PDA

View Full Version : [vraag] effecten voor bas



Primitive
24 januari 2004, 16:59
heb ff een vraag over effecten voor men bas :cool: :-D

welke effecten zijn er zoal en wat is een goed merk??? heb er gister 1 op een concert gehoord en was een soort wahwah{weet niet of ik het goed schrijf) pendaal, wat is dat en hoe heet dat??
heb je nog meer mooie effecten voor bas??[/google][/tab]

AntY
24 januari 2004, 17:03
tja, je hebt een heleboel effecten..

leuk om even uit te proberen:

www.bossus.com

kun je ook soundsamples luisteren. boss maakte kwalitatief redelijke effecten, voor een redelijke prijs.

dan heb je ook bijv nog EBS: www.ebs.bass.se

die zijn al wat beter, erg goede effecten


bassopotmus heeft een morley wha, die kan je daar vast wel wat meer over vertellen

Primitive
24 januari 2004, 17:08
maar moet ik dan echt speciale bas effecten hebben of is er geen verschil

AntY
24 januari 2004, 17:10
ja er is verschil.

gitaarpedalen halen meestal dee lage tonen uit je signaal. neem daarom een baspedaal.

De Teng
24 januari 2004, 18:33
Overigens zijn pendalen niet te koop, nergens verkrijgbaar.
.
.
.
.
Pedalen daarentegen wel.

Ik heb drie EBS gevallen en daar valt je mond van open. Echter kosten ze wel 200 tot 250 euro p.st. Boss is goedkoper, maar bij lange na zo goed niet.

basswasp
24 januari 2004, 20:32
www.buzzfox.com

Hier kan je ook wat verschillende baseffecten uitproberen, de Electro-Harmonix Bassballs is echter het enige pedaal dat ook in Nederland goed te verkrijgen is.

//edit:

http://www.jimdunlop.com/site/products/bass/index.html

De site van Dunlop, nog wat redelijk kwalitatieve effecten. Hier staat ook een Wah-Wah voor bas bij.

AllodoX
24 januari 2004, 23:50
Ik ben overgestapt op Digitech pedaaltjes, omdat de Boss pedaaltjes een gigantische bak ruis veroorzaken ( merk je live niet zoveel van, maar als je gaat opnemen is het irritant en hinderlijk ). Qua prijs zit er niet zoveel verschil tussen de Digitech en de Boss, ze zitten allebij zo rond de 100 - 130 euro gemiddeld. In geluidskwaliteit merk je wel veel verschil. De Digitech pedaaltjes klinken gewoon een stuk beter. Ze hebben ook een ingebakken versterker-simulatortje, voor als je hem op een PA wilt aansluiten, maar ik vind die versterker-simulator niet zo heel boeiend. Ik haal het PA-signaal liever van m'n hartke 3500 i.v.m. de tube-preamp.

Samples : http://www.digitech.com/xseries%20demos/bassmenu.html

De overdrive-samples zijn met die ingebakken versterker-simulator, dus hou er rekening mee dat ie iets anders klinkt.

buuck
24 januari 2004, 23:54
ik ben zelf niet zon fan van digitech. mja beetje eentonig. je kunt niet echt de sound eruithalen wat je wilt. mja is ook verschillend per persoon, qua smaak enzo. waar ik over te spreken ben is die dunlop basswah. en de fulltone overdrive voor de gitaar. hij laat toch lekker veel laag door en voor de bass vind ik em best relaxed.

AllodoX
24 januari 2004, 23:58
Ligt er denk ik ook aan wat voor muziek je speelt. Als je veel slapt en funk wilt spelen, dan is een wah wel leuk. Maar als je net als ik sporadisch slapt, en meestal met de vingertjes rock/metal speelt, dan heb je eigenlijk niet veel aan een wah.

buuck
25 januari 2004, 00:00
ik speel meer grunge, progresive/experimental, en black/death. en een wah is leuk vind ik. in me eigen band zit ik er aan te denken zon ding aan te schaffen. echt een eigen geluid te creëren in die stijl, dat is bruut. maar het is maar net hoe je het gebruikt. je kunt t af en toe, maar ik continue en precies bij bepaalde stukken. het ligt denk ik meer bij gevoel van gebruiken.. of lul ik nou maar een eind weg?

The Mule
25 januari 2004, 10:46
Ik gebruik eigenlijk alleen een DOD stereochorus, en om te freaken mijn Danelectro Reel Echo, en dan vooral de loop-functie...

basswasp
25 januari 2004, 11:06
Na een Ibanez PD-7 (distortion) en een Boss AW-3 gekocht te hebben, ben ik van de 'echte' effecten af. Beide gebruik ik vrijwel nooit, gewoon je bas rechtstreeks in de versterker pluggen geeft nog het beste geluid en anders moet een pedaal true-bypass zijn (duur). Effecten vervelen me snel...

Ik vind het dan weer leuker om zelf te kijken of je bepaalde geluiden uit je bas kan halen zonder een kastje (rare techniekjes, aan elementenknoppen draaien etc).

Soms loop ik nog wel eens rond met het idee een compressor of looper (edit: sampler, hoe heet zo'n ding?) te kopen :satisfie:
Dat vind ik dan weer een ander soort 'effecten'...

bassopotmus
25 januari 2004, 11:17
Okee, uhm een wha wha, Ik vind het wel leuk om met een dikke overdrive ervoor te spelen ala Cliff. :zz:
Je kan zo de mate van overdrive regelenen met het pedaal
Daarnaast heb ik een funk funtie, als je slapt best geinig, maar mis wat output op me 64 jazz om echt die funk erin te hebben.

emielow
25 januari 2004, 13:06
ik gebruik dit:

http://groups.msn.com/_Secure/0RADbAiAVAufYQaG71qrhn*LFeFGCGn4BpNOkOgGhazvLcJS0r qJVytd7Ud4skv5zcXKlC1BW!hZexx8e0MuiBMs*rv*yVDPIqD9 A9xq4Rhk/pedaaltjes.jpg?dc=4675455276795019411

overdrive, soms met erg veel gain, maar soms ook met bijna geen, zodat het net een beetje raller klint, maar toch strak. en dan hebbik nog een boss dynamic wah. dat is een autowah, waar ook een tempo-mode opzt, dat is wel erg koel (voorbeeld: peppers - falling into grace, gebruikt flea hem gedurende het hele nummer) en mn eerste effectending was de zoom506 bass, maar die gebruik ik eigenlijk alleen nog maar als stemapparaat en volumepedaal (per kanaal volume instellen) ik wil nog wel een keer een q-tron hebben

http://www.ehx.com/ehx2/images/e_QTron+.jpg

of een tube zipper

http://www.ehx.com/ehx2/images/e_TubeZipper.jpg

Primitive
25 januari 2004, 16:05
nah bedankt voor tips ik ga maar is naar duitsland om ff lekker veel uit te gaan proberen :-D

Bleak
25 januari 2004, 16:12
ik koop de envelope filter van dod :) echt een heel relekst geluidje!

Primitive
25 januari 2004, 16:45
ik koop de envelope filter van dod :) echt een heel relekst geluidje!

doe maar stoer

jos zonder pet
25 januari 2004, 18:36
wat vinden jullie van de Arion MCH-2?
wss niet het allerbeste aan de prijs te zien => 27€

Primitive
25 januari 2004, 19:46
wat vinden jullie van de Arion MCH-2?
wss niet het allerbeste aan de prijs te zien => 27€

ken ik niej wat voorn effect geeft ie dan???

nou wie weet word ie wel gewoon heel goedkoop gemaakt :D
boss is ook niet duur