PDA

View Full Version : wattage cab-versterker combinatie



Iced Dragon
24 januari 2004, 08:59
Ik weet niet of dit het juiste forum is maar aangezien er hier zoveel vragen over cabs gesteld worden zal ik me er mij ook maar aan wagen...

hoe zit dat nu met die Watts die met een speaker te maken hebben en de Watts van de (eind-)versterker.
Mijn Engl vintage cab heeft dus 4 vintage 30 speakers met 240W mono en 2 x 120W stereo. Welke eindtrap kun je daar nu op aansluiten? Volgens de andere gitarist in mijn groep heeft die cab te weinig W om stereo te spelen met een Marshall 8008. Is dit zo en waarom?
Waar moet je allemaal rekening mee houden voor je iets aansluit?
Is een 930/60 dan wel ok?
Kan je met een 100W versterker dan op een 1-speaker kast? Is het hiervoor dat je de weerstanden kan kiezen bij de uitgang van de eindtrap, 4, 8, 16 Ohm? Als de weerstand hoger is, kan je met een zwaardere versterker op een 'lichtere' speaker?

Kan er iemand mij dit eens expliceren of naar een site doorverwijzen waar ik deze informatie kan halen?

bedankt!!

Negative K3 fan
24 januari 2004, 17:47
het vermogen is niets anders dan volt*ampere, dwz hoeveel stroom er door dingen heengaat.

Als een versterker 100 watt is (buizen amp) dan betekent dat dat er gemiddeld op standje tien ongeveer 100 watt naar buiten gaat.

Als er op een cab 240 watt staat betekent het dat die speakers in totaal (dus de hele cab) een maximale belastbaarheid hebben van 240 watt. Als je daar overheen gaat gaan de speakers vervormen en/of kapot. Dus als je met een 100 watt versterker over een 240 watt cab speelt hoef je nergens bang voor te zijn.

Ibanez RuleZ
24 januari 2004, 18:09
bedenk alleen wel dat als je een buizenversterker hebt dat de piekvermogens ver boven die 100 watt liggen

harrald

_Grāve_Ŗord
24 januari 2004, 22:03
idd, de piekwaarde bij een sinus (geluid zijn sinusoīdale golven) is , als ik me niet vergis vierkantswortel 2 ( 1,44)

G.

andy
24 januari 2004, 22:35
Kan je met een 100W versterker dan op een 1-speaker kast? Is het hiervoor dat je de weerstanden kan kiezen bij de uitgang van de eindtrap, 4, 8, 16 Ohm? Als de weerstand hoger is, kan je met een zwaardere versterker op een 'lichtere' speaker?

Kan er iemand mij dit eens expliceren of naar een site doorverwijzen waar ik deze informatie kan halen?

bedankt!!

Het ohmage van de versterker moet gelijk zijn aan het ohmage van je speakercabinet. Dus als je speakers in je cab op 4 ohm zijn geschakeld (staat doorgaans bij de input van het cab) kies je de 4 ohm speakeruitgang van je versterker. In voorkomende gevallen, mag het ohmage van je kast hoger zijn dan je amp. Maar omgekeerd nooit. Is op korte termijn de dood van je amp.

birt
25 januari 2004, 11:26
als je 2 cabs aan je amp hangt, word het wattage dan ook verdeeld?
(dus amp 100w over 2 cabs 100 w is 50w per cab?)

Negative K3 fan
25 januari 2004, 12:33
als je 2 cabs aan je amp hangt, word het wattage dan ook verdeeld?
(dus amp 100w over 2 cabs 100 w is 50w per cab?)

ja. en (nogmaals) het is niet wattage en ohmage maar vermogen en impedantie/weerstand.

birt
25 januari 2004, 13:12
als je 2 cabs aan je amp hangt, word het wattage dan ook verdeeld?
(dus amp 100w over 2 cabs 100 w is 50w per cab?)

ja. en (nogmaals) het is niet wattage en ohmage maar vermogen en impedantie/weerstand.

dat weet ik, ik wou het gewoon even weten (omdat je met een 100w amp door die piekvolumes een 100w cab kan stukspelen, nu weet ik dus dat als je er 2 aanhangt dit niet kan)
:)

hadv
25 januari 2004, 19:48
zo'n vaart loopt het ook weer niet met die piekvermogens
voor zowel versterkers als luidsprekers wordt het vermogen opgegeven in sinus / rms, dat omdat dit de enige vergelijkbare waarde is.
maar elke versterker EN elke luidspreker kan tijdelijk hogere vermogens leveren/ontvangen.

dus bij een 100 watt buizenamp past een 100 watt speakerkast, in de meeste gevallen hoef je niet bang te zijn.
om zeker te zijn kun je een 200 watt cab nemen

Arnie
26 januari 2004, 10:02
In mijn versterker, Engl Sovereign, zit een Celestion Vintage 30 speaker. De versterker is 100W en de speaker 60W.
Dit is toch vreemd? Dat zou betekenen dat ik mijn speaker zou kunnen beschadigen.... Dan moet ie welliswaar onwijs hard staan, maar toch...
Of heeft Engl een soort beveiliging ingebouwd ofzo?

hadv
26 januari 2004, 21:50
Arnie,

is idd een beetje veel vermogen
ik geloof overigens best dat die Vintage heel wat(t) kan hebben.

stuur eens een emailtje naar Engl, je krijgt meestal snel antwoord (of vraag het aan de Engl-guru's hier ter plekke)