PDA

View Full Version : Buizen tips



Matje
24 januari 2004, 10:36
Dit las ik op de marshall site bij de tips:

Never run a 100-watt amplifier with two of the power valves removed. This can cause damage to both output and mains transformers.


Is dit nou echt schadelijk of niet?

svokke
24 januari 2004, 11:26
:oops: double post :oops:

svokke
24 januari 2004, 11:35
Door 2 lampen te verwijderen moet de voeding minder stroom leveren. Daardoor kunnen de spanningen in de versterker wat stijgen.
Voor de preamp niet echt een probleem. In enkele versterkers kan echter de spanning genoeg stijgen om herbiassen noodzakelijk te maken.
De spanning zal echter bij een goede voeding niet zo veel toenemen. Als de lampen "gemiddeld " of "koud" gebiasd zijn zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn.
Waarom daarbij de voedingstransfo in gevaar komt weet ik niet.
De schade aande uitgangstransfo zou volgens sommigen kunnen ontstaan doordat de impedantie niet meer aangepast is aan de speaker. Anderen gebruiken de impedantie-schakelaar net om een andere sound te verkrijgen.(o.a. http://www.tone-lizard.com/lesson6.htm) Bij een goede transfo zou een kleine misaanpassing niet zo'n probleem mogen zijn. Eigenlijk zegt marshall dus dat hun uitgangstransfo's niet zo goed zijn :-D

Negative K3 fan
24 januari 2004, 17:44
ik had laatst zelfs iemand gevonden die uit zn marshall JTM reissue 3 buizen had gehaald en 1 buis overhield, het was een EVH freak en had er een clpi van gemaakt icm een variac en alles op tien. Waarschijnlijk niet zo goed voor je amp maar wel ontzettend goed voor zn sound, het was de beste VH sound die ik ooit heb gehoord (op EVH zelf na dan).

Chris Winsemius
27 januari 2004, 17:36
2 eindbuizen ( de binneste of buitenste ) verwijderen en de speakers op de halve impedantie aansluiten ;
voorbeeldje
100 Watt Marshall , 16 ohm box
2 buizen eruit
16 ohm box op 8 ohm aansluiting
Hoewel de spanningen zeker veranderen heb ik nog geen problemen meegemaakt .

Sommige merken hebben een half power schakelaar die gewoon 2 eindpitten ontkoppelt zonder op de impedantie te letten

mvg

Chris

Danny0166
30 januari 2004, 09:44
Sommige merken hebben een half power schakelaar die gewoon 2 eindpitten ontkoppelt zonder op de impedantie te letten

mvg

Chris


Inderdaad mijn fender evil twin kan van 25W naar 100W en daarvoor hoef ik de impedantie niet aan te passen

Danny

jorrit
4 februari 2004, 17:43
jup mijn peavey ultra plus ook. maar uhm...als ik hm van 120 watt naar 60 watt schakel dan gloeien 2 v/d 4 buizen blauw en de andere gloeien wel maar niet blauw..... zijn deze dan uitgeschakeld of heel erg gereduceerd?? alle lampen gloeien blauw bij vol vermogen...