PDA

View Full Version : Palm muten?



Sir Peckerkäse
23 januari 2004, 20:37
ik speel al een tijdje gitaar, maar ik snap niet hoe dat werkt(is me nog niet geleerd door mijn leraar, en ik verwacht ook niet dat hij het me leerd want hij is niet zo in metal etc.)

birt
23 januari 2004, 21:17
dat word ten eerste voor veeeeeeel meer gebruikt dan alleen metal
werkt zo
je legt je rechterhand net voor je brug op je snaren, maar echt alleen de zijkant van je hand (de kant waarmee je een karateslag doet :D )
en je slaat je powerchords of noten of andere akkoorden aan, hoe verder je hand van je brug zit, hoe meer gedempt, hoe dichter bij de brug, hoe minder gedempt
in zachtere genres is een beetje subtiliteit in de plaatsing van je hand wel leuk, dan krijg je meerdere klankkleuren

slayurrr
23 januari 2004, 22:12
Doe wat hier boven genoemd wordt en als je dat doet, moet je je distortion+boost flink ver open gooien en volume hoog zetten, zeer effectief.

robpeters87
25 januari 2004, 14:21
Bter dan birt het zegt is het bijna niet uit te leggen, wordt ook veel in punk ed gebruikt, maar ehm nou ga k ff een vraagje erbij stellen.. ik ben btje bezig om sneller te leren muten maar als ik zegmaar up en downstrokes ga muten krijg k een heel messed up geluid zegmaar... kan iemand mij vertellen hoe k dit een btje onder controle krijg... K speel btw met wat dikkere plectrums 1 mm en dikker kweet niet of dat er wat mee te maken heeft maarja...

birt
25 januari 2004, 14:34
je kan misschien proberen om tussen bepaalde akkoorden nog een accent te leggen door de druk op je linkerhand even te minderen waardoor je de snaren even allemaal 'stopt', op de 'kritieke punten' (daar waar het messy word) kan dit mss helpen
en voor de rest: oefenen en proberen :lol:

Hempo
11 maart 2004, 16:42
Ik zou dan een andere leraar zoeken, die je wel leert wat jij wilt / leuk vindt.

andoni
13 maart 2004, 16:58
OFFTOPIC: sorry maar ik kan om een of andere reden zelf nix posten dus zet ik mijn vraag hier maar: sorry aan de degene die deze post gestart heeft :oops:


enkele van de bands die ik geniaal vind zoals caliban en Poison the well hebben soms van die melodische riffjes, zoals in het nummer "Tyranny of small misery" van Caliban, het is moeilijk uit te leggen, maar ze klinken alsof er tussen de noten door een minieme pauze valt en ik slaag er maar niet in om dit te reproduceren.
Ziehier het boven aangehaalde riffje:

e|-----------------------------------------------------------
B|-----------------------------------------------------------
G|--------------------------------------------------------
D|---------------------------------------------------5------
A|-0-0-5-7-8-7-5-7-8-------------0-0-5-7-8-7-5---8----
D|-------------------------------------------------------- enz... (de 0'en veranderen soms)

Wordt hier iets speciaals gedaan dat mij ontgaat? Als ik dit gewoon naspeel klinkt het te "vloeiend", niet zo met hortende tussenpozen zoals het moet klinken.

Het klinkt misschien raar wat ik hier sta te lullen maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :-?

DWPOHKP
13 maart 2004, 19:43
als je rechts bent.
Ik ken het nummer niet, maar een pauze of stilte tussen twee noten kan je bereiken door je vinger van je linkerhand iets optillen na het spelen van een noot.

Bij een open snaar kan je met een vinger van je linkerhand gelijk de snaar dempen door hem zacht in te drukken of eigenlijk je vinger tegen aan te leggen.


suc6

youngcoby
25 juli 2004, 13:21
Nog even een reactie op het palm muten.
Ik ben het aan het oefenen. Telkens als ik even een stukje gespeeld heb, blijkt dat ik in mijn rechterhand beweging ook de volume knop tegelijkertijd beetje per beetje dicht draai. ik speel op een strat, en die volumeknop staat voor mij eigenlijk een beetje in de weg.
Iemand hier een oplossing/ervaring mee?

