PDA

View Full Version : Vieze vingers van nieuwe snaren



aad
24 januari 2004, 18:43
Dit is dus typisch een onderwerp dat waarschijnlijk uiteindelijk verdwijnt bij het opruimen.

Heb net m'n Crafter JE15 teruggehaald van het bijstellen van de hals (service-beurt).
Nu zitten er Martin 80/20 bronze .010-.047 op. Die snaren geven een partij zwarte bende af, niet te geloven. Gingen voor m'n gevoel ook "stroef" spelen, alsof je aan die zooi vastplakt.

Nee ik ben er niet zo blij mee geloof ik, die Martin snaren.

Bassie79
24 januari 2004, 19:19
Ik gebruik Ernie ball en daarvoor d'addario nooit last gehad van zwarte troep

Misschien zit er een of ander coating over die snaren...zou iig ff een droge doek over die snaren + toets heen halen

Ik verplaats m ff naar gitaar diversen

aad
24 januari 2004, 20:11
Ik gebruik Ernie ball en daarvoor d'addario nooit last gehad van zwarte troep

Misschien zit er een of ander coating over die snaren...zou iig ff een droge doek over die snaren + toets heen halen

Ik verplaats m ff naar gitaar diversen

Het moet wel een coating zijn. Heb weer een 1/2 uurtje gespeeld en m'n vingers zijn weer zwart.
Die wil ik dus nooit meer!!

Ik denk zelfs aan cockpit spray, alhoewel, een spray :oops:

JV
24 januari 2004, 20:16
kan ook shit van je fretboard zijn

schaap
24 januari 2004, 20:35
Dat laat meestal niet zo makkelijk los.
Heb zelf een 2e-hands gitaar waar wat shit zit op mn hals (ga het er pas afhalen as mn snaren breken) en dat laat niet los op mn vingers.

savecracker85
24 januari 2004, 20:52
Dat laat meestal niet zo makkelijk los.
Heb zelf een 2e-hands gitaar waar wat shit zit op mn hals (ga het er pas afhalen as mn snaren breken) en dat laat niet los op mn vingers.
ranzig :-? !!! dat laat je er toch niet opzitten man... :o
Het eerste wat ik deed toen ik mij 2dehands gitaar had gekocht, was alle snaren eraf halen...Fredboard reinigen met alchohol (zodat alle huid/zweet resten van de vorige eigenaar er af waren), en dan insmeren met bijenwas en dat er ook weer uitvrijven :)

aad
24 januari 2004, 22:34
kan ook shit van je fretboard zijn

Mijn gitaren onderhoud ik toch wel redelijk netjes voor wat betreft eelt/zweet ophoping :D .
Ik maak de toets schoon als-die zichtbaar vies is enz.
Maar deze gitaar heb ik pas (nieuw gekocht) en dit was dus de bijbehorende na-stelbeurt.

Kortom, Ik gebruik altijd 'd Adario of GHS en heb nooit last van vuil.
Het is echt alsof je koper hebt zitten poetsen of zo hoor! Niet normaal.

NeeraDJ
24 januari 2004, 22:36
Dit is dus typisch een onderwerp dat waarschijnlijk uiteindelijk verdwijnt bij het opruimen.

Heb net m'n Crafter JE15 teruggehaald van het bijstellen van de hals (service-beurt).
Nu zitten er Martin 80/20 bronze .010-.047 op. Die snaren geven een partij zwarte bende af, niet te geloven. Gingen voor m'n gevoel ook "stroef" spelen, alsof je aan die zooi vastplakt.

Nee ik ben er niet zo blij mee geloof ik, die Martin snaren.

Kijk dit probleem heb ik dus met Fender snaren! In het begin klinken ze leuk maar na enkele dagen verslijten ze en krijg je idd gore plekken op je vingers en last van stroefheid. Ik vind het wel een beetje overdreven van dat vastplakken, maar stroef zeker! Ik heb nu weer een setje fender snaren :cry: had de eigenaar van mn nieuwe Ibbi erop gezet en is echt doodzonde. Die Wizard neck is supersnel maar nu merk je pas dat snaren ook een hele grote rol spelen, aldus de stroefheid die het beperkt.

Wilson
24 januari 2004, 23:37
ik heb ook martin snaren op mn akoestische gitaar, en zwart spul heb ik geen last van. Ze zijn idd wat stroef idd, maar er staat ook op de onomwonden snaren dat het nickel snaren met phosphor is geloof ik. Waarschijnlijk is dat om te voorkomen dat ze snel vies worden of roesten. mischien heb je dat ook wel aan je handen dan. Ik vind het iig perfecte snaren, ze roesten idd niet en worden niet vuil en klinken veel mooier dan een normaal setje snaren dat niet brons omwonden is. Dat stroeve vind ik wel fijn.

Mithrandir
25 januari 2004, 02:27
Die Wizard neck is supersnel maar nu merk je pas dat snaren ook een hele grote rol spelen, aldus de stroefheid die het beperkt.
Wellicht moet je ook nog wat aan je coordinatie en vingertechniek doen voor die snelheid.

gjlp
25 januari 2004, 11:44
Ik denk zelfs aan cockpit spray, alhoewel, een spray :oops:

Niet doen man!! Haal gewoon een flesje string cleaner van dunlop..

NeeraDJ
25 januari 2004, 16:03
Die Wizard neck is supersnel maar nu merk je pas dat snaren ook een hele grote rol spelen, aldus de stroefheid die het beperkt.
Wellicht moet je ook nog wat aan je coordinatie en vingertechniek doen voor die snelheid.

Dat spreekt voor zich :)

Primitive
25 januari 2004, 16:25
ik gok dat het te maken heeft dat ze er in de winkel iets op hebben gesmeerd ofzo, en dat je snaren zooi gaan afgeven is dat als je speelt komt er zweet op de snaren en daar gaat dan weer stof aan plakken en krijg je smerige vingers, gewoon af en toe ff met doekkie er overheen:D

of gewoon steeds schoon maken als je gespeeld hebt

aad
25 januari 2004, 17:18
ik heb ook martin snaren op mn akoestische gitaar, en zwart spul heb ik geen last van. Ze zijn idd wat stroef idd, maar er staat ook op de onomwonden snaren dat het nickel snaren met phosphor is geloof ik. Waarschijnlijk is dat om te voorkomen dat ze snel vies worden of roesten. mischien heb je dat ook wel aan je handen dan. Ik vind het iig perfecte snaren, ze roesten idd niet en worden niet vuil en klinken veel mooier dan een normaal setje snaren dat niet brons omwonden is. Dat stroeve vind ik wel fijn.

Phosphor-bronze is een legering van messing en brons die voor een langere flexibiliteit zorgen. Een fabrikant van IC-voeten (PLCC) en andere connectoren (o.a. AMP) gebruikt dat al jaren voor de kontakten omdat het zo lang zijn veerkracht behoudt. Je moet je voorstellen dat als je een plug in een chassisdeel steekt, die plug meestal met een "snap" in positie wordt gehouden. Die kracht voor de "snap" verdwijnt na verloop van tijd, omdat het metaal zich zet naar de stand waarin-ie staat. Bij phosphor-bronze blijft die veerkracht veel langer in stand en dus ook de kontakt-druk. Die eigenschap zorgt er bij snaren dan weer voor dat ze minder snel "dood"gaan.
Maar dit geheel terzijde :razz: .

Na 4 keer spelen lijken m'n snaren een beetje schoner te worden. M'n gitaar klinkt wel lekker. Ik heb nu ook niet zoveel last meer van het "dode punt" rondom de G.