PDA

View Full Version : Bolt-neck upgrade?



hugo
22 januari 2004, 23:50
Ik zat een beetje te surfen en toe kwam op de site van David thomas McNaught, dit zijn behoorlijk high end gitaartjes. Hij bouwt volgens mij 1 bolt-on model en hij bevestigt ze niet met gewone schroeven maar met schroefdraad. Houtmoer in je neck en je kan je neck beter vastschroeven, ik heb dit zelf ook een keer gedaan op een zelfbouw project maar die is nooit afgekomen (geen idee dat hij het ook gebruikte, ik gebruikte alleen inbusschroeven kan je zaakie echt lekker vasttrekken en zag er ook wel stoer uit).
In ieder geval, zou dit inderdaad een beter geluid leveren?

hugo
22 januari 2004, 23:51
Oh, dit is trouwens de link:

http://www.mcnaughtguitars.com/index40.htm

Scheelt weer wat googlen

Hugo

JV
22 januari 2004, 23:53
je bedoelt dat hij m4 ofzo ipv normale parkers gebruikt? moet volgens mij niet zoveel uitmaken, 4 parkers moeten in principe gewoon genoeg kracht aankunnen voor de hals

hugo
23 januari 2004, 00:03
precies, i.pv. van houtschroeven gebruik je metrische schroefdraad, geen M4 maar M6 (gebruikte ik iig).

_Grāve_Ģord
23 januari 2004, 00:14
nou da's lekker stevig, dat komt dus op een belasting van zo'n 720N of 72 kg, wat de bouten betreft, beetje overkill lijkt me zo :-D

G.

Johannes
23 januari 2004, 00:29
Is zowieso minder slijtage gevoelig.............voor het geval dat je je hals 34216487321 keer van je body wilt halen en weer erop schroeven :razz:

Toch lijkt het me wel een goed degelijk systeem!

Javaca
23 januari 2004, 19:08
Lijkt me wel een handig systeem. Maar het zal denk ik weinig invloed hebben op je tone.

wietse
23 januari 2004, 19:20
lijkt handig maar denk dat het in de praktijk tegen kan vallen , gewone bouten willen nog wel eens loslopen , iets wat niet gebeurt bij parkers.

bert k
24 januari 2004, 00:01
Hoe zitten die houtmoeren dan in de hals bevestigd? Met spiebanen, of met een grove schroefdraad?

hugo
24 januari 2004, 10:09
je hebt verschillende uitvoeringen ik gebruikte een soort weerhaak principe, als je de schroef erin draait zet de bus uit en vreet zich vast in het hout.

Rubenios
24 januari 2004, 12:21
zowiets heet een keilbout :roll:

bat
24 januari 2004, 12:28
lijkt handig maar denk dat het in de praktijk tegen kan vallen , gewone bouten willen nog wel eens loslopen , iets wat niet gebeurt bij parkers.

Dat lijkt mij ook het probleem met deze manier van bevestigen.

inderdaad: bij meerdere keren loshalen van de nek lijkt dit de betere optie, aangezien je bij de traditionele schroeven dan de schroefdraar op den duur beschadigd. Maar dat is eenvoudig op te lossen door het schroefgat weer wat op te vullen met hout (lucifer) en houtlijm. Als bij dit soort systemen de schroefdraad "los" wordt, heb je pas echt een probleem... (en mijn ervaring is dat het op den duur losser wordt)