PDA

View Full Version : texas specials



sander666
24 januari 2004, 11:09
Wat is het effect van texas specials (elementen) op een fender strat met maple hals
omdat ze bij srv op een Pao Ferro hals zitten

is het geluid dan wat minder vol??

zijn die elementen uberhaupt wel een aanrader

Groete

The Thumb
24 januari 2004, 11:49
of ze een aanrader zijn hangt natuurlijk af van wat je zoekt.

de texas specials zijn overwound en hebben daarom wat meer ouptut dan normale elementen. daarnaast lijkt het erop (dat is mijn ervaring) dat ze met nae het midhoog accentueren. Ikzelf heb een gitaar gehad met texas sepcials en een maple toets (die dus ook zorgt voor veel hoog), en vond ze wat ´harsh´ klinken, met name bij gebruik van wat oversturing. Maar nogmaals, of ze geschikt zijn hangt af van wat je zoekt.

by the way, wat is een goed nederlands woord voor harsh?

youngcoby
24 januari 2004, 13:11
scherp of ruw ?

sander666
24 januari 2004, 20:07
of ze een aanrader zijn hangt natuurlijk af van wat je zoekt.

de texas specials zijn overwound en hebben daarom wat meer ouptut dan normale elementen. daarnaast lijkt het erop (dat is mijn ervaring) dat ze met nae het midhoog accentueren. Ikzelf heb een gitaar gehad met texas sepcials en een maple toets (die dus ook zorgt voor veel hoog), en vond ze wat ´harsh´ klinken, met name bij gebruik van wat oversturing. Maar nogmaals, of ze geschikt zijn hangt af van wat je zoekt.

by the way, wat is een goed nederlands woord voor harsh?

Heb jij deze elementen ook geprobeerd op een andere toets.
en hoe klonken ze daarop.

komen ze op de maple toets wel in de buurt van de sound van srv.

bedankt,

groete

gjlp
24 januari 2004, 20:46
Hoi,

Een maple toets zal altijd wat dunner klinken dan bijvoorbeeld palissander. Ik heb texas specials in m'n classic '60 zitten, en ben er zeer tevreden over, maar met een esdoorn toets zullen ze toch anders klinken. Het zal anders zijn dan het geluid wat je zoekt (wat scherper en dunner geluid).

Jeee
24 januari 2004, 20:58
Ik heb een Texas Special Fat Strat, ash body met maple neck.

Met de neck pickup heb ik helemaal geen problemen om aan die SRV tonen te geraken. Echt niks te schel.

Volgens mij doet het materiaal van de toets er echt niet zo veel toe. In de regel is maple iets helderder, iets meer attack. Maar ik heb al american strats bespeeld waarbij het net andersom was. Het enige verschil was het de rosewood/maple toets, en de maple neck gitaar klonk veel voller.

Conclusie : de toon hangt af van veel factoren en het materiaal van de toets is niet echt van doorslaggevend belang.

sander666
24 januari 2004, 21:41
Weten jullie misschien waar ik die elementen op een maple hals kan uitproberen.

en hoe weet ik nou wat voor 'n body mijn gitaar heeft
ik heb een 93 usa strat.
met maple hals/toets

groete

Jeee
24 januari 2004, 21:56
Normaal heeft een strat een Alder body.
Als je strat geen speciale see through finish heeft, zal hij wel alder zijn.

Geen idee waar je ze nog kan testen. Ik weet dat de Mark Knopfler Signature Texas Specials heeft, maar da's een ash body met rosewood neck. Maakt Fender eigenlijk nog andere gitaren met standaard Texas Specials in?

sash
24 januari 2004, 21:56
Hoi,

Een maple toets zal altijd wat dunner klinken dan bijvoorbeeld palissander. Ik heb texas specials in m'n classic '60 zitten, en ben er zeer tevreden over, maar met een esdoorn toets zullen ze toch anders klinken. Het zal anders zijn dan het geluid wat je zoekt (wat scherper en dunner geluid).

Scherper en dunner is het foute woord. Meer presence en twang zou ik het willen noemen.
Albert Collins weleens gehoord? Dat is dus zeker geen dun geluid.

Ikzelf speel op een American Vintage '57 Strat met maple toets en heb er Van Zandt Rock pickups (texas toon waar texas specials van kunnen dromen) en dit klinkt (als ik zou willen) behoorlijk SRV.

En waarom zou het een afrader met maple toets? Stevie speelde Lenny en Riviera Paradise ook op een strat met maple toets.

Dirtypool
24 januari 2004, 23:43
harsh = schril?

sash
24 januari 2004, 23:52
Schril indeed.

