PDA

View Full Version : Is dit een goed advies... helllep....



rien
22 januari 2004, 20:47
Ik vroeg een muziek handel het volgende:

Mijne Heren,
>
> Ik speel ruime tijd acoutische (western) gitaar en ik zou graag
qualitatief goede digitale opnames maken van sudioqualiteit zonder al te
veel toeters en bellen. Het gaat mij slecht alleen om zo natuurgetrouw de
gitaar na te bootsen. Ik heb daar dito ( condensator ) microfoon voor
nodig.Ik zou ook de opnames achteraf via usb ( als het ff kan) op een
harddisk willen plaatsen om eventueel cd's te kunnen branden.
>
> Kunt u mij verder helpen/assisteren want van opnemen heb ik geen kaas gegeten.


>
IK KREEG HET VOLGENDE ANTWOORD

Goedendag,

Om goede opnames te maken met de computer bevelen wij aan:

Een goede microfoon, de Rode NT-3 in combinatie met een Behringer mengtafel
die naar de Creamware Luna geluidskaart
in de computer gaat.

Voor meer info hierover kunt u het beste telefonisch kontakt met ons opnemen


eind

Ik heb dus echt de mallemoer verstand van opnames maken.. echter ikl wil het wel graag en niet te gecompliceerd

Iemand onder jullie die me een klein beetje uit kan leggen waar ik op moet letten er van uitgaande dat mijn budget tussen de 1000 en 1500 euro kan-- echter het hoeft niet op ---

tks
rien

Negative K3 fan
22 januari 2004, 22:36
die kerel heeft een advies gegenve dat ik ook ongeveer zou geven.

Een computer is een heel leuk opname apparaar. Je kunt er mee bewerken wat je wilt en het is nog makkelijk ook met programma's als cooledit.

Wat hij aanraad is een goede microfoon, een goed mengpaneel (met daarin een microfoon voorversterkers) en een betere geluidskaart omdat de 'gewone' computergeluidskaarten niet goed genoeg zijn om semi professioneel mee op te nemen. Ik denk ook dat dat voor je budget de beste en meest voor de hand liggende keuze is.

Wat je bij die manier van opnemen wel nodig hebt is een ruimte met een beetje goede akoestiek, dus eventueel kun je in de computerkamer wat geluidsabsorberend materiaal plaatsen (met advies van deskundigen) om zo van goedkope ambience geluiden af te komen en die later goed digitaal te kunnen toevoegen.

bert k
23 januari 2004, 00:31
Ja, het verhaal van Lennart klopt wel. Het verhaal van de winkel ook. Die Creamware kaart is vrij duur. Je hebt goeie kaarten van Terratec of M-audio. Zorg dat je kaart in ieder geval 24 bits is.
Microfoons zijn belangrijk, zeker voor akoestische gitaar. Ik heb een tijdje geleden een test gedaan met een heleboel microfoons, en het resultaat op het net gezet: http://www.bertk.tomaatnet.nl/
Leg je niet vast op Rode. Er is erg veel in die prijsklasse. Kijk naar microfoons die ook rondom gevoelig zijn. (klinkt beter dan richtinggevoelig.)

rien
23 januari 2004, 12:48
Ok lennart / bertk txs.. advies is trouwen vanm jouw favoriete winkel bert, Verspuy, dus ik ga wel eens met die gasten praten ik heb echter nu al een soundkaart met optical in out ; spdif in en ou( whatever that may be ) aux en mic in/out welke een dolby digital 5,1 aanstuurt merk live drive 2 - Is dit wat of heb ik toch een andere kaart echt nodig?

ieg harstikke bedankt voor jullie info

Rien

bert k
23 januari 2004, 15:55
Ha rien,
Geen idee of jouw kaart wat is, ik ken het merk niet, maar je kan er zeker behoorlijk mee (leren) opnemen.
De optical en sp/dif ingangen zijn allen digitaal, dus handig in combinatie met CD speler of minidisc.
In jou geval heb je de aux ingang nodig. Sluit je mengtafel hier op aan.

