze op je ander wil je het niet kopieeren.

Uiteindelijk kan je zelf een aap snel leren spelen..Maar het is de emotie de compositie en de techniek samen die de muziek maken en het een is moeilijk los van de twee andere te koppelen

Hoi
Rien