Vincent Vega
25 juli 2004, 13:54
gewoon niet met die volumeknop knoeien gewoon erop letten, dat went vanzelf wel en muten roelt. en JA, ik begrijp wel wat je bedoelt.

youngcoby
25 juli 2004, 14:18
Eindelijk iemand die me begrijpt.
:D

Kasper
25 juli 2004, 14:51
OFFTOPIC: sorry maar ik kan om een of andere reden zelf nix posten dus zet ik mijn vraag hier maar: sorry aan de degene die deze post gestart heeft :oops:


enkele van de bands die ik geniaal vind zoals caliban en Poison the well hebben soms van die melodische riffjes, zoals in het nummer "Tyranny of small misery" van Caliban, het is moeilijk uit te leggen, maar ze klinken alsof er tussen de noten door een minieme pauze valt en ik slaag er maar niet in om dit te reproduceren.
Ziehier het boven aangehaalde riffje:

e|-----------------------------------------------------------
B|-----------------------------------------------------------
G|--------------------------------------------------------
D|---------------------------------------------------5------
A|-0-0-5-7-8-7-5-7-8-------------0-0-5-7-8-7-5---8----
D|-------------------------------------------------------- enz... (de 0'en veranderen soms)

Wordt hier iets speciaals gedaan dat mij ontgaat? Als ik dit gewoon naspeel klinkt het te "vloeiend", niet zo met hortende tussenpozen zoals het moet klinken.

Het klinkt misschien raar wat ik hier sta te lullen maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :-?

Ik weet niet precies wat je bedoeld met die pauze, maar ik vermoed dat het effect bekomen wordt door de snaar aan te slaan, en onmiddellijk erna de snaar te dempen. En dat dus heel rap 8-) .

Het zal misschien ook helpen als je de correcte tab hebt, diegene die jij hebt lijkt er niet echt op denk ik. Die eerste 2 open noten moeten aangeslagen worden op de D-snaar, niet de A-snaar. (Dat maakt het ook simpeler om te spelen denk ik)

Volledige tab is onder andere hier (http://www.tabcrawler.com/archive.php?action=view&file_id=114434) te vinden.

Bluesbreaker
25 juli 2004, 17:51
@langepik: dus jij gaat gewoon elke week naar gitaarles en doet braaf wat de meester zegt? Je moet gewoon zelf tegen die gast zeggen wat je wilt leren, dat moet hij niet bepalen. Als hij je niet wil leren wat jij graag wilt moet je een leraar zoeken die dat wel wil, anders heb je er niks aan en leer je alleen dingen die je niet echt leuk vind.

Sir Peckerkäse
25 juli 2004, 19:31
tering dit topic is al behoorlijk oud hoor, ik heb geen les meer

Kasper
25 juli 2004, 21:35
fuck inderdaad

Nog nooit op gelet zelfs.

Ik snap niet waarom mensen soms maanden-oude topics terug boven halen :evil:

DeBesten
14 augustus 2004, 14:52
Nog even een reactie op het palm muten.
Ik ben het aan het oefenen. Telkens als ik even een stukje gespeeld heb, blijkt dat ik in mijn rechterhand beweging ook de volume knop tegelijkertijd beetje per beetje dicht draai. ik speel op een strat, en die volumeknop staat voor mij eigenlijk een beetje in de weg.
Iemand hier een oplossing/ervaring mee?
hier heb ik ook heeel veel last van

nu dat de topic toch naar boven gehaald was mag ik evengoed wat zeggen niet? :P
ik ga men volumeknop vastplakken met iets ofzo niet te doen

Bluesbreaker
14 augustus 2004, 22:51
Nog even een reactie op het palm muten.
Ik ben het aan het oefenen. Telkens als ik even een stukje gespeeld heb, blijkt dat ik in mijn rechterhand beweging ook de volume knop tegelijkertijd beetje per beetje dicht draai. ik speel op een strat, en die volumeknop staat voor mij eigenlijk een beetje in de weg.
Iemand hier een oplossing/ervaring mee?
hier heb ik ook heeel veel last van

nu dat de topic toch naar boven gehaald was mag ik evengoed wat zeggen niet? :P
ik ga men volumeknop vastplakken met iets ofzo niet te doen

sorry hoor, maar leer dan gewoon eens gitaar spelen

Je moet de snaren raken, elk stukje verder is verspilde tijd/energie. Toen ik net mijn eerste electrische had raakte ik ook wel eens een knop en stond mn elementswitch regelmatig op het brugelement, maar dat is gewoon omdat je dan nog niet kunt spelen. Als je wel echt een beetje leert spelen kun je je hand zo goed onder controle houden dat dat niet meer gebeurt.