Een belangrijke functie van de geluidskaart is het omzetten van analoog naar digitaal. Daar zitten grote kwaliteitverschillen in. Creamware doet dat erg goed neem ik aan, Terratec en M-audio ook, maar de gemiddelde Soundblaster is daar minder goed in, en dan hoor je vaak meer ruis in de opname. 24 bit is beter en dus ook duurder.

Misschien is het handig om gewoon te kijken of jouw kaart goed klinkt. Zo niet , kan je altijd nog een ander kopen.

Peter Verspuij kom ik idd graag, aardige gasten. Jan Kruithof is de geluidskaarten man, die moet je hebben. Maar ze zijn niet altijd de goedkoopste, dus kijk ook wat verder. En als het druk is, word je ook daar wel afgepoeierd...

rien
23 januari 2004, 20:14
bert hi

thks ..

hoe is het trouwens met leuk mineurstukje hebbie dat nog wel eens opgepoetst..?

Ik ga wel een kijken en luisteren qua geluidskaart eerts maar eenms een mic + mengtafel

hoi
Rien

Frits van Mourik
24 januari 2004, 00:11
Je zou ook eens moeten overwegen, of je je gitaar niet stereo zou willen opnemen. Kost je wel een microfoon extra, maar is wel zo fraai!

Ik hoor hele goede berichten over de M-Audio Audiophile-kaart
VWB microfoons: ik ben zelf plezierig verbaasd door de kwaliteit van de Behringer B2.

Jimi Hendrix
24 januari 2004, 10:11
Wat betreft die m-audio kaart: is inderdaad goed spul (heb de PCI-versie)
Er is ook een USB versie, en misschien nog interessanter, een USB versie met Microfooningangen. (http://www.midiman.com/index.php?do=products.main&ID=8eb1a9920df341303f81bca7ff458be3)
Als je in je computer gaat mixen dan is dit een zeer goede startersoplossing.

rien
9 februari 2004, 20:38
Hoi ben ik weer...

Ik ben dus by verspuy geweest en zit ineens thuis met een Boss br 864
8 track digital studio en een 2 pagina a4 formaat bijlage die zegt het is net zo makkelijk als een casette recorder en je kan al in een dag opnemen. Dat lukte ook met enig ploeteren en ik ben zelf zover gegaan omdat ik acoustisch wil opnemen om een hele goede micrtofoon te kopen waar echter nu blijkt weer een mic pre amp voor moet omdat de boss geen fantoom heeft.

Hoe dan ook heeft een van jullie ervaring ( want ik begin by 0...) met dit ding want ik kan wel 2 sporen ( meer heb ik er , voorlopig, niet nodig )direkt via een usb naar mn harde schijf zetten in een .wav file echter hoe ik het ook probeer de effecten , hoe klein dan ook , een beetje reverb klinkt heel lekker .. worden niet mee geexporteerd.. rytrhm sctie ook niet trouwens. Ik heb al geprobeerd om van die 2 sporen een master versie te maken maar dan krijg ik geen geluid in de sporen waar ik het naar teo transprteer.

Ik WEET dat dit aan MIJ ligt ,kan niet anders, maar ik wordt horendol van alle uitdukkingen in de bijgeleverde roman als ik op zoek ga naar de speld in de hooiberg hoe ik een uiteindelijk opgenomen versie met effecvten drums etc.. de hele beestenbende ze via mn usb naar mn computer krijg..
enfin jullie snappen wel wat ik bedoel

Bij Verspuy wisten ze helaas neit eens dat er in de Boss geen fantoom zat
en ze verkochten me wel een nt1000 die die voltage nodig heeft om te fungeren dus daar zal ik ook wel niet te veel van verwachten.

Hopelijk zit er ergens bij jullie expert tussen die me wel kunnen ( willen.. ) helpen.

Ik zou er best wel wat voor over hebben om een of 2 dagen cursus te krijgen om te begrijpen wat dit ding kan.. en zonder een opname technicus te worden want ik blijf een gitarist.

Groeten
Rien

Jimi Hendrix
9 februari 2004, 21:21