PDA

View Full Version : 12 snaar



Sir Peckerkäse
24 januari 2004, 19:26
ik heb gehoord dat die bestaan, maar het lijkt mij raar spelen, hoe speelt zoiets?

Diedo
24 januari 2004, 19:37
laatst voor eht eerst op gespeelt.

ik vind het heel mooi vol klinken. het is wel wennen om twee snaren tegelijk te moeten pakken waar je er normaal een pakt.
proberen zou ik zeggen

birt
24 januari 2004, 21:58
ik mag binnenkort een 12-string Eko lenen van een vriend :)

NeeraDJ
24 januari 2004, 22:39
Je hebt gehoord dat die bestaan? :o Vergeef mij wanneer ik zeg dat het net lijkt alsof je net hebt gehoord dat we op de maan zijn geweest. De 12 snarige gitaar komt oorspronkelijk uit Colombia, het heeft een bepaald speelcomfort bij ritmisch spel en klinkt idd lekker vol net zoals Diedo zei. Ik zou er ooit ook één willen hebben :)

Bleak
25 januari 2004, 16:16
speelcomfort

juist geen comfort :) vreselijk irritant spelen man :)

NeeraDJ
25 januari 2004, 16:57
Speelcomfort bij ritmisch spel, dwz wanneer je akkoorden e.d. aanslaat :) . Die snaren zitten dichter bij elkaar en dat is in dat geval wel handig

Harry
25 januari 2004, 20:41
Het is een zestal paren. Voor elke noot zit er een octaaf-snaar bij. Ze zitten redelijk dicht bij elkaar, dus je kunt ze bijna net zo indrukken als op een gewone gitaar. Even lekker strinbenden enzo lukt niet echt.

Luca P
25 januari 2004, 22:03
Het is een zestal paren. Voor elke noot zit er een octaaf-snaar bij.

Ahum, de eerste twee snaren zijn hetzelfde gestemd...

Javaca
25 januari 2004, 22:53
Ik zou er ooit ook één willen hebben :)

+1

bert k
25 januari 2004, 23:52
De 12 snarige gitaar komt oorspronkelijk uit Colombia,

Kijk, dat wist ik niet. Weet je er misschien wat meer van, over Colombia bedoel ik? Ik weet wel dat de gitaar ontwikkeld is uit de luit, in de 18de eeuw. De luit, en de eerste gitaren, hadden vaak 10 snaren, 2 x 5. Dat was vooral voor het volume. Toen ze grotere body's kregen waren die dubbele snaren niet meer nodig, en het speelt wel zwaar.

Je hebt nu akoestische en elektrische 12-snarigen.

http://www.benellyimport.nl/mtaylorm6.jpg



http://www.mlode.com/~813/byrdsrick2a.jpg

urezna
27 januari 2004, 09:32
ik heb er eentje van Yamaha, elektriek ook...... uit de Pacifica serie, eigenlijk gewon een Strat met 12 snaren.....

speelt vrij gemakkelijk, je hoeft er eigenlijk nauwelijks aan te wennen.....
mooie volle klank met al die snaren :-) beetje een soort natuurlijk chorus effect dat er in zit.......

waar je eigenlijk het meest aan moet wennen, is wanneer je daarna weer en gewone gitaar pakt, wat zitten die snaren dan opeens ver uit elkaar zeg! dat voelt even raar, ook al speel je wel net zo makkelijk weer verder hoor.....

hadv
27 januari 2004, 21:11
ik zoek nog steeds naar een goede acoustische 12snaar

het bert K, is die rick van jou, gaaf man
(zag enige tijd geleden dat rick 95% marktaandeel heeft in de 12snaar elektriek, dit voor een groot deel te danken aan het tingeltangel geluid van Roger McGuinn en de Beatles)

RIES
27 januari 2004, 21:30
Heb laatst de gitaar van me schoonvader opgeknapt, een 12 snarige Egmond (oud beesie) had alleen wat problemen met stemmen van de snaren. Ik had de onderste snaren gelijk gestemd maar kreeg de D en G snaar niet lekker gestemd. Die voelde slapper aan klopt dit eigenlijk? Maar er komt wel een heerlijk geluid uit zo'n 12 snaar

NeeraDJ
27 januari 2004, 22:01
De 12 snarige gitaar komt oorspronkelijk uit Colombia,

Kijk, dat wist ik niet. Weet je er misschien wat meer van, over Colombia bedoel ik?



Nee eigenlijk niet, was een keer naar een quiz op Nederland 3 aan het kijken en daar vertelde de presentatrice een kort verhaaltje, is me weinig van bijgebleven behalve dat ie uit colombia kwam

Globetrotter
29 januari 2004, 20:28
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=22854

Hierboven heb je de URL van een gelijklopend forum dat ik enkele dagen geleden ben begonnen. Ik wil ook een 12 string aankopen. Ik heb er een leuke en betaalbare van Cort op 't oog. Enig nadeel dat me ervan weerhoud ze aan ta schaffen is het gemis van een elementje om het op mijn versterker in te pluggen. Ibanez en Epiphone hebben ook leuke modelletjes, maar deze zijn pakken duurder. Die Cort kost 220€, héél betaalbaar dus. :P
:gitarist:

floriswb
31 januari 2004, 11:26
Ik heb toevallig nog een 12 snarige gitaar te koop van Seagull. Ik heb er een Aktief Piezo systeem in laten zetten (Fishman Natural I).. weer €175 euro lichter.. :-D Ik zit zelf te denken aan een €450,=... Een goeie electrische gitaar is natuurlijk ook altijd welkom!!
Interesse??