Wilson
25 januari 2004, 00:25
Normaal heeft een strat een Alder body.
Als je strat geen speciale see through finish heeft, zal hij wel alder zijn.

Geen idee waar je ze nog kan testen. Ik weet dat de Mark Knopfler Signature Texas Specials heeft, maar da's een ash body met rosewood neck. Maakt Fender eigenlijk nog andere gitaren met standaard Texas Specials in?

de stevie ray vaughn strat. Vroeger had je nog de texas special strat, maar die wordt nu niet meer gemaakt, maar grote kans dat je hem nog wel in de winkels tegenkomt (is pas afgelopen jaar uit het assortiment gegaan). Verder zit er geloof ik ook 1 texas special in de nashville telecaster

The Thumb
25 januari 2004, 11:36
Weten jullie misschien waar ik die elementen op een maple hals kan uitproberen.

en hoe weet ik nou wat voor 'n body mijn gitaar heeft
ik heb een 93 usa strat.
met maple hals/toets

groete

de bodies van american standards uit die periode werden van basswood of popular gemaakt.

gjlp
25 januari 2004, 12:36
Scherper en dunner is het foute woord. Meer presence en twang zou ik het willen noemen.
Albert Collins weleens gehoord? Dat is dus zeker geen dun geluid.

Ikzelf speel op een American Vintage '57 Strat met maple toets en heb er Van Zandt Rock pickups (texas toon waar texas specials van kunnen dromen) en dit klinkt (als ik zou willen) behoorlijk SRV.

En waarom zou het een afrader met maple toets? Stevie speelde Lenny en Riviera Paradise ook op een strat met maple toets.

Ja ik zei ook niet dat het een foute combi was en ik heb het het ook niet afgeraden. Ik heb zelf ook een strat met maple toets, en die speelt/klinkt ook super, maar een maple toest klinkt nou eenmaal anders dan een rosewood.

En scherper en dunner is toch de nederlandse vertaling voor presence en twang :wink:

sash
25 januari 2004, 13:42
Scherper misschien wel, maar presence is toch meer de aanwezigheid van het geluid. Bv. Vox AC30 heeft veel presence.

Twang is IMO niet dun. Twang is een scherp prikkend geluid, zonder dun te zijn.

Maar goed zo kunnen we eeuwen blijven discussieren :D

LordRiffenstein
25 januari 2004, 13:48
En waarom zou het een afrader met maple toets? Stevie speelde Lenny en Riviera Paradise ook op een strat met maple toets.

Euhm, ik denk dat SRV zelf nooit met die Texas Specials gespeeld heeft. Was hij al niet dood voor ze op de markt kwamen? :o

LordRiffenstein
25 januari 2004, 13:50
de bodies van american standards uit die periode werden van basswood of popular gemaakt.

Ik heb een Strat van ´91 en een tele van ´93 en de bodies op beiden zijn van Alder, geen basswood of poplar! Japanse strats werden/worden uit basswood en poplar gemaakt.

sash
25 januari 2004, 14:30
En waarom zou het een afrader met maple toets? Stevie speelde Lenny en Riviera Paradise ook op een strat met maple toets.

Euhm, ik denk dat SRV zelf nooit met die Texas Specials gespeeld heeft. Was hij al niet dood voor ze op de markt kwamen? :o

Klopt, Stevie z'n elementen waren gewikkeld door W.L. van Zandt.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je om een SRV achtig geluid te krijgen niet speciaal een rosewood toets nodig hebt.

The Thumb
25 januari 2004, 15:25
de bodies van american standards uit die periode werden van basswood of popular gemaakt.

Ik heb een Strat van ´91 en een tele van ´93 en de bodies op beiden zijn van Alder, geen basswood of poplar! Japanse strats werden/worden uit basswood en poplar gemaakt.

correctie: am standards werden toen gemaakt van alder of popular (heb het even nagezocht)

LordRiffenstein
25 januari 2004, 15:45
correctie: am standards werden toen gemaakt van alder of popular (heb het even nagezocht)

Guess I´m lucky with me Alder guitars :-D

sander666
26 januari 2004, 12:27
Hoi,

Een maple toets zal altijd wat dunner klinken dan bijvoorbeeld palissander. Ik heb texas specials in m'n classic '60 zitten, en ben er zeer tevreden over, maar met een esdoorn toets zullen ze toch anders klinken. Het zal anders zijn dan het geluid wat je zoekt (wat scherper en dunner geluid).

Scherper en dunner is het foute woord. Meer presence en twang zou ik het willen noemen.
Albert Collins weleens gehoord? Dat is dus zeker geen dun geluid.

