PDA

View Full Version : Verschil tussen Jazzmaster en Jaguar



jeroen75
25 januari 2004, 00:55
Ik wil een van deze 2 gitaren, maar kan iemand me het precieze verschil uitleggen??

Ik heb nu een fender cyclone2, reissue.
Dat is een mustang met Jaguar elementjes.
Ik heb ook een fender twin reverb uit '72

Waar moet ik op letten, moet ik perse een oude kopen, of een japanse net zo goed ???

Alles wat je weet, da wil ik weten denk ik!!!
:)

sash
25 januari 2004, 01:03
Natuurlijk zijn de echte ouwe beter, maar die zijn vrijwel onbetaalbaar.

De Amerikaanse reissues zijn ERG goed, maar de Jappen zijn ook aanraders.

Het voornaamste verschil tussen Jaguars en Jazzmasters is wel de mensuurlengte en de pickupconfig.
Wat precies het verschil in sound is kunnen anderen wel vertellen.

The Mule
25 januari 2004, 11:05
Hier zijn al best wat topics over geweest. Amerikaanse Jazzmasters zijn zeker goed en Japanners bieden veel (meer) waar voor je geld, maar probeer dan een begin jaren 90-er te vinden in plaats van de nieuwe. Deze laatste schijnen nl. de verkeerde elementen te hebben (vermomde Strat-pups) hoewel die ook vervangen kunnen worden natuurlijk.

De Jaguar is een heel ander beestje, korte mensuur, nog ingewikkelder schakelschema en minder algemeen bruikbare klank. Echte surfgitaar.

Fuhgawz
25 januari 2004, 13:04
Koek mal aus! (http://www.webrocker.de/jaguar/2004/index.php)

jeroen75
25 januari 2004, 15:11
de mensuurlengte en de pickupconfig.


En dat betekent voor een leek??

Die cyclone van me kan ik lekker op surfen dus een Jazzmaster zou een mooie aanvulling zijn dan?

Kjiratsiekoedel
25 januari 2004, 16:32
de mensuurlengte en de pickupconfig.
En dat betekent voor een leek??

Mensuurlengte: lengte van de snaren (je kan korter en .... langer)
Pickupconfiguratie: verschillende standen en mogenlijkheden die je pickups kunnen hebben (in/uit fase, gesplit, aleen, samen, veel hoog, veel laag, etc. (dit zijn slechts voorbeelden, dus niet voor deze gitaar, want daar weet ik niets over))