PDA

View Full Version : Seagull & Fretbuzz



if19mt
22 januari 2004, 23:35
Hallo!

Ik ben sinds vandaag de troste eigenaar van een Seagull Mosaic... een prachtinstrument uit de Artist Series van dit Canadese bedrijf..

Het enige nadeel is dat de gitaar nogal last heeft van fretbuzz bij alle snaren. Is er iets wat ik hieraan kan doen? Behalve de hals bijstellen?

Bedankt

hadv
23 januari 2004, 01:00
als je um vandaag hebt gekocht & op alle snaren fretbuzz hebt is er maar 1 advies: terug naar de winkel !!!!!!!!!!!!

oh ja, en ook nog: voortaan in de winkel checken voor je je kostbare pleuri op de toonbank deponeurt. heb je um niet bespeeld voor je um kocht :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

if19mt
23 januari 2004, 01:07
Ja, ik heb hem natuurlijk wel uitgebreid getest! Maar in de winkel had ik nergens last van. Ik heb wel eens gehoord dat zoiets ook door temperatuurverschillen kan ontstaan... ik heb namelijk een heel stuk moeten rijden voordat ik thuis was.

hadv
23 januari 2004, 19:22
dan moet je hem laten acclimatiseren, dus een paar dagen gewoon neerzetten en niet aankomen


echter..............als het dan niet over is..........terug !
het punt is dat er best enig 'verloop' mag zijn, maar wat jij beschrijft is extreem !

Boer Bavo
24 januari 2004, 12:43
't Hoeft allemaal zo erg niet te zijn hoor. Belangrijker dan temperatuur is nog luchtvochtigheid. Hout gaat uitzetten/krimpen naargelang die luchtvochtigheid. Normaal zou dit geen problemen mogen geven in landen zoals België en Nederland, maar ik kan me voorstellen dat dit misschien wel het geval is als je je bv in een ruimte bevindt waarin de verwarming nogal stevig doorstookt. Of misschien juist omgekeerd: dat de lucht in de winkel erg droog was en bij je thuis dus niet... Als de actie dan al laag afgesteld stond, kan dit dus misschien wel volstaan om die fret-buzz te doen ontstaan... Even de truss rod (laten) bijstellen en je gitaar speelt terug als tevoren. Altijd opletten met die luchtvochtigheid (normaal moet die tussen 40 en 55% liggen).
Maar zoals al eerder gezegd: normaal is dit geen probleem in onze streken...