Ikzelf speel op een American Vintage '57 Strat met maple toets en heb er Van Zandt Rock pickups (texas toon waar texas specials van kunnen dromen) en dit klinkt (als ik zou willen) behoorlijk SRV.

En waarom zou het een afrader met maple toets? Stevie speelde Lenny en Riviera Paradise ook op een strat met maple toets.

Dat klinkt ook wel interressant zo'n van zandt rock
weet je waar je samples kunt beluisteren.

Ik had een beetje rond gekeken en op harmony central enzo zeggen ook de meeste mensen dat ze er een hotte texas blues/rock toon uit krijgen.
alleen op de site van vanzandt zeggen ze dat deze pick-ups voor rock/heavy metal zijn???

kun je er ook een goede cleane toon uit krijgen niet dat ie constant gecruncht is

en waar heb jij deze gekocht?
en hoe duur waren ze?

Het zijn een hoop vragen, maar ik wil eigenlijk een beetje een idee en vergelijking krijgen tussen de texas specials en de vanzandt rock

BVD

Groete

sash
26 januari 2004, 23:53
Hoi,

Een maple toets zal altijd wat dunner klinken dan bijvoorbeeld palissander. Ik heb texas specials in m'n classic '60 zitten, en ben er zeer tevreden over, maar met een esdoorn toets zullen ze toch anders klinken. Het zal anders zijn dan het geluid wat je zoekt (wat scherper en dunner geluid).

Scherper en dunner is het foute woord. Meer presence en twang zou ik het willen noemen.
Albert Collins weleens gehoord? Dat is dus zeker geen dun geluid.

Ikzelf speel op een American Vintage '57 Strat met maple toets en heb er Van Zandt Rock pickups (texas toon waar texas specials van kunnen dromen) en dit klinkt (als ik zou willen) behoorlijk SRV.

En waarom zou het een afrader met maple toets? Stevie speelde Lenny en Riviera Paradise ook op een strat met maple toets.

Dat klinkt ook wel interressant zo'n van zandt rock
weet je waar je samples kunt beluisteren.

Ik had een beetje rond gekeken en op harmony central enzo zeggen ook de meeste mensen dat ze er een hotte texas blues/rock toon uit krijgen.
alleen op de site van vanzandt zeggen ze dat deze pick-ups voor rock/heavy metal zijn???

kun je er ook een goede cleane toon uit krijgen niet dat ie constant gecruncht is

en waar heb jij deze gekocht?
en hoe duur waren ze?

Het zijn een hoop vragen, maar ik wil eigenlijk een beetje een idee en vergelijking krijgen tussen de texas specials en de vanzandt rock

BVD

Groete

Op de site van Van Zandt wordt dat indeed vermeldt, maar ik speel er zelf ook veel clean mee. Ik vind ze zelf niet minder clean dan andere vintage style pickups.

Ik heb ze gekocht bij Musictoyz.com en ze kostten 180 Euro incl. verzenden. Wel eerst ff bellen of mailen of ze ze op voorraad hebben.
In Nederland zijn ze alleen verkrijgbaar bij Texas 'n Tweed, voor zo'n 250 Euro. Bij Rockinger in duitsland kosten ze dacht ik 290 Euro.
Dus uit de USA halen is wel zo goedkoop.

Er bestaan geen soundsamples van, omdat het vrij onbekende pickups zijn (van Zandt vertrouwt meer op hun reputatie bij professionele muzikanten, met succes).

Als je ze vergelijkt met Texas Specials zouden de Texas Specials totaal in het niet vallen.

sander666
29 januari 2004, 21:29
Als ik het goed begrijp kun je het geld ook overmaken?
hoe heb jij betaald en moest je daarvoor naar de bank.

ik weet namelijk helemaal niet hoe dat in zijn werk gaat

groete

Speeddemon
29 januari 2004, 23:52
ik heb een Jap strat, die WEL van Alder is, EN een maple toets heeft en US Texas Specials.

I must be really unique... ;)

Epic
30 januari 2004, 13:06
Naar mijn weten lijkt dat Pao Ferro wel een beetje op maple qua sound, iig wat helderder dan rosewood. Een vriend van me heeft die SRV strat (dus met Pao Ferro en Texas Specials) en dat klinkt zeer goed.

sash
30 januari 2004, 13:13
Als ik het goed begrijp kun je het geld ook overmaken?
hoe heb jij betaald en moest je daarvoor naar de bank.

ik weet namelijk helemaal niet hoe dat in zijn werk gaat

groete

Bij Musictoyz kan je geloof ik alleen met creditcard betalen.

ieme
30 januari 2004, 13:19
Ik heb een strat met 2 tex specials en een SD pearly gates humbucker, de meest veelzijdige strat die ik ken!
En een heerlijke sound!

The Thumb
30 januari 2004, 13:20
Als ik het goed begrijp kun je het geld ook overmaken?
hoe heb jij betaald en moest je daarvoor naar de bank.

ik weet namelijk helemaal niet hoe dat in zijn werk gaat

groete

Bij Musictoyz kan je geloof ik alleen met creditcard betalen.

ze werken ook met money orders, dit is alleen relatief erg duur (kosten +/- 25 eur)

sash
30 januari 2004, 13:24
Hmm 25 Euro is overdreven volgens mij.

Heb 1 keer een money order gedaan voor de Everman Fuzz die ik via Ebay kocht. Er moest 180 dollar overgemaakt worden en dat kostte 10 Euro.

The Thumb
30 januari 2004, 13:50
Ik denk dat dit per bank verschilt. Ik heb het bij de aanschaf van mijn Javaboost overwogen. Bij ABN AMRO kostte dit 25 eur.

Let wel, money order is wat anders dan gewoon geld overmaken. Het laatst kost inderdaad niet zoveel, ik denk dat jij dat hebt gedaan Sash?

Speeddemon
30 januari 2004, 14:05
accepteren die lui geen PayPal dan? :???:

sander666
31 januari 2004, 14:53
Ik heb geen creditcard, dus zal ik wel een money order moeten doen, jammer dat dat zoveel kost.

Ik zal eerst texas 'n tweed is bellen wat ze daar kosten en of er niks af kan.

En dan zal ik hem of bij musictoyz of bij tweed 'n texas bestellen.

maar iig bedankt voor al jullie hulp.

Groeten

Sander

Stratman70
31 januari 2004, 15:07
Ik ben eigenlijk wel errug benieuwd naar die Texas specials, maar ook naar die andere type elementen waar zoveel over te doen is, zoals de Lindy Fralins. Ik vind het soms een hoop gedoe om die dingen: een (git5aar) geluid wordt bepaald door zoveel factoren, dat een element nog maar een klein onderdeel is geworden. Ik denk dat 99% van de elementen die op Strats te vinden zijn toch wel hetzelfde klinken.
Hoeveel klankvariaties kun je wel niet maken met gebruik van de toonknoppen op je gitaar (en natuurlijk versterker), de elementschakelaar, de positie waar je de snaar aanslaat etc.

Voorbeeld: (echt meegemaakt!)
"Jantje" (om redenen van privacy etc. blablabla) kocht een stel texas specials, zette ze in zijn Fender strat en baalde dat hij NOG niet dat geluid van de SRV man had. Uiteindelijk kwam hij (na een heeeeeeeeeeeeeeele goede tip - guess who-) erachter dat als hij de snaren meer bij de hals aansloeg, meer het geluid kreeg dat hij zocht. En dan is er ook nog de snaardikte wat in het geval van SRV meespeelt.

Er zijn zoveel factoren, zoals: houtsoorten, potmeters, versterkers, speeltechniek, die allemaal ook hun rol bijdragen.

Het gekke is alleen dat ik zelf behoorlijk dicht in de buurt van zijn geluid kom, met elementen die juist een vrij zwakke output hebben, vergeleken SD alnico II en FLS elementen, namelijk Standaard Tokai elementen in een Tokai strat met maple hals, snaardikte 011. Ik speel over een Fender Blues Deluxe en draai ook nog wat (subtiel!) aan de toonknoppen van de gitaar, zodra het midden en of hals element betrokken is. Ik heb een prima sound. Mooi helder en evt. wat doffer met de toonknoppen.

sander666
31 januari 2004, 21:14
Daar heb je helemaal gelijk in, het hangt van heel veel factoren af en het zit ook voor een groot deel in je vingers,
maar het verschil tussen een overwounded element en een gewoon strat element hoor je wel.
en dan zal het misschien niet helemaal als srv klinken maar dat hoeft van mij ook niet, ik wil gewoon zo'n texas toon.

sash
1 februari 2004, 01:33
Het hangt indeed af van erg veel factoren, maar het karakter van elementen tel ik wel zwaar aan.

Als een element erg lage output heeft of een heel fel en trebly karakter zijn het voor mij geen goede elementen. Te veel mid, als bij de Texas Specials, is voor mij ook niet goed.

Ik hou er van om alles tot de limit te pushen en dat eist een grote duurzaamheid van m'n equipment.
De Van Zandt Rock pickups brengen alles werkelijk tot aan het randje en daardoor klinkt het voor mij mega